Dato for udgivelse
13 sep 2012 16:27
Resumé

Referat fra møde afholdt den 20. august 2012 i det Specielle Eksterne Kontaktudvalg - Motor (SKU-M). Endelig referat udsendt til udvalgets medlemmer den 30. august 2012.


Deltagerne i dette møde var følgende:

 

Fra SKAT:

Skattedirektør - Motor

Claus Bruun Johannessen

Viceskattedirektør - Motor

Afbud

Fg. Kontorchef - Motor, Koordinering og Planlægning

Mette Winkler

Chefkonsulent - Indsats og analyse

Afbud

Kontorchef - Vejledning og Afregning (IT)

Afbud

 

Chefkonsulent - Borger og Virksomhed, Vejledning

Simon Aaskov Thomsen

Afdelingsleder - Motor-CRM

Søren R. Hansen

Afdelingsleder - Motorcenter Odense

Afbud

Udvalgssekretær

Susanne Echberg

 

Erhvervsorganisationerne:

 

Håndværksrådet

Lars Magnus Christensen

Dansk Industri

Nils Suhr Andersen

FSR, Foreningen af Statsaut. Revisorer

Afbud

DAF, Danmarks Automobilforhandler Forening

Karoline Thomsen

Finans og Leasing

Christian Brandt

CAD, Centralforeningen af Autoreparatører i dk

Per B. Nielsen

FDM, Forenede Danske Motorejere

Casper Schad

DBFU, Dansk Bil-Forhandler Union

Afbud

DBI, De Danske Bilimportører

Tejs Laustsen Jensen

Dansk Erhverv

Afbud

Mclf, Motorcykelbranchens Landsforbund

John Tange

Forsikring og Pension

Jacob Nisgaard Larsen + Leif Kvistgaard

 

  1. Formanden, Skattedirektør Claus Bruun Johannessen byder velkommen

Formanden bød velkommen. Dagens møde forventes primært at omhandle DMR og de erfaringer der er med ca. 2 måneders drift. 

  1. Godkendelse af referat fra sidste møde den 22. juni 2012

Referatet fra sidst blev godkendt. Overordnet er det forsat SKATs opfattelse, at DMR kører godt, men der dukker forskellige udfordringer op stadigvæk.

  1. Status for DMR

SKAT er klar over, at der stadig er fejl og mangler i DMR, som dukker op og dem vil SKAT tage hånd om løbende. Ofte er det en kombination af tastefejl som medfører uhensigtsmæssigheder af it-mæssig karakter.

Indførelsen af så komplekst et EDB-system samtidig med ændrede procedurer, var SKAT forberedt på ville have en indkøringsperiode, og bl.a. derfor venter SKAT med at lukke ned for antallet af nummerplade-ekspeditioner. Beslutningen er, at pr. den 1. februar 2013 vil der være fire skattecentre, som har nummerpladeekspedition (Aalborg, Århus, Odens og Høje Taastrup).

Der er løbende kommet indberetninger om fejl og mangler ind til SKAT, og de bliver vurderet. En fejl kan have flere dimensioner, f.eks. er det udelukkende en betjeningsfejl, er det en indtastning, som generer et forkert resultat og hvilket omfang har fejlen i øvrigt. SKAT har brug for en uddybning af de fejl brugeren oplever således, det er muligt at finde frem til hvad der evt. skal rettes op på eller om det er en type fejl, der kræver andre tiltag. Når SKAT beder om dokumentation fra brugerne, er det for at kunne vurdere hvilken type fejl det drejer sig om, og dermed hurtigere finde frem til en løsning. Et skærmprint med fejlbeskeden vil være en stor hjælp for SKAT at få ind.

For så vidt angår fejl af typen mangler og ønsker, skal det vurderes i hvilket omfang det oprindeligt var en del af den bestilling, som SKAT afgav til systemleverandøren, eller om det drejer sig om et helt nyt behov, og dermed en helt ny bestilling (nyudvikling af DMR).

Branchen efterspørger mere indblik i hvad SKAT arbejder med, og SKAT vil blive bedre til at forklare og fortælle om det.

Finans og Leasing bad om, at den skemaoversigt, der blev udarbejdet fra sidste møde med en oplistning af de rejste spørgsmål og emner, blev brugt sådan, at SKAT noterede hvilke punkter der var fejl og hvilke der var nyudvikling mv, og gerne kommentarer/forklaringer i øvrigt. Branchen og brugerne har vanskeligt ved at se hvilken type fejl/mangel SKAT vurderer det til at være, eller om det er nyudvikling.

Simon Aaskov Thomsen vil gerne skrive kommentarer mv. på skemaoversigten med de rejste spørgsmål og emner.

DBI syntes det kører tungt. Oplevelsen er, at de spørgsmål og problemstillinger de kommer med ikke bliver modtaget af SKAT, og at der fortsat er mange fejl og mangler. Et eksempel er, at der i fredags var en forhandler der pludselig havde adgang til alt i DMR, og sådanne sikkerhedsfejl er ikke i orden. SKAT kunne oplyse, at DMR hurtigt blev lukket i fredags, for at få rettet op på fejlen.

Et andet eksempel var, at SKAT melder en arbejdsproces ud, og kort efter laves det om. Derudover finder DBI det utilfredsstillende, at man skal hænge i den almindelige telefonkø, frem for at kunne få en direkte hotline. Da DBI repræsenterer en stor medlemsgruppe og står for hovedparten af de indberettede køretøjer i Danmark, må der kunne skabes en mere direkte dialog. Claus Bruun Johannessen ville gerne skabe en mere direkte dialog mellem SKAT og DBI omkring de udfordringer der er med DMR.

DAF spurgte til en status på levering af nummerplader. Simon Aaskov Thomsen kunne fortælle, at enkelte pladeoperatører stadig havde problemer med at få plader, men de almindelige plader kom frem. Få pladeserier var i restordre, men ellers var pladeproducenten med i sin produktion og levering. Der havde været systemmæssige problemer mellem min/max lager og de manuelle pladebestillinger. Status 27. august er, at der pt. er 15 udestående sager med pladelagre i virksomheder, der skal rettes bag om systemet.

FDM havde bedt om forklaring angående biler fejlafmeldt i DMR. Hvilket nogle af deres medlemmer har oplevet. Simon Aaskov Thomsen kunne fortælle, det ene tilfælde drejede sig om, at en forhandler havde tastet forkert registreringsnummer uden at kontrollere, at det indtastede stemte overens med den plade han sad med og skulle destruere. Den uheldige borger, der havde fået afmeldt sit køretøj, havde nu fået sit køretøj indregistreret igen.

FDM finder det meget overraskende, at det er så nemt at fejlafmelde en anden persons køretøj (blot ved en tastefejl). Det giver nogle kedelige konsekvenser for den det går ud over. FDM undrer sig over, at der ikke kræves f.eks. RAK-koder eller andet der kan forhindre sådanne tastefejl. Simon Aaskov Thomsen kunne oplyse, at RAK-koder gælder de nye registreringsattester, men på de gamle grønne registreringsattester, var der en 1-cifret kode. SKAT vil se nærmere på det andet eksempel på et fejl-afmeldt køretøj som FDM har indsendt.

CAD påpeger, at der er flere registreringsattester på et køretøj i omløb. Det kan derfor være svært at vide, om man står med den nyeste og dermed den gyldige. Branchen peger på, der kan snydes f.eks. med skrotning og ved handel med brugte biler. Især ved handel mellem private, kan det være problematisk at vide, om man står med den gyldige registreringsattest.

Ved opslag i DMR (motorregistret), kan datoen for seneste ændring ses, og dermed kan det kontrolleres om det er den nyeste (og den gældende) registreringsattest man står med. Alle har kigge-adgang, forstået sådan, at man ikke skal logges på, og det gælder såvel erhvervsdrivenden som private.

Ved skrivning af referat indsættes dette link til SKATs hjemmeside, hvor man kan slå et køretøj op og se datoen for seneste ændring

https://motorregister.skat.dk/dmr-front/appmanager/skat/dmr?_nfpb=true&_nfpb=true&_pageLabel=koeretoejsdetaljer_book&_nfls=false

SKATs generelle motorsluser har for tiden lang ventetid. Derimod er der for tiden ca. 1½ minuts ventetid på det særlige nummer, som er forbeholdt professionelle brugere af Motorregistret. Nummeret er 72 22 12 42. 

  1. Fejl vedr. Girokort for grøn ejerafgift/vægtafgift

I sommerferien skete der en fejludskrivning af girokort til bilejere, som ellers havde deres betaling tilmeldt betalingsservice. Hvis der er borgere, der har indbetalt beløbet to gange, vil det ene blive returneret via nemkonto.

  

  1. Eventuelt, herunder aftale for næste møde
  • Finans og Leasing: Nye regler omkring sort arbejde
  • FDM: Biler fejlafmeldt i DMR (medtaget under punkt 3)

Susanne Echberg kunne fortælle om de nye regler omkring sort arbejde, at der er vedtaget nye krav for de såkaldte gulpladebiler i lov om registrering af køretøjer (lovforslag L170B). Vare- og lastbiler med en tilladt totalvægt på ikke over 4 tons, der er registreret til udelukkende erhvervsmæssig anvendelse, skal være forsynet med navn eller logo og cvr-nummer. Skatteministeren skal fastsætte de nærmere regler, og en bekendtgørelse er lige på trapperne. Det kan forventes, at den bliver sendt i høring en af de nærmeste dage.

For udenlandsk registrerede køretøjer, indføres der krav om, at de synligt i forruden anbringer dokumentation for registrering i RUT-registret.

FDM spørger til de breve SKAT har udsendt til bilejere med ønskeplader, med information om at gyldighedsperioden snart udløber, og at det koster 6.200 kr. at forlænge perioden. Når borgeren så siger ja tak, er prisen pludselig 11.000 kr. Det opleves meget misvisende, at det første brev ikke følges op med information om, at der er sket en prisstigning af ikke ubetydeligt omfang.

Brevet med information om, at gyldighedsperioden snart udløber er en ren service påmindelse om, at perioden for den ønskeplade borgeren har, er ved at udløbe. Borgerne skal selv rette henvendelse med ønske om forlængelse, som i givet fald sker til den til enhver tid gældende pris.

FDM savner, at SKAT havde fulgt op på de breve, der er udsendt umiddelbart op til lovændringen, som vedtog de nye priser. Hertil oplyser SKAT, at på det tidspunkt brevene blev udsendt var prisen 6.200 kr. I situationer hvor gebyrer m.v. ændres ved lov med virkning fra en given dato informerer SKAT generelt ikke særkilt herom. 

Claus Bruun Johannessen vil tage hændelsesforløbet til efterretning, og se på hvordan SKAT kan forbedre sin serviceinformation fremover med henblik på at undgå misforståelser.

 

Næste møde afholdes kl. 10 ved Skattecenter Høje Taastrup mandag den 22. oktober 2012.

Har du spørgsmål eller lign. er du velkommen til at kontakte udvalgets sekretær på mail Susanne.Echberg@skat.dk .

Bilag