Rubrikken omfatter:

  • Dine renteudgifter og bidrag til administration til realkreditinstitutter og reallånefonde.
  • Fradragsberettigede kurstab ved omlægning af kontantlån, som du har optaget før 19. maj 1993.

Det skal du være opmærksom på eller gøre:

  • Hvis du har købt eller solgt ejendom
    Hvis du har købt eller solgt fast ejendom i løbet af året, vil de oplyste renteudgifter i nogle tilfælde ikke være rigtige. Hvis det er tilfældet, skal du selv skrive det rigtige beløb i rubrik 44. Du skal vælge "lommeregneren"ved rubrikken for at oplyse. Normalt kan du bruge den fordeling af renteudgifter mellem køber og sælger, der står på refusionsopgørelsen.
  • Hvis gælden vedrører to personer, der ikke deler gælden med 50 procent til hver
    Renteudgiften er automatisk fordelt med halvdelen til hver person. Det betyder, at hvis du hæfter for gælden med en anden fordeling, skal du selv sørge for at få fordelt renterne korrekt, se nedenfor. 
    • Hvis du er gift
      Du kan selv ændre fordelingen af renter mellem dig og din ægtefælle indbyrdes. Det er frivilligt om I vil fordele renterne anderledes. Klik på "lommeregneren" ud for rubrikken. Det betyder stort set ikke noget for jeres samlede skat, hvem der har renteudgifterne på årsopgørelsen.
    • Hvis du ikke er gift
      Hvis du deler gælden med en, du ikke er gift med, skal du ringe til os på 72 22 28 28 for at få fordelingen af renter ændret. Du kan ikke selv fordele renteudgifterne
  • Hvis I er flere end to ejere på et lån
    Hvis du har renteudgifter på lån, hvor I er flere end to ejere, er renteudgiften ikke med i denne rubrik. Den skal du selv skrive på i rubrik 44. Vælg "lommeregneren" ud for rubrik 44 for at oplyse i rubrikken.
  • Hvis du er selvstændig erhvervsdrivende
    Hvis nogle af renteudgifterne vedrører din virksomhed, kan du selv overføre dine renteudgifter til virksomhedens renter. Klik på "lommeregneren" ud for rubrikken og overfør til virksomheden. Du skal medtage beløbet i Rubrik 117: Renteudgifter i virksomheden.

Du bør tjekke de indberettede beløb

Det indberettede beløb kan være sammensat af flere beløb. Vi får oplysningerne fra fx realkreditinstitutter.

Du kan se de beløb, som er indberettet til rubrikken, ved at klikke på Se hvor beløbet kommer fra under det fortrykte beløb i rubrikken. Her får du muligheden for se en specifikation.

Du kan ikke selv ændre det indberettede beløb

Du kan ikke selv ændre det indberettede beløb. Er der fejl i beløbet, kan du bede indberetteren, fx dit realkreditinstitut, om at lave en ny indberetning.

Når realkreditinstituttet har indberettet igen, danner vi en ny årsopgørelse. Du får besked via mail, sms eller brev, når den er klar.

Hvis dit realkreditinstitut ikke kan lave en ny indberetning, skal du kontakte Skattestyrelsen med dokumentation for ændringen, fx kontoudtog.

Du skal trykke på Se hvor beløbet kommer fra under det fortrykte beløb i rubrikken. Her får du muligheden for at sende os en mail med dokumentation.

 

Mere information

Særligt for lån optaget før 19. maj 1993