Jernbaneselskaberne sørger for, at jernbanetransporter, der gennemføres som EU-forsendelser, mærkes med specielle klæbesedler på CIM-fragtbrev samt på containere, banevogn samt det eller de pågældende kolli, jf. DFO bilag 10.

Ved ændring af en fragtkontrakt, der medfører

  • at en forsendelse, der skulle afsluttes uden for EU, i stedet afsluttes inden for EU
  • at en forsendelse, der skulle afsluttes inden for EU, i stedet afsluttes uden for EU

kan jernbaneselskabet kun opfylde den ændrede fragtkontrakt, hvis afgangstoldstedet godkender dette. I alle andre tilfælde kan jernbaneselskabet opfylde den ændrede fragtkontrakt, men afgangstoldstedet skal omgående underrettes om ændringen.

CIM-fragtbrevet skal forelægges for afgangstoldstedet, når en transport, der foregår under EU-forsendelsesordningen, påbegyndes og afsluttes i EU/fælles forsendelsesland.

Afgangstoldstedet påtegner CIM-fragtbrevets blad 1, 2 og 3:

  • T1, hvis varerne forsendes under EU's eksterne forsendelsesprocedure
  • T2, hvis varerne forsendes under EU's interne forsendelsesprocedure
  • T2F, hvis varerne forsendes under EU's interne forsendelsesprocedure, jf.DFO art 33.

T2/T2F påtegningerne bekræftes med afgangstoldstedets stempel, hvorefter samtlige CIM-fragtbrevets blade udleveres til jernbaneselskabet, der er ansvarlige for proceduren for forsendelsen.

Varer, der forsendes under intern forsendelsesprocedure fra et sted til et andet sted i EU, gennem et eller flere fælles forsendelseslande, forsendes uden at fremlægge CIM-fragtbrevet for afgangsstedet og uden anvendelse af klæbesedler. Dette gælder dog ikke for varer, hvis udførsel fra EU er undergivet restriktioner eller er betinget af afgiftsbetaling.

Nærmeste toldsted for bestemmelsesstationen bliver bestemmelsestoldstedet.

Hvis varerne ved en mellemstation i EU overgår til fri omsætning eller en anden toldprocedure, bliver det tilhørende toldsted bestemmelsestoldsted og påtegner CIM-fragtbrevets blad 2 og 3 samt en yderligere kopi af blad 3:

  • "Toldbehandlet"

Blad 2 og 3 udleveres derefter til jernbaneselskabet. Bestemmelsestoldstedet beholder den yderligere kopi af blad 3.

Hvis varer forsendes med jernbane fra et sted til et andet sted i EU gennem et eller flere fælles forsendelseslande, er der ingen formaliteter at iagttage på bestemmelsestoldstedet.

Hvis T2/T2F-varer forsendes med jernbane fra et sted i EU til et andet sted i EU, gennem et ikke EU-land, der ikke er et fælles forsendelsesland, anvendes proceduren for intern forsendelse.

Hvis en forsendelse påbegyndes inden for EU/fælles forsendelseslande og skal afsluttes uden for dette område, bliver bestemmelsestoldstedet det toldsted, i hvis område den grænsestation er beliggende, hvor varerne forlader området.

Påbegyndes og afsluttes en transport med jernbane uden for EU, er der ingen formaliteter at iagttage i EU. Varerne betragtes som T1-varer, medmindre varernes status som T2-varer er dokumenteret.

Hvis der i fragtbrevet er anført mere end en jernbanevogn eller container, kan der anvendes ladelister i den form, der er vist i DFO bilag 11.

Hvis der benyttes ladelister, skal antallet af lister påføres CIM-fragtbrevet. Ladelisten skal påføres nummeret på den banevogn, som CIM-fragtbrevet vedrører. Hvis forsendelser, der påbegyndes i EU, omfatter både T1- og T2-varer, skal der udfærdiges særskilte ladelister.

Bestemmelserne om forenkling af jernbanetransport udelukker ikke, at jernbaneselskabet benytter den almindelige forsendelsesprocedure. Når EU-forsendelsesproceduren finder anvendelse, er art. 25 og art. 29-45 ikke til hinder for at anvende proceduren i DF art. 188-190 og GF art. 291-312 samt bilag 72-04, pkt. 19. Formaliteterne og regnskabsbestemmelserne samt kontrolprocedurer, er de samme.

Forsendelser med følgende varer skal altid frembydes for toldmyndighederne:

  • Varer, der forsendes efter EU's forsendelsesordning i tilfælde, hvor der ikke anvendes den forenklede jernbaneprocedure
  • Varer, der udføres mod fremlæggelse af TIR- eller ATA carnet
  • Spiritus, ethanol og vin med mere end 18 rumfangsprocent alkohol samt tobaksvarer, der udføres i uberigtiget stand eller mod godtgørelse af eller fritagelse for told og afgifter
  • Varer, der udføres til reparation eller anden behandling i tredjeland med henblik på efterfølgende genindførsel i uforandret stand mod toldlempelse
  • Varer, der udføres mod godtgørelse af eller fritagelse for told, moms og punktafgifter, medmindre de regionale toldmyndigheder har fritaget virksomheden for at frembyde varerne
  • Varer, for hvilke der kræves udbetalt eksportrestitution
  • Varer, for hvilke der er fastsat bestemmelser om opkrævning af eksportafgift
  • Varer, der er licenspligtige eller underkastet andre restriktioner
  • Varer, for hvilke der opkræves eller udbetales udligningsbeløb
  • Varer, der er registreret til midlertidig oplag.

EU-varer og fortoldede varer kan uden frembydelse for toldmyndighederne, indleveres til jernbanen, medmindre de er omfattet af ovennævnte bestemmelser.