Indhold

Dette afsnit handler om at redegøre for de muligheder for forenklinger virksomheden har, så administrationsprocedurer, omkostninger mv., kan holdes på et lavere niveau. Der er en række betingelser, som skal være opfyldt og ordningerne er forbundet med tilladelse/bevilling til at benytte de forenklede procedurer.

Afsnittet indeholder:

Overgangsperioden

I forbindelse med overgangsperioden, er der på forsendelsesområdet en del bestemmelser. Det er især på de forenklede procedurer, der er tale om status quo, at vi kan fortsætte med at anvende vores nuværende IT-system (NCTS), indtil dette bliver opgraderet til de nye regler. Se DFO art. 24, 29-53 og 55.

Resumé af DFO:

Art. 24, stk. 1, art. 25 og art. 29-45 vedrører den papirbaserede EU-forsendelsesprocedure for varer, der transporteres med jernbane. Dette vedrører især anvendelse af CIM-fragtbrevet som forsendelsesangivelse. Indtil opgraderingen af NCTS gælder det nuværende regelsæt, dvs. DFO. I forhold til tidligere, hvor jernbanegods var fritaget for sikkerhedsstillelse, skal de nu stille sikkerhed. også under overgangsperioden.

Art. 24, stk. 1, art. 26, art. 29 og art. 46-51 vedrører den papirbaserede EU-forsendelsesprocedure for varer, der transporteres ad luft- eller søvejen. Dette vedrører anvendelse af varemanifest som forsendelsesangivelse. Indtil opgraderingen af NCTS, anvendes det gamle regelsæt.

Art. 24, stk. 2, art. 26-29 og art. 52-53 vedrører anvendelse af de procedurer for EU-forsendelse, som er baseret på et elektronisk manifest for varer, der transporteres ad luft- eller søvejen.

Art. 55, nr. 19 vedrører indgivelse af MRN-nummeret på en forsendelsesangivelse. Indtil opgraderingen af NCTS anvendes de gamle måder at indgive MRN på, dvs. ved et forsendelsesledsagedokument eller et forsendelses-/sikringsledsagedokument.

Bemærk! NCTS udfases og Toldstyrelsen overgår til nyt it-system til toldangivelser, systemet kaldes DMS (Declaration management system). Oversigt over toldsystemerne findes på toldst.dk/toldsystemer.