Dato for udgivelse
15 Sep 2011 13:30
Gyldig til
21 Mar 2017 23:59
Til
Importører af varer fra 3.lande (lande udenfor EU´s toldområde), speditører og kurerer
Sagsnummer
11-191887
Ansvarlig styrelse
Toldstyrelsen
Ved spørgsmål, kontakt
72 22 18 18
Resumé

Hvis du importerer varer fra lande uden for EU's toldområde (3. lande), så har du også ansvar for at dine oplysninger ved fortoldningen til SKAT er rigtige. Det gælder, uanset om du afgiver dem selv, eller om du får en speditør eller en kurer til det.


Når du importerer varer fra lande uden for EU's toldområde (3. lande), så har du ansvaret for at dine oplysninger ved fortoldningen til SKAT er rigtige. Det gælder, uanset om du afgiver dem selv, eller om du får en speditør eller en kurer til det.

Hvis oplysningerne er forkerte kan du komme til at betale

Også hvis en speditør eller en kurer har afgivet en fortoldning med forkerte oplysninger på dine vegne, vil en eventuel toldrapport for urigtig angivelse blive rettet mod dig som importør, da du har ansvaret for, at oplysningerne er rigtige. Et eventuelt bødeansvar vil også blive rettet mod dig.

Hjælp dig selv og få de rigtige oplysninger

Du skal derfor huske at få de nødvendige informationer allerede i forbindelse med købsaftalen med den udenlandske leverandør. Dermed får du eller din speditør/kurer et bedre grundlag for at aflevere de rigtig fortoldningsoplysninger.

Som ansvarlig virksomhed har du dermed også bedre mulighed for at sikre dig mod økonomiske overraskelser ved at få indregnet de rigtige omkostninger i salgsprisen, inden det er for sent.

Bliv klogere på de typiske fejl

I resten af dette nyhedsbrev kan du læse om de typiske fejl, som SKAT støder på.

  • Varekoderne skal være korrekte (rubrik 33)

Her er det især vigtigt, at virksomhedens indkøber får en nøjagtig beskrivelse af varerne i forbindelse med handelsaftalen med sælger fra 3. land.

Ud fra en korrekt varebeskrivelse har du eller din speditør/kurer et bedre grundlag for at finde de korrekte varekoder og dermed de rigtige toldsatser.

SKAT skal ud fra varebeskrivelsen i rubrik 31 kunne se, at du eller din speditør/kurer har angivet den eller de korrekte varekoder. Vær særligt opmærksom på at det ikke er dækkende at bruge betegnelsen Andre varer.

www.skat.dk kan du med hjælpeværktøjet eVita finde varekoden

  • Toldværdien skal være korrekt (rubrik 46)

Toldværdien er de samlede omkostninger (inklusive fakturaværdi), du har for at få varerne frem til EUs grænse. Toldværdien er samtidig det beløb, du som varemodtager skal betale told af, når der importeres værditoldpligtige varer.

Fakturaværdien skal omregnes med den rigtige toldkurs til danske kroner. Vær særligt opmærksom på den rigtige toldkurs i forbindelse med månedsskifte.

Fragt, forsikringsomkostninger, royalties og licensafgifter er blot eksempler på nogle af de omkostninger, der skal medregnes til toldværdien. Fragt inden for EU (angives i rubrik 12) skal ikke medregnes, hvis denne fragt særskilt kan dokumenteres (dog er der særlige regler for flyfragt).

  • Toldpræference (nedsat told, rubrik 36), antidumpingtold og varebestemmelser (VAB, rubrik 44.2 og 44.3)

Toldpræference - det er vigtigt, at virksomhedens indkøber er opmærksom på hvilke krav, der er gældende for at kunne opnå toldpræference, for eksempel dokumentation for oprindelse ved hjælp af originale certifikater, se nedenfor om korrekte dokumenter, osv.

Antidumpingtold - en vare kan pålægges antidumpingtold. Denne særtold kan udgøre over 100 procent af toldværdien. Her er det af stor økonomisk betydning, at virksomhedens indkøber er opmærksom på dette forhold, således at meromkostningen kan blive regnet ind i salgsprisen på det rigtige tidspunkt.

Varebestemmelser (VAB) - vær også opmærksom på, at der for visse varer kan gælde særlige indførselsbestemmelser (Varebestemmelser - VAB), som skal være opfyldt forinden varerne kan fortoldes. Der kan også være tale om direkte importforbud.

Du kan se, om en vare er omfattet af toldpræference, antidumpingtold og varebestemmelser (VAB) ved at slå op i den elektroniske tarif TARIC3.

  • Korrekte dokumenter

Du eller din speditør/kurer skal blandt andet kunne fremvise:

  • Den rigtige faktura på varerne
  • Det rigtige fragtbrev
  • Det originale oprindelsescertifikat, såsom GSP-, EUR 1 - certifikat eller fakturaerklæring, ved nedsat toldsats (toldpræference).
  • Toldværdideklaration (blanket 14.007) ved toldpligtige varer med en toldværdi over 80.000 danske kr.
  • Værdispecifikation (når der er mere end én varekode)
  • Indførselstilladelser/oprindelsescertifikater med videre, hvis der er varebestemmelser (VAB) for den pågældende vare.
  • Anden korrespondance

Du skal derfor sørge for, at de medarbejdere, der indgår handelsaftalen i din virksomhed med sælger i 3. land, er vidende om ovenstående informationer og krav til dokumenter.

Du kan finde mere information i toldvejledningen på www.skat.dk -> virksomhed -> Told -> import/eksport -> Toldvejledningen. Direkte link: Toldvejledningen