Dette afsnit handler om de rapporter, som indehavere af tilladelse til at udbyde væddemål eller onlinekasino skal udarbejde. Se SPILL § 43.

Afsnittet indeholder:

  • Generelt om udarbejdelse af rapport ét år efter at tilladelse er taget i brug
  • Om rapportens indhold
  • Om begrebet "godkendt virksomhed"
  • Om dokumentation
  • Årlig fremsendelse af årsredegørelsen til Spillemyndigheden
  • Udarbejdelse, indhold og fremsendelse af rapporten om udbud af spil under indtægtsbegrænset tilladelse til onlinekasino

Der skelnes mellem to typer af rapporter:

  • Rapport ét år efter at tilladelsen er taget i brug
  • Årsredegørelsen

Generelt om udarbejdelse af rapport ét år efter at tilladelse er taget i brug

Indehavere med tilladelse til udbud af onlinekasino skal udarbejde en rapport ét år efter, at spiludbyderen har taget sin tilladelse i brug. Se SPILL § 43, stk. 1. Det er ikke tilladelsens starttidspunkt, der er afgørende, men derimod hvornår det faktiske udbud af spil er startet.

Rapporten skal være Spillemyndigheden i hænde senest 14 måneder efter, at tilladelsen til udbud af spil er taget i brug.

Tilladelsesindehaveren har således 2 måneder efter udløbet af 12 måneders fristen til at få udarbejdet rapporten.

Virksomheder, som både har en tilladelse til at udbyde væddemål og onlinekasino, skal kun aflevere én rapport omhandlende begge tilladelser. Det er dog en forudsætning herfor, at tilladelserne er taget i brug på samme tidspunkt.

►◄

Formular til brug for indlevering af rapport kan findes på Spillemyndighedens hjemmeside.

Om rapportens indhold

Rapporten skal redegøre for, om tilladelsesindehaveren i det første år har udbudt spil i overensstemmelse med betingelserne for tilladelsen.

Rapportens opbygning

Rapporten består af fire dele:

  • 1. del: Generelt.
  • 2. del: Procedurer.
  • 3. del: Vurdering.
  • 4. del: Kommentarer.

Del 1, 2 og 4 skal udfyldes af tilladelsesindehaveren.

Del 3 skal udarbejdes af en godkendt virksomhed efter aftale med den pågældende tilladelsesindehaver.

Rapportens del 3 kan ikke udarbejdes af en person ansat hos tilladelsesindehaveren eller i samme koncern, da Spillemyndigheden stiller krav om, at rapporten udarbejdes af en uafhængig tredjemand, der er godkendt af Spillemyndigheden.

Den godkendte virksomheds rolle

Den godkendte virksomhed skal foretage en vurdering af, om tilladelsesindehaveren har udbudt spil i overensstemmelse med spillelovgivningen. Virksomheden skal fremkomme med bemærkninger, hvis der er områder, hvor tilladelsesindehaveren efter den godkendte virksomheds vurdering har overtrådt lovgivningen. Dette gælder også, hvis den godkendte virksomhed er i tvivl, om en praksis, handlemåde mv. er i strid med lovgivningen.

Den godkendte virksomhed skal ikke forholde sig til de områder af lovgivningen, der er indeholdt i "De tekniske standarder" i Spillemyndighedens certificeringsprogram.

Hvis den godkendte virksomhed har angivet, at tilladelsesindehaver efter den godkendte virksomheds opfattelse overtræder reglerne, skal tilladelsesindehaveren i rapportens del 4 oplyse, om denne er enig i denne vurdering.

Om begrebet "godkendt virksomhed"

Rapporten skal konkret udarbejdes af en "godkendt virksomhed". Se SPILL § 43, stk. 1.

Det er Spillemyndigheden, der godkender, hvilke virksomheder som kan udarbejde rapporter for tilladelsesindehaverne.

Virksomheder, der ønsker at kunne udfylde tredje del af første års rapporten efter SPILL § 43, stk. 1, skal overfor Spillemyndigheden kunne demonstrere deres/deres medarbejderes kompetencer indenfor fortolkning af lovgivning og også gerne et generelt kendskab til spillelovgivningen.

For at blive godkendt skal virksomheden indsende en kortfattet beskrivelse til Spillemyndigheden med angivelse af, hvilke medarbejdere der behersker disse kompetencer. Hvis virksomheden bliver godkendt, er det alene disse medarbejdere, der på virksomhedens vegne kan underskrive førsteårsrapporten. Det behøver ikke, at være de pågældende medarbejdere, der udfører alle undersøgelserne, men disse indestår dog for, at arbejdet er udført forsvarligt.

Rapportens del 3 kan ikke udarbejdes af en person ansat hos tilladelsesindehaveren eller i samme koncern, da Spillemyndigheden stiller krav om, at rapporten udarbejdes af en uafhængig tredjemand.

De godkendte virksomheder fremgår af en liste på Spillemyndighedens hjemmeside, som løbende bliver opdateret.

►Indtægtsbegrænset tilladelse

Der er ikke krav om anvendelse af en "godkendt virksomhed" ved udarbejdelse af rapport ét år efter at tilladelse er taget i brug for de indtægtsbegrænsede tilladelser.◄

Om dokumentation

Indholdet af rapporten skal kunne dokumenteres. Dokumentationen skal ikke sendes med rapporten, men opbevares af tilladelsesindehaveren. Dokumentationen skal udleveres eller sendes til Spillemyndigheden, hvis Spillemyndigheden anmoder om dette, medmindre andet direkte fremgår.

Årlig fremsendelse af årsredegørelse til Spillemyndigheden

Der er ikke krav om, at årsredegørelsen skal udarbejdes i samarbejde med en godkendt virksomhed.

Efter det første års udbud af spil skal indehavere af tilladelse til onlinekasino sende en rapport til Spillemyndigheden.

I de efterfølgende år skal der i stedet for en rapport, sendes en årsredegørelse om udbuddet af spil i Danmark og Grønland til Spillemyndigheden.

Årsredegørelsens indhold

De endelige krav til årsredegørelsen offentliggøres i en information på Spillemyndighedens hjemmeside.

Indehavere af indtægtsbegrænsede tilladelser er ikke omfattet af kravet om at sende årsredegørelser til Spillemyndigheden.

Udarbejdelse, indhold og fremsendelse af rapporten om udbud af spil under indtægtsbegrænset tilladelse til onlinekasino

Generelt om udarbejdelse af rapport et år efter at tilladelse er taget i brug

Spiludbydere med en indtægtsbegrænset tilladelse til udbud af onlinekasino skal udarbejde en rapport ét år efter, at spiludbyderen har taget sin tilladelse i brug. Se SPILL § 43, stk. 1. Det er ikke tilladelsens starttidspunkt, der er afgørende, men derimod hvornår det faktiske udbud af spil er startet.

Rapporten skal være Spillemyndigheden i hænde senest 14 måneder efter, at tilladelsen til udbud af spil er taget i brug.

Tilladelsesindehaveren har således 2 måneder efter udløbet af 12 måneders fristen til at få udarbejdet rapporten.

Om rapportens indhold

Rapporten skal redegøre for, om spiludbydere med en indtægtsbegrænset tilladelse til onlinekasino har udbudt spil i overensstemmelse med betingelserne for tilladelsen.

Disse betingelser følger af spilleloven og de specielle vilkår fastsat for de enkelte tilladelser.

Formular til brug for indlevering af rapport kan findes på Spillemyndighedens hjemmeside.