Indberetningspligten omfatter udbytte af danske og udenlandske aktier i dansk depot.

Der skal indberettes til Skattestyrelsen, såfremt der er udloddet udbytte i årets løb.

Depotføreren er pålagt følgende indberetningspligt jf. SKL § 9 B, stk. 1:

  1. Indberetning af alle udlodninger fra aktier optaget til handel på et reguleret marked (danske som udenlandske)
  2. Indberetning af udlodning fra udenlandske aktier, der ikke er optaget til handel på et reguleret marked
  3. Indberetning af udlodning fra danske aktier, der ikke er optaget til handel på et reguleret marked, men indskrevet i den danske værdipapircentral.

Indberetning 1 - 3 skal foretages uanset om udbyttet rent faktisk udbetales.

Indberetning af udbytter fra danske selskaber skal ske løbende. Ved løbende indberetning forstås, at indberetning skal foretages senest den sidste hverdag i måneden efter, at det er besluttet at udlodning skal finde sted.

Der skal foretages indberetning af udbytte af aktier som ikke er optaget til handel på et reguleret marked, selv om ejerandelen er mindre end 5%. Kendes identifikationen af den retmæssige ejer ikke, så skal der indberettes på den, som udbetalingen er foretaget til.

Der skal ligeledes foretages indberetning af udbytte af aktier, som er placeret i pensionsdepoter (DEPOTKODE = KAP), når udbyttet modtages fra danske aktier.

Det udloddende selskab, forening mv. er pålagt følgende indberetningspligt jf. SKL § 9 B, stk. 2

Indberetning af udlodning fra danske aktier, der ikke er optaget til handel på et reguleret marked, og som ikke er indskrevet i en værdipapircentral. Denne indberetningspligt skal foretages som løbende indberetning.
Ved løbende indberetning forstås, at indberetningen skal foretages senest den 10. i måneden efter den måned, hvori udlodningen er vedtaget.
Har selskabet frist med betaling af A-skat til den sidste bankdag i måneden, er fristen udsat til den sidste bankdag i måneden efter den måned, hvor udlodningen er vedtaget.

Indberetningen skal foretages uanset om udbyttet rent faktisk udbetales.

Der skal foretages indberetning af udbytte af aktier som ikke er optaget til handel på et reguleret marked, selv om ejerandelen er mindre end 5%. Kendes identifikationen af den retmæssige ejer ikke, så skal der indberettes på den, som udbetalingen er foretaget til.

Der skal ligeledes foretages indberetning af udbytte af aktier, som er placeret i pensionsdepoter (DEPOTKODE = KAP), når udbyttet modtages fra danske aktier.

BEMÆRK:
De udloddende selskaber vil i mange tilfælde anvende TestSelv Erhverv til indberetningen af udlodningerne. Anvendes TastSelv Erhverv, skal denne vejledning ikke anvendes. Link til Tast Selv Guide udbytteindberetning.

De udloddende selskaber kan også vælge, at anvende eKapitals indberetningsmulighed, og vil så skulle anvende denne vejledning, samt følge individstrukturen.

 

Identifikation af investor

Den der skal foretages indberetning om, har pligt til at oplyse sit navn, adresse og cpr.nr, cvr.nr., se-nr. eller TIN-nr. til den indberetningspligtige.

Identifikationsoplysninger om herboende - indlænding
Ved indlænding forstås en person, der har bopæl eller er hjemmehørende her i Danmark.
Endvidere omfattes selskaber og foreninger m.v., der har hjemsted her i Danmark.
Det gælder også dødsboer og konkursboer, der behandles i Danmark.

Den som opretter et depot, skal oplyse om detpothavers navn, adresse og personnummer eller virksomhedsnummer.
Depothaver skal oplyse om ændringer i oplysningerne inden en måned efter, at ændringen er sket.

For selskaber, fonde, foreninger og dødsboer og lignende som hverken har et personnummer eller virksomhedsnummer, afgives identifikationsoplysninger om formanden eller en anden person der er berettiget til at handle på vegne af den, som indberetningen handler om. Det står i bekendtgørelse nr. 890 af 10. juli 2015, § 4.

Identifikationsoplysninger om ikke herboende - Valutaudlænding
Ved valutaudlænding forstås en person, der hverken har bopæl eller er hjemmehørende her i Danmark.
Endvidere omfattes selskaber og foreninger m.v., der ikke har hjemsted her i Danmark.
Det gælder også dødsboer og konkursboer, der ikke behandles her i Danmark.

Der gælder generelt de samme krav til identifikationsoplysninger for udlændinge som for indlændinge.

En udlænding der efter 1. juli 2016 opretter et depot skal også oplyse om bopælsland og identifikationsnummer (TIN) efter reglerne i det pågældende bopælsland. Udsteder bopælslandet ikke identifikationsnummer for den pågældende kundetype, så skal der for personer afgives oplysning om fødselsdato, fødselssted og fødselsland.

Udlændinge der før 1. juli 2016, men efter 1. januar 2004, har oprettet et depot, kunne vælge enten at oplyse identifikationsnummer (TIN) eller fødselsdato, fødselssted og fødselsland. Er identifikationsnummer (TIN) oplyst, skal det indberettes.

Der er pligt til at indberette oplysning om identifikationsnummer (TIN) for Juridiske personer, hvis kontoen er oprettet/aftalt efter 1. juli 2016.

Ændres eller udvides depotaftaler oprettet eller aftalt før 1. juli 2016, fx ved etablering af et nyt depot eller ændringer i ejerkredsen, skal der nu indberettes identifikationsnummer (TIN). Ændring af depothavers bopælsadresse ses ikke som en ændring eller udvidelse af kundeforholdet.

Findes der oplysning om identifikationsnummer (TIN) i jeres kunderegistrering skal det altid indberettes.

Krav til kundens legimitation
Krav til kundens legimitation ved afgivelse af identifikationsoplysninger følger reglerne i "hvidvaskningsloven" (Lov nr. 651 af 8. juni 2017, kapitel 3) og dette gælder, uanset om oplysningerne bruges til den nationale eller internationale indberetning.

Vi anbefaler, at der ved afgivelse af identifikationsoplysninger forevises billedlegitimation, fx pas eller nationalt ID-kort. Billedlegitimationen bør kontrolleres mod en anden type legitimation, fx sundhedskort.

Er der ikke billedlegitimation, kan I bruge fx dansk sundhedskort, dåbs- eller navneattest, vielsesattest, årsopgørelse fra Skattestyrelsen eller andet, som bærer cpr-nr.

Oplysning om udenlandsk identifikationsnummer, og hvor dette ikke findes, oplysning om fødselsdato, fødselssted og fødselsland kan afgives via en underskrevet "egen-erklæring".  Der er ingen formkrav til en sådan erklæring. Der er ikke krav om, at der samtidig skal forevises dokumentation for oplysningernes rigtighed.

Hvis den indberetningspligtige ligger inde med tidligere fremsendt dokumentation, hvoraf oplysningerne fremgår, og der er uoverensstemmelse mellem disse oplysninger i forhold til hvad der oplyses i erklæringen, skal dette dog give anledning til yderligere undersøgelse.

Skattestyrelsen vil anbefale, at det undersøges om det udenlandske identifikationsnummer opfylder det pågældendes lands formatkrav.

TIN ON EUROPA - kontrol gyldighed af TIN nummer.

OECDs Automatic Exchange Portal.