Klageantallet til skatteankenævnene har fulgt tendensen for de senere år, og nævnene har i 2011 modtaget lidt færre klager end foregående år - ca. 10 % færre end i 2010.
Vurderingsankenævnene har i 2011afsluttet mere end 8.200 klager og har reduceret beholdningen af klager med mere end 3.600.
Tilgangen af klager til landets fire motorankenævn var i 2011 igen på niveau med tidligere år efter en hel ekstraordinær stor tilgang af klager i 2010. Motorankenævnene afsluttede i 2011 behandlingen af næsten 30 % flere klager end det foregående år.
"Selv om beholdningen af klager ved vurderings- og motorankenævnene fortsat er høj, er der grund til at være tilfreds med resultatet i 2011, hvor det er lykkedes at reducere den samlede beholdning af klager, idet både skatte-, vurderings- og motorankenævnene har afsluttet flere klager end de modtog", udtaler ankechef Bent Madsen.
Skatte-, vurderings- og motorankenævn er første uafhængige klageinstans, når en borger eller virksomhed har en klage over SKATs afgørelse, og ankechefens bemærkninger relaterer sig til de beretninger om de tre instansers arbejde i 2011, som Ankecentret nu udsender.
Ankecentret er ledelsessekretariat for ankenævnssekretariaterne, som betjener landets skatteankenævn, vurderingsankenævn og motorankenævn, og af de udsendte beretninger kan det bl.a. ses, at der i skatteankenævnene og i vurderingsankenævnene i 2011 er givet fuldt eller delvist medhold i henholdsvis 33 og 55 procent af de afgjorte klager, mens det i motorankenævnene er tilfældet i 56 procent.
"Nogen kunne måske forledes til at tro, at når så mange får medhold i en eller anden grad, så er det udtryk for, at sagsbehandling, der klages over, ikke er tilstrækkelig god. Så enkelt forholder det sig imidlertid ikke", siger Bent Madsen. "Ejendoms- og motorvurderingsklager er i al væsentlighed rene skøn, og her er der ingen facitlister. På skatteområdet sker det ofte, at der under klagebehandlingen dukker bevisligheder og dokumentationer op, som kunne have overflødiggjort en henvendelse til skatteankenævnet", siger Ankechefen.
"Det hører også med til billedet, at medholdsprocenterne er beregnet på grundlag af de afgjorte klager, og således ikke indregner de sager, hvor klagen er tilbagekaldt af borgeren eller virksomheden. Når en klage tilbagekaldes, er det ofte en følge af, at nævnet foreslår en afgørelse, der skærper SKATs afgørelse", siger Bent Madsen.
Årsberetning vedr. vurderingsankenævn
Årsberetning vedr. skatteankenævn
Årsberetning vedr. motorankenævn
Fakta om ankenævn
|
Skatteankenævn
Der er 29 skatteankenævn med i alt 245 medlemmer.
Skatteankenævnene hører under Skatteministeriet og er første klageinstans for SKATs afgørelser om indkomst- og ejendomsværdiskat vedrørende fysiske personer og dødsboer, herunder afgørelser om gaveafgift.
Skatteankenævnene er en lokal lægmandsinstans, og medlemmerne er udnævnt af skatteministeren efter indstillinger fra kommunerne.
|
Vurderingsankenævn
Der er 14 vurderingsankenævn med i alt 94 medlemmer.
Vurderingsankenævnene hører under Skatteministeriet og er første klageinstans for afgørelser truffet af SKAT vedr. vurdering af fast ejendom.
Vurderingsankenævnene er en lokal lægmandsinstans, og medlemmerne er udnævnt af skatteministeren efter indstillinger fra kommunerne.
|
Skatte- og Vurderingsankenævn Bornholm
Der er ét fælles skatte- og vurderingsankenævn med 7 medlemmer.
Skatte- og Vurderingsankenævn Bornholm hører under Skatteministeriet og behandler både skatte- og vurderingsankenævnssager.
Nævnet er en lokal lægmandsinstans, og medlemmerne er udnævnt af skatteministeren efter indstillinger fra Bornholms Regionskommune.
|
Motorankenævn
Der er 4 motorankenævn med i alt 12 medlemmer.
Motorankenævnene hører under Skatteministeriet og er første klageinstans for afgørelser truffet af SKAT vedr. visse spørgsmål af skønsmæssig karakter efter registreringsafgiftsloven - de såkaldte vurderingssager.
Medlemmerne af motorankenævnene er udnævnt af skatteministeren efter indstillinger fra FDM og forhandlerorganisationerne.
|
Yderligere oplysninger:
Journalister: SKATs pressefunktion, tlf. 72 37 09 00
Borgere og virksomheder: Ankecentret, tlf. 72 51 70 00