Indhold

Afsnittet indeholder de gældende regnskabsregler for banderoler.

Afsnittet indeholder:

  • Banderoleregnskab
  • Kvartalsafslutning.

Banderoleregnskab

Spiritus, der bliver sendt til aftapningscentraler, skal inden afsendelsen være tilskrevet virksomhedens afgiftsregnskab og må ikke fraskrives som følge af, at varerne midlertidigt er fraført til aftapning.

Ved modtagelsen af de banderolerede varer tilskrives disse i regnskabet. Se afsnit E.A.3.1.7.4 om regnskab for banderolerede varer. For egne varer, der modtages retur, sker tilskrivningen på grundlag af afsenderens lønforarbejdningsfaktura (proformafaktura) eller følgeseddel. For varer, der er købt, sker tilskrivningen på grundlag af købsfakturaen. For varer fra andre EU-lande skal der også være et elektronisk ledsagedokument. Se afsnit E.A.1.8.1 om forsendelse af ubeskattede varer. For varer fra tredjelande skal der være et enhedsdokument.

Egne varer, der kommer retur fra tredjelande, angives som returvarer med henvisning til udførselsdokumentationen og denne tilladelse. Andre varer skal angives som banderoleret i udlandet og der skal være en henvisning til denne tilladelse.

Virksomheden skal i særlige blade i regnskabet for ubanderolerede varer 22.053 oprette en konto for hver aftalevirksomhed.

Kontoen skal indeholde oplysninger om:

  • Overførte varer
  • Modtagne varer, og
  • Overførte og returnerede banderoler.

Varer

Under overførte varer skal der for hver overførsel stå:

  • Kontobetegnelse
  • Dato for afsendelse
  • Vareart
  • Ethanolstyrke, og
  • Mængde i liter og liter 100 pct.

For samtidigt overførte banderoler, se nedenfor om banderoler.

Under modtagne banderolerede varer, der er opdelt i egne varer og købte varer, skal der være oplysning om:

  • Kontobetegnelse
  • Dato for modtagelsen
  • Vareart
  • Antal banderolerede flasker og størrelse
  • Ethanolstyrke, og
  • Mængde i liter og liter 100 pct.

Banderoler

Under overførte banderoler følgende fremgå for hver overførsel:

  • Antal afsendte banderoler, og
  • Flaskestørrelse.

Eventuelle returnerede ubenyttede eller beskadigede banderoler bogføres her som en minuspostering.

Under modtagne benyttede banderoler (banderolerede varer) skal der for hver modtagelse være oplysning om:

  • Dato for modtagelsen
  • Antal brugte banderoler, og
  • Flaskestørrelse.

Kvartalsafslutning

Varer

Mængden af modtagne banderolerede varer tælles sammen. Den samlede mængde for egne varer fraskrives "Lagerbeholdningsoversigt", 22.059, under "Literbevægelser", og tilskrives "Afgiftsregnskab", 22.051. Mængden af købte varer tilskrives 22.051.

Banderoler

Antallet af overførte banderoler og antallet af benyttede banderoler (banderolerede varer) tælles sammen og hele beholdningen tælles. Afslutningen foretages herefter således:

Den banderolerende virksomheds:

Begyndelsesbeholdning, stk./flaskestørrelse

+ overførte banderoler, stk./flaskestørrelse

- brugte banderoler (band. varer), stk./flaskestørrelse

= Regnskabsmæssig beholdning, stk./flaskestørrelse

- optalt beholdning, stk./ flaskestørrelse

Difference + - stk./flaskestørrelse

Større differencer i banderolebeholdningen skal straks anmeldes til SKAT.

Brugte banderoler tages med i "Banderolebeholdningsoversigt", 22.041. Eventuelt returnerede beskadigede banderoler fraskrives i oversigten, "Banderoletilskrivning" som en minuspostering. Den optalte beholdning af banderoler overføres som ny begyndelsesbeholdning.

Hvis virksomheden fører sit øvrige regnskab for spiritus i sit almindelige regnskab, kan ovenstående regnskab også føres der, hvis samtlige bevægelser kan indgå.