Hvad er en datafil?
Den zip komprimerede fil som indberetter sender til Skattestyrelsen, kalder vi datafil.

Eksempel på indholdet af en datafil (zip)
Hvad er en svarfil/fejlliste?
Begrebet svarfil/fejlliste bruger vi om de zip komprimerede filer, vi leverer tilbage til indberetter efter modtagelse af en masseindlevering på Webservice (REST API), FTPs Gateway eller TastSelv Erhverv filoverførsel.
Svarfilen/fejllisten sendes retur via FTPs Gateway og Webservice (REST API).
Alle svarfiler/fejllister og rapporter er tilgængelige på TastSelv Erhverv. Læs mere i afsnit 6.
Svarfilen/fejllisten indeholder følgende filer og rapport:
-
En indleveringstatusfil for hver indleveringsfil, der findes i datafilen.
-
En kvittering (behandlingsrapport.xml) for den fil, som indberettes.
I kan fremsøge perioderapport via Webservice eller TastSelv Erhverv, læs mere i afsnit 2.3 og 6.3.

Eksempel på indholdet en svarfil/fejlliste (zip)
Indholdet af indleveringsfil
En indleveringstatusfil viser en detaljeret status for den enkelte indberetning. I kan læse status på kontoniveau i feltet IndberetningValideringStatus.
For at søge (på kontoniveau) efter en bestemt fejltype eller fejlkode, skal I udpakke den zippede svarfil/fejlliste. Når filen er udpakket, er det muligt at søge efter ord eller tal i søgefeltet. Et eksempel på søgning kan være FejlKonto eller Fejlindberetning.
Det er også muligt at søge på kontoniveau direkte i TastSelv Erhverv rente. Læs mere i afsnit 7.1.
I kan se en samlet rapport over Fejltyper, Godkendte og GodkendtKontoAdvis læs mere i afsnit 5.2.
Alle eventuelle fejl eller advis vises under feltet FejlListe eller AdvisListe.

Eksempel på en indleveringstatusfil (xml), hvor kontoen er med status FejlKontohaver.
Læs mere om hvornår rettelsesprincippet skal overholdes i afsnit 7.
Navngivning af filer i svarfilen
Indleveringstatusfilen starter med samme navn (KontoID), som den tilhørende indleveringsfil. Efter navnet (KontoID) er tilføjet 4 tegn som siger noget om status og et efternavn som afspejler filtypen. Statusdelen består af = efterfulgt af et tre-cifret tal, som viser HTTP statuskoden, der fortæller om dataindleveringen er lykkedes.
Masseindlevering:
Er indleveringen modtaget og gemt i Skattestyrelsens system, vil indleveringsstatusfilen indeholde =201. HTTP statuskode 201 betyder at indlevering er sket.
Massevalidering:
Ved en massevalidering sker en validering og ikke en indlevering. Det betyder, at HTTP statuskode vil være 200. Indleveringsstatusfilen vil indeholde =200.
Er indleveringen eller valideringen afvist på grund af ugyldig KontoID (ugyldigt filnavn), indeholder indleveringsstatusfilen =404. HTTP statuskode 404 kan betyde, at KontoID (filnavnet) er ugyldigt. Indleveringsstatusfiler som indeholder =404 er fejlbehæftede. Der skal derfor ske ny indlevering af denne fil. Filnavnet (inde i svarfilen) som indeholder '=404' fortæller hvilket KontoID, som er fejlbehæftet. Der vil være en fejlbesked inde i filen.
Filtyper
I de fleste normale situationer, vil efternavnet være .xml som betyder at indholdet er XML. I få tilfælde (typisk ved http 404), vil efternavnet være .json, som betyder at indholdet er JSON.
Navngivning af KontoID
KontoID må ikke overstige 30 tegn og følgende tegn må ikke bruges:
\ ! * ' ( ) ; : @ & = + $ , / ; ? : # [ ]