Hvert andet år laver SKAT sammen med SFI (Det nationale forskningscenter for velfærd) en interviewundersøgelse af virksomhedernes holdning til SKAT.
- Virksomhedernes tilfredshed med SKAT stiger. Det viser, vi har fat i den lange ende med strategien om at målrette vores kontrol mod dem, der bevidst snyder og tilbyde service og vejledning til det store flertal af virksomheder, som gerne vil afregne korrekt, fortæller produktionsdirektør i SKAT Steffen Normann Hansen.
SKAT bliver i undersøgelsen målt på en skala gående fra -1 for meget utilfreds til +1 for meget tilfreds. De øvrige trin på skalaen er utilfreds -0,5, hverken utilfreds eller tilfreds 0 og tilfreds +0,5.
Undersøgelsen viser, at tilfredsheden er steget fra 0,55 til 0,61. Skalaen taget i betragtning er det et meget tilfredsstillende resultat, og målet på finansloven er således også kun 0,55.
- Det er blevet endnu nemmere for virksomhederne at afregne med SKAT, og tilliden til, at vi beregner skatten korrekt, er også stigende. Begge dele ligger nu på et meget højt niveau. Det er flot i det hele taget, men især for en myndighed, der har været igennem en større omorganisering og til stadighed bliver mere effektiv, siger Steffen Normann Hansen.
Selvom virksomhederne mener, at det er blevet lettere at slippe af sted med sort arbejde, så stemmer det billede ikke overens med virkeligheden i SKAT. I 2009 udskrev SKAT 26 mio. kr. mere i bøder og fik lavet 30 procent flere straffesager i forhold til 2008.
- Vi koncentrerer vores kontrol om modspillerne, så medspillerne faktisk ikke møder os som en kontrolmyndighed mere. Det kan være derfor nogle virksomheder fejlagtigt tror, at det er lettere at slippe af sted med sort arbejde. Men det er ikke et billede, vi kan genkende i vores resultater, forklarer Steffen Normann Hansen.
Virksomhedernes holdning til SKAT
|
2009 |
2007 |
2005 |
-Jeg har tillid til, at SKAT beregner skatten for virksomheden korrekt |
0,70 |
0,57 |
0,63 |
-Det er let for vores virksomhed at afregne skat, moms og afgifter |
0,86 |
0,80 |
0,78 |
-SKATs kontoudtog giver et godt overblik over alle virksomhedens mellemværender med SKAT |
0,41 |
0,38 |
0,32 |
-Information om nye skatteregler for virksomheder kommer ud i god tid |
0,59 |
0,55 |
0,63 |
-Det er nemt at få fat i de vejledninger og pjecer, virksomheden har brug for |
0,73 |
0,71 |
0,70 |
-SKATs vejledninger og pjecer indeholder den information, virksomheden har brug for |
0,80 |
0,74 |
0,73 |
-SKATs vejledninger og pjecer er til at forstå |
0,56 |
0,41 |
0,45 |
-Alt i alt er SKATs vejledninger og pjecer gode |
0,69 |
0,60 |
0,69 |
-SKAT træffer ensartede afgørelser i sammenlignelige sager |
0,19 |
0,11 |
0,13 |
-Hvor tilfreds eller utilfreds er du med den telefoniske kundebetjening |
0,55 |
0,47 |
0,76 |
-Hvor tilfreds eller utilfreds er du med den skriftlige kundebetjening via brev, telefax eller e-post |
0,74 |
0,61 |
0,78 |
-Hvor tilfreds eller utilfreds er du med den personlige kundebetjening |
0,80 |
0,63 |
0,75 |
-Hvor tilfreds eller utilfreds er du med SKATs hjemmeside til informationssøgning |
0,74 |
0,65 |
0,68 |
-Hvor tilfreds eller utilfreds er du med TastSelv Erhverv |
0,93 |
0,92 |
0,90 |
-Hvad er din erfaring? At SKAT gennemgående er fair og retfærdig over for virksomhederne, eller at SKAT ikke er fair og retfærdig? |
0,67 |
0,66 |
0,67 |
-Mener du, at risikoen for den enkelte virksomhed, der snyder med skat, moms eller afgifter er stor eller lille? |
-0,09 |
-0,10 |
0,18 |
-Mener du, at risikoen for den enkelte virksomhed, der udfører sort arbejde, er stor eller lille? |
-0,21 |
-0,18 |
-0,02 |
Vedrørende servicebesøg |
|
|
|
-Der blev orienteret fyldestgørende om SKATs TastSelv løsninger |
0,53 |
0,57 |
0,43 |
-Der blev givet forståelig vejledning i, hvad Deres virksomheds forpligtelser er i forhold til SKAT |
0,65 |
0,81 |
0,90 |
-Besøget har givet Deres virksomhed en bedre kontakt til SKAT |
0,65 |
0,71 |
0,24 |
Vedrørende informationsmøder |
|
|
|
-Der blev orienteret fyldestgørende om SKATs TastSelv løsninger |
0,94 |
0,78 |
0,40 |
-Der blev givet forståelig vejledning i, hvad din virksomheds forpligtelser er i forhold til SKAT |
0,94 |
0,90 |
0,64 |
-Mødet har givet min virksomhed en bedre kontakt til SKAT |
0,79 |
0,29 |
0,26 |
Indeks (Gennemsnit) |
0,61 |
0,55 |
0,55 |
Kilde: Interviewundersøgelse af virksomheder ultimo 2009.
Undersøgelsen er en interviewundersøgelse gennemført i november og december måned 2009 af SFI. Der er 1.778 virksomheder som grundlag for undersøgelsen.
Oversigt over stigning i straffesager |
Antal straffesager i alt |
Frihedsstraffe antal |
Antal bøder |
Bøder i alt i 1.000 kr. |
2009 |
2008 |
2009 |
2008 |
2009 |
2008 |
2009 |
2008 |
4.983 |
3.775 |
121 |
110 |
2.155 |
1.695 |
126.924 |
101.836 |
1. Statistikken omfatter sager behandlet af Sagscenter Person. Herudover er der en række økokrim-sager.
2. Tillægsbøder til frihedsstraffe er beløbsmæssigt medregnet i det samlede bødebeløb, men er ikke med i antal bøder. |
Yderligere oplysninger:
Journalister 72 37 09 00, borgere og virksomheder 72 22 18 18.