Henv.nr. Datanavn Værdisæt Beskrivelse
1 Individnr. 4 cifre

I denne ordning forekommer følgende individnummer:

0001 = Startindivid (generelt for indberetning til Skattestyrelsen). Startindividet er 1. individ på spole/stamme/fil.

2204 = Indløsning af rentekuponer og skrankeindløsning. (Vedrører obligationer opbevaret i depot).

2206 = Køb og salg af obligationer og rentekuponer. (Vedrører køb og salg af obligationer).

2207 = Renter af indskud (i pengeinstitutter m.v.).

Kapitalværdi og afkast samt udbetaling/tilbagebetaling og kapitalværdistigninger fra forsikringsselskaber.

Udlodninger fra realkreditinstitutternes reservefonde.

2213 = Renter af udlån (i pengeinstitutter, realkreditinstitutter m.v.).

2247 = Renter af prioritetslån i realkreditinstitutter, forsikringsselskaber og pensionskasser.

2257 = Renter af deponerede pantebreve med pant i fast ejendom.

2258 = Salg af pantebreve (ikke gældende fra indkomståret 2016)

9998 = Slutindivid. (Generelt for indberetning til Skattestyrelsen).

4021 = Fejllisteindivid på magnetbånd for renteindtægter, INDVNR 2204, 2205, 2206 og 2207.

8021 = Fejllisteindivid på magnetbånd for renter af udlån, INDVNR 2213.

3021 = Fejllisteindivid på magnetbånd for prioritetsrenter, INDVNR 2247.

3221 = Fejllisteindivid på magnetbånd for renter af deponerede pantebreve, INDVNR 2257, og salg af pantebreve INDVNR 2258.

2 Brugernr. 4 cifre

4 cifre til identifikation af bruger (indsender). Tildeles af Skattestyrelsen.

3 Filnr. 10 cifre

Se afsnit 5.2.3 samt 5.2.4

4 Indsenders navn  27 pos.

Udfyldes med indsenderens navn (det navn, til hvem brugernummeret er tildelt)

5 Indsenders
adresse
35 pos. Udfyldes med indsenderens adresse.
6 SENR 8 cifre Udfyldes med det cvr-/se-nr. den oplysningspligtige er tildelt i Erhvervsstyrelsen.
8 Individantal 7 cifre

Optælling af samtlige relevante individer pr. fil i slutindividet. Start- og slutindivid skal indgå i optællingen.

I forbindelse med behandlingen hos Skattestyrelsen foretages optælling af antal læste individer for at sikre, at der overensstemmelse med det forventede antal indberettede individer og antal læste.

82 Kalenderår 2 cifre Sidste to cifre i kalenderåret.
83 Registreringsnummer 4 cifre

Kontoførende pengeinstituts registreringsnr.

Udfyldes kun for pengeinstitutter. Øvrige indberetningspligtigeikke udfylde feltet.

For individ 2207 og 2213 skal IBAN nr. ( henv. nr. 174) udfyldes, hvis registreringsnummer er udfyldt. 

84 Depotnummer 15 pos. Det registrerede nummer for depot med indskreven obligationsbeholdning.
85 CVRNR/SENR/CPRNR 10 cifre

Indeholder rentemodtagers/renteyders cpr-eller cvr-/se-nr. Personnummeret skal altid indeholde 10 cifre, også når første ciffer er 0 (nul). CVR-/SE-nr. angives med 2 foranstillede nuller. For renteindberetninger, hvor rentemodtagers/renteyders cpr-eller cvr-/se-nr. mangler (valutaudlændinge og uidentificerede konti) indberettes feltet = blankt eller udfyldt med nuller.

Der må ikke indberettes konstruerede numre.

86 Rentebeløb 13 cifre

Beløbet angives højrestillet og i øre. Det er ikke nødvendigt, at indberette foranstillede nuller.

For INDVNR 2206 (køb/salg/indfrielse af obligationer) indberettes det rentebeløb, der er afregnet med den oplysningspligtiges kunde i forbindelse med de af indberetningen omfattede køb/salg/indfrielser.

Hvis rentebeløbet afgives af kunden til den oplysningspligtige, der foretager indberetninger, skal rentebeløbet angives med et - minus i fortegnsfeltet. Se henvisningsnr. 90, kuponkode som makerer om der er tale om handel med eller uden kupon. Feltet indberettes fra og med indkomståret 2013 altid med fortegn +/- . 

For så vidt angår indberetning af rentebeløb på INDVNR 2207 (renter af indskud) indberettes for de forskellige kontotyper følgende:

09: Struktureret indlån. Strukturerede indlån, er et indlån, hvor afkastet afhænger af udviklingen i et underliggende papir , fx et aktieindeks. Der er tale om et produkt, der skal beskattes som et finansielt instrument, på linje med en struktureret obligation. I IRTE indberettes således alene "det investerede beløb" som indestående, og intet rentebeløb.

10: Børneopsparingskonto.

Der må ikke indberettes beløb for personer med bopæl her i Danmark. Fra 1/1 2016 er der ikke indberetningspligt på valutaudlændinge og diplomater.  Før 1/1 2016 gælder for valutaudlændinge og diplomater (ejerstatus = 1 og U) at rentebeløbet skal indberettes

12-17,19 og 27: Årets tilskrevne/forfaldne renter.

21: Udlodningens værdi.

22: Forsikringens afkast.
Afkastet opgøres som forskellen mellem forsikringens kapitalværdi ved indkomstårets udgang med tillæg af udbetalinger i årets løb og forsikringens kapitalværdi ved indkomstårets begyndelse med tillæg af indbetalinger i årets løb.

23: Kapitalværdistigning.
Kapitalværdistigningen opgøres som forskellen mellem på den ene side forsikringens kapitalværdi ved indkomstårets udgang med tillæg af eventuelle udbetalinger i årets løb og på den anden side forsikringens kapitalværdi ved indkomstårets begyndelse.

24: Udbetaling til arbejdsgiveren.
Udbetalinger, der er skattepligtige for arbejdsgiveren efter pensionsbeskatningslovens § 24.

25: Tilbagebetalt præmie, der skyldtes præmiefritagelse.

26: Som rentebeløb indberettes: 0

Ved indberetning af negativ rente skal rentebeløbet udfyldes med minus fortegn. Der er ikke krav om, at renteindtægter skal indberettes med plus. Hvis fortegn ikke er udfyldt  vil Skattestyrelsen automatisk opsætte feltet med +.

Negativ rente indberettes med minus fortegn (-). Der er ikke krav om, at renteudgifter skal indberettes med plus fortegn (+), men hvis fortegn ikke er udfyldt, vil Skattestyrelsen automatisk opsætte feltet med et +.

 
87 Ejerstatuskode 1 ciffer


0: Indlænding

Anføres for én fysisk eller juridisk person med bopæl eller hjemsted her i landet.

1: Valutaudlænding

Anføres for én fysisk eller juridisk person, som hverken har bopæl eller hjemsted her i landet eller
Flere end to fysiske eller juridiske personer, som hverken har bopæl eller hjemsted her i landet.

For obligationsdepoter oprettet efter 1/1-2016, hvor ejerkredsen består af flere end to fysiske eller juridiske personer, SKAL der indberettes på samtlige ejere.

Ejerskabet kan være 100 % eller forskellig fra 50 % / 50 %.

Ejerkredsen kan være blandet. Det vil sige, at de enkelte ejere indberettes hver især med den værdi de henhører under i skemaet.

Ved flere end to ejere, hvor en udlænding er administrator eller har dispositionsretten indberettes denne med ejerstatuskode = 1

Er der i forholdet alene tale om to fysiske eller juridiske valutaudlændinge, se ejerstatuskode 5.

Er personen tildelt et dansk personnummer eller virksomhedsnummer (CVR-/SE-nr.), skal dette medtages i indberetningen.

Ejerstatuskode 1 kræver oplysning om TIN.nr., tintypekode, evt. fødselssted og fødselsstat (landekode), samt navne- og adresseoplysninger (minimum fornavn, efternavn, vej, postboks, postdistrikt og landekode).

Fra og med 1/7 2016 er pligten til at indhente og indberette  TINnr. udvidet til også at gælde for selskaber. 

Det bemærkes, at for de indberetningspligtige som ikke tidligere har skullet indhente disse oplysninger, gælder pligten kun for konti og depoter, der er oprettet/aftalt efter d.1/7 2016. Det gælder også, hvis en konto eller depot der var oprettet/aftalt før d. 1/7 2016, efterfølgende ændres eller udvides ved aftale mellem den indberetningspligtige og den retmæssige ejer.

Regler før 1/7 2016:

Vedrører indberetningen en virksomhed, skal TIN-nr. indberettes med "Selskab".

 Landekode "DK" for Danmark og "EU" for Euro-lande må ikke anvendes i forbindelse med ejerstatuskode = 1.

2

Anføres når indberetningen skal foretages for én eller flere ejere, der er en forening, selskab, legat, stiftelse eller anden juridisk person med hjemsted her i landet, og dette ikke er tildelt et virksomhedsnummer (CVR-/SE-nr).

 Ejerskabet kan være 100 %, 0 % (administrator uden ejerskab) eller forskellig fra 50 % / 50 %.  

Ejerkredsen kan være blandet mellem ejerstatuskode 1 og 2.  Dvs. at de enkelte ejere indberettes hver især med den værdi de henhører til under skemaet.  

Efter "Bekendtgørelsen om indberetningspligter mv. efter skattekontrolloven for selskaber, fonde, foreninger, dødsboer og lignende, der hverken har CPR-nr., CVR-nr., SE-nr., eller udenlandsk identifikationsnummer, skal indberetningen generelt foretages således:

Er det en dansk formand eller en anden person, der er berettiget til at handle på vegne af den, hvorom indberetning skal foretages, skal identifikationen indberettes på denne og ejerstatuskoden sættes = 2. Er det en udenlandsk formand eller en anden person, der er berettiget til at handle på vegne af den, hvorom indberetning skal foretages, skal identifikationen indberettes på denne og ejerstatuskoden sættes = 1, tillige med oplysning om TIN nr., Tintype osv. efter indberetningsreglerne herfor + landekode.

Kan det ikke afklares ved etableringen af et retsforhold, hvem indberetningen skal foretages på, skal identifikationen indberettes på den retsforholdet er etableret med. Når det er afklaret, hvem indberetningen skal foretages om, afgives identifikationsoplysningerne om denne.

Det betyder, at såfremt denne er en Dansk virksomhed, skal indberetningen indberettes med dennes CVR.nr./SE. Nr. og en ejerstatuskode = 2.

Er den en udenlandsk virksomhed vil TINnr. skulle indberettes med "Selskab" og en ejerstatuskode = 1 hvis det er før 1/7 2016.

Fra og med 1/7 2016 er pligten til at indhente og indberette  TINnr. udvidet til også at gælde for selskaber. 

Det bemærkes, at for de indberetningspligtige som ikke tidligere har skullet indhente disse oplysninger, gælder pligten kun for konti og depoter, der er oprettet/aftalt efter d.1/7 2016. Det gælder også, hvis en konto eller depot der var oprettet/aftalt før d. 1/7 2016, efterfølgende ændres eller udvides ved aftale mellem den indberetningspligtige og den retmæssige ejer.

Ejerstatuskode 2 anvendes tillige, såfremt ejer er flere end to fysiske eller juridiske personer med bopæl eller hjemsted her i landet. Oplysningerne kan indberettes identisk på alle CPR- CVR/SE-nr. med det fulde beløb, eller på den person der har retten til at disponere på de øvriges vegne.  

For obligationsdepoter oprettet efter 1/1-2016, hvor ejerkredsen består af flere end to fysiske eller juridiske personer, SKAL der indberettes på samtlige ejere.

4

Anføres når ejer er to fysiske personer (evt. ægtefæller) med bopæl eller hjemsted her i landet.

Hvis den ene eller begge ejere er juridiske personer med cvr-/se-nr. kan ejerstatuskode 4 ikke anvendes. Her anvendes ejerstatuskode 2 for cvr-/se-nr., og ejerstatuskode 4 for cpr.nr.

Dette gælder dog ikke for individ 2204 og 2206, her kan ejerststatuskoden fra og med 2015 godt indberettes med et cvr-/se-nr.

Har kun den ene ejer bopæl eller hjemsted her i landet, og den anden har bopæl eller hjemsted i udlandet, indberettes ejer her i landet med ejerstatuskode 4 og den anden med ejerstatuskode 5.

Oplysningerne indberettes identisk med det fulde beløb på begge CPR- og CVR-/SE-nr.

Skattestyrelsen vil efterfølgende automatisk foretage 50/50 fordeling af de indberettede beløb. 

5

Anføres når ejer er to fysiske personer, der hverken har bopæl eller hjemsted her i landet (valutaudlændinge).

Hvis den ene eller begge ejere er juridiske personer med cvr-/se-nr. kan ejerstatuskode 5 ikke anvendes. Her anvendes ejerstatuskode 2 for cvr-/se-nr. og ejerstatuskode 5 for cpr.nr.

Dette gælder dog ikke for individ 2204 og 2206, her kan ejerststatuskoden fra og med 2015 godt indberettes med et cvr-/se-nr.

Har kun den ene ejer bopæl eller hjemsted i udlandet, og den anden ejer har bopæl eller hjemsted her i landet, indberettes ejer i udlandet med ejerstatuskode 5 og den anden ejer med ejerstatuskode 4.

Oplysningerne indberettes identisk med det fulde beløb på begge CPR- og CVR-/SE-nr.

Ejerstatuskode 5 kræver oplysning om TIN.nr., tintypekode, evt. fødselssted og fødselsstat( landekode), samt navne- og adresseoplysninger (minimum fornavn, efternavn, vej, postboks, postdistrikt og landekode).

Landekode "DK" for Danmark og "EU" for Euro-lande må ikke anvendes i forbindelse med ejerstatuskode = 5.  

Skattestyrelsen vil efterfølgende automatisk foretage 50/50 fordeling af de indberettede beløb.

7

Personen er noteret som flygtning, asylansøger eller person, der har fået bevilget asyl, men som endnu ikke har fået dansk CPR-nr. tildelt.

Ejerstatuskode 7 kræver, at cpr.nr. udfyldes med fødselsdato efterfulgt af fire nuller, således: DDMMÅÅ0000, samt navne- og adresseoplysninger med:

Fornavn, efternavn, vej, husnr., postnr. og postdistrikt.

Landekode må IKKE udfyldes.

Personen skifter ejerstatuskode, når CPR-nr. er tildelt. Følger herefter de almindelige regler.

8

Børneopsparingskonti

Anvendes kun i indidvid 2204 og 2206

Der er ikke indberetningspligt på handler fra en børneopsparingskonto gældende fra 1/1 2016 hverken for ind- eller udlændinge.

Regler gældende før 1/1 2016.

Individ 2204: Kræver depottypekode 10

Individ 2206: Forbeholdt den finansielle sektor.

U

Der er ikke indberetningspligt på diplomater gældende fra 1/1 2016.

Regler gældende før 1/1 2016.

Anvendes på personer, der er udsendt til Danmark, med status som diplomat.

Det er bopælsadressen i Danmark der skal indberettes, samt landekoden for det land, hvor diplomaten er udsendt fra. Har personen et dansk CPR-/CVR-/SE-nr., skal dette også indberettes. 

 

89 Grundbilags-identifikation 12 pos.

Bilagsnummer indeholdende dato og løbenummer. Indberettes højrestillet med foranstillede nuller.

GRUNDBILAGSIDENT indberettes ikke såfremt DEPOTNUMMER indberettes.

 

90 Kuponkode 1 ciffer

- Køb med kupon - KUPONKODE = 1
rentebeløbet negativt.
- (minus) for negativt beløb. Udfyldes foran det beløbsfelt, der skal indberettes som negativt.

- Køb uden kupon - KUPONKODE = 2
rentebeløbet positivt

- Salg med kupon - KUPONKODE = 1
rentebeløbet positivt

- Salg uden kupon - KUPONKODE = 2
rentebeløbet negativt.
- (minus) for negativt beløb. Udfyldes foran det beløbsfelt, der skal indberettes som negativt. 

91 Kontonummer 15 pos.

Det hos kontoførende registrerede nummer for kontoen. Som kontonummer kan benyttes sags-/journalnummer.

92 Kontotypekode 2 pos.

Følgende værdier indberettes:

INDVNR 2207, renter af indskud

09= Struktureret indlån. Strukturerede indlån, er et indlån, hvor afkastet afhænger af udviklingen i et underliggende papir , fx et aktieindeks. Der er tale om et produkt, der skal beskattes som et finansielt instrument, på linje med en struktureret obligation. I IRTE indberettes således alene "det investerede beløb" som indestående, og intet rentebeløb.

10 =Børneopsparingskonto. Der må ikke indberettes beløb for personer med bopæl her i Danmark. Fra 1/1 2016 er der ikke indberetningspligt på valutaudlændinge og diplomater.  Før 1/1 2016 gælder for valutaudlændinge og diplomater (ejerstatus = 1 og U) at rentebeløbet skal indberettes. Indestående må ikke indberettes.

12 = Indskudskapital med særlig hæftelse.

13 = Almindelig indskud.

14=  Konti som er uidentificerede og fremgår af den liste (både mærkede og ikke mærkede), som er indsendt til Skattestyrelsen. Dette gælder dog kun de konti, hvor der mangler oplysning om cpr- eller cvr-/se-nr. De øvrige uidentificerede konti på listen, hvor der alene mangler navne- og adresseoplysninger, skal indberettes på en anden relevant kontotype f.eks. kontotype 13.

Det skal bemærkes, at konti som indberettes på kontotype 14, vil blive afvist. Der skal først ske genindberetning, når kontoen er identificeret med et cpr- eller cvr-/se-nr. 

15 = Boligsparekontrakt.
Kontotypen kan kun oprettes med cpr-nr. Ejerstatus = 2, 4 eller 5 kan ikke forekomme i forbindelse hermed.

16 = Uddannelseskonto.
Kontotypen kan kun oprettes med cpr-nr. Ejerstatus = 2, 4 eller 5 kan ikke forekomme i forbindelse hermed.

17 = Etableringskonto/Iværksætterkonto.
Kontotypen kan kun oprettes med cpr-nr. Ejerstatus = 2, 4 eller 5 kan ikke forekomme i forbindelse hermed.

19 = Konjunkturudligningskonto.
Kontypen kan kun oprettes med cpr-nr. Ejerstatus = 2, 4 eller 5 kan ikke forekomme i forbindelse hermed.

21 = Reservefondsudlodninger.

22 = Forsikringens afkast(Pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 1 og 3).

23 = Kapitalværdistigning af forsikringer.(Pensionsbeskatningslovens § 53, stk. 1).

24 = Udbetaling til arbejdsgiveren.(Pensionsbeskatningslovens § 24).

25 = Tilbagebetaling af præmier til forsikringer.I de tilfælde, hvor tilbagebetalingen skyldes præmiefritagelse. (Pensionsbeskatningslovens §§ 2, 5 og 7 - 11).

26 = Selvpensioneringskonto oprettet før den 2. juni 1998. Der må ikke indberettes beløb.

27 = Etableringskonto der er reserveret skibsanparter. Kontotypen kan kun oprettes med cpr-nr. Ejerstatus = 2, 4 eller 5 kan ikke forekomme i forbindelse hermed.

29 = Udligningskonto for forfattere og skabende kunstnere.

30 =Fra 1/1 2016 skal der ikke indberettes for valutaudlændinge og diplomater. Før 1/1 2016 skal gevinst på "Millionærkonto" og "Gevinstopsparingskonto" indberettes med angivelse af denne kontotype. Gevinsten indberettes i feltet "Beregnet præmie". Indberettes kun for valutaudlændinge og diplomater (ejerstatus = 1, 5 og U).

INDVNR 2213, renter af udlån

56 = Almindelig gæld til pengeinstitut m.v. (udlånskonti med adgang til variabel udnyttelse, byggelån og øvrige udlån).

57 = Almindelig gæld til pengeinstitut m.v., hvor der forekommer renteudgifter, som vedrører en længere periode end 6 måneder før udløbet af perioden.
Såfremt de forudbetalte renter kun vedrører det kalenderår indberetningen omfatter indberettes med kontotype 56 eller 53.
Er lånet aftalt før den 14. marts 1984 og er de oprindelige vilkår ikke ændret herefter, kan der anvendes kontotype 56 eller 53 såfremt forudbetalingen ikke overstiger et år.

53 = 1. Prioritetslån hos pengeinstitutter (med pant i fast ejendom).

Kurstab på realkreditlignende banklån indberettes via PANT.

54 = Statsgarenterede studielån i studietiden.

55 = Statsgaranterede studielån under afvikling.

59 = Lån ydet af kommuner.

INDVNR 2247, prioritetsrenter

32 = Lån med rentegulv 

33 = Prioritetsgæld hos realkreditinstitutter og reallånefonde (dvs. lån udstedt mod pant i fast ejendom).

34 = 1. Prioritetslån hos forsikringsselskaber og pensionskasser.

2. Realkreditlignende lån, andelsboliglån og byggelån hos forsikringsselskaber og pensionskasser (jf. lov om realkreditlignende lån m.v.).

INDVNR 2257, pantebrev i depot

73= Deponeret pantebrev (depothaver).

84= Deponeret pantebrev (låntager).

 

93 Indestående beløb 13 cifre

Beløbet angives højrestillet og i øre. Det er ikke nødvendigt, at indberette foranstillede nuller.

For de forskellige kontotyper indberettes følgende:

12-17,19 og 27: Som indestående indberettes: Indestående pr. 31. december.

10, 21, 24, 25 og 26: Som indestående indberettes: 0
Før 1/1 2016 gælder dette også for kontotype = 10, når indberetningen vedrører valutaudlændinge og diplomater (ejerstatus = 1 og U).

22-23: Som indestående indberettes:Forsikringens kapitalværdi pr. 31. december.

       
95   Hjemlandskode 2 pos.

Den 2-bogstavede ISO-landekode, se hjælpelister under Årsbrev 2016 .

Skal udfyldes når ejerstatus = 1 eller 5 (valutaudlænding) 

Der må IKKE anvendes DK. Feltet må IKKE være udfyldt for konto-/depothavere mv. med bopæl her i Danmark.

96 Kursværdi 13 cifre

Kursværdien pr. 31. december. Beløbet angives højrestillet og i øre. Det er ikke nødvendigt, at indberette foranstillede nuller.

For så vidt angår indberetning af kursværdi på INDVNR 2204 (depotindløsning - obligationer) indberettes for de forskellige depottyper følgende:

10 og 26: Som kursværdi indberettes: 0

97: Kursværdien pr. 31: december

Kursværdien fastsættes jf. nedenstående:

Indledende bemærkninger:

Modellen anvendes for værdipapirer optaget til handel på et reguleret marked.

Der sondres mellem værdipapirer med udstederlandekode "DK" og værdipapirer med udstederlandekode forskellig fra "DK".

Den højst tilgængelige prioritet anvendes ved værdiansættelsen.

Udstederlandekoden er landekoden for udstederen af det pågældende værdipapir.

Fra 2015 har VP åbnet for depotbevægelser den 31/12. Dette medfører at beholdningen skal indberettes pr. 31. december 2015, mens kursen beregnes på grundlag af kursen pr. 30. december 2015 (sidste børs-og bankdag i Danmark).

Obligationer med udstederlandekode "DK".

Første prioritet:
Gennemsnitskurs alle handler kl. 17.00 på opgørelsesdagen fra NASDAQ OMX København - inklusive OTC-handler. For statsobligatoner kan alternativt vælges lukke eller gennemsnitskurs fra et andet likvidt marked.

Anden prioritet:
For realkreditoblgationer anvendes seneste gennemsnitskurs alle handler kl.17.00 fra NASDAQ OMX København - inklusive OTC-handler. Kursen må maksimalt være 3 måneder gammel.

For øvrige obligationer anvendes seneste lukke- eller gennemsnitskurs fra en af kursleverandøren valgt markedsplads. Kursen må maksimalt være 3 måneder gammel.  

Tredje prioritet:
Kurs valgt af kursleverandøren.

Obligaionter  med udstederlandekode forskellig fra "DK".

Første prioritet:
Lukkekurs på opgørelsesdagen som indberetteren anser som værende fra det mest likvide marked.

Anden prioritet:
Lukkekurs for en af indberetteren valgt markedsplads ikke ældre end 3 måneder. 

Tredje prioritet:
Kurs valgt af indberetter. 

100 Fortegn   1 pos.  - (minus) for negativt beløb.

Kan kun forekomme i forbindelse med køb og salg af obligationer, kapitalafkast (kontotype 22), negativ rente samt korrektioner.

 

101 Rettekode 1 ciffer  

0 = Almindelig indberetning.
1 = Korrektion til godkendt indberetning.
2 = Rettelse til tidligere indberetning, som er udskrevet på fejlliste fra Skattestyrelsen.

 

102   Oprettelsesdato 6 cifre  

Dato for kontoens oprettelse på formatet ÅÅMMDD.

Feltet skal altid være udfyldt for alle kontotyper.

  

103  Kalkuleret præmiebeløb/gevinst   13 cifre  

Beløbet angives højrestillet og i øre. Det er ikke nødvendigt, at indberette foranstillede nuller.

Kalkuleret præmiebeløb udfyldes  for boligsparekontrakter og uddannelseskonti (kontotypekode = 15 og 16).

 Før 1/1 2016 skal gevinst på "Millionærkonto" og "Gevinstopsparingskonto" indberettes til dette felt. Indberettes kun for valutaudlændinge og diplomater (ejerstatus = 1, 5 og U).FFra 1/1 2016 skal der ikke indberettes for valutaudlændinge og diplomater.

 

104   Restløbetid   2 cifre  

Restløbetid for lånet. Restløbetid under 10 år angives med et foranstillet 0.

Såfremt restløbetiden er mindre end 5 år skal kursværdien (Henv.nr. 96) indberettes med samme beløb som restgælden (Henv.nr. 109).

 

105  Rentefod 2 cifre  

Rentefod uden decimaler. Rentefod under 10 pct. angives med et foranstillet 0. 

 

106  Kommunenr.  4 cifre

Angives med et foranstillet 0. 

 

107  Ejendomsnummer  7 cifre  

BBR-nummer (Boligministeriets Bolig- og Bygningsregister-nummer. BBR-NR udgør sammen med kommunenr. det samlede ejendomsnummer. Hvor den indberetnings-pligtige har registreret et 6-cifret ejendomsnummer angives dette højrestillet med foranstillet 0.

Hvis den indberetningspligtige ikke kender ejendomsnummer, skal begge feltnr KMNR og EJDNR (individ 2247) indberettes med nuller eller blanke.

108 Lånepantnummer  15 pos.  Det hos den indberetningspligtige registrerede nummer (låne/pant- eller kontonummer) for låneforholdet. 
109 Restgæld  13 cifre   Restgæld pr. 31. december. Beløbet angives højrestillet og i øre. Det er ikke nødvendigt, at indberette foranstillede nuller.
110   Opgørelsesdato  6 cifre   Dato for lånets opgørelse på formatet ÅÅMMDD. Indberettes kun såfremt låneforholdet vedrørende den pågældende låntager er ophørt i det kalenderår, der indberettes for. 
NB: Der må ikke indberettes en opgørelsesdato (xx1231) for låneforhold, der ikke er ophørt i det kalenderår, der indberettes for.
111  Startdato  6 cifre Dato for lånets start på formatet ÅÅMMDD. Indberettes kun såfremt låneforholdet vedrørende den pågældende låntager er nyt og forfaldstidspunktet for den første termin i låneforholdet er i det kalenderår, der indberettes for.
NB: Der må ikke indberettes en startdato (xx0101) for låneforhold, der er oprettet før det kalenderår, der indberettes for.
118 Ejendoms-landekode  2 pos. Den 2-bogstavede ISO-landekode jf. årsbrev 2016. Skal udfyldes for ejendomme beliggende uden for Danmark med kode for det land, hvori ejendommen er beliggende. 
119   Ejerskiftekode 1 ciffer  

Der indberettes følgende værdier:

0 = Ejerforholdet har bestået hele året.

1 = Anvendes ved debitorskifte i løbet af året.

131  Depotnummer   15 pos.  Det nummer,låneforholdet er registreret med hos den indberetningspligtige.

Som hovedregel indberettes hvert enkelt låneforhold. Der kan dog foretages samlet indberetning for den enkelte kreditor og debitor for hvert enkelt depot, såfremt ændringskode, restløbetid og rentefod for alle låneforhold i depotet er de samme.

132  Ændringskode  2 cifre

00  = pantebrevet har været anbragt i depot hele året.

01= der er sket kreditorskift i kalenderåret (typisk ved køb/salg af pantebrevet) eller pantebrevet er indlagt i/udtaget af depot i løbet af året.

02= der er sket debitorskift i løbet af kalenderåret (typisk ved køb/salg af ejendommen).

03= både hændelsen "01" og hændelsen "02" er indtruffet.

For depothaver (kreditor) kan kun indberettes en af værdierne nul eller 01. For låntager kan indberettes en af værdierne  nul, 01, 02 eller 03. Indberetning af værdierne 02 og 03 for låntager foretages kun, når hændelsen er indtruffet mens pantebrevet har været anbragt i depot. Den indberetningspligtige kan dog foretage denne type indberetning i alle tilfælde, også når hændelsen er indtruffet mens pantebrevet ikke var indlagt i depotet.

134   Rentekode  1 pos.  

Individ 2204 og 2206. Skal udfyldes med en af nedenstående værdier: 

1= Alle obligationer, også udenlandske, der er udstedt den 27. januar 2010 eller senere, undtagen konvertible obligationer og fordringer, der efter KGL § 29 stk. 3, omfattes af KGL, kapitel 6 og 7, fx strukturerede obligationer.

Obligationer udstedt før 27. januar 2010, og som er udstedt med en rente under mindsterenten på stiftelsestidspunktet, sortstemplet.

2 = Fordringer, der efter  KGL § 29 stk. 3 omfattes af KGL, kapitel 6 og 7 fx strukturerede obligationer.  Når rentekoden er = 2, skal alene vedhængende renter indberettes på individ 2206, idet køb/salg/indfrielse med anskaffelsessum/afståelsessum, skal indberettes på individ 2265. 

3 = konvertible obligationer mv. Danske som udenlandske

4 = Obligationerne er udstedt før 27. januar 2010 og med en rente større end eller lig med mindsterenten på stiftelsestidspunktet.

135  Valutastatuskode 
Individ 2204 og 2206 
1 pos. 

Indberettes uanset hvornår obligationen er udstedt.

0 = obligationen er dansk (udstedt i danske kr.) med de undtagleser, der fremgår af kode 1.

Eurokrone-obligation (obligation udstedt i udlandet, men lydende på danske kroner).

1 = obligationen er udstedt i fremmed valuta incl. ECU, herunder

  • obligationer (fordringer og gæld) udstedt i danske kroner, såfremt hovedstolen/restgælden reguleres i forhold til en eller flere valutakurser.
  • fordringer, der alternativt lyder på danske kroner eller fremmed valuta efter fordringshavers valg.
136 Valutastatuskode
Individ 2213 og 2247
1 pos

Individ 2213 og 2247. Feltet skal være udfyldt med en af følgende værdier:

0: Fordringen er dansk (udstedt i danske kroner)

1: Fordringen er udstedt i fremmed valuta incl. EURO.
Fordringer hvor:
- hovedstolen henholdsvis    restgælden i danske kroner reguleres i forhold til en eller flere valutakurser,
-  fordringen lyder på danske kroner  eller fremmed valuta efter fordringshaverens valg, betragtes som udenlandske  

138  Købsalgkode  1 pos  

Der indberettes følgende værdier:

1 = Køb af obligationer.

2 = Salg af obligationer.

3 = Indfrielse/udtrækning

4 = Indfrielse uden ændring af         norminel værdi.Nominel værdi udfyldes 0,000000

139  Handelsdato 8 pos.  Der indberettes følgende værdier: 
       

Såfremt der er foretaget indfrielse, udtrækning eller overdragelse udfyldes feltet med år og måned (ÅÅÅÅMMDD) ellers udfyldes feltet med blank eller 0. Udfyldes med datoen på fondsnotaen - (retserhvervelsesdatoen) /indfrielsesdatoen

Oplysningerne vedrørende 0-pct. obligationer m.v. skal indberettes for hver enkelt hændelse (indfrielse, udtrækning, køb eller salg), og kan ikke indgå i en netto indberetning.

140  Restancemarkering  1 pos.  Der indberettes følgende værdier: 
      

0 = Ingen restance.

Fra og med indkomståret 2016 er 2.000 kr. grænsen ophævet.

1 = (kun INDVNR 2247):
Ved udgangen af det kalenderår, indberetningen omfatter, er der registreret restancer vedrørende renter på samme låneforhold, som er forfaldne senest ved udgangen af det foregående kalenderår.

2 = (kun INDVNR 2213):

Der indberettes en særlig markering af renter i låneforhold, hvor der er ubetalte forfaldne renter vedrørende det kalenderår, der går forud for det kalenderår, som indberetningen omfatter. Den ubetalte rente fra året før er en opsummeret rente også fra tidligere indkomstår.

 Fra og med indkomståret 2016 er 2.000 kr. grænsen ophævet.

NB: Der skal ikke opsættes restancemarkering for studielån i studietiden.

2213, 2247 og 2257:

4 = Eftergivelsen er led i en offentlig gældseftergivelse. Kode 4 skal kun indberettes i det indkomstår hvor kendelsen er afsagt.

5 = Eftergivelsen er led i en privat (betinget) gældseftergivelse.

6 = Som kode 5, men med en oplysning om, at der er indgået flere gældseftergivelser i samme låneforhold.

7 = Privat (betinget) gældseftergivelsen er ophævet pga. misligeholdelse.

9 = Ejendomstvangsauktion (kun INDVNR 2247):

Ejendommen er overtaget af kreditor ved tvangsauktion i årets løb og

- er i dennes behold ved årets udgang eller

- er videresolgt i løbet af året, uden at kreditor ved salget opnåede dækning for det omhandlede lån.

Markeringen med kode 9 foretages for tvangsauktionsåret uden hensyn til, om der er registreret restancer, der forfaldt i tidligere indkomstår. Dette skal ses i sammenhæng med den almindeligt anvendte praksis med en bogholderimæssig indfrielse, der kan medføre, at restancer automatisk gøres betalte.

141   Kurstab  13 pos.  Fradragsberettiget kurstab ved indfrielse af kontantlån optaget i realkreditinstitutter før 19. maj 1993.

Kurstabet ved indfrielsen fordeles med lige store beløb pr. termin over det nye låns samlede antal terminer.

Indberettes kun af realkreditinstitutter.

Beløb angives højrestillet og i øre.

142  Depottypekode  2 pos. 

INDVNR 2204 og 2206

00 = Ingen depotmarkering

10 = Børneopsparingskonto henlagt i obligationsdepot

26 = Selvpensioneringskonto henlagt i obligationsdepot

97 = Etableringskonto/Iværksætterkonto henlagt i obligationsdepot

143  Kontantlånindfrikode  1 pos. 

Markeringen anvendes kun af realkreditinstitutter.

1 = Helt indfriet

2 = Delvis indfriet 

   

Identifikations-, navn- og adresseoplysninger For INDIVIDNR 2204, 2206, 2207, 2257 og 2258:

Felterne 144 - 162 skal udfyldes for valutaudlændinge (ejerstatus = 1 og 5).

144 TINNR  20 pos. 

Skal altid indberettes for valutaudlændinge (ejerstatuskode 1 eller 5).

TIN.nr. er retmæssig ejers (personer, I/S og K/S m.fl.) skattemæssige ID-nr. (personal identity - TIN-nr.) efter bopælslandets regler. 

SKAL udfyldes, hvis der er tildelt personen identifikation i den pågældende bopælsstat. Kendes TIN.nr. ikke, skal fødselsdatoen - dag, måned og år indberettes (ddmmåååå).

Det skal bemærkes, at det ikke længere er nok at oplyse fødselsdato, fødselssted og fødselsstat, såfremt den pågældende stat udsteder identifikationsnumre. Det gælder dog kun for konti og depoter der er oprettet/aftalt efter den 1/7 2016. Det gælder dog også hvis en konto eller depot, der var oprettet/aftalt før den 1/7-2016, efterfølgende ændres eller udvides ved aftale mellem den indberetningspligtige og den retmæssige ejer.

Hvis man har oplysning om identifikationsnummer i sin kunderegistrering skal det indberettes ligesom hidtil.

Det er ikke længere et krav, at der forevises fornøden legitimation i form af pas, officielt identifikationskort eller andet bevisdokument. Det kan dog anbefales, at kontrollere et oplyst identifikationsnummer op mod nedenstående, idet data kan blive afvist ved udvekslingen.

  • TIN ON EUROPA - kontrol af gyldighed af TIN nummer
  • OECD Automatic Exchange Portal

Før 1/7-2016

Indberettes der om en virksomhed, der ikke er personrelateret, hvor TINnr. ikke er obligatorisk i indberetningen, kan der indberettes "SELSKAB" i TINNR og TINNRTYPEKOD sættes = 1. Både store og små bogstaver accepteres. 

Fra 1/7 2016

Fra og med 1/7 2016 er pligten til at indhente og indberette TINnr. udvidet til også at gælde for selskaber. 

Det bemærkes at for de indberetningspligtige som ikke tidligere har skullet indhente disse oplysninger, gælder pligten kun for konti og depoter, der er oprettet/aftalt efter d.1/7 2016. Det gælder også, hvis en konto eller depot der var oprettet/aftalt før d. 1/7 2016, efterfølgende ændres eller udvides ved aftale mellem den indberetningspligtige og den retmæssige ejer

Oversigt over EU-landenes opbygning af TIN.nr. Fremgår af hjælpeliste under Årsbrev 2016.

145 TINNRTYPEKOD 1 pos.

Kode der identificerer type af identifikation.

TIN-nr. indholder: 

1 = Personal identity
eller
2 = Fødselsdato (DDMMÅÅÅÅ)

3 =
Manglende identifikationsoplysn.

Skal altid være udfyldt, samtidig med feltet TINNR.

146 Fødselssted 35 pos.

Fødselsregistreringssted

Det er tilladt, hvis der er dokumenterede grunde til, at fødselssted ikke kan oplyses, at indberette landekode for fødselssted i indberetningen i stedet for fødselssted. En dokumenteret begrundelse kunne være når oplysningen om fødselssted ikke står i passet. Det vil sige der kan indberettes to gange landekode.

Skal kun indberettes, hvis personal identity - TIN-nr. kun er udfyldt med fødselsdag og år.

147 Landekode for Fødselsstat 2 pos. 

Fødselsstat.

Skal kun indberettes, hvis personal identity - TIN-nr.  kun er udfyldt med fødselsdag og år.

Oversigt over ISO-landekoder fremgår af  hjælpelister under Årsbrev 2016.

  

148 Fornavn  70 pos. 

Første navn og evt. mellemnavne ud fra den foreviste legitimation.

Skal altid udfyldes

NB: For virksomheder indberettes virksomhedens navn dobbelt, idet navnet både indberettes i FORNAVN og i EFTERNAVN 

149 Efternavn 70 pos. 

Familienavn/efternavn.

Skal altid udfyldes

NB: For virksomheder indberettes virksomhedens navn dobbelt idet navnet indberettes i både FORNAVN og i EFTERNAVN 

150 CO-navn  70 pos.  Skal altid udfyldes, hvis det forekommer. 
151 Vejnavn  70 pos.  Skal altid udfyldes. NB: Hvis vejnavn ikke findes, så indberettes postboks. Kendes adressen på en udenlandsk kunde ikke, så accepteres det, at der indberettets UKENDT (dansk). Dog ved indberetning om indlån, kun når oprettelsesdatoen er før 01.01.2004.  
152 Husnr.  10 pos.  Skal altid udfyldes, hvis det forekommer.  
153 Etagenr.  5 pos.  Skal altid udfyldes, hvis det forekommer.  
154 Sidedørnr.  10 pos.  Skal altid udfyldes, hvis det forekommer. 
155 Postbox  20 pos.  Skal altid udfyldes, hvis det forekommer.  NB: Hvis postboks ikke finde, skal vejnavn indberettes. Kendes adressen på en udenlandsk kunde ikke, så accepteres det, at der indberettets UKENDT (dansk). Dog ved indberetning om indlån, kun når oprettelsesdatoen er før 01.01.2004.  
156  Landsby  70 pos.  Skal altid udfyldes, hvis det forekommer.  
157 Postnr.  15 pos.  Skal altid udfyldes, hvis det forekommer.  
158 Postdistrikt  70 pos. 

Skal altid udfyldes, hvis det forekommer. Kendes adressen på en udenlandsk kunde ikke, så accepteres det, at der indberettets UKENDT (dansk). Dog ved indberetning om indlån, kun når oprettelsesdatoen er før 01.01.2004.  

Er der evt. angivet to forskellige postdistrikter, skal indberetningen for postdistrikt følge den faktiske adresse og ikke en evt. c/o adresse eller postboksadresse.

159 Husnavn  70 pos.  Skal altid udfyldes, hvis det forekommer.  
160 Lejlighed/værelsesnr.  20 pos.  Skal altid udfyldes, hvis det forekommer.  
161 Egn, landsdel ell. Stat  70 pos.  Skal altid udfyldes, hvis det forekommer.  
162 Landenavn  70 pos.  Skal altid udfyldes, hvis det forekommer. 
163  Bruttoafståelse beløb  13 cifre

Anskaffelsessum brutto kr./øre Afståelsessummen brutto kr./øre 
Indfrielsessum brutto kr./øre. Indberettes fra og med indkomståret 2013 altid med fortegn +/- .                     

164  Nettoafståelse beløb  13 cifre

Anskaffelsessum netto kr./øre Afståelsessummen netto kr./øre 
Indfrielsesum netto kr./øre.Indberettes fra og med indkomståret 2013 altid med fortegn +/- .

165  Omkostninger  13 cifre

Omkostninger ved salg og køb.   

Indberettes fra og med indkomståret 2013 altid med fortegn +/- .

166 Optaget til handel  1 pos. Optaget til handel på et reguleret marked/ikke optaget til handel. 
167  Papirlandekode  2 pos.  ISO-landekode for obligationens hjemland. 
168  Stykantal/nom.værdi  18 pos. 

 

Beholdning

Antal stk. der er i beholdning pr. 31.12 eller den nominelle værdi pr. 31/12

Handler

Antal stk. der er handlet i året, eller den nominelle værdi ved handlen. 

Indfrielse

Antal stk. der er indfriet i året eller den nominelle værdi ved indfrielsen 

 

Ved udtrækninger uden ændring af den nominelle værdi udfyldes feltet med 0,000000 og køb/salg /indfrielseskoden indberettes med 4.

Skal fra og med indkomståret 2013 altid indberettes med fortegn +/- . 

Indberettes med 6 decimaler uden komma.

169  Papirnavn  50 pos.

Obligationens betegnelse (papirets navn/identifikation) som det står i Børsen, fx Realkredit Banmark 10S, INK 2018 eller Totalkredit 12E B 2019. 

Papirnavnet er meget vigtigt, hvis papiret ikke er et papir, som er optaget til handel (værdien = 2)  og som ikke er tildelt en officiel ISIN-kode. (se beskrivelse af ISIN-kode ) Vigtigheden består i, at papirnavnet  indberettes identisk indberetning for indberetning, og år for år, hvis papirnavnet ikke helt generelt ændrer sig. Hvis papirnavnet ikke indberettes ens, vil de enkelte indberetninger ikke kunne finde hinanden f.eks. i  Skattestyrelsens  værdipapirsystem.

170  ISIN-fondskoden  12 pos. 

ISIN-fondskoden 

ISIN-koden identificerer den pågældende obligation.  

    • Når papiret er optaget il handel (værdien = 1), skal ISIN-koden være udfyldt. Omfatter f.eks. alle papirer, der er kendt i den danske Værdipapircentral, samt papirer der er optaget til handel på en udenlandsk børs.
    • Når papiret ikke er optaget til handel (værdi 2), så skal ISIN-koden være udfyldt, hvis denne findes og er udstedt officielt i markedet og derved kendes af andre aktører.  Omfatter f.eks. alle papirer, der er kendt i den danske Værdipapircentral og udenlandske papirer der er udstedt officielt i markedet.  (Der må ikke anvendes en ISIN-kode, der er konstrueret til eget brug).
    • Har papiret ikke en ISIN-kode udstedt af markedet, skal feltet være BLANKT.
171 AS-ident   5 pos. VP har oplyst, at de konvertible obligationer ikke kan hægtes op på en AS-ident (identifikation af det udstedende selskab som obligationen kan konverteres til), men udstedes med en udstedelseskode. Det vil derfor være denne udstedelseskode, der skal indberettes i feltet vedr. obligationer. 
172 Valørdato 8 pos. Valørdatoen er den dag, hvor en indbetaling/udbetaling finder sted, handlen afvikles.

173

 

Handelstidspunkt 6 pos.  Tidspunkt hvor handlen bliver kursfastsat - time, minut, sekund ( TTMMSS) . For indfrielser er udtrækningen gældende fra døgnskiftet, hvilket vil være primo tiden 000001.

 174

IBAN nr. 18 (International Bank Account Number). Feltet skal kun udfyldes af pengeinstitutter.

 175

TRANSAKTIONSKODE 2

 00 = Årsultimo indberetning 

 176

PERIODEDATO 8

Periode der indberettes om ååååmmdd

20161231 (årsultimo 16)