Revisoren/certifikat-administratoren, som skal angive hvilke medarbejdere der skal anvende SA Pro, skal logge på TastSelv Erhverv med et certifikat med administratorrettigheder. Løsningen kræver, at det er et certifikat fra NETS.
Menupunktet 'Opret aftale om adgang via servicegrænseflade' er kun synligt, når:
-virksomheden har aftale med Skattestyrelsen om at bruge SA Pro,
-når der i MitId Erhverv under Rettigheder har flueben i SKAT samt
-at det er certifikatadministratoren, som logger ind
Revisoren/certifikat-administratoren kan herefter tildele rettigheder til medarbejderne, se nedenfor
Kort fortalt skal revisoren/Certifikat-administrator:
- Log ind på Tast Selv Erhverv med administrator rettigheds-certifikat
- Vælg 'Ansatte' & herefter "Indberet eIndkomst eller Letløn"
- Vælg 'Opret aftale om adgang via servicegrænseflade'
- Tryk 'Opret'
- Vælg type på certifikat og indtast UUID (inkl. de 10 første cifre som angiver typen på certifikatet, fx UI:DK-O:G:- og tryk 'Opret'
- Vælg det certifikat som skal tildeles rettigheder og tryk 'Rediger'
- Marker med flueben de services som medarbejderen skal have adgang til og tryk på 'Godkend'
Disse steps gentages for alle de certifikater, der skal have adgang til SA Pro.
OBS medarbejderne skal oprettes på ny efter overgang til MitID erhverv, da der nu skal indberettes UUID kode i stedet for RID kode.
SA Pro løsningen understøtter VOCES 3 og medarbejdercertifikat MOCES 3.
Vær opmærksom på at virksomheden først kan angive certifikater i Tast Selv Erhverv, efter at der er indgået en abonnementsaftale og Skattestyrelsen har oprettet de nødvendige pligter i Erhvervssystemtet. Læs mere om abonnementsaftalen i afsnittet 'Til virksomheden: Sådan anmoder du Skattestyrelsen om at bruge SA Pro (abonnementsaftale)'.
*Start ved at gå til websiden skat.dk i browser. Her klikkes på "log på" i øverste højre hjørne

*Tryk på Log på som erhverv og Log på som erhverv med MitId   |
|
*Tryk på Ansatte |
 |
*Tryk på Indberet til eIndkomst eller Letløn |
 |
*Tryk på Opret aftale om adgang via servicegrænseflade

Typiske fejlsituationer
Problem: Du kan ikke se punktet "Opret aftale om adgang via servicegrænseflade".
Løsning: Log ind med gyldigt administrator-certifikat. På MitID Erhverv skal der under rettigheder være flueben ved SKAT.
Problem: Du bliver sendt til forsiden af skat.dk når du trykker på punktet "Opret aftale om adgang via servicegrænseflade"
Løsning: Du har ikke indgået en abonnementsaftale med Skattestyrelsen. Send en mail til sapro@sktst.dk og anmod om at få adgang til SA Pro, som det er beskrevet i afsnittet "Anmod om at bruge SA Pro (abonnementsaftale)
Hvis der allerede er oprettet medarbejdere, vil de fremgå på billedet - OBS medarbejderne skal oprettes på ny efter overgang til MitID erhverv, da der nu skal indberettes UUID kode i stedet for RID kode. Det er ikke muligt, at slette medarbejdere som allerede er oprettet.
*Tryk på knappen 'Opret'

Vælg typen på medarbejderens certifikat i dropdown listen - Organisations certifikat (VOCES3) eller Bruger certifikat (MOCES3) og indtast UUID koden, incl. De 10 første cifre som angiver typen på certifikatet, fx UI:DK-O:G:
*Tryk på Opret
(Medarbejdere med brugerprofil i MitID Erhverv, skal yderligere have et brugercertifikat hos MitID Erhverv.
Du finder den UUID kode som du skal bruge her:
Log på MitID Erhverv og tryk på den medarbejder, som du vil oprette - tryk på Brugercertifikat og derefter på den lille pil udfor Udstedt)
7
Koden som du skal bruge står under Subject UUID

---
*Tryk på Opret

Tryk på det certifikat der skal tildeles rettigheder og tryk på Rediger
Sæt flueben ved "PersonKontrolOplysningHent" (R75 oplysninger) og / eller "PersonSelvangivelseOpret" (indberet selvangivelse) - afhænger af hvilke pligter der er anført i abonnementsaftalen.
*Tryk på Godkend

*Certifikatet kan nu anvendes i forbindelse med de valgte webservices.
