Værdiansættelse ved multipler er en markedsbaseret værdiansættelse. Herved forstås, at værdien fastsættes med udgangspunkt i markedsprisen for sammenlignelige virksomheder. Dette skyldes, at den multipel, som værdiansættelsen er baseret på, udledes fra peer-gruppe. Peer-gruppe kan være en gruppe af sammenlignelige virksomheder, hvor markedsværdien observeres med reference til børskursen for de pågældende virksomheder. Peer-gruppe kan også være konkrete transaktioner af sammenlignelige virksomheder, hvor markedsprisen for de pågældende transaktioner er tilgængelig.
Hvis virksomheden, der skal værdiansættes og den anvendte peer-gruppe ikke er sammenlignelige falder det fundamentale grundlag for værdiansættelsen væk. De faktorer som sammenligneligheden skal vurderes på baggrund af, er selvsagt de forhold, der er væsentlige for værdiansættelse af en virksomhed. Det bemærkes således, at behovet for analysearbejde til beskrivelse af virksomhedens aktivitet og den konkurrencemæssige situation mv. som udgangspunkt er sammenfaldende med behovet ved en DCF-værdiansættelse. For beskrivelse af potentielt relevante sammenlignelighedsfaktorer henvises til afsnit 5 (Skattestyrelsens anbefalinger til dokumentation). For så vidt angår værdiansættelse via multipler, er det i princippet nødvendigt med en tosidet analyse, dvs. én analyse af virksomheden der skal værdiansættes, og én analyse af de virksomheder, der sammenlignes med.
I praksis må det erkendes, at informationstilgangen for selskaberne i peer-gruppe, som hovedregel er mere begrænset end informationstilgangen for den virksomhed, der værdiansættes. Den asymmetriske information tilsiger, at sammenligneligheden i praksis må vurderes ud fra nogle mere overordnede forudsætninger. Petersen og Plenborg[1] anfører en række forudsætninger for brug af multiple, herunder:
- Virksomheder der sammenlignes med, skal anvende de samme regnskabsprincipper på alle væsentlige områder
- Virksomhederne skal have samme rentabilitet
- Virksomhederne skal have (omtrent) samme forventede vækst i omsætning og indtjening.
- Virksomhedernes samlede risiko (driftsmæssig og finansiel risiko) skal være af samme størrelsesorden.
Rentabilitet og forventninger til fremtidig vækst i omsætning og indtjening er afgørende for markedets værdiansættelse af en virksomhed. Hvis markedet har store forventninger til den fremtidige vækst, vil dette - alt andet lige - betyde, at markedsprisen for virksomheden per aktuel indtjeningskrone bliver relativt høj. Hvis en sådan virksomhed anvendes som sammenligningsgrundlag for en virksomhed, hvor forventningerne til den fremtidige vækst er mindre, vil det - alt andet lige - medføre, at markedsværdien overestimeres. Dette er intuitivt forståeligt, da der i værdiansættelsen af virksomheder i sammenligningsgrundlaget jo ligeledes er indregnet en større indtjeningsforventning. Værdiansættelsen er baseret på markedets forventninger til fremtiden. Helt generelt er det derfor nødvendigt, at analysere markedets forventninger til vækst og rentabilitet for sammenligningsgrundlaget.
Det skal bemærkes, at rentabilitet, forventninger til vækst i omsætning og forventninger til vækst i indtjening ikke automatisk kan forventes ensartet med henvisning til branchesammenfald. Det må antages, at virksomhedernes strategiske position indenfor branchen kan have stor betydning. Denne position kan eksempelvis være baseret på markedsmæssig position, adgang til immaterielle rettigheder eller særlige kompetencer, knowhow mv.
Markedet er generelt risikoavers, hvormed der påregnes en pris for øget risiko. Hermed kan virksomheder, hvor de driftsmæssige og finansielle risici er vidt forskellige ikke anvendes som sammenligningsgrundlag.
I FSR´s værdiansættelsesnotat[2] angives en række forhold, der kan have indflydelse på størrelsen af multiple inden for samme peer-gruppe.

Værdiansættelse ved multiple kræver derfor en indgående gennemgang og analyse af en lang række forhold. Dette gælder både for værdiansættelsessubjektet og de virksomheder, der anvendes som sammenligningsgrundlag.
I FSR´s værdiansættelsesnotat[3] anføres det, med reference til forhold af betydning for multiples størrelse, at:
"I praksis betyder det, at der ofte er betydelig forskel i de multiple, virksomheder inden for samme peer-gruppe værdiansættes til. Uden et grundigt stykke forarbejde i relation til såvel virksomheden, der ønskes værdiansat, som dennes peer-gruppe, er der risiko for, at en værdiansættelse med multiple vil kunne afvige betydeligt fra et fair værdiansættelsesgrundlag."
[1] Revision & regnskab (2003)
[2] FSR (2002)
[3] FSR (2002)