Indhold
Dette afsnit handler om Skatteministeriets organisation.
Skatteministeriets koncern
Skatteministeriet består af et departement og af Skatteforvaltningen, der er en myndighed, som pr. 1. juli 2018 består af Administrations- og Servicestyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen og Vurderingsstyrelsen. Dertil kommer Spillemyndigheden og Skatteankestyrelsen.
Departementet
►Skatteministeriets departement varetager en lang række opgaver inden for bl.a. lovgivning, ministerbetjening og koncernstyring. Se også informationer om Skatteministeriets organisation og kerneopgaver på Skatteministeriets hjemmeside.◄
Departementet er delt i ►fire◄ afdelinger:
- Stab og Kommunikation
- ►Jura◄
- ►Økonomisk Politik◄
- Koncernstyring
Skatteforvaltningen består af syv specialiserede styrelser.
De syv styrelser:
Administrations- og Servicestyrelsen
Administrations- og Servicestyrelsens hovedopgaver er:
- Personaleadministration
- Rekruttering og personalejura
- Kompetencer og udvikling
- Måling, analyse og ledelsesinformation
- Regnskabsservice
- Økonomisystemer
- Post og arkiv
- Bygninger og lokalisering
- Interne servicefunktioner
Gældsstyrelsen
Gældsstyrelsens hovedopgaver er:
- Inddrivelse af fordringer
- Oprydning i gamle fordringer
- Pengestrømme
- Bobehandling
- Udlægsforretninger, tvangssalg og fogedretssager
- International inddrivelse
- Vejledning og klagesager
Motorstyrelsen
Motorstyrelsens hovedopgaver er:
- Værdifastsættelse og registreringsafgift
- Import og eksport
- Visitering og specialkøretøjer
- Leasing
- Vejledning og klagesagsbehandling
- Udlevering af nummerplader
- Administration af Motorregisteret
- Kontrol på motorområdet
Skattestyrelsen
Skattestyrelsens hovedopgaver er:
- Henvendelser på skatte-, moms- og afgiftsområdet
- Vejledning, afregning og kontrol på personområdet, erhvervsområdet og selskabsområdet
- Juridiske funktioner, herunder lovfortolkning på skatte-, moms-, og afgiftsområdet og processuelle regler
- Juridisk sagsbehandling, herunder bindende svar på skatte-, moms- og afgiftsområdet samt straffesager
- Angivelser og betalinger
- Regnskab § 38
Toldstyrelsen
Toldstyrelsens hovedopgaver er:
- Driftsrelaterede kundeopgaver
- Toldekspedition og vejledning
- Administration og sagsbehandling
- Planlægning, koordinering og gennemførsel af kontrol, herunder geografiafhængige kontrolopgaver ved grænser og havne
Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
Udviklings- og Forenklingsstyrelsens hovedopgaver er:
- Nyudvikling af IT, processer og data
- Drift, vedligeholdelse og videreudvikling af nuværende IT-systemer
- Datakvalitet, dataanvendelse, datamodeller og procesmodel på tværs af koncernen
- Avancerede dataanalyser og udvikling af værktøjer
Vurderingsstyrelsen
Vurderingsstyrelsens hovedopgaver er:
- Vurderinger af ejerboliger og ejendomme
- Generering af ejendomsværdier
- Løbende evaluering og kvalitetssikring af data og afgørelser
- Sagsbehandling i forbindelse med udarbejdelse af vurderinger
- Formidling af vurderinger til borgerne
- Klagesagsbehandling og genoptagelsessager
Borger- og retssikkerhedschefens arbejdsområde er hele Skatteforvaltningen
Borger- og retssikkerhedschefens opgave er blandt andet at sætte og fastholde fokus på retssikkerhed i skattesystemet, så skatteyderne oplever en ensartet og retfærdig behandling.
Se afsnit A.A.1.2. om Borger- og retssikkerhedschefen og DPO.
Spillemyndigheden
Spillemyndigheden er en selvstændig styrelse under Skatteministeriets koncern.
Se afsnit A.A.1.5.
Landsskatteretten
Landsskatteretten er et uafhængigt nævn under Skatteministeriets koncern.
Se afsnit A.A.1.7.
Skatteankestyrelsen
Skatteankestyrelsen er en uafhængig myndighed under Skatteministeriets koncern.
Se afsnit A.A.1.8.
It-tilsynet
Det uafhængige It-tilsyn fører tilsyn og yder rådgivning i forhold til Skatteforvaltningens it-område.
Se afsnit A.A.1.12.
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen er overført til Finansministeriet. Se BEK nr. 15 af 10/01/2023 § 9.