Dato for udgivelse
29 Mar 2004 16:44
Resumé
ToldSkat har nu kontaktet 47.000 af 90.000 virksomheder for at få dem til at indberette moms og A-skat via internettet i stedet for at bruge de gammeldags girokort.

ToldSkat har nu kontaktet 47.000 af 90.000 virksomheder for at få dem til at indberette moms og A-skat via internettet i stedet for at bruge de gammeldags girokort. Fra d. 22. marts har ca. 400 medarbejdere ringet virksomhederne op og guidet dem igennem tilmeldingen til TastSelv.

 

Kampagnen kører en uge endnu. Indtil nu har det været en utrolig stor succes. Virksomhederne er meget glade for at blive kontaktet – ja flere sad ligefrem og ventede ved telefonen. Indtil videre har over 18.000 virksomheder tilmeldt sig. Ca. 9.000 virksomheder vil gerne kontaktes på et senere tidspunkt. Målet er, at 30.000 virksomheder tilmelder sig TastSelv. Det svarer til, at ca. 120.000 årlige momsangivelser og ca. 50.000 årlige A-skatteangivelser bliver flyttet fra papir til skærm. Det er både lettere for virksomhederne og billigere for staten.

 

”Vores medarbejdere er begejstret for den positive modtagelse, de får hos virksomhederne. Omkring 50 pct. af dem, vi får kontakt med, tilmelder sig med det samme. Det er ganske imponerende”, siger underdirektør i Told- og Skattestyrelsen, Steffen Normann Hansen.

 

Tilmeldt fra skilift

Undervejs i kampagnen har medarbejderne i ToldSkat også haft mange små sjove oplevelser. ”En af vores medarbejdere talte med en person, som fra en skilift i Norge blev tilmeldt moms TastSelv – sværere behøver det ikke at være”, udtaler Steffen Norman Hansen.

 

ToldSkats mål er at digitalisere kommunikationen med virksomhederne, og den aktuelle kampagne er et godt afsæt for de kommende års digitalisering. Virksomhederne kan tage de nye tilbud, ToldSkat kommer med, i brug med det samme, så både virksomheder og staten får en hurtig gevinst.

 

”Et af de områder, vi nu tager fat på, er at udvikle en service, hvor den enkelte virksomhed kan afregne og få det samlede overblik over sit mellemværende med ToldSkat. Vi forventer at projektet, der vil strække sig over de næste par år, bliver meget positivt modtaget af virksomhederne”, siger Steffen Normann Hansen.

 

TastSelv er nemmere

Før kampagnen brugte over 150.000 af de ca. 390.000 momsregistrerede virksomheder internettet til momsen. En undersøgelse viste for nylig, at 99 pct. af brugerne synes, det er nemmere og vil anbefale det til andre virksomheder.

 

TastSelv er åbent hele døgnet, så virksomhederne kan bruge systemet, når de har tid. Betalingen klarer de nemt via PBS eller HomeBanking.

 

Du finder TastSelv på www.toldskat.dk. Vælg TastSelv under Virksomhed.

 

Se hvordan det er gået med kampagnen indtil nu:

 

ToldSkat ringer til 90.000 virksomheder - Dagens status