Dato for udgivelse
09 nov 2012 11:35
Resumé

Der var møde i det Regionale Eksterne Kontaktudvalg for SKAT Midt- og Sydsjælland tirsdag den 6. november 2012


Dagsorden:

  • Orientering om ny struktur i SKAT / Kim Bak
  • Orientering fra Kundeservice / Lene Roos
    • Hent Selv
    • Nyt koncept for informationsmøder for nystartede virksomheder
      • MAP-forskud
      • Autoagter på forskud i april måned 2012 og erfaringerne derfra
    • Det videre planlagte forløb i 2013 og 2014
    • Projekt fra SD om visiteret tidsbestilling
  • Orientering fra Indsats  / Per Jacobsen
    • Compliance
    • Social dumping

Deltagere:

  • Næstved-Egnens Udviklingsselskab A/S
    • Uffe Nielsen
  • SKAT
    • Kim Bak
    • Per Jacobsen
    • Eline Blak
    • Lene Roos
    • Jim Sørensen

Afbud:

  • Roskilde Borger-, Håndværker- og Industriforening
    • Preben Rasmussen
  • Advokatsamfundet
    • Lisbeth Pedersen,
  • Landboforeningen Gefion
    • Lisbeth Kristensen
  • TP-Gruppen
    • Klaus Stampe Pedersen
  • Deloitte
    • Kenny Isaksen

Referat:

Orientering om ny struktur i SKAT / Kim Bak

Kim Bak bød velkommen til mødet, og fortalte at dette møde er det sidste i det Regionale Kontaktudvalg for SKAT Midt- og Sydsjælland. Kim Bak fortsatte med en orientering om ny struktur i SKAT, som indebærer en deling mellem departement og drift.

Departementschef Jens Brøchner trådte til før sommerferien og har tegnet den nye struktur i SKAT
I sidste uge blev den nye direktør ansat. Det blev Jesper Rønnov Simonsen, som kommer fra en position som direktør for Børne- og Ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune.

Strukturen træder i kraft den1. januar 2013 og betyder, at der ikke længere er et regionalt niveau i SKAT. Alle opgaver er samlet i en af tre nationale enheder: Kundeservice, Indsats og Inddrivelse.
Den ny struktur træder i kraft den 1. januar 2013, men reelt kan der gå yderligere op til seks måneder inden alle grænseflader er faldet på plads. Strukturen kommer til at holde de næste mange år. Der kan komme smårettelser, men skelettet er på plads.

Orientering fra Kundeservice / Lene Roos

Hent selv

Kundeservice kører et pilotprojekt pt. med Danske Bank. I stedet for at printe og poste sine skatteoplysninger til banken i forbindelse med konkrete forespørgsler om lån og andre kreditfaciliteter som fx omlægning af lån, ydelsesfritagelser, nedsættelser og forlængelser af løbetid mv., kan SKAT sende oplysningerne elektronisk til rådgiveren, forudsat at borgeren giver sit samtykke til at data overføres.

Adgang sker via netbank. SKAT kan overføre den seneste årsopgørelse, og indkomstoplysninger for de sidste 3 måneder. Oplysningerne bliver overført indenfor 24 timer, og kunden kan følge status for overførslen i Netbank. Desuden fremgår forløbet også af Skattemappen.

Løsningen har været i drift med Danske Bank siden 15. august 2012. På to måneder er der hentet ca. 200.000 digitale oplysninger. Der er en meget stor interesse fra andre finansielle virksomheder for projektet.

Nyt koncept for infomøder for nystartede virksomheder

Hidtil har SKAT inviteret alle nystartede virksomheder til et 3-timers møde om alt, hvad der er værd at vide som nystartet virksomhed. Møderne har været tilrettelagt regionalt dvs. de enkelte skattecentre har ikke kørt efter det samme koncept. Møderne er kørt som placeshows, med et hav af slides, som printes og udleveres på møderne.

Fra januar 2013 er det ændret, så nystartede virksomheder i hele landet får en ensartet information med vægt på registrering, regnskabs og angivelse og betaling.

Mødet bliver kortere og et nyt blad "På vej mod egen virksomhed" erstatter det nuværende print. Med inspiration fra alle regioner har Nordjylland lavet nyt fælles koncept for informationsmøder:

  • Grundpakke med a) Registrering, b) Regnskab og c) Angivelse/betaling
  • Et nyt blad "På vej mod egen virksomhed" erstatter de nuværende udprint
  • Ét planchesæt anvendes, men kan suppleres med regional/lokal information

SKAT har et mål om at vi har kontakt til virksomhederne indenfor de første tre måneder en virksomhed eksisterer.

Uffe Nielsen fortalte at de i hans organisation kører et tilsvarende tilbud i flere byer og med et forløb over syv aftener. Imidlertid er det deres erfaring at det er svært at få mere end ca. 30% til at deltage, og at jo længere man skal køre for at deltage, jo færre dukker op til møderne.

Derfor skal forløbet formindskes, og information om skat og moms kan erstattes af henvisning til SKATs kurser. Skat.dk -> Virksomhed -> Find kurser og informationsmøder

Nyt design i Skattemappen og Tast selv

Der er et nyt design i Skattemappen og TastSelv.  Det bliver opdelt i faner, som vi kender det fra netbank

Forskud - MAP (Modernisering af Personskatteopkrævningen)

Ordinært forskud er hidtil baseret på to år gamle oplysninger. Fra 2013 vil SKAT danne et nyt såkaldt ordinært forskud på grund af seneste dannede årsopgørelse, fx 1.4 og 1.8.
Autoforskud bliver udsendt, når borgere har en forventet restskat/overskydende skat på mere end 5.000 kr. og beløbet overstiger 5% af den samlede skat. For studerende og pensionister dog når ændringen kun er på 1.000 kr. eller når den forventede restskat udgør mere end indregningsgrønsen på 18.300 kr., hvilket tilgodeser, at personer med store indkomster ikke bliver bagatelændret.

SKAT iværksætter en massiv informationskampagne i foråret 2013.

I 2014 vil data fra indkomstregistret og SVUR (data om køb og salg af ejendom) indgå i forskud

I 2015 får SKAT løbende indberetninger fra 3. part (banker, kreditforeninger, pensionskasser mv.)

DMR

SKAT har implementeret det digitale motorregister den 6. juni 2012, som betyder, at forhandlere og synshaller kan klare de fleste nummerpladeekspeditioner, uden at skulle møde op hos SKAT. Dog skal køretøjer med særlige klausuler fortsat ekspederes hos SKAT.

Efter en lidt vanskelig start går det nu fint. Antallet af kunder er faldet med ca. 60%

Lige nu er SKAT i gang med vejledningsbesøg hos både forhandlere og synshaller. Indtrykket er, at der er tilfredshed om ordningen. Fra den 29. oktober har private fået mulighed for at foretage omregistrering via skattemappen.

SKAT har bevidst valgt at udskyde markedsføring af denne mulighed til ultimo november.

SKAT lukker nummerpladeekspeditionerne 1.2.2013. Herefter er der fire steder i landet (Ålborg, Århus, Odense og Høje Taastrup), hvor SKAT fortsat udleverer nummerplader.

Uffe Nielsen fortalte, at han hører godt fra autoforhandlerne om DMR.

Visiteret tidsbestilling

SKAT har et strategisk ønske om på sigt at lukke kontantkasser og skrankebetjening, og at den direkte kundekontakt sker efter aftale. Derfor blev der ved årets start nedsat et pilotprojekt i Haderslev, hvor kunderne i stedet for at møde op på skattecentret, trække nummer og vente for at blive ekspederet, skal klare sig selv eller ringe til SKAT.

Kun de kunder, der ikke er selvhjulpne eller som ikke kan få svar pr. telefon bliver visiteret til en tid. Haderslev blev valgt til pilotprojektet da det er et gennemsnitligt skattecenter med ca. 13.000 ekspeditioner årligt, der er ingen særlige kundegrupper som fx toldekspedition og udland og det er fysisk og praktisk muligt at holde lukket i skatteekspeditionen uden at lukke til nummerpladeekspeditionen.

Der har været en stor kommunikationsopgave inden igangsætning. I de første måneder (15.5-14.8) gik 234 kunder forgæves, hvilket svarer til fire pr. dag. Antallet af kunder, der gik forgæves er faldet meget og ligger nu i gennemsnit på en om dagen.

Antal tidsbestillingskunder i de første måneder (15. maj - 14.august) var 120 kunder, som blev visiteret til en tid. Det svarer til et gennemsnit på 1,9 pr. dag. I perioden 15. august - 4. september blev 16 kunder visiteret til en tid, svarende til en kunde pr. dag.

Orientering fra Indsats / Per Jacobsen

Compliance

Compliancegraden i den netop afsluttede complianceundersøgelse for indkomståret 2010 er ikke blevet bedre. Regelefterlevelsen er faldet mellem 5 - 10 % i tilfældigt udvalgte grupper. Der er endnu ikke differentieret mellem kategorier rangerende fra tilfældige fejl til bevidst snyderi.

Uffe Nielsen spurgte om det bevidste snyderi følger den generelle samfundskonjunktur at gøre, men Per Jacobsen svarede, at det nok i højere grad hænger sammen med risikoen for at blive opdaget, og at korte besøg hos mange virksomheder giver mere synlighed end lange besøg i færre virksomheder. Der er igangsat en række initiativer i 2012 for at forbedre regelefterlevelsen blandt virksomhederne og specielt i de små og mellemstore virksomheder, hvor regelefterlevelsen er mindst.

Uffe Nielsen nævnte, at der især er problemer med de små og mellemstore virksomheder, og at det er på denne størrelse virksomheder, at bankerne lider tab.

På borgerområdet er det især omkring værdipapirer og udenlandsk indkomst, at der sker fejl. Reglerne er komplicerede at forstå for borgere.

Kenny Isaksen havde stillet to spørgsmål vedrørende complianceundersøgelserne fra en gennemgang af resultaterne på et tidligere møde.

1. Hvordan indgår de sager, hvor der ikke er enighed mellem SKAT og skatteyder i det samlede resultat?
a. Svar: Resultatet af compliance "ratingen" påvirkes ikke, hvis ansættelsen efterfølgende bliver påklaget i rekurssystemet.

2. Hvorfor har complianceundersøgelsen forrang i forhold til de generelle tidsfrister m.v. på skatteområdet?
a. Svar: Undersøgelsen har ikke forrang i forhold til de generelle tidsfrister m.v. - det er de helt almindelige tidsfrister og krav til sagsbehandlingen der gælder.

Social dumping

Selvom SKAT altid har haft fokus på emnet via fairplay-projektet, er social dumping blevet et selvstændigt begreb i SKAT, da regeringen og Enhedslisten lavede en aftale om at styrke indsatsen på området. Der er sat midler af til 2012 og 2013. I SKAT er der på landsplan afsat 33 årsværk til det landsdækkende projekt som samarbejder med politiet og Arbejdstilsynet.

Formålet med projektet er at sikre, at udenlandske virksomheder og arbejdstagere er registreret og at de afregner moms og skatter korrekt. Indsatsen har fokus på bygge- og anlægsbranchen, servicebranchen og det "grønne" område; landbrug og gartneri. Det sker ved en styrket koordineret myndighedsindsats, som omfatter fællesaktioner, udveksling af data og et øget internationalt myndighedssamarbejde.

SKATs formål er at få afregnet skat og moms, Politiets at der ikke er illegale personer i landet og Arbejdstilsynets formål er, at de danske arbejdsmiljøregler bliver overholdt, og at udenlandske virksomheder er registreret i RUT (Register for Udenlandske Tjenesteydere).

Planlægningen af aktioner sker i et fælles planlægningsforum med de øvrige to myndigheder. I 2012 er der planlagt seks landsdækkende aktioner og dertil seks regionale aktioner. Indsatsen for 2013 vil blive styrket yderligere.

Uffe Nielsen sagde, at emnet er af stor interesse, både i befolkning og i fagbevægesen, og at der er meget omtale af emnet i pressen. Uffe Nielsen er med i Femern Bælt Development, og i udbudsmaterialet er der indskrevet klausuler til at imødegå social dumping, idet det er hovedentreprenørens ansvar at sikre overholdelse af reglerne.

Per Jacobsen svarede, at SKAT også er dybt involveret i Femern Bælt projektet, idet de sammen med tyske kolleger bistår bygherren med at se på moms og afgiftsområdet, for at sikre gennemskuelige tilbud.

Uffe Nielsen fortalte om reglerne i Norge i forbindelse med større anlægsopgaver, hvor emner som indkvartering, udlæg og andre forhold er lovreguleret. Valide undersøgelser viser en forbindelse mellem regulerede forhold for arbejdstagerne og et lavt antal uheld.

Eventuelt

Kim Bak afsluttede møde ved at sige tak for nu og Uffe Nielsen kvitterede med at sige tak for god behandling.