Dato for udgivelse
05 Dec 2012 12:39
Resumé

Referat fra møde afholdt den 22. oktober 2012 i det Specielle Eksterne Kontaktudvalg - Motor (SKU-M). Endelig referat udsendt til udvalgets medlemmer den 8. november 2012.



Deltagerne i dette møde var følgende:

Fra SKAT:

Skattedirektør - Motor

Claus Bruun Johannessen

Fg. Viceskattedirektør - Motor

Per S. Ravensholt

Fg. Kontorchef - Motor, Koordinering og Planlægning

Mette Winkler

Chefkonsulent - Indsats og analyse

Jens Mogensen

Kontorchef - Vejledning og Afregning (IT)

Afbud

 

Chefkonsulent - Borger og Virksomhed, Vejledning

Simon Aaskov Thomsen

Afdelingsleder - Motor-CRM

Flemming Redøn

Afdelingsleder - Motorcenter Odense

Therese Corfixen Elnegaard

Udvalgssekretær

Susanne Echberg

 

Erhvervsorganisationerne:

 

Håndværksrådet

Lars Magnus Christensen

Dansk Industri

Nils Suhr Andersen

FSR, Foreningen af Statsaut. Revisorer

Afbud

DAF, Danmarks Automobilforhandler Forening

Karoline Thomsen

Finans og Leasing

Christian Brandt

CAD, Centralforeningen af Autoreparatører i dk

Per B. Nielsen

FDM, Forenede Danske Motorejere

Casper Schad

DBFU, Dansk Bil-Forhandler Union

Karl-Ove Pedersen + Jeppe Lauersen

DBI, De Danske Bilimportører

Tejs Laustsen Jensen + Niels Damkjær

Dansk Erhverv

Afbud

Mclf, Motorcykelbranchens Landsforbund

Afbud

 Forsikring og Pension

Jacob Nisgaard Larsen + Hanne Høyer

 

  

  1. Formanden, Skattedirektør Claus Bruun Johannessen byder velkommen

 Formanden bød velkommen, og da der var gæster med ved dagens møde, blev der foretaget en kort præsentation.

  

  1. Godkendelse af referat fra sidste møde den 20. august 2012

 Referatet blev godkendt.

  

  1. Status for DMR, herunder opsamling på udviklingsønsker, fejlrettelser mv. Endvidere orientering om version 2

Til dagens møde, var der udsendt materiale, dels en liste over de ændringer som forventes indarbejdet de kommende 6 måneder, og dels oversigten med spørgsmål fra i sommers.

Simon Aaskov Thomsen indledte med at fortælle, at det er SKATs opfattelse, at opstarten trods startvanskeligheder, kom godt i gang. De opstartsproblemer og fejl der har været, er der taget hånd om løbende, selv om nogle problemstillinger, har krævet lidt længere tid at få løst.

Det er SKATs oplevelse, at såvel medarbejderne i SKAT som branchen nu er blevet mere fortrolige med betjeningen af Motorregistret. SKAT har fået positive tilbagemeldinger, og SKAT vil meget gerne modtage såvel positiv som negativ kritik. Det hjælper med til, at udvikle såvel Motorregistret som arbejdsprocedurer bedst muligt.

Motorregistret vil blive løbende udviklet og forbedret, men den statslige økonomimodel gør det nødvendigt at prioritere ændringerne meget nøje. I princippet skal der forhandles budget hver gang der skal ske større ændringer af Motorregistret. Der er afsat budget til de ændringer som er med i release 2.1, 2.2 og 2.3, mens alle ændringer herefter, er mindre sikre, både mht. tidsplan og indhold.

Tidsplanerne kan også påvirkes af lovændringer der kan rykke på de planlagte ændringer og prioriteringer. Lovændringer kræver ofte systemændringer og må nødvendigvis prioriteres ind, før andre planlagte tilretninger til Motorregistret.

Simon Aaskov Thomsen oplyste, at SKATs telefonsupport på motorområdet er ved at blive normaliseret. er været stort pres på telefonerne, de første par måneder efter implementeringen. Men SKAT har overført ekstra personale til denne opgave, så ventetiden på kampagneslusen er nede på 1-2 minutter, og de øvrige sluser har ventetider på 5-7 minutter.

For så vidt angår pladeleverancer er der sket forbedringer. Den danske pladeproducent opfylder de aftalte leveringsbetingelser, der er ifølge den aftale der blev indgået. Desværre er der fortsat visse problemer med hensyn til de historiske plader, som har været mange måneder forsinket. Eventuelle forsinkelser er ikke relateret til Motorregistret, men SKAT vil meget gerne have besked, hvis der fortsat er nogen som har ventet længe på en historisk plade, så der kan ske kontakt til det firma i Tyskland, der producerer disse specielle plader.

En anden ting, der har voldt problemer er pladelagerstatus. DBFU efterspørger, om ikke der kan ske hurtigere levering end 14 dage, ønskeligt 3 dage. Simon Aaskov Thomsen oplyste, at e aftalte leveringsbetingelser med pladeproducenten er 14 dage, men SKAT vil tage leveringstiden med i overvejelserne til det næste udbud.

DBI har oplevelsen af ikke altid at blive hørt, at SKAT ikke tager så godt imod den kritik de rejser. Bl.a. nævnes det, at når man sender en mail angående fejl og problemstillinger, så kommer der ingen respons. F.eks. kunne det være en kvittering og en besked om forventet svarfrist. Igen må det nævnes, at der er forhold, som giver store problemer for branchen, såsom chassis-biler og at regnemaskinen stadig regner forkert. Simon Aaskov Thomsen var enig i, at regnemaskinen i enkelte tilfælde, for eksempel selealarmer i Smart biler, fortsat ikke er helt korrekt, ligesom der er udeståender i forhold til beregning af renterefusioner på leasede køretøjer. SKAT prioriterer de sager hvor køretøjer låses eller på anden måde blokeres fra normal registrering, hvorimod regnskabsmæssige justeringer kan korrigeres efterfølgende. 

Branchen savner udmeldinger om hvilke rettelser/ændringer der prioriteres til/fra og hvordan de prioriteres. Dette er imødekommet ved at udsende oversigt over de planlagte ændringer, men SKAT kan endnu ikke prioritere alt, da budgetforhandlinger er en løbende proces undervejs i udviklingen.

Forsikring og Pension vil gerne kvittere for de ting, der er løst og rettet op på, men syntes der er for mange fejl og mangler fortsat. SKAT er glade for, at branchen benytter virksomhedskontaktudvalget og i dette forum frembringer både ris og ros.

Branchen efterlyser yderligere punkter som ikke fremgår af den udsendte oversigt, og vil gerne have at SKAT udmelder mere om de fremtidige planer (herunder prioriteringerne heraf). Der er forståelse for, at budgetforhandlinger kan spænde ben for planerne.

Simon Aaskov Thomsen gennemgik den udsendte liste, og kunne bl.a. oplyse, at punkterne på release 2.1,  2.2 og 2.3 er forhandlet på plads mht budget. Angående punkterne på release 2.4 er den ikke endelig på plads.

Brancheorganisationerne bragte forskellige problemstillinger og ønsker på banen. Der blev frembragt følgende emner:

  • Bestilling af genpart af en registreringsattest, og kan den sendes til andre end den registrerede ejer. Når en forhandler tager en bil i bytte, er det 10 % af kunderne, som ikke er i besiddelse af den originale registreringsattest. DBFU foreslår, at kunden med sin nem-ID kunne bestille en genpart til forhandleren. Et andet eksempel er når forhandleren står med et afmeldt køretøj. Simon Aaskov Thomsen oplyste, at SKAT overvejer en løsning, men der er endnu ikke en tidshorisont på denne.
  • DAF efterspurgte muligheden for, at erstatningsplader kunne sendes til værkstedet, som reparerer en skadet bil. Nummerpladen er en del af forsikringssagens omkostninger.
  • FDM omtaler de gamle grønne registreringsattester, som ikke har sikkerhedskoder på samme måde som de nye registreringsattester.
  • At taste forkert, kan ske for alle og forhandlerne bør ringe til SKAT og fortælle det straks. Men når en pladeoperatør ikke efterlever procedurerne, skal han fratages sin autorisation.
  • Fejlafmeldte køretøjer. Forslag om, at der sendes en kvittering for afmeldelsen til ejeren, således man ikke kører rundt uvidende med et afmeldt køretøj. Når et køretøj afmeldes i DMR bliver forsikringen ligeledes afmeldt. Derudover sker der opgørelse af grønejer-afgift/vægtafgift, hvor der vil blive udbetalt refusion af for meget betalt afgift. Når en ejer/bruger får refusion, bør det få vedkommende til at reagere.
  • Forsikring og Pension er glade for, at SKAT tager del i det internationale samarbejde på bilområdet. Især for de efterlyste køretøjer, hvilket også Finans og Leasing sætter pris på. Hidtil har der ikke været så stor deltagelse fra myndighedernes side. Oplysningen om efterlysning er en vigtig information både for SKAT og for branchen.
  • DBFU appellere til, at personalet, det besvarer telefoniske henvendelser bliver bedre klædt på til at besvare og hjælpe med problemer
  • Klausulerede køretøjer. SKAT står med en oprydningsopgave, hvor ca. 80.000 køretøjer står med ukendt klausul. Der overvejes om visse af de klausulerede køretøjer i fremtiden, helt eller delvist, kan blive ekspederet hos en nummerpladeoperatør.
  • Nedlukning af Motorregistret. Branchen beder om, at dette udmeldes så tidligt som muligt, helst dagen før, men ellers senest kl. 12, hvis SKAT om aftenen foretager en nedlukning.
  • Anhængertræk. Indtastning af vægt skal ske under en anden fane, der bør straks komme et skærmbillede, der kræver indtastning af vægt.
  • Ved nedvejning, kræves nye nummerplader. Det burde ikke være nødvendigt og det forhaler ekspeditionen. En ekspeditionstid på 6 uger er meget lang til ifm. en bilhandel.

Simon Aaskov Thomsen oplyste, at ud over de udleverede releaseplaner, vil der ske justeringer i Motorregistret som led i den løbende fejlretning. Især vil release 2.2 i starten af december indeholde en del fejlrettelser. En komplet liste over disse ændringer er under udarbejdelse, og vil blive distribueret til kontaktudvalget, så snart den er tilgængelig.

 

  1. DMR: Datakvalitet og fysisk dokumentation

Simon Aaskov Thomsen fortæller om en situation, hvor et køretøj oprettes af en synshal. Det sker ofte, at kun de tvungne felter udfyldes, men det er nødvendigt med alle køretøjets data. Der anmodes om, at synshallerne er mere omhyggelige med sine indtastninger. Et eksempel på en tastefejl er, at bilmærket staves forkert.

Der foreslås en drop-down menu med de kendte mærker, og kun nye på markedet kan indtastes (staves). Der efterlyses flere logiske/maskinelle kontroller ved indtastningen. Både SKAT og branchen har interesse i, at køretøjsdata er korrekte.

DBI efterlyser processer for fejlrettelser. Et eksempel er køretøjer, der er blevet registreret med træk, men som rent faktisk ikke har monteret et træk. Et andet eksempel er tastefejl i km-stand. Det foreslås, at når km-stand afviger fra km-norm, så spørges en ekstra gang.

Branchen efterspørger en mailadresse hvor borgerne kan anmelde fejlregistreringer på deres køretøjer. SKAT oplyser, dette kan ske via skattemappen.

Derudover blev følgende forhold påpeget:

  • Tastefejl hos en synshal; forsikring herfor og ansvar
  • Oplysning om partikelfilter, evt. kan oplysning fremgå af registreringsattesten
  • Forkert model - variant

SKAT har fra oktober til december 9 medarbejdere på rundtur hos nummerpladeoperatørerne, for at hjælpe pladeoperatørerne med brug af systemet og besvare spørgsmål. Som del af denne vejledningskampagne er SKATs medarbejdere blevet bedt om at påpege vigtigheden af, at nummerpladeoperatørerne sikrer korrekt dokumentation og registrering, så fejl minimeres.

 

  1. Orientering om road-pricing programmet

Et udvalg arbejder på opgaven, herunder udarbejdelsen af lovforslag. Det forventes, at et lovforslag vil være klart til foråret. Det vil omfatte køretøjer over 12 ton.

Det er endnu ikke fastlagt, på hvilken måde opkrævningen skal foregå, men en løsning med bomme forventer SKAT ikke bliver aktuel.

Finans og Leasing gør opmærksom på, at ca. halvdelen af markedets lastbiler er leaset, og påpeger en hæftelsesproblematik. Det må naturligt være leasingtager, der hæfter for sin brug af køretøjet.

 

  1. Indsatsområdet: Nye regler om mærkning af gulpladebiler

De nye regler om mærkning af gulpladebiler, er et initiativ mod sort arbejde. Bekendtgørelse om registrering af køretøjer er netop udkommet, hvor de nærmere regler fremgår. Det direkte link til ændringsbekendtgørelse nr. 979 af 5/10-2012 https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=143440

De nye regler træder i kraft den 1/1-2013, og kravet er, at navn eller evt. logo samt CVR.nr. skal fremgå på hver side af køretøjet. Kravet er rettet mod gulpladebiler udelukkende til erhvervsmæssig anvendelse. Dvs kravet er ikke rettet mod vare- og lastbiler med papegøjeplader.

For så vidt angår udenlandske vare- og lastbiler stilles der krav om, at køretøjerne i forruden anbringer bevis for registrering i RUT-registret.

Der gøres opmærksom på, at overtrædelse af reglerne er straf-belagt (bøder). SKAT vil dog i første omgang vejlede og informere om de nye krav.

Håndværksrådet er glade for initiativet, men Forsikring og Pension mener det indbyder til indbrud i de køretøjer, der transporterer værdiggenstande.

Der blev spurgt til den kommende ordning med dagsbeviser, hvor der kan købes 20 dagsbeviser årligt, til privatkørsel med en gulpladebil. Hertil kunne SKAT oplyse, at der i øjeblikket arbejdes på et regelsæt for administrationen heraf.

Forsikring og Pension rejser en problemstilling angående beslaglæggelse af køretøjer. Man savner at få besked herom, da Forsikring og Pension er part i forholdet omkring køretøjet.

 

  1. Sagsbehandlingstider for værdifastsættelse af køretøjer

SKAT medgiver, at sagsbehandlingstiderne på motorområdet var lange i sommers, men der ses nu en forbedring, bl.a. fordi der er sat mere personale på opgaven. Sagsbehandlingstiderne oplyses på nettet, men det oplyses, at der i specialsager bliver plukket sager ud.

SKAT opfordrer til, man venter med at rykke for sin sag indtil den udmeldte frist er nået. Det vil medvirke til, at få sagsbehandlingstiderne yderligere nedbragt.

DBI nævner chassis-biler, som et eksempel på specialbiler, der bliver behandlet hurtigt.

 

  1. Niveaulisterne og dialoggrupper

Therese Corfixen Elnegaard kunne fortælle, at der var tre repræsentanter fra branche-organisationerne med i arbejdet og udvalget opleves som udbytterigt for alle parter. De fleste forslag, som er fremlagt i gruppen er gennemført herunder at niveaulisterne bliver offentliggjort på nettet.

Dialoggruppen vil gerne have deltagere med mere praktisk erfaring, og DBFU vil gerne finde repræsentanter i sin medlemskreds.

Der er afholdt møde den 1. august og næste møde finder sted den 1. november.  Dialoggruppen vil gerne have en deltager med motorcykel-erfaring med i gruppen.

Notat med opsamling fra dialoggruppen vedlægges.

 

  1. Eventuelt, herunder aftale for næste møde

FDM omtalte en dom om hæftelses-problematikken, hvor krav om registreringsafgift var rejst mod bilkøber. I spørgsmål om hæftelse, er det fastslået af ØLD at det er en objektiv regel hvor der tages stilling til, om køber har været i god tro. FDM spørger til SKATs procedurer ifm parallelimport, i de sager hvor SKAT rejser krav om registreringsafgift mod en køber, som har handlet bil hos en forhandler. Aftalt, at denne særlige problemstilling drøftes ved en direkte dialog, da det drejer sig om konkrete sager.

Mette Winkler kunne fortælle, at Landsskatteretten har behandlet en klagesag over prisstigningen for rettighederne til ønskenummerplader, hvor betalingen steg fra 6.200 kr. til 11.000 kr. fra den 6. juni 2012. Landsskatteretten har den 7. september 2012 truffet afgørelse om, at beløbet er fastsat ved lov og at når klager i juli måned anmoder om forlængelse, så er det med rette, at SKAT opkræver 11.000 kr. herfor.

Mclf spørger på vegne af et medlem om, at en synsvirksomhed får godtgørelse men det gør en nummerpladeoperatør ikke. Det opleves som en forskelsbehandling især, når de to typer virksomhed ligger lige ved siden af hinanden. Hertil blev det oplyst, at en synsvirksomhed har flere forpligtigelser, f.eks. skal en synshal have alle pladetyper på lager. Endvidere kan en nummerpladeoperatør tage gebyr, det må en synsvirksomhed ikke.

Finans og Leasing spørger til spoling af km-standen og det er et problem for både SKAT og brancheorganisationerne. SKAT kender problemet, og tidligere specielt i relation til eksport har det været udbredt, men det blev begrænset da SKAT fik adgang til synshallernes register.  

Man kan på Trafikstyrelsens hjemmeside finde data fra det seneste syn på et køretøj, og det opfordres til at forhandlere og private gør brug heraf.

 

Næste møde afholdes kl. 10 ved Skattecenter Høje Tåstrup tirsdag den 22. januar 2013.

Har du spørgsmål eller lign. er du velkommen til at kontakte udvalgets sekretær på mail Susanne.Echberg@skat.dk .