Indgangstest i URTE, PANT og PADE - transaktionskode 00

Ved transaktionskode = 00 (Årsultimo indberetning). Indført fra indberetningen for 2014

  • Hvis feltet transaktionskode og periode ikke er udfyldt afvises hele transaktionen
  • Hvis feltet periode ikke er udfyldt med åååå1231, afvises hele transaktionen
  • Hvis feltet Indkomstår ikke er lig det Indkomstår som er oplyst i  feltet periode, afvises hele transaktionen.

Nummersøgningen i Skattestyrelsen er afskaffet.

Afskaffelsen gælder også ved indberetninger til tidligere indkomstår.

Der vil ske afvisning af indberetninger til systemet, hvis der ikke er påført cpr- eller cvr-/se-nr. for en valutarisk indlænding.  Se evt. afsnit 5.

Indberetning til ophørte virksomheder

Ved indberetning på cvr-/se-nr. testes der op mod Skattestyrelsens erhvervssystem. Der testes om, det cvr-/se-nr. der indberettes på har en ophørsdato, der ligger i året før det indkomstår, der indberettes for. Dvs. for 2016 om cvr-/se-nr. er ophørt i 2015. Er dette tilfældet afvises indberetningen med en tekst: CVR-/SE-nr. er ophørt før indkomståret. Indberetteren anmodes om, at få bragt kunderegistreringen i orden, så indberetningen skattemæssigt kan komme ind på den korrekte identifikation.
  

Minimumskrav for indberetning af navne- og adresseoplysninger

Der indføres validitetskontrol af, at nedenstående data er indberettet til årsultimoindberetningen , når ejerstatuskoden er 1 og 5.

Ejers Skattemæssige ID-nr. - TIN-nr. (Personer m.fl.)

TINNR

Retmæssig ejers (Personer, I/S og K/S m.fl.) skattemæssige ID-nr. (personal identity - TIN-nr.) efter bopælslandets regler.

Skal udfyldes, hvis der er tildelt personen identifikation i den pågældende bopælsstat, ellers skal fødselsdatoen - dag, måned og år oplyses.

TIN-nr. må ikke indberettes for kontohavere med bopæl her i Danmark.

Før 1/7 2016

Indberettes der om en virksomhed, der ikke er personrelateret, hvor TINNR ikke er obligatorisk i indberetningen, indberettes "SELSKAB" i TINNR og TINNRTYPEKOD sættes = 1. Både store og små bogstaver accepteres.

Fra 1/7 2016

Fra og med 1/7 2016 er pligten til at indhente og indberette TINnr. udvidet til også at gælde for selskaber.

Det bemærkes, at for de indberetningspligtige, som ikke tidligere har skullet indhente disse oplysninger, gælder pligten kun for konti,  der er oprettet/aftalt efter d. 1/7 2016. Det gælder også, hvis en konto, der var oprettet/aftalt før d. 1/7 2016, efterfølgende ændres eller udvides ved aftale mellem den indberetningspligtige og den retsmæssige ejer.

Oversigt over EU-landenes opbygning af TINnr. fremgår af øvrige hjælpelister i Årsbrev 2016

Kode der identificerer type af identifikation

TINNRTYPEKOD

TIN-nr.-typekoden indeholder enten:

1 = Personal identity
2 = Fødselsdato, DDMMÅÅÅÅ
3 = Manglende identifikationsoplysninger

Skal altid være udfyldt.

Tintypekode 3 anvendes når det ikke har været muligt at indhente alle de krævede identifikationsoplysninger på en udenlandsk kunde, fx identifikationsnummer, fødselsdato, fødselssted og fødselsstat mv.
Ved indberetning med TINtypekode 3, skal landekoden være forskellig fra DK. Fornavn og efternavn skal endvidere være udfyldt. Der indberettes i øvrigt alle de identifikationsoplysninger på kunden, som man er i besiddelse af.

Indberetninger med TINtypekode 3 bliver ikke afvist, selvom identifikationsoplysningerne ikke er fuldstændige.

Opmærksomheden henledes på, at selvom der ikke sker afvisning af indberetningen, vil kunderegistreringen stadig være mangelfuld og dermed ikke opfylde kravene til indberetningspligten. Den indberetningspligtige forventes derfor at fortsætte med at søge de manglende oplysninger indhentet. Der bør mindst én gang årligt tages kontakt til kunden med henblik på at indhente de manglende oplysninger.                         

Når ejeren af kontoen på et senere tidspunkt bliver korrekt identificeret, skal indberetningen efterfølgende ske på normal vis.

TIN-nr.-typekoden må ikke indberettes for kontohavere med bopæl her i Danmark.

Ejers fødselssted

FØDSELSSTED

Fødselsregistreringssted/Place of birth

Skal kun indberettes hvis personal identity - TIN-nr. ikke er oplyst.

Fødselssted må ikke indberettes for kontohavere med bopæl her i Danmark.

Det er tilladt, hvis der er dokumenterede grunde til, at fødselssted ikke kan oplyses, at indberette landekode for fødselsland i indberetningen i stedet for fødselssted. En dokumenteret begrundelse kunne være når oplysningen om fødselssted ikke står i passet. Det vil sige der kan indberettes to gange landekode.
Sammen med den finansielle sektor undersøger Skattestyrelsen, om der kan være en anden løsning på problemet.

Landekode for fødselsland, ISO-format

FØDSELSSTAT
(LANDEKODE)

 

Fødselsstat - landekode for fødselsland.

Skal kun indberettes hvis personal identity - TIN-nr. er udfyldt med fødselsdato og år.

Landekode for fødselsstat må ikke indberettes for kontohavere med bopæl her i Danmark.

Oversigt over ISO-landekoder fremgår af øvrige hjælpelister i Årsbrev 2016

Fornavn(e) på person

FORNAVN

Første navn og evt. mellemnavne indberettes her, ud fra den foreviste legitimation.Skal altid udfyldes.

 NB: For virksomheder indberettes virksomhedens navn dobbelt idet navnet både indberettes i FORNAVN og EFTERNAVN.

Efternavn på person

EFTERNAVN

Familienavn/efternavn skal altid udfyldes.

NB: For virksomheder indberettes virksomhedens navn dobbelt idet navnet både indberettes i FORNAVN og EFTERNAVN.Det vil sige, at for selskaber vil navn og efternavn skulle være identisk.

Vejnavn

VEJNAVN

Skal altid udfyldes.

NB: Hvis vejnavn ikke findes, så indberettes postboks. Kendes adressen på en udenlandsk kunde ikke, så accepteres det, at der indberettes UKENDT (dansk). Dog ved indberetning om indlån, kun når oprettelsesdatoen er før 01.01.2004

Postdistrikt

POSTDISTRADR

Skal altid udfyldes.

Kendes adressen på en udenlandsk kunde ikke, så accepteres det,  at der indberettes UKENDT (dansk). Dog ved indberetning om indlån, kun når oprettelsesdatoen er før 01.01.2004

Hjemlandsbetegnelse for valutaudlændinge, ISO-format

LANDEKODE

Skal altid udfyldes 

Landekode må ikke indberettes for kontohavere med bopæl her i Danmark.

Oversigt over ISO-landekoder fremgår af øvrige hjælpelister i  Årsbrev 2016

Postboks

POSTBOKSADR

Skal altid udfyldes, hvis det forekommer.

Hvis postboks ikke findes, skal vejnavn indberettes. Kendes adressen på en udenlandsk kunde ikke, så accepteres det, at der indberettes UKENDT (dansk). Dog ved indberetning om indlån, kun når oprettelsesdatoen er før 01.01.2004

For grønlændere som bor i Grønland er identifikationskravene de samme som for andre valutaudlændinge. TIN-nr. for grønlændere er det danske cpr-nr.

Såfremt kunden/skatteyder har oplyst to forskellige postdistrikter - den faktiske adresse og c/o adressen - skal I oplyse den faktiske adresse og ikke c/o adressen eller postboksadressen.

Ejerstatuskode = 7

cpr-nr. kan indberettes således:

cpr-nr. = fødselsdatoen - DDMMÅÅ0000 ( hvis personen får tildelt et dansk personnummer, vil dette skulle indberettes og ejerstatuskode må ikke være = 7 længere)

Der SKAL, uanset hvilket indberetningsmedie der anvendes, udfyldes felterne: FORNAVN, EFTERNAVN, VEJ, HUSNR., POSTNR OG DISTRIKT. For flygtninge skal der indberettes bopælsadressen her i Danmark.

Oprettelsesdato

Ved indberetning af renteoplysninger i individ 2207 gøres oprettelsesdatoen af kontoen obligatorisk for alle kontotyper. Oprettelsesdatoen skal indberettes, uanset hvornår kontoen er oprettet, dvs. for både gamle og nye konti.

Datoen angives med : ÅR,MD;DG. Datoen angives med datoen for kontoens oprettelse.

IRTE: Ud fra datoen for kontoens oprettelse indsætter Skattestyrelsen en ny indgangstest, idet alle de obligatoriske oplysninger om TINNR og TINNRTYPEKO, og hvis ikke TINNR., så fødselsdato, FØDESTED,FØDELANDS LANDEKODE, FORNAVN, EFTERNAVN m.v. vil skulle være udfyldt hvis datoen for oprettelse af kontoen er efter eller lig med 01.01.2004

Er datoen før 01.01.2004 skal følgende oplysninger findes:

Fornavn, efternavn, vejnavn, postdistrikt og landekode. Enten postboks eller vejnavn skal findes i indberetningen.

Obligationer individ 2204 og 2206 

Rentekode 

Der indføres test af at rentekoden er indberettet.

Er rentekoden = 2 testes der på at anskaffelsessum/afståelsessum er blank. ( køb/salg skal indberettes til delsystem FINK) 

Handelsdato 

Ligger handelsdatoen ikke i indkomståret accepteres dette, såfremt anskaffelsessummen/afståelsessumme er blank.

Køb/salg -kuponkode 

Testregel for køb/salg af obligationer ud fra kuponkode: 

Hvis køb/salgskode = 1 og kuponkode også er = 1 så skal rentebeløbet være negativt eller 0.

Hvis køb/salgskode = 2 og kuponkode også er = 2, så skal rentebeløbet være negativt eller 0.

DVS. at testreglen vil være således: 

Hvis køb/salgskode = 1 og kuponkode også er = 1, så skal afregningsrentebeløbet være 0 eller negativt (dvs. køb af obligation og køb med kupon = rentebeløb negativt).

Hvis køb/salgskode = 2 og kuponkode også er = 2, så skal afregningsrentebeløbet være 0 eller negativt ( dvs. salg af obligation og salg uden kupon = rentebeløb negativt).                                 

kode for køb/salg/indfrielse af obligationer

Vedrørende OBLG (obligationer - individ 2206) er der for 2013 indført en ny kode for køb/salg/indfrielse af obligationer. Koden har værdien 4 = indfrielse uden ændring af nominel værdi. Koden indikerer,  at det er korrekt, at den nominelle værdi ikke har ændret sig.

Fortegn ved indberetning

For individ 2204 og 2206 skal antal stk./nominel værdi og alle beløbsfelter altid indberettes med fortegn (+/-).

Rettelser

Alle rettelser skal foretages ved nulstilling af den oprindelige indberetning (rettekode 1) og ny indberetning af det korrekte (rettekode 1).