Rubrikken omfatter:
Dine samlede renteudgifter fra:
- Banker
- Pensionskasser
- Forsikringsselskaber
- Finansieringsselskaber
- Kontokortordninger
- Pantebreve i depot.
Hvis renteudgifter og gæld vedrører to personer, har vi fordelt renterne med halvdelen til hver.
Rubrikken omfatter ikke
Renteudgifter, der ikke er indberettet til os. Disse renteudgifter skal du skrive i rubrik 44.
Det skal du være opmærksom på eller gøre:
- Hvis du har købt eller solgt ejendom
Renteudgifterne af pantebreve i depot er ikke korrekt indberettet til os. Du skal skrive de renteudgifter, der mangler, i rubrik 44. Vælg "lommeregneren" ud for rubrik 44 for at oplyse i rubrikken.
- Hvis du har et pantebrev, der ikke har været i depot hele året
Renteudgifterne af pantebrevet er ikke korrekt indberettet til os. Du skal skrive de renteudgifter, der mangler, i rubrik 44. Vælg "lommeregneren" ud for rubrik 44 for at oplyse i rubrikken.
- Hvis du ikke har oplyst dit cpr-nummer til depotholderen
Du skal skrive den samlede renteudgift i rubrik 44. Vælg "lommeregneren" ud for rubrik 44 for at oplyse i rubrikken.
- Hvis gælden vedrører to personer, der ikke deler gælden med 50 procent til hver
Renteudgiften er automatisk fordelt med halvdelen til hver person. Det betyder, at hvis du hæfter for gælden med en anden fordeling, skal du selv rette beløbet.
- Hvis du er gift
Du kan selv ændre fordelingen af renter mellem dig og din ægtefælle indbyrdes. Det er frivilligt om I vil fordele renterne anderledes. Klik på "lommeregneren" ud for rubrikken. Det betyder stort set ikke noget for jeres samlede skat, hvem der har renteudgifterne på årsopgørelsen.
- Hvis du ikke er gift
Hvis du deler gælden med en, du ikke er gift med, skal du ringe til os på 72 22 28 28. Du kan ikke selv fordele renteudgifterne.
- Hvis I er flere end to ejere på et lån
Hvis du har renteudgifter på lån, hvor I er flere end to ejere, er renteudgiften ikke med i denne rubrik. Den skal du selv skrive på i rubrik 44. Vælg "lommeregneren" ud for rubrik 44 for at oplyse i rubrikken.
- Hvis du er selvstændig erhvervsdrivende
Hvis nogle af renteudgifterne i rubrikken vedrører din virksomhed, kan du selv overføre dine renteudgifter til virksomhedens renter. Vælg "lommeregneren" ud for rubrikken og overfør til virksomheden. Du skal medtage beløbet i rubrik 117: Renteudgifter i virksomheden.
Du bør tjekke de indberettede beløb
Det fortrykte beløb kan være sammensat af flere beløb. Vi får oplysningerne fra fx banker og sparekasser. Du kan se dem ved at klikke på Se hvor beløbet kommer fra under det fortrykte beløb i rubrikken. Her får du muligheden for se en specifikation.
Du kan ikke selv ændre det fortrykte beløb
Vi får oplysningerne fra fx banker. Hvis du er uenig i beløbet, kan du bede din indberetter lave en ny indberetning. Når indberetningen er ændret, får du en ny årsopgørelse. Du får besked via mail, SMS eller brev.
Hvis din indberetter ikke kan lave en ny indberetning, skal du kontakte Skattestyrelsen med dokumentation for ændringen.
Du skal trykke på Se hvor beløbet kommer fra under det fortrykte beløb ud for rubrikken. Her får du muligheden for at sende os en mail med dokumentation.