Den, hvorom indberetning skal foretages (investor - person eller virksomhed), har til brug for indberetningen pligt til at oplyse den indberetningspligtige om,

  • Sit navn, adresse og personnummer (CPR-nr.). Specifikt for valutarisk udlændinge se nedenfor.
  • Sit virksomheds-/selskabsnavn, adresse og CVR-/SE-nr.

For virksomheder, fonde og foreninger mv., der ikke har CVR-/SE-nr., afgives identifikationsoplysningerne (CPR-/CVR-/SE-nr.) om formanden eller en anden person, der er berettiget til at handle på vegne af virksomheden, fonden m.fl.

Kan det ikke afklares ved etableringen af et retsforhold, hvem indberetningen skal foretages om, afgives de ovenfor nævnte oplysninger om den, som den indberetningspligtige har etableret retsforholdet med. Når det er afklaret, hvem indberetningen skal foretages om, afgives identifikationsoplysningerne om denne.

Kravene til legitimation ved afgivelse af identifikationsoplysninger følger generelt hvidvaskningslovens regler. Det er de samme krav der gælder uanset om oplysninger skal bruges til den nationale eller internationale indberetning (FATCA/CRS).

Ved afgivelse af identifikationsoplysninger vil Skattestyrelsen anbefale at der forevises billedlegitimation i form af pas eller nationalt ID-kort. Billedlegitimation bør sammenholdes med anden legitimation, eksempelvis sundhedskort.

Hvis der ikke forefindes billedlegitimation kan der bruges anden legitimation som f.eks. dansk sundhedskort (med CPR-nr.), dåbs- eller navneattest (med CPR-nr.), vielsesattest, årsopgørelse fra skattemyndighederne eller lignende.

I hvidvaskningsloven stilles der ikke krav om, at der skal indhentes oplysning om udenlandsk identifikationsnummer (TIN).  SkattestyrelsenT skal derfor præcisere, at oplysning om udenlandsk identifikationsnummer, og hvor dette ikke findes, oplysning om fødselsdato, fødselssted og fødselsland kan afgives via en underskrevet "egenerklæring".  Der er ingen formkrav til en sådan erklæring. Der er ikke krav om, at der samtidig skal forevises dokumentation for oplysningernes rigtighed.

Hvis den indberetningspligtige ligger inde med tidligere fremsendt dokumentation, hvoraf oplysningerne fremgår, og der er uoverensstemmelse mellem disse oplysninger i forhold til hvad der oplyses i erklæringen, skal dette dog give anledning til yderligere undersøgelse.

Skattestyrelsen anbefaler, at det undersøges om det udenlandske identifikationsnummer opfylder det pågældendes lands formatkrav.

Der henvises til følgende hjælpelister som udgives sammen med årsbrevet; 

    • TIN ON EUROPA - kontrol gyldighed af TIN nummer
    • OECDs Automatic Exchange Portal

Ved begæring om indløsning af udbytte/udlodning mv. må begæringen ikke efterkommes, før indløsningsstedet eller det kontoførende institut har fået ovennævnte oplysninger om investors identitet, og sikret sig rigtigheden af disse oplysninger, jf. skattekontrollovens § 10 A, stk. 5.

Kunden/medlemmet/investor har endvidere pligt til at underrette den indberetningspligtige om eventuelle ændringer i de afgivne oplysninger. Fristen herfor er 1 måned, efter at ændringen er sket.

Den indberetningspligtige har til brug for indberetningspligten pligt til for hver enkelt investor at foretage registrering og ajourføring af ovennævnte identifikationsoplysninger m.m.

Hovedregel for afgørelse af dansk/udenlandsk bopæl/driftssted:

Skattestyrelsen har opstillet følgende hovedregel ved afgørelse af dansk/udenlandsk bopæl/driftssted:

Hvis skatteyder har et dansk cpr.nr., og der ikke er sikker viden om, hvor kontoejer har bopæl, så skal kontoejer altid betragtes som indlænding (ejerstatuskode 0,2,4).

Skattestyrelsen sikrer på den måde, at oplysningerne kommer på årsopgørelsen, hvis skatteyder er skattepligtig til Danmark. Det betyder også, at indberetter ikke får afvist sin indberetning.

Vi skal dog gøre opmærksom på, at selvom der ikke sker afvisning af indberetningen til Skattestyrelsen, vil kunderegistreringen stadig være mangelfuld. Det er derfor vigtigt, at der følges op på disse kunderegistreringer. Skattestyrelsen vil anbefale, at pengeinstitutterne ikke opretter nye kundeaftaler med kunden, før der er modtaget en underskrevet "egenerklæring" til dokumentation for bopælsadressen.

Valutarisk udlændinge (ejerstatuskode 1,5, U eller 8):

Med forbehold af nedenstående situationer anses bopælen for at være det land, hvor den retmæssige ejer har sin faste adresse/hjemsted.

Der skelnes mellem, på hvilket tidspunkt den indberetningspligtige (den betalende agent) har indgået kontrakt med den retmæssige ejer, eller udfører transaktioner for denne. Dvs. skæringstidspunktet er, fx tidspunktet for oprettelsen af det enkelte engagement, kontoen, depotet eller tidspunktet for en aftalt handels gennemførelse m.v.

Er en kontrakt eller transaktion indgået/udført fra og med 1. januar 2004, har den indberetningspligtige pligt til, med henblik på indberetningen, at indhente oplysninger om den retmæssige ejers identitet. Den indberetningspligtige har således pligt og hjemmel til at indhente legitimation og opbevare oplysninger, som kan fastslå, hvem der er retmæssig ejer af en udbetaling m.m., d.v.s. den pågældendes fulde navn, adresse og skattemæssige hjemsted samt identifikationsnummer (TIN nr.) eller hvis et sådant ikke haves, fødselsdato, fødselssted og fødselsstat.

Bemærk:

  1. Foretages der ændringer m.m. i et før den 1. januar 2004 oprettet engagement, en konto eller depot m.v., er dette at betragte som en ny indgået kontrakt med den retmæssige ejer.
  2. Oplyser personen m.fl. en bopæl uden for EU
    Er der tale om en EU-borger, der oplyser at være hjemmehørende udenfor EU, skal den indberetningspligtige gå ud fra, et ejeren er hjemmehørende i medlemsstaten, med mindre ejeren foreviser en attest fra den kompetente skattemyndighed i det pågældende land, som bekræfter, at ejeren er skattemæssigt hjemmehørende i dette land.
    Den kompetente myndighed er den myndighed, der er nævnt som sådan i dobbeltbeskatningsoverenskomster, og såfremt landet ikke har disse overenskomster, er det den myndighed, der er kompetent til at udstede bopælsattester.
  3. Den indberetningspligtige er ansvarlig for, at de registrerede identifikationsoplysninger, navne- og adresseoplysninger m.v. på kontrakt eller transaktion indgået/udført/oprettet både før og efter 1. januar 2004 er oplyst og registreret efter dagældende krav, samt at der ved oprettelsen er forevist den fornødne legitimation.
  4. Hvis den valutariske udlænding (ejerstatuskode 1, 5, U eller 8) tidligere har fået tildelt et dansk personnummer, skal dette ligeledes oplyses og indberettes.

Før 1. januar 2004:
Legitimation m.v.: Fastsat ud fra dengang gældende regler ved forevist pas, kørekort eller anden officiel legitimation, der kunne verificere de oplyste identifikations-oplysninger.

Efter 1. januar 2004:
Legitimation m.v.: Fastslås ud fra behørig legitimation, d.v.s. pas, identitetsbevis, legitimation/dokumentbevis, der kan verificere de oplyste identifikationsoplysninger.

Der skal indhentes yderligere oplysninger om:

  • ejers skattemæssige ID-nr. - TIN-nr. (Personer m.fl.), eller hvis et sådant ikke haves,
  • fødselsdato og år, og
  • ejers fødselssted, og
  • landekode for fødselsstat, ISO-format

Ovenstående krav er gældende for alle udbytteudbetalinger der foretages fra 1. januar 2004.

Efter 1. juli 2016:
Ny hjemmel til indberetning af identifikationsnummer (TIN-nr.).
Pligten gælder for depoter der er oprettet/aftalt efter d. 1/7-2016. Det gælder dog også hvis et depot, der var oprettet/aftalt før d. 1/7-2016, efterfølgende ændres eller udvides ved aftale mellem den indberetningspligtige og den retsmæssige ejer.

- Ejers identifikationsnummer (TIN-nr.) såfremt den pågældende stat udsteder identifikationsnumre
- Ejers fødselsdato, fødselssted og fødselsstat såfremt den pågældende stat IKKE udsteder identifikationsoplysninger.

Det er ikke længere nok at oplyse fødselsdato, fødselssted og fødselsstat, såfremt den pågældende stat udsteder identifikationsnumre.

Legitimation m.v.: Det er ikke længere et krav, at der forevises behørig legitimation, i form af pas, officielt identifikationskort eller andet bevisdokument, der kan verificere det oplyste identifikationsnummer. Oplysningerne kan afgives via en underskrevet "egenerklæring". Det kan dog anbefales, at kontrollere et oplyst identifikationsnummer op mod nedenstående, idet data kan blive afvist ved udvekslingen.

  • TIN ON EUROPA - kontrol af gyldighed af TIN nummer
  • OECD Automatic Exchange Portal

Ovennævnte oversigter fremgår af hjælpelister under Årsbrev 2017.

Nummersøgning:

Nummersøgningen i Skattestyrelsen er afskaffet, og der sker afvisning af indberetninger til systemet, hvis der ikke er påført cpr- eller cvr-/se-nr. på valutariske indlændinge.

Der er mulighed for køb af CPR-nummersøgning hos Skattestyrelsen: Anmodning om cpr-nummer