Dato for udgivelse
02 okt 2007 09:30
Resumé

Næsten en halv million danskere skylder til sammen 33 milliarder kroner til det offentlige. Nu lancerer SKAT et nyt selvbetjeningssystem, der skal gøre det nemmere for skyldnerne selv at administrere deres gæld.


Som noget nyt kan alle, der har personlig gæld, der inddrives af SKAT, klikke ind på TastSelv Borger på skat.dk/selvbetjening og få et overblik over deres gæld. Mange vil også have mulighed for selv at lave en afdragsordning, ændre ydelse og søge om at udskyde betalingen for en periode. Skyldnerne vil med det samme få svar på, om det han eller hun ønsker, kan lade sig gøre eller om ansøgningen skal vurderes af SKAT. Der er altså tale om en fuldbåren digital løsning og ikke kun et elektronisk ansøgningsskema. Muligheden for digital selvbetjening omfatter blandt andet områderne DR licens, togbøder, studiegæld, parkeringsafgifter.

- At skylde penge til det offentlige er ikke unormalt, og der er ikke nødvendigvis tale om en særlig gruppe mennesker. Vi er derfor overbeviste om, at mange skyldnere sagtens selv kan administrere deres gæld og for eksempel oprette en afdragsordning, og det har vi nu åbnet for, fortæller Richard Hanlov, fagchef for SKATs kundeservice.

I forbindelse med dannelsen af SKAT i slutningen af 2005 blev hele den offentlige inddrivelse samlet under den nye organisation. Dette har betydet, at restancerne har været administreret i mange forskellige it-systemer.

- Med den nye portal har vi fået samlet langt de fleste restancer og dermed skabt det fornødne overblik til fordel både for skyldnerne og os selv. På den måde er portalen med til at tilføre merværdi både for skyldnerne og for medarbejderne i SKAT, siger Richard Hanlov.

Systemet gik i luften den 7. september.


Yderligere oplysninger: journalister 72 37 09 00, borgere 72 22 18 18.