Denne vejledning vedrører indberetning af oplysninger om kontingent til faglige foreninger (skattekontrollovens § 8 T) og bidrag til arbejdsløshedskasser (skattekontrollovens § 8 U) jf. lovbekendtgørelse nr. 1264 af 31/10/2013 af skattekontrolloven samt indberetning af privategnede arbejdsløshedsforsikringer jf.lovbekendtgørelse nr. 890 af 10. juli 2015.
Du kan få svar på en række spørgsmål om indberetning på Skattestyrelsen hjemmeside under vejledning ekapital.
Her findes også vejledningerne om EDB-indberetning og hjælp til udfærdigelse af fil mv.
Du kan ringe til Skattestyrelsen på tlf. 72380210 eller sende en mail til ekapital@sktst.dk, hvis du har brug for hjælp til indberetningen.
I det følgende forstås ved indberetningspligtige de institutioner m.v., der er indberetningspligtige til Skattestyrelsen vedrørende faglige kontingenter og A-kassebidrag.
De indberetningspligtige skal foretage registrering af medlemmernes cpr-nr. (i visse tilfælde sker indberetning på medlemmets cvr-/se-nr.), og medlemmet skal oplyse dette sammen med betalingen af kontingenter. Det er vigtigt, at foreningen indberetter på det korrekte cpr- eller cvr-/se-nr. af hensyn til korrekt fradrag.
I følge skattekontrollovens § 8 T stk. 1 kan det enkelte foreningsmedlem pålægge foreningen ikke at foretage indberetning. Pålægget skal ske inden udgangen af det år, som indberetningen vedrører, og foreningen må ikke medtage kontingentoplysninger på dette medlem i indberetningen.
Det er vigtigt, at indberetningen er korrekt, da medlemmets fradragsret er betinget af indberetningen. Medlemmet kan ikke selv korrigere kontingentet i sin årsopgørelse, da feltet er låst, og beskeden fra Skattestyrelsen til medlemmet vil være at henvendelse skal ske til foreningen/A-kassen, hvis der er spørgsmål til det indberettede.
Fristen for indberetning er 20. januar i året efter det indkomstår, som indberetningen vedrører. Du kan rette dine indberetninger frem til 15. februar i året efter indkomståret.
Hvis der forekommer ændringer efter 15. februar er det muligt at indberette ændringer helt frem til 1. juli i år to efter indkomståret. For eksempel kan du indberette ændringer for året 2015 helt frem til 1. juli 2017. En ændring vil give en ny årsopgørelse, og du skal derfor underrette medlemmet om ændringen, når du indberetter efter 15. februar i året efter indkomståret.
Har du få indberetninger, kan du anvende TastSelv Erhverv til enkeltvis indtastning eller til at uploade en fil ved at anvende Skattestyrelsen´s regneark. Du kan få hjælp til udfærdigelse af regnearket i bilag til denne vejledning. Hent Regneark
Du kan ikke anvende regnearket på en Mac.
Det er stadig muligt at anvende en "flad fil" til indberetning via TastSelv Erhverv.
Du kan kun uploade filer i TastSelv Erhverv, når de er mindre end 10 MB, svarende til indberetning for ca. 40.000 medlemmer.
Har du større filer, kan du læse mere om indberetningskanaler til eKapital i vejledningen, "Indberetningskanaler til ekapital". De tekniske forhold for de større EDB-indberettere kan du læse mere om i vejledningen Edb-indberetning af faglige kontingenter og A-kassebidrag. Der er nu brugerbåndstest i ugerne 47, 48, 49 og mandag, tirsdag i uge 50 for de større EDB-indberettere. Ved fysiske medier skal materialet være modtaget senest mandag i uge 50 for at komme med i testen. Se årsbrev af 20. juni 2016, afsnit A.3.3.