Grundlaget for royaltybetalinger skal underbygges og dokumenteres. Ved omsætning som royaltygrundlag kan det eksempelvis være budgetter, salgsprognoser, projektering af eksisterende salg mv.

Det skal bemærkes, at eksisterende immaterielle rettigheder kan fungere som platform for udvikling af andre immaterielle rettigheder og/eller platform for oparbejdelse af kundegrundlag, markedsandele mv. Denne potentielle platform kan udgøre en væsentlig del af det fremtidige omsætnings- og indtjeningspotentiale.

Fastlæggelse af royaltysats

Royaltysatsen og eventuelle andre betalinger skal være på armslængdevilkår. Royaltysatsen kan eventuelt findes med reference til eksisterende uafhængige royaltyaftaler for det samme immaterielle aktiv eller i forhold til sammenlignelige royaltyaftaler fundet i royalty- og kontraktdatabaser mv.

Værdien af et immaterielt aktiv afhænger grundlæggende af den indtjening, aktivet forventes at generere. Ved udsøgning af sammenligningsgrundlag må der derfor henses til alle væsentlige forhold af betydning for indtjeningspotentialet. For vurdering af forhold af betydning for indtjeningspotentialet og sammenlignelighedsanalysen ved værdiansættelse af immaterielle aktiver kan der bl.a. henvises til TPG 6.20 - 6.22.

Forhold af betydning kunne eksempelvis være:

  • Type af immaterielt aktiv (patent, varemærke, knowhow mv.)
  • Egenskaber ved det immaterielle aktiv
  • Udviklingsniveau for det immaterielle aktiv
  • Aftaler om udnyttelse af afledte immaterielle aktiver (platform)
  • Nødvendige omkostninger eller investeringer
  • Omsætningspotentiale
  • Territoriale afgrænsninger
  • Eksklusivitet indenfor territorial afgrænsning
  • Forskelle i markedsvilkår indenfor forskellige territoriale afgrænsninger
  • Konkurrence fra substituerende produkter/teknologier
  • Beskyttelse af det immaterielle aktiv (patentudløb, vareregistrering, teknisk produktionsbeskyttelse via knowhow, tacit knowledge mv.)
  • Aflønningsstruktur, herunder skalerede/reducerede royaltysatser, engangsbetalinger[1] og royaltygrundlag ud over omsætning
  • Forretningsniveau og led i værdikæden
  • Kundemarked - business eller konsument
  • Andre kontraktuelle vilkår, eksempelvis betalingsfrister, aftalens løbetid og indbygget optionsaftale

Fastlæggelse af diskonteringsfaktor

Diskonteringsfaktoren fastsættes under hensyntagen til risiko ved omsætningsforventninger, virksomhedens almindelige kapitalomkostninger, kapitalomkostninger for køber og sælger, kapitalomkostninger for virksomheder med sammenlignelig forretningsmæssig aktivitet mv. Der skal være sammenhæng mellem niveau for kapitalomkostninger og niveau for indregnet royaltybetalinger.

WACC er en mulig diskonteringsfaktor. For fastsættelse af WACC henvises der til anbefalinger til beregning og dokumentation, jf. afsnit 5.5.


[1] Eksempelvis signature fee, milestone fee og salgsbonus