Generelt
En fælles markedsordning for forarbejdede frugter og grøntsager fremgår af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1308/2013 af 17. december 2013. Den indeholder de generelle bestemmelser for indførsel fra tredjelande af de i tillæg A nævnte varer.
Tillægsimporttold
1. Kommissionen kan iht. artikel 182 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1308/2013 vedtage gennemførelsesretsakter, der fastlægger hvilke produkter, der skal pålægges en tillægsimporttold efter toldsatsen i den fælles toldtarif for at forebygge eller modvirke skadelige virkninger på EU-markedet, som importen af disse produkter kan forårsage hvis:
a) importen sker til priser, der ligger under det niveau, som Unionen har meddelt Verdenshandelsorganisationen ("udløsningsprisen") eller
b) importmængden i et år overstiger et bestemt niveau ("udløsningsmængden").
Udløsningsmængden fastlægges på basis af afsætningsmulighederne, der defineres som importen udtrykt som procentdel af det tilsvarende indenlandske forbrug i de tre forudgående år.
Gennemførelsesretsakterne vedtages efter undersøgelsesproceduren i artikel 229, stk. 2.
2. Tillægsimporttolden pålægges ikke, hvis det er usandsynligt, at importen skaber forstyrrelser på EU-markedet, eller hvis virkningerne ikke står i forhold til det tilstræbte mål.
3. Ved anvendelsen pkt. a), fastlægges importpriserne på grundlag af cif-importpriserne for den pågældende sending. Cif-importpriserne kontrolleres på grundlag af de repræsentative priser for det pågældende produkt på verdensmarkedet eller EU-importmarkedet.
Varer nævnt i tillæg A kan pålægges tillægstold.
Tillægsimporttolden opkræves for de mængder, der overgår til fri omsætning efter den dato, hvor tolden skal anvendes, hvis:
a) deres toldværdi, der er fastlagt i art. 74 i delegeret forordning (EU) 2017/891, medfører anvendelse af de højere specifikke toldsatser, der gælder for import på den pågældende oprindelse og
b) importen finder sted i anvendelsesperioden for tillægsimporttolden.
Fritagelser for tillægsimporttold
Følgende varer er fritaget for tillægsimporttold:
a) varer, der importeres inden for rammerne af et toldkontingent.
b) varer, som har forladt oprindelseslandet inden beslutningen om at pålægge tillægsimporttolden og som transporteres iht. et transportdokument, der er gyldigt fra pålæsningsstedet i EU, som er udfærdiget inden indførelsen af tillægsimporttolden.
Der er pt. ikke fastsat nogen tillægstold.
Faste importværdier
Lovgrundlaget for faste importværdier på frugt og grøntsager er fastsat i Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2017/892, artikel 38.
1. For hvert af produkterne og for de anvendelsesperioder, der er anført i del A i bilag VII til delegeret forordning (EU) 2017/891, fastsætter Kommissionen hver arbejdsdag for hver oprindelse en fastsat importværdi, der er lig med det vejede gennemsnit af de repræsentative noteringer, der er anført i artikel 74 i nævnte forordning, nedsat med et fast beløb på 5 EUR/100 kg og med værditolden.
Der er pt. ikke fastsat faste importværdier for forarbejdede frugter og grøntsager.
2. Er der for de produkter og de anvendelsesperioder, der er anført i del A i bilag VII i delegeret forordning (EU) 2017/891, fastsat en fast importværdi i overensstemmelse med artikel 74 og 75 i nævnte forordning og denne artikel, anvendes den enhedspris, der er omhandlet i artikel 142 i Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2015/2447, ikke. I stedet anvendes den faste importværdi, som er anført i artikel 38, stk. 1 i Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2017/892.
3. Er der ikke fastsat nogen fast importværdi for et produkt af en given oprindelse, anvendes det vejede gennemsnit af de gældende faste importværdier for dette produkt.
4. I de anvendelsesperioder, der er anført i del A i bilag VII i delegeret forordning (EU) 2017/891, gælder de faste importværdier, så længe de ikke ændres. De ophører dog med at gælde, hvis der ikke er indberettet repræsentative gennemsnitsnoteringer til Kommissionen i to på hinanden følgende uger.
Hvis der i henhold til første afsnit ikke gælder en fast importværdi for et produkt, er den faste importværdi for produktet lig med det seneste gennemsnit af de faste importværdier.
5. Uanset artikel 38, stk. 1 i Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2017/892 anvendes der ikke en fast importværdi fra den første dag i de anvendelsesperioder, der er anført i del A i bilag VII i delegeret forordning (EU) 2017/891, hvis det ikke har været muligt at beregne en fast importværdi.
6. Vekselkursen for den faste importværdi er den seneste vekselkurs, som Den Europæiske Centralbank offentliggør inden den sidste dag i den periode, som noteringerne indgives for.
7. De faste importværdier udtrykt i euro offentliggøres af Kommissionen via TARIC.
Indgangspris
Lovgrundlaget for faste importværdier på frugt og grøntsager er fastsat i Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2017/891, artikel 75.
1. I forbindelse med artikel 181, stk. 1, i forordning (EU) nr. 1308/2013, er frugt og grøntsager og forarbejdede frugter og grøntsager, som er omhandlet i nævnte artikel, de samme som dem, der ar anført i bilag VII til denne forordning.
Der er pt. ikke fastsat Indgangspriser for forarbejdede frugt og grøntsager.
2. Hvis toldværdien af de produkter, der er opført i del A i bilag VII i delegeret forordning (EU) 2017/891 beregnes i overensstemmelse med transaktionsværdien i artikel 70 i forordning (EU) nr. 952/2013, og denne toldværdi er mere end 8% højere end den af Kommissionens beregnede faste importværdi på tidspunktet for produkternes overgang til fri omsætning, skal importøren stille en sikkerhed, jf. artikel 148 i Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2015/2447. Den importtold, som de produkter, der er opført i del A i bilag VII i delegeret forordning (EU) 2017/891, kan blive pålagt, er den told, der skulle have været betalt, hvis det pågældende produkt var blevet tariferet på grundlag af den faste værdi.
Første afsnit finder ikke anvendelse, hvis den faste importværdi er højere end indgangsprisen i del 3, afsnit l, bilag 2, i bilag l til Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87, eller hvis klarereren anmoder om straks af få bogført det beløb, der endeligt vil kunne pålægges varerne, i stedet for at stille sikkerhed.
3. Hvis toldværdien af de produkter, der er opført i del A i bilag VII i delegeret forordning (EU) 2017/891, beregnes i overensstemmelse med artikel 74, stk. 2, litra c), i forordning (EU) nr. 952/2013, fradrages tolden på betingelserne i artikel 38, stk. 1, i gennemførelsesforordning (EU) 2017/892. I så tilfælde skal importøren stille en sikkerhed svarende til den told, han skulle have betalt, hvis tariferingen af produkterne var blevet foretaget på grundlag af den gældende faste importværdi.
4. Toldværdien af varer, der importeres i konsignation, fastsættes direkte i overensstemmelse med artikel 74, stk. 2, litra c), i forordning (EU) nr. 952/2013, og i så fald finder den faste importværdi beregnet i overensstemmelse med artikel 38 i gennemførelsesforordning (EU) 2017/892 anvendelse i de gældende perioder.
5. Importøren har en frist på en måned regnet fra salget af de pågældende produkter, dog højst fire måneder fra datoen for antagelsen af angivelsen til overgang til fri omsætning, til at bevise, at partiet er blevet afsat på sådanne betingelser, at de bekræfter, at priserne i artikel 70 i forordning (EU) nr. 952/2013 er korrekte, eller til at fastsætte den i artikel 74, stk. 2, litra c), i samme forordning nævnte toldværdi.
Overholdes en af ovennævnte frister ikke, fortabes sikkerhedsstillelsen, jf. dog stk. 6.
Sikkerhedsstillelsen frigives, hvis der over for toldmyndighederne føres fyldestgørende bevis for, på hvilke betingelser afsætningen har fundet sted. I modsat fald fortabes sikkerhedsstillelsen som betaling for importtolden.
Som bevis for, at partiet er blevet afsat på de betingelser, der er fastsat i første afsnit, fremlægger importøren fakturaen samt alle de dokumenter, som er nødvendige for toldkontrol af salg og afsætning af hvert af produkterne i det pågældende parti, herunder dokumenter vedrørende transport, forsikring, håndtering og opbevaring af partiet.
Hvis den handelsform, der er omhandlet i artikel 3 i gennemførelsesforordning (EU) nr. 543/2011, kræver, at frugterne og grøntsagernes sortbetegnelse eller type er angivet på emballagen, angives sortbetegnelse eller type for de frugter og grøntsager, som indgår i partiet, på transportdokumenter, fakturaer og følgeseddel.
6. Den frist på fire måneder, der er nævnt i første afsnit i stk. 5, kan forlænges af medlemsstaternes myndigheder med højst tre måneder efter behørigt begrundet anmodning fra importøren.
Hvis medlemsstaternes kompetente myndigheder ved en kontrol konstaterer, at kravene i artikel 75 ikke er overholdt, opkræver de den skyldige told, jf. artikel 105 i forordning (EU) nr. 952/2013. Ved beregningen af den told eller det restbeløb, der skal opkræves, pålægges der renter fra datoen for varens overgang til fri omsætning indtil opkrævningsdatoen. Den anvendte rentesats er den, der gælder for inddrivelse i henhold til national ret.
Licenser
Import af landbrugsvarer til EU kræver i en række tilfælde, at der fremlægges en importlicens. Formålet med ordningen er at overvåge, hvilke mængder af de pågældende varer der importeres til EU.
En importlicens berettiger og forpligter til at importere den varemængde, som licensen omfatter, inden for dens gyldighedsperiode.
Der er 2 overordnede licenstyper:
1. Almindelig licens for vareområder med pligt til at fremlægge licens ved import af den pågældende vare.
2. Licens til en kontingent- eller præferenceordning ved import af varer, hvor der er fastsat enten en afgrænset mængde af varer eller en ubegrænset mængde af varer, der kan importeres til nedsat told.
Såfremt der kræves licens for at få kontingenttoldbehandling, så vil kontingentløbenummeret fremgå af licensens rubrik 20. Licenskontingenter starter altid med løbenr. 09.4xxx.
Krav om fremlæggelse af licens vil fremgå af taric.
Licenser søges hos Landbrugsstyrelsen.
Suspension af proceduren for forarbejdning og aktiv forædling
Iht. artikel 195 i forordning (EU) nr. 1308/2013 kan Kommissionen efter anmodning fra en medlemsstat eller på eget initiativ vedtage gennemførelsesretsakter der helt eller delvis suspenderer anvendelsen af proceduren for forarbejdning eller aktiv forædling for produkter anført i tillæg A, hvis Unionens marked forstyrres eller trues af forstyrrelse på grund af proceduren for forarbejdning eller aktiv forædling.
Suspension af proceduren for passiv forædling
Iht. artikel 205 i forordning (EU) nr. 1308/2013 kan Kommissionen efter anmodning fra en medlemsstat eller på eget initiativ vedtage gennemførelsesretsakter der helt eller delvis suspenderer anvendelsen af proceduren for passiv forædling for produkter fra sektorerne for produkter anført i tillæg A, hvis Unionens marked forstyrres eller trues af forstyrrelse på grund af proceduren for passiv forædling.
Vareområde - Tillæg A