På denne side kan du se alle informationer for pension

Årsbrev 2023 version 3 er udgivet21-12-2023 kl. 11:0621-12-2023 kl. 11:06

Version 3 af Årsbrev for 2023 er udgivet. Opdateringen skyldes at der i den tidligere udgivelse var fejl i oplysningen om loft for indskud på aktiesparekontoen i 2024. 

21-12-2023 11:06:00
Årsbrev 2023 version 213-12-2023 kl. 16:2713-12-2023 kl. 16:27

Årsbrev 2023, der omhandler årsultimoindberetningen for 2023 og den løbende og kvartalsvise indberetning i 2024 om renter, værdipapirer og pension, er nu udgivet i en version 2 på www.skat.dk/ekapital.

Årsbrevet er udgivet i en version 2 bl.a. som følge af vedtagelsen af L6 - forslag til ændring af aktiesparekontoloven, aktieavancebeskatningsloven, ligningsloven og forskellige andre love. Der er tale om lov. nr. 1563 af 12-12-2023.

Desuden er bilag vedrørende sortlistede lande opdateret og bilag med fejl- og advisnumre for 2023 er lagt under hjælpelister.

13-12-2023 16:27:00
Nye angivelser for PAL-skat 202423-11-2023 kl. 08:2423-11-2023 kl. 08:24

Institutter, som angiver pensionsafkastskat, skal være opmærksom på, at angivelsen af pensionsafkastskat for indkomståret 2024 er ændret, og der er tilføjet nye felter.

Den ændrede angivelse vil først være tilgængelig i TastSelv Erhverv ultimo 2024 og indsendes til Skatteforvaltningen i 2025 inden udløbet af den ordinære angivelsesfrist.

Der vil være adgang til en ny og opdateret systemvejledning senere i 2024 i forbindelse med, at de nye angivelser kan anvendes. Den opdaterede systemvejledning vil også beskrive institutternes tilgang til korrektion i 2025 for angivelser op til og med indkomståret 2023.

Blanketten og den tilhørende systemvejledning til at angive PAL-skat for indkomståret 2023 er uændret.

Læs mere om ændringerne på Indberet pension - Skat.dk i afsnittet "Nye angivelser for indkomståret 2024 (PAL-skat)".

23-11-2023 08:24:00
Nye indberetningsvejledninger på pensionsområdet (CPS)31-10-2023 kl. 15:1231-10-2023 kl. 15:12

Der er udgivet følgende indberetningsvejledninger på pensionsområdet:

  • Indberetning af pensionsbidrag og pensionsstatistik (CPS) 2023
  • Edb-indberetning af pensionsbidrag og pensionsstatistik (CPS) 2023

Find vejledningerne på skat.dk/indberet-pension

31-10-2023 15:12:00
Fejl i påmindelses og rykker breve fra Rente systemet27-10-2023 kl. 09:3827-10-2023 kl. 09:38

Der er ved en fejl udsendt påmindelses og rykker breve fra Rente systemet vedrørende indkomståret 2020 torsdag den 26.10.2023.

I bedes se bort fra disse breve.

Vi beklager fejlen og ulejligheden!

27-10-2023 09:38:00
Nye indberetningsvejledninger på pensionsområdet05-10-2023 kl. 14:2505-10-2023 kl. 14:25

Der er udgivet følgende indberetningsvejledninger på pensionsområdet:

  • Indberetning af Pensiondiverse 2023
  • Indberetning af diskvalificerende udbetalinger 2023
  • Indberetning af pensionsrettigheder (PERE) - denne vejledning har ny struktur, og indeholder nu både forretningsmæssig og teknisk vejledning. 

Find vejledningerne på skat.dk/indberet-pension

Vejledning om indberetning af pensionsbidrag og pensionsstatistik (CPS):

Vejledning om indberetning af pensiondbidrag og pensionsstatistik (CPS) for 2023 er ikke klar. Driftsloggen bliver opdateret, når vejledningen bliver udgivet.

05-10-2023 14:25:00
Tilmeld MitID Erhverv certifikat til eKapitals FTPs Gateway03-10-2023 kl. 11:3803-10-2023 kl. 11:38

Alle MitID Erhverv/ OCES3 certifikater skal tilmeldes eKapitals FTPs Gateway.

Ellers kan I ikke indberette til eKapitals systemer (BHOL, AKSA, UDBY, FINK, IFPA, AKFA, OBLG, CPS, PERE) når NemID lukker pr. 31. oktober 2023.

Alle MitID/OCES3 certifikater skal tilmeldes via en digital tilmeldingsblanket på skat.dk og efterfølgende registreres på certifikatportalen.

I kan læse mere i Teknisk vejledning til eKapitals FTPs Gateway, afsnit 4.

Indberetninger til Rente systemet kræver ikke tilmelding til FTPs gateway med tilmeldingsblanket, men certifikater skal registreres på certifikatportalen.

I skal sikre rettigheder er tildelt på TastSelv Erhverv, hvis det er nye certifikater, som ikke er overført fra NemID til MitID Erhverv.

03-10-2023 11:38:00
Årsbrev 202330-06-2023 kl. 15:4030-06-2023 kl. 15:40

Årsbrev 2023, der omhandler årsultimoindberetningen for 2023 og den løbende og kvartalsvise indberetning i 2024 om renter, værdipapirer og pension, er nu udgivet på www.skat.dk/ekapital.

30-06-2023 15:40:00
Ny emneside om overgang til MitID Erhverv på skat.dk29-06-2023 kl. 11:1729-06-2023 kl. 11:17

Der er publiceret en ny emneside på skat.dk/ekapital ’Adgang til eKapitals systemer, når NemID bliver til MitID' med information, links til opdaterede vejledninger og FAQ om overgangen fra NemID/OCES2 til MitID Erhverv/OCES3.

Lukning af NemID/OCES2 er udskudt til den 31. oktober 2023. Vi anbefaler dog, at I ikke venter til den 31. oktober 2023 med at skifte til MitID Erhverv/OCES3.

29-06-2023 11:17:00
Opdateret indberetningsvejledning14-06-2023 kl. 13:1514-06-2023 kl. 13:15

Indberetning af pensionsbidrag og pensionsstatistik (CPS) for 2022 er blevet opdateret.

Vejledningen er tilrettet vedrørende tilbagebetaling og overførsel af pensionsindbetalinger efter pensionsbeskatningslovens § 22 F og brug af rettekoderne A og B. Der er i samme forbindelse indsat eksempler på brug af rettekoderne.

Vejledningen er derudover opdateret med link til Danmarks Nationalbanks nye indberetningsvejledning til pensionsstatistik.

14-06-2023 13:15:00
Skift til OCES3 på PAF PROD rykkes14-06-2023 kl. 10:4614-06-2023 kl. 10:46

Skift af OCES3 certifikatet på PAF Webservice PROD den 16. juni rykkes til den 29. juni kl. 12.

Opdateret tidsplan med de nye informationer for overgangen til OCES3 certifikater for PAF-webservice PROD er tilgængelig på Indberet pension - Skat.dk.

14-06-2023 10:46:00
PAF - indbetaling af PAF-afgifter09-06-2023 kl. 10:5509-06-2023 kl. 10:55

Det er vigtigt, at institutter fortsætter med at indbetale PAF-afgifter for at undgå morarenter, såfremt der er udfordringer med at indberette til PAF.

09-06-2023 10:55:00
PAF: Indberetninger08-06-2023 kl. 15:0908-06-2023 kl. 15:09

I forbindelse med overgangen til OCES3-certifikater skal institutter være opmærksomme på at undgå dobbeltindberetninger. I tilfælde af problemer med at indberette til PAF Webservice, kan henvendelse ske til Skatteforvaltningen på paf@ufst.dk.

08-06-2023 15:09:00
Invitation til Informationsmøde Årsultimo 202330-05-2023 kl. 15:2630-05-2023 kl. 15:26

Skattestyrelsen inviterer til informationsmøde Årsultimo 2023,

Torsdag den 8. juni 2023 fra kl. 9:00 - 13:00.

Mødet foregår via Microsoft Teams. OBS: Mødet må ikke optages.

Mødet henvender sig til forretnings- og IT ansvarlige på indberetningsområderne rente, pension, og værdipapir dvs. eKapital systemerne Indlån, Udlån, Pantebrev, Prioritetsrenter, OBLG, AKSA, BHOL, UDBY, FINK, IFPA, Aktiesparekontoen, CPS og Pensiondiverse.

Tidspunkt

Program

09:00-09:45

1. Velkomst

2. Tværgående emner, rente-, pension- og værdipapirområdet

a. Status indberetning af ejerandele på depoter og indlåns- og udlånskonti

b. Status statslig inddragelse af konti og depoter

c. Institutioner mv. undtaget for indberetningspligten - grundlag for undtagelse

d. Indberetning efter den ordinære indberetningsperiode (efter 1. marts) - krav om underretning

e. Opdatering af indberetningsvejledninger

f. Nedlukning af NemID og overgang til MitID, genregistrering af certifikater 

09:45-10:00

Pause

10:00-10:45

3. Renteområdet

3.1 Status på indberetning til Årsultimo 2022

3.2 Ændringer til indberetningssystemerne 2023

a. Prioritetslån – nyt felt til BFE-nummer

3.3 Præcisering og opmærksomhedspunkter

a. Indberetning af renter efter forfaldsprincippet - henstand med rentebetaling

b. Indberetning af restgæld på lån - inkassoomkostninger

c. Indberetning af løbende provisioner

d. Indberetning om kautionist hvor denne dækker låntagers forpligtigelse

e. Indberetning efter netto- eller bruttoprincippet

f. Rentedekort på konto med opsigelsesvarsel (aftalekonto)

g. Korrektion og fejlrettelse af tidligere indberettede oplysninger 

3.4 Forventede ændringer for kommende år

a. Indberetning om alle ejere/ejerandele

10:45-11:00

Pause

11:00-11:45

4. Pensionsområdet

4.1 Status på indberetning til Årsultimo 2022

4.2 Præciseringer og opmærksomhedspunkter

a. Skattekode 27 - Supplerende pension

b. Elektronisk registreringsblanket

c. Korrektioner efter Pensionsbeskatningslovens §22 F

d. Rettelser af indberetninger til PERE

e. Diskvalificerende pensionsudbetalinger - hvornår bliver man disket?

f. Præcisering af prioriteringsreglen 

11:45-12:00

Pause

12:00-13:00

5. Værdipapirområdet

5.1 Status på indberetning til Årsultimo 2022

5.2 Ny lovgivning

a. Ændring af Kildeskattebekendtgørelsen

b. Ændringer i sortlistede lande (44 pct.)

5.3 Ændringer til indberetningssystemerne 2023

a. Opdeling af indberetning om henholdsvis beholdninger og udbytte/geninvestering ved indberetning til IFPA individ 2235

b. Diverse tilpasninger af indgangstesten til IFPA individ 2235

c. Ændring i AKSA og BHOL så depottypekode 2 (medarbejderaktiedepot) ikke længere kan anvendes i indberetningen

d. Ny indberetningsløsning til Aktiesparekontoen

e. Fil indberetning AKSA via NTSE, medarbejderaktier, investorfradrag og små mængder alm. køb/salg

5.4 Præciseringer og opmærksomhedspunkter

a. Pligtig til at foretage handelsindberetninger når en børneopsparing med værdipapirer frigives

5.5 Forventede ændringer for kommende år

a. Indberetning om ejerandele når depot ejes i sameje mellem mere end 2, herunder ny ejerstatuskode og kode for rentenyder/kapitalejer 

Som det fremgår af programmet, er det delt op i 4 hovedpunkter,

  • Kl. 09:00-09:45: Tværgående emner (Rente-, pension- og værdipapirområdet)
  • Kl. 10:00-10:45: Renteområdet
  • Kl. 11:00-11:45: Pensionsområdet
  • Kl. 12:00-13:00: Værdipapirområdet

Du er velkommen til at deltage under de punkter der har din interesse. Vi har valgt at sætte god tid af til de enkelte områder, så der også er mulighed for at stille spørgsmål. Det kan derfor være punkter, der slutter før det fastsatte sluttidspunkt.

Tilmelding til informationsmøde:

Hvis du ikke har fået en invitation via Outlook, kan du tilmelde dig ved at sende en mail til lena.bardrum@sktst.dk senest onsdag d. 7. juni 2023 kl. 12.00. Navngiv emnefeltet "Tilmelding til årsultimo" og oplys navn og mailadresse. Du vil herefter få tilsendt et link til mødet.

30-05-2023 15:26:00
Opdatering: Organisationscertifikater til PAF Webservice23-05-2023 kl. 14:3423-05-2023 kl. 14:34

Bemærk: Indberetter til PAF-webservice skal sørge for at danne nye organisationscertifikater (tidligere virksomhedscertifikater) til test og produktion baseret på OCES3. Organisationscertifikaterne skal sendes som en txt-fil til Skatteforvaltningen på paf@ufst.dk.

Tidsplanen for skift til OCES3 er tilgængelig på Indberet pension - Skat.dk under ”Maskinel indberetninger af pensionsafgifter (PAF)”.  

23-05-2023 14:34:00
Skift til OCES3 - information vedr. indberetninger til PAF22-05-2023 kl. 14:4222-05-2023 kl. 14:42

I forbindelse med overgangen til OCES3-certifikater skal institutter være opmærksomme på at undgå dobbeltindberetninger i tilfælde af, at indberetningerne ikke modtages i Skatteforvaltningens systemer.

22-05-2023 14:42:00
Præcisering om overgang til NemLogin3/OCES309-01-2023 kl. 12:1909-01-2023 kl. 12:19

Vi har orienteret på driftsloggen d. 19. december 2022 om overgangen til NemLogin3/OCES3 certifikater.

Grundet flere henvendelser om dette, vil vi gerne præcisere følgende:

Det er vigtigt, at I bibeholder jeres NemID/OCES2 certifikater i drift for at kunne foretage indberetning til Skattestyrelsen. NemID/OCES2 certifikater kan fortsat udstedes og fornyes.

MitID Erhverv erstatter NemID medarbejdersignatur, som nedlukkes 30. juni 2023.

Det er muligt at implementere MitID Erhverv/OCES3 certifikater og have disse i drift sideløbende med NemID /OCES2 certifikater. Jeres NemID medarbejdersignaturer spærres ikke, når I er overgået til MitID Erhverv. I risikerer altså ikke at blive lukket ude fra vigtige tjenester.

Der vil komme information på driftsloggen, når Skattestyrelsen er klar til at understøtte MitID Erhverv/OCES3 certifikater.

09-01-2023 12:19:00
Opdateret indberetningsvejledning til Pensionsstatik02-01-2023 kl. 15:3402-01-2023 kl. 15:34

Danmarks Nationalbank har opdateret deres indberetningsvejledning til Pensionsstatik.

Opdateringen indeholder primært en præcisering af indberetningen af genkøbsretten. Teksten er gengivet her.

Genkøbsret

Indberettes af selskabstype: Livsforsikringsselskab/tværgående pensionskasse og firmapensionskasse.

Angiver, om der er genkøbsret på en pension, dvs. om kunden kan få udbetalt (en del af eller hele) sin pension før tid. Variablen skal ses fra kundens synsvinkel og er tiltænkt at skulle bruges til at indikere, om en kunde har adgang til likvide pensionsmidler før pensionsalder. Variablen udfyldes med "0" for ikke genkøbsret og "1" for genkøbsret. I tilfælde af at en kunde kun kan få udbetalt sin pension i forbindelse med et skift af selskab, indberettes derfor "0" for 'ikke genkøbsret', da kunden i det tilfælde ikke får pensionen udbetalt til sig selv. Er der særlige betingelser knyttet til genkøb, som fx at kunden kun kan genkøbe sin pension ved permanent flyt til udlandet, skal der indberettes "0" for 'ikke genkøbsret'.

Opdatering af Indberetning af pensionsbidrag og pensionsstatistik (CPS) 2022

Skattestyrelsens vejledning om Indberetning af pensionsbidrag og pensionsstatistik (CPS) 2022 vil blive opdateret med link til Danmarks Nationalbanks nye indberetningsvejledning til Pensionsstatistik i starten af 2023.

Tidsplan

For at sikre en god datakvalitet i Pensionsstatistikken, vil vi samtidig indskærpe tidsplanen for indberetning af pensionsstatistikken.

  • Indberetning af testdata frem til torsdag den 16. marts 2023 kl. 07.00
  • Indberetning af produktionsdata fra torsdag den 23. marts 2023 (efter kl. 08.00)
  • Ordinær indberetningsfrist er 30. april 2023

Rekvirer Danmarks Nationalbanks indberetningsvejledningen til Pensionsstatistik

De institutter, der ikke har modtaget den opdaterede indberetningsvejledning til Pensionsstatistik direkte fra Danmarks Nationalbank, kan med fordel skrive en mail til Danmarks Nationalbank på pension@nationalbanken.dk for at få den tilsendt.

02-01-2023 15:34:00
Nye vejledninger - ansatte i internationale organisationer23-12-2022 kl. 09:5023-12-2022 kl. 09:50

Der er ultimo december 2022 udgivet ny version af indberetningsvejledninger på følgende områder:

  • Værdipapirer
  • Rente
  • Pensiondiverse

Vejledningerne er opdaterede med nye retningslinjer for indberetning på ansatte i internationale organisationer.

Se yderligere information i Årsbrev 2022 udgivet d. 14. december 2022 på skat.dk/ekapital under Årsbreve og tværgående information.

23-12-2022 09:50:00
Overgang til Nemlogin3/OCES3 certifikater19-12-2022 kl. 09:3219-12-2022 kl. 09:32

Skattestyrelsens TastSelv-løsninger understøtter login med både MitID og NemID for borgere og virksomheder. NemID for virksomheder kan ikke længere benyttes fra udgangen af juni 2023.

Indberetningskanalerne Webservice (REST API) og FTPs Gateway kan på nuværende tidspunkt ikke understøtte OCES3-certifikater (MitID). Virksomheder, der har behov for at benytte de pågældende indberetningskanaler, skal derfor fortsat anvende OCES2-certifikater (NemID). Begge certifikat typer kan være i drift på samme tid, og OCES2-certifikater kan fortsat fornyes.

Skattestyrelsen vil informere om det på driftslog og i servicemeddelelse på certifikat portalen når indberetningskanalerne kan understøtte OCES3-certifikater.

Hvis I anvender VOCES, FOCES eller MOCES-certifikater fra NemID medarbejdersignatur i dag (herunder i system-til-system integrationer), er det vigtigt, at I tester de nye OCES3 certifikater i god tid inden NemID medarbejdersignatur nedlukkes den 30. juni 2023, så I kan nå at tilpasse løsninger, infrastruktur og integrationer. Med nedlukningen vil OCES2 certifikaterne udstedt fra NemID medarbejdersignatur blive spærret.

Yderligere information finder I på Digitaliseringsstyrelsen side Implementering af MitID og NemLog-in3

19-12-2022 09:32:00
Version 2 af Årsbrev 2022 er udgivet.14-12-2022 kl. 15:5314-12-2022 kl. 15:53

Der er udgivet en ny version af årsbrevet for 2022, da der er ændringer i retningslinjerne beskrevet i afsnit 2.1.5 om fremmede staters diplomatiske repræsentation.

14-12-2022 15:53:00
Version 2 af Årsbrev 2022 er udgivet.14-12-2022 kl. 15:5214-12-2022 kl. 15:52

Der er udgivet en ny verion af årsbrevet for 2022, da der er ændringer i retningslinjerne beskrevet i afsnit 2.1.5 om fremmede staters diplomatiske repræsentation.

14-12-2022 15:52:00
Rettelser af pensionsindberetninger til PERE22-11-2022 kl. 09:1622-11-2022 kl. 09:16

Pensionsindberetninger til brug for opgørelse af fradrag i efterløn mv. sker elektronisk i henhold til bekendtgørelse nr. 1205 af 13. december 2012. Skatteforvaltningens system til indberetning kaldes PERE.

Det er vigtigt at præcisere, at indberetningen skal indeholde en opgørelse pr. den dag, hvor der er et halvt år til borgerens efterlønsalder. De pensionsordninger, borgeren havde den pågældende dag, skal indberettes med den skattekode mv., der var registreret den pågældende dag.

Dagen, hvor der er et halvt år til borgerens efterlønsalder, er med andre ord opgørelsesdatoen. Det, der skal indberettes, er de data, der er registreret i systemet på denne dato.

Indberetning skal senest ske ved udgangen af den kalendermåned, der følger efter den kalendermåned, hvor der er et halvt år til, personen når efterlønsalderen. Det vil sige, at pensionsindberetter har en frist på op til 2 måneder til at få foretaget indberetningen, men indberetningsfristen ændrer ikke ved, at opgørelsen skal ske pr. den dag, hvor borgeren har et halvt år til efterlønsalderen.

Skatteforvaltningen stiller PERE-oplysningerne til rådighed for Udbetaling Danmark, der administrerer tidlig pension og for a-kasserne, der administrerer efterlønsordningen. Ifølge a-kassernes brancheorganisation Danske A-Kasser forekommer det ofte, at der sker indberetning af rettelser til tidligere indberetninger, hvor rettelsesindberetningen slet ikke skulle være foretaget.

Udgangspunktet er, at hvis indberetningen om ordningens værdi er sket ud fra forudsætningerne på opgørelsesdatoen, skal der ikke ske en rettelsesindberetning. Som udgangspunkt skal der kun ske indberetning af rettelser, hvis der var fejl i første indberetning.

Det betyder, at der fx ikke skal ske indberetning af rettelser til tidligere indberetninger, hvis:

  • der er ændret i pensionsaftalen efter opgørelsesdatoen. Det gælder også, hvis der er indsendt en anmodning om ændring af pensionen, men ændringen endnu ikke er gennemført på opgørelsesdatoen.
  • der er kommet flere penge ind på ordningen efter opgørelsesdatoen.
  • ordningen er lagt sammen med en anden ordning efter opgørelsesdatoen.
  • ordningen er flyttet til et nyt selskab efter opgørelsesdatoen.
  • skattekoden eller opgørelsesmetoden er ændret efter opgørelsesdatoen.

Det er vigtigt, at der kun sker indberetning af rettelser til tidligere indberettede oplysninger, når der er fejl i indberetningen, og at der i øvrigt iværksættes nødvendige tiltag for at sikre, at der sker korrekt indberetning ved første indberetning.

Det bemærkes, at hvis der er sket ændringer af betydning for modregning i efterløn, delpension, fleksydelse eller tidlig pension efter opgørelsesdatoen, skal pensionsmodtageren selv oplyse herom i forbindelse med ansøgning om efterløn, delpension, fleksydelse eller tidlig pension.

22-11-2022 09:16:00
Der er åbnet for årsultimo 2022 - Rente14-11-2022 kl. 17:2714-11-2022 kl. 17:27

Det er åbnet for årsultimo 2022 til følgende systemer:

  • Udlån
  • Prioritetslån
  • Pantebreve
  • Indlån
  • Pensiondiverse

I kan anvende følgende funktioner:

  • Test på TFE* (Test For Erhverv)
  • Validering og indberetning

*Anvend kun testdata på TFE.

Vi opfordrer jer til at validere data i produktion, før I indberetter.

Gældende XML for årsultimo 2022 og kvartal 2023

Læs mere om versionering af XML på skat.dk/rente, under "teknisk vejledning og information" og i teknisk vejledning rente afsnit 9 bilag 1.

14-11-2022 17:27:00
Årsbrev 202202-11-2022 kl. 15:0302-11-2022 kl. 15:03

Årsbrev 2022 er nu opdateret med individstrukturer samt liste over fejl- og advisnumre for 2022.

02-11-2022 15:03:00
Nye indberetningsvejledninger for 202219-10-2022 kl. 07:3619-10-2022 kl. 07:36

Der er udgivet følgende indberetningsvejledninger for 2022:

  • Indberetning af pensionsbidrag og pensionsstatistik (CPS)
  • Edb-indberetning af pensionsoplysninger og pensionsstatistik (CPS)
  • Indberetning af diskvalificerende udbetalinger
  • Indberetning af pensiondiverse

Find vejledningerne på skat.dk/indberet-pension under "Indberetningsvejledninger".

19-10-2022 07:36:00
Rettelse af fejl i indberetninger til DISK11-08-2022 kl. 15:5611-08-2022 kl. 15:56

Er en godkendt indberetning behæftet med fejl, skal I slette den. Herefter skal I foretage en ny indberetning med korrekte data. Det betyder at I skal foretage to indberetninger.

Når I skal slette en tidligere indberetning, skal den angivne dato for udbetaling være den samme ved sletning som i den oprindelige indberetning om en diskvalificerende udbetaling. Datoen kan ved sletning også være blank.

Sletning af en tidligere indberetning og indberetning af nye korrekte data kan ikke ske til samme datakørsel. Der skal derfor være en uge imellem, at I indsender sletningen og indsender den korrekte indberetning. Hvis I sender begge indberetninger til samme batch kørsel, vil sletningen blive godkendt, men den nye diskvalificering vil blive afvist.

Bemærk: Skattestyrelsen har ændret praksis ved fejl i datoen for diskvalifikationen

Hvis datoen for den første diskvalificerende udbetaling ikke er indberettet med korrekt dag og/eller måned, men indkomståret er korrekt, skal I ikke slette den oprindelige indberetning og indberette med den nye dato. Så længe den diskvalificerende udbetaling er sket inden for samme indkomstår, har det ingen skattemæssig påvirkning.

11-08-2022 15:56:00
Årsbrev 202201-07-2022 kl. 15:5501-07-2022 kl. 15:55

Årsbrev 2022 om indberetning vedr. rente, værdipapirer og pensionsbidrag årsultimo 2022 og løbende indberetning 2023 er udgivet og kan findes her: Årsbrev om indberetning af renter, værdipapirer mv. (skat.dk)

01-07-2022 15:55:00
Invitation til informationsmøde Årsultimo 202231-05-2022 kl. 14:2231-05-2022 kl. 14:22

Skattestyrelsen vil gerne invitere til informationsmøde vedr. Årsultimo indberetning 2022,

Torsdag den 9. juni 2022 fra kl. 9.00 - 12.45. 

Mødet vil foregå via Microsoft Teams. OBS: Mødet må ikke optages.

Mødet henvender sig til forretnings- og IT ansvarlige på indberetningsområderne rente, pension, og værdipapir dvs. eKapital systemerne Indlån, Udlån, Pantebrev, Prioritetsrenter,  OBLG, AKSA, BHOL, UDBY, FINK, IFPA, Aktiesparekontoen, CPS og Pensiondiverse.

 

Tidspunkt

Program

09:00-9:30

1. Velkomst

2. Tværgående emner, rente-, pension- og værdipapirområdet

2.1 Status indberetning af ejerandele på depoter og indlåns- og udlånskonti

2.2 Status statslig inddragelse af konti og depoter

2.3 Den indberetningspligtiges ansvar

2.4 Anvendelse af indberettede oplysninger

 

09:30-09:45

Pause

09:45-10:30

3. Renteområdet

3.1 Status på indberetning til Årsultimo 2021

3.2 Ændringer til indberetningssystemerne

a. Prioritetslån – nyt felt til BFE-nummer

b. Udlån og prioritetslån – ny regel ved indberetning af kundeordning beløb (ikke muligt at indberette nul i den ordinære indberetning)

3.3 Præcisering og opmærksomhedspunkter

a. Indberetning af renter efter forfaldsprincippet

b. Indberetning af negativ rente

c. Indberetning af restgæld på lån – definition af restgæld

d. Indberetning om kautionist hvor denne dækker låntagers forpligtigelse.

e. Korrektion og fejlrettelse af tidligere indberettede oplysninger

f.  Overdragelse af låne og kreditorrettigheder – den nye fordringshavers pligter

g. Indberetning af indlåns- og udlånskonti der er ophørt i indberetningsåret

 

10:30-10:45

Pause

10:45-11:15

4. Pensionsområdet

4.1   Status på indberetning til Årsultimo 2021                                       

4.2   Ny lovgivning Pensionsbeskatningsloven

a. Udvidet korrektionsmulighed efter PBL § 22 F

b. Opfølgning på udvidet korrektionsmulighed efter PBL § 22 E

c. Overgang fra invalidepension til alders- eller ratepension diskvalificerer ikke

4.3   Ny lovgivning Skatteindberetningsloven

a. Præmietilbagebetaling vedrørende private ordninger omfattet af PBL § 10 A og § 53 A undtages for indberetning

4.4   Opmærksomhedspunkt                                                                             

a. Prioriteringsreglen i PBL § 18, stk. 2, 3. pkt.

 

11:15-11:30

Pause

11:30-12:45

5. Værdipapirområdet

5.1   Status på indberetning til Årsultimo 2021

5.2   Ny lovgivning

a. Indeholdelse af udbytteskat

b. Bekendtgørelse om kildeskat (2021-11-23 nr. 2104)

c. Ændringer i sortlistede lande (44 pct.)

5.3   Ændringer til indberetningssystemerne

a. Udvidelse af perioden, hvor der kan indberettes til systemerne om gamle år

b. Advis ved indberetning med depotkode FRI når Skattestyrelsen ikke har registreret et frikort hos udbyttemodtager

c. Ændret layout på kvittering for indberetninger til UDBY

d. Ny værdi til AKSA ‘Investorejerskabskode’ - Kode ‘3’.

5.4   Præciseringer og opmærksomhedspunkter

a. Anvendelse af depotkoden FRI

b. Indberetning via FTPs gateway – kontrol af statussvar

5.5   Forventede ændringer for kommende år

a. Indberetningsløsning til aktiesparekontoen

b. Nettoindeholdelsesmodel udbytteskat

 

Du er velkommen til at deltage under de punkter der har din interesse. Vi har valgt at sætte god tid af til de enkelte områder, så der også er mulighed for at stille spørgsmål. Det kan derfor være punkter, der slutter før det fastsatte sluttidspunkt.

Tilmelding til informationsmøde:

Hvis du har modtaget en invitation til informationsmøde i din Outlook kalender med link til møde, så sker tilmelding ved at acceptere mødet.

Hvis du ikke har modtaget en invitation til informationsmøde i din Outlook kalender, så skal tilmelding ske til undertegnede, Lena Bardrum på mail lena.bardrum@sktst.dk senest onsdag d. 8. juni 2022, med oplysning om navn og mailadresse. Du vil herefter få tilsendt et link til mødet.

 

31-05-2022 14:22:00
Vær opmærksom på prioriteringsreglen17-03-2022 kl. 16:2217-03-2022 kl. 16:22

Overholdelse af prioriteringsreglen i Pensionsbeskatningsloven (PBL) § 18, stk. 2, 3. pkt. er vigtig, når der skal korrigeres for pensionsindbetalinger over årets rateloft.

PBL § 16 stk. 2 fastsætter et grundbeløb på 58.500 kr. (2021-niveau), for hvilket der kan opnås bortseelse/fradrag for indbetalinger på rateordninger. Beløbsgrænsen på 58.500 kr. gælder samlet for pensionsordninger – både privattegnede og arbejdsgiveradministrerede ordninger.

Er der indbetalt over grundbeløbet/rateloftet, har kunden efter PBL § 21 A, stk. 2 mulighed for at overføre det overskydende beløb til en anden pensionsordning omfattet af kapitel 1 i PBL og dermed genvinde bortseelses-/fradragsretten. Alternativt kan det overskydende beløb tilbagebetales afgiftsfrit.

Har kunden både en arbejdsgiveradministreret og en privattegnet rateordning, er det vigtigt at overholde prioriteringsreglen, som fastslår, at det overskydende beløb først skal overføres eller tilbagebetales fra den privattegnede rateordning.

Ved overførsler

Hvis prioriteringsreglen ikke er overholdt, dvs. hvis et overskydende beløb, som skulle være overført fra en privattegnet ratepension, i stedet er overført fra en arbejdsgiveradministreret ratepension, er der ikke tale om en overførsel efter PBL § 21 A, stk. 2 men om en overførsel efter PBL § 41, da kunden ikke har mulighed for at disponere det overførte beløb på den arbejdsgiveradministrerede livsvarige liv tilbage til en arbejdsgiveradministreret ratepension. Kunden har derfor ikke mulighed for at opretholde bortseelses- eller fradragsretten for det overskydende beløb.

Korrektionen i CPS for arbejdsgiveradministrerede ordninger foretages som en teknisk rettelse med rettekode 5, hvor det tidligere overførte beløb på den arbejdsgiveradministrerede livsvarige liv forbliver på ordningen.

Korrektionen på de privattegnede ordninger foretages med rettekode 4.

Se i øvrigt Indberetning af pensionsbidrag og pensionsstatistik (CPS) 2021 under afsnittet § 21 A tilbagebetaling og overførsel Link.

Ved tilbagebetaling

Hvis det overskydende beløb er tilbagebetalt fra den arbejdsgiveradministrerede rateordning i stedet for fra den private ordning, bryder det ligeledes med prioritetsreglen og tilbagebetalingen vil ikke være omfattet af PBL § 21 A, stk. 2 men være en udbetaling af beløbet i utide. Der skal derfor betales en afgift på 60 pct. af udbetalingen efter PBL § 29, stk. 1.

Vær sikker på, at prioriteringsreglen er overholdt

Som pensionsinstitut med arbejdsgiveradministrerede ordninger er det derfor vigtigt, at I sikrer jer, at kunden ikke har foretaget indskud på en privattegnet rateordning, når kunden anmoder om at få det overskydende beløb overført til en anden ordning eller få et beløb tilbagebetalt. I skal samtidig sørge for, at dokumentationen er tilvejebragt ved overførsler eller tilbagebetalinger efter PBL § 21 A, stk. 2.

17-03-2022 16:22:00
Overgang fra invalidepension til alders- eller ratepension22-02-2022 kl. 16:1622-02-2022 kl. 16:16

Overgang fra invalidepension til alders- eller ratepension diskvalificerer ikke iht. PBL § 25 A, stk. 7, nr. 1

Med vedtagelsen af LOV nr 2610 af 28/12/2021 anses overgangen fra invalidepension til alders- eller ratepension ikke som en diskvalificerende udbetaling. Der er dog en betingelse, at udbetalingen af alders- eller ratepensionen påbegyndes senest 70 dage efter sidste udbetaling af invalidepensionen.

Det er ikke en betingelse, at ydelserne på alders- eller ratepensionen har samme størrelse som invalidepensionen. Det er heller ikke en betingelse, at alders- eller ratepensionen er oprettet i samme institut, som det pensionsinstitut der udbetaler invalidepensionen.

Ændringen vil også omfatte livsvarig og ophørende livrente og ratepension, der bliver påbegyndt udbetalt i fortsættelse af en invalidepension, der er påbegyndt udbetalt før den 1. april 2018.

LOV nr 2610 af 28/12/2021 undtager endvidere diskvalifikation i tilfælde af:

  • Udbetaling af supplerende arbejdsmarkedspension for førtidspensionister.
  • Udbetaling af bonus på rene risikoforsikringer.
  • Udbetaling af pensionsmidler til dækning af betaling for ikkefradrags- eller bortseelsesberettigede risikodækninger i forbindelse med fratrædelse.

Slet eventuelle tidligere indberetninger til DISK

Ændringerne har virkning for udbetalinger, der er sket den 1. april 2018 eller senere.

Det betyder, at indberetninger om diskvalificerende udbetalinger, der er begrundet i ovennævnte forhold, skal slettes fra det diskvalificerende register.

Sletningen skal ske med Slettekode 1. Se i øvrigt Indberetning af diskvalificerende udbetalinger 2021 for information om sletning.

Bemærk

2020 var det første indkomstår med beregning af afgift på årsopgørelsen. Hvis sletningen af diskvalificerende udbetalinger fortaget før 2020 sker inden 1. juni 2022, vil der som hovedregel automatisk blive dannet en ny årsopgørelse for indkomståret 2020 for de borgere/kunder, som kan være omfattet af beregningen af afgift. Herved undgår vi, at borgeren/kunden skal henvende sig til Skattestyrelsen for at få rettet årsopgørelsen.

Sletning af diskvalificerende udbetalinger foretaget i indkomståret 2020 kan have betydning for beregningen af afgift på årsopgørelsen for 2021. Der vil som hovedregel automatisk blive dannet en ny årsopgørelse for indkomståret 2021 for de borgere/kunder, som har været omfattet af beregningen af afgift.

Diskvalificerende udbetalinger omfattet af lovændringen skal generelt slettes hurtigst muligt.

22-02-2022 16:16:00
SF Tele - lukning af ukrypterede 3270 forbindelser12-01-2022 kl. 09:5812-01-2022 kl. 09:58

Skatteforvaltningen har valgt at lukke for ukrypterede 3270 forbindelser mandag den 24. januar 2022.

Opdateringen berører ikke brugerens rettigheder, bruger bibeholder gældende autorisation og password

Der er udarbejdet en vejledning i hvordan man omlægger til krypteret forbindelse. Denne er vedhæftet vores mail, så I kan udlevere såfremt der kommer henvendelser. Det er også muligt at få hjælp til omlægning fra vores leverandør, hvis der er behov. Her kan I sende sagen til platformejer (se kontaktinfo nedenfor) med minimum følgende oplysninger:

  • Firma
  • W-nummer
  • Evt. brugernummer
  • Kontaktperson
  • Beskrivelse af fejl
  • IP adresse/IP range (den som anvender/bruger kommer fra)
  • Skærmdump af login siden

Kontakt skal gå via Platformejer:

Helle Brønager HB@ufst.dk 72372550

Anna S Weitling ASW@ufst.dk 72381145

12-01-2022 09:58:00
Ny indberetningsvejledning for 2021 - Pensiondiverse15-12-2021 kl. 15:3815-12-2021 kl. 15:38

Der er udgivet indberetningsvejledning for årsultimo 2021 på pensiondiverse.

Find vejledningen på skat.dk/indberet-pension under "Indberetningsvejledninger".

Eksempler til brug for indberetning

Find oversigt over eksempler for årsultimo 2021 på skat.dk/rente under "Eksempler - hjælp til indberetningen".

15-12-2021 15:38:00
Indberetning af afgiftsfrie udbetalinger i PAF14-12-2021 kl. 10:5614-12-2021 kl. 10:56

PAF systemet er fra 1. januar 2022 klar til at modtage indberetninger om afgiftsfrie udbetalinger. Bekendtgørelsen herom træder i kraft den 1. januar 2022. 

Den 24. juni 2021 informerede Skattestyrelsen på driftsloggen, at indberetningen af de afgiftsfrie udbetalinger blev udskudt indtil den bagvedliggende bekendtgørelse er på plads. Dette er sket med bekendtgørelse af 2216 af 29. november 2021.

Ændringen betyder, at såfremt en udbetaling efter PBL § 32, stk. 1, består af et beløb, der er afgiftspligtigt, og et andet beløb, der er afgiftsfrit, så skal anmeldelsen omfatte oplysninger om den afgiftspligtige del og den afgiftsfrie del. Er udbetalingen helt afgiftsfri, skal pensionsinstituttet indsende en anmeldelse til Skatteforvaltningen af det afgiftsfri beløb inden 3 hverdage (bankdage) efter udbetalingen.

Har et pensionsinstitut foretaget helt afgiftsfri udbetalinger efter PBL § 32, stk. 1, i perioden fra og med den 1. juli 2021 til og med den 31. december 2021, skal pensionsinstituttet indsende en anmeldelse af de afgiftsfri beløb til Skatteforvaltningen senest den 20. januar 2022.

Feltet er alene et oplysningsfelt og kontrolfelt, og bruges af Skattestyrelsen til udsøgninger i kontrolarbejdet. Vejledninger og blanketter tilpasses.

De nødvendige tekniske specifikationer for "Webservicebeskrivelse" og "Schemaoplysninger" (XML-strukturen) blev ændret pr. 1. juli 2021 og beskrivelserne kan hentes under "Maskinel Indberetning af pensionsafgifter (PAF)" her Skat.dk: Indberet pension (ccta.dk).

14-12-2021 10:56:00
Nye indberetningsvejledninger for 202129-10-2021 kl. 08:3529-10-2021 kl. 08:35

Der er udgivet indberetningsvejledninger for 2021 på disse systemer:

  • Indberetning af pensionsbidrag og pensionsstatistik (CPS)
  • Edb-indberetning af pensionsoplysninger og pensionsstatistik (CPS)
  • Indberetning af diskvalificerende udbetalinger

Find vejledningerne på skat.dk/indberet-pension under Indberetningsvejledninger.

Indberetningsvejledning vedrørende pensiondiverse udkommer snarest. Driftsloggen bliver opdateret, når vejledningen bliver udgivet.

29-10-2021 08:35:00
Informationsside målrettet kunder i finansielle institutter17-09-2021 kl. 01:5217-09-2021 kl. 01:52

På skat.dk er der udgivet en informationsside som henvender sig til kunder der fx har en konto eller depot i et finansielt institut. På denne side kan kunden blandt andet læse om de forpligtelser, det finansielle institut har til at indhente identifikationsoplysninger til brug for indberetning til Skattestyrelsen.

I er meget velkommen til at henvise jeres kunder til hjemmesiden, evt. via et link fra jeres egen hjemmeside.

Informationsiden er ved at blive oversat til engelsk, og forventes udgivet i løbet af oktober måned.

17-09-2021 01:52:00
Årsbrev indkomståret 2021 er udgivet på skat.dk06-08-2021 kl. 11:2506-08-2021 kl. 11:25

Årsbrev indkomståret 2021 (Årsultimoindberetning 2021 og løbende indberetning 2022) er udgivet.

Årsbrevet er en oversigt over de ændringer og præciseringer, der skal implementeres i indberetningerne til Skattestyrelsen på eKapital området ved indberetningen årsultimo 2021 og den løbende indberetning i 2022.

06-08-2021 11:25:00
Svar vedr. oprettelsesdatoen fra Årsultimomødet juni 202114-07-2021 kl. 19:3214-07-2021 kl. 19:32

Her gives svar på spørgsmål om oprettelsesdatoen. Spørgsmålet blev rejst på Årsultimomødet i juni 2021.

Spørgsmål
Hvad angår forsikringspolicer, er det så tegningsdatoen, der er gældende for alle skattekoder - uanset at de måske er kommet til over tid?

Svar
Det er aftaledatoen for den enkelte skattekode, der skal indberettes som oprettelsesdato.

Spørgsmål
Skal oprettelsesdatoen følge med ved flytning til andet pensionsinstitut?

Svar
Kravet om indberetning af oprettelsesdatoen skal ses i relation til reglerne om identifikation af pensionskunden. Det betyder, at en ændring af pensionsaftalen fra og med den 1. juli 2016 kræver indberetning af TIN-nr.

Der skal ske indberetning om TIN-nr., hvis en ordning den 1. juli 2016 eller senere er overført til et andet institut uden ændring af pensionsbetingelserne i øvrigt. Oprettelsesdatoen skal indberettes med datoen for oprettelsen i det nye institut. Det er fortsat datoen på det oprindelige oprettelsestidspunkt af ordningen/skattekoden, der er gældende i forbindelse med opgørelse af pensionsudbetalingsalderen.

Generel information om oprettelsesdatoen

For indkomståret 2021 og frem skal indberetningen til CPS i individerne 2250 og 2251 indeholde oplysninger om oprettelsesdatoen for pensionsordningen.

Oprettelsesdatoen skal anvendes til validering af kravene til indberetning af TIN-nr. for personer, der ikke bor i Danmark.

Det er aftaledatoen for den enkelte ordning/skattekode, der skal indberettes som oprettelsesdato.

Hvis oprettelsesdatoen på gamle pensionsordninger eller -konti er ukendt, anvendes oprettelsesdatoen 1900-01-01. Så ved vi, at der er tale om en ukendt dato.

Pligten til at indberette TIN-nr. gælder for ordninger, der er oprettet/aftalt fra og med den 1. juli 2016. Det gælder også, hvis en ordning, der var oprettet/aftalt før den 1. juli 2016, efterfølgende ændres eller udvides ved aftale mellem den indberetningspligtige og ejeren af pensionsordningen.

Ordninger oprettet eller aftalt efter 1. juli 2016

En valutaudlænding der efter 1. juli 2016 opretter en pensionsordning/-konto skal oplyse om identifikationsnummer (TIN) efter reglerne i det pågældende bopælsland.

Ændres eller udvides aftaler oprettet eller aftalt før den 1. juli 2016, fx ved ændringer i aftalen, skal der indhentes oplysning om identifikationsnummer (TIN). Ændring af kundens bopælsadresse ses ikke som en ændring eller udvidelse af kundeforholdet.

Hvis den, der skal indberettes om, ikke har oplyst TIN efter reglerne i den pågældendes bopælsland, men har oplyst TIN efter reglerne i det land, hvor pågældende er skattepligtig, accepteres dette TIN i indberetningen.

Indberetningspligten følger af Bekendtgørelse nr. 542 af 30. maj 2016 (Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om indberetningspligter m.v. efter skattekontrolloven) og er videreført i Bekendtgørelse om skatteindberetning (SIB) § 3 stk. 2.

Når kravet om indberetning af oprettelsesdatoen skal ses i relation til reglerne om identifikation af pensionskunden, betyder det, at en ændring af pensionsaftalen fra og med den 1. juli 2016 fordrer indberetning af TIN-nr., men datoen for oprettelsen af ordningen/skattekoden er fortsat det oprindelige tidspunkt.

I forbindelse med ændring i aftalegrundlaget har instituttet været i kontakt med kunden og er derfor forpligtet til at få evt. manglende identifikationsoplysninger til at opfylde omfanget af indberetningspligten, som trådte i kraft fra 1. juli 2016.

Eksempelvis skal der indberettes om TIN-nr., hvis en ordning den 1. juli 2016 eller senere er overført til et andet institut uden ændring af pensionsbetingelserne i øvrigt. Oprettelsesdatoen skal i så fald indberettes med datoen for oprettelsen i det nye institut.

Se afsnit Identifikationsoplysninger i Indberetning af pensionsbidrag og pensionsstatistik (CPS) 2020 (skat.dk)

En pensionsordning må ikke oprettes, før der er afgivet identifikations-oplysninger

Det står i Skatteindberetningsloven § 52, stk. 2, nr. 3 og 4.

Følgende fremgår bl.a. af noterne til skatteindberetningslovens § 52 (220):

Der er ikke noget til hinder for, at identifikationsoplysningerne afgives af en anden end den, der skal indberettes oplysninger om. Der er således f.eks. intet til hinder for, at en arbejdsgiver i forbindelse med oprettelse af en pensionsordning i ansættelsesforhold afgiver oplysninger om den ansattes identitet ved oprettelsen af ordningen. I den forbindelse er den ansatte forpligtet til at give arbejdsgiveren de nødvendige oplysninger, da arbejdsgivers afgivelse af oplysninger sker på vegne af den ansatte.

14-07-2021 19:32:00
Svar på diverse spørgsmål fra Årsultimomødet juni 202114-07-2021 kl. 13:3314-07-2021 kl. 13:33

Her gives svar på nogle af de spørgsmål, der blev rejst på Årsultimomødet i juni 2021.

Spørgsmål
Tilbagebetaling af ophørspension og sportspension kræver vel ikke tilladelse jf. Pensionsbeskatningsloven?

Svar
Sportspension kræver ikke tilladelse. Dette var fejlagtigt anført i plancherne på Årsultimomødet.

Ophørspension:
Se PBL § 22 og de nærmere regler i bekendtgørelse nr. 1370 af 21. december 2012 § 10, stk. 4.
Juridisk Vejledning, afsnit C.A.10.2.3.5:

Den selvstændige skal bede pensionsinstituttet om at betale beløbet tilbage. Skattestyrelsen skal godkende størrelsen af det overskydende beløb inden anmodningen. Pensionsinstituttet skal sikre sig, at Skattestyrelsen har godkendt, inden det udbetaler det overskydende beløb.

Tilsvarende gælder det, at hvis betingelserne for at oprette en PBL § 15-ordning ikke har været opfyldt, kan pensionsinstituttet udbetale det indbetalte beløb. Den selvstændige skal anmode pensionsinstituttet om tilbagebetaling. Pensionsinstituttet skal inden udbetalingen sikre sig, at Skattestyrelsen har truffet afgørelse om, at betingelserne for at oprette ordningen ikke er opfyldt. Se bekendtgørelsens § 10, stk. 5.

Spørgsmål
Kommer der en beskrivelse af, hvordan rettelser gennemføres jævnfør Pensionsbeskatningslovens § 22 E (30-dages reglen)?

Svar
Kommende Vejledning om indberetning af pensionsbidrag og pensionsstatistik (CPS) og Indberetning af pensiondiverse vil beskrive rettelsesforløbet. Se i øvrigt Driftsloggen under Information om Pension den 3. marts 2021. Udvidet korrektionsmulighed iht. PBL § 22 E

Spørgsmål
Er det muligt at fremsøge invaliderede indberetninger sammen med gældende indberetning ved søgning på cpr-nr.?

Svar
Dette er ikke en mulighed, fordi der kun søges i gældende indberetninger, og en invalideret indberetning er ikke gældende.

Invaliderede indberetninger kan fremsøges under: Tidligere indberetninger -> søg i konti og under Status (for indberetningen) vælge -> Invalideret.

Spørgsmål
Kommer der en afklaring omkring præmiefritagelse?

Svar
Der arbejdes på afklaring af den indberetningsmæssige behandling af diverse produkter berørt af præmiefritagelse – herunder aldersordning.

Vi forventer at medtage afklaringerne i vejledningen Indberetning af pensiondiverse for 2021.

Spørgsmål
Er der nogen krav til rettelsesindberetningen?
Spørgsmålet gælder rettelser til CPS efter de vedtagne periodiseringsregler for pensionskasser og forsikringsselskaber jf. Pensionsbeskatningslovens § 16, stk. 1, § 18, stk. 1 og § 19, stk. 1 mm

Svar
Ved korrektion til et kalenderår af allerede foretagne indberetninger af forfaldne præmier og bidrag skal eventuelle korrektioner omfattet af nævnte paragrafer indberettes med rettekode 1.
2020/2021_l69_som_fremsat.pdf (ft.dk)

14-07-2021 13:33:00
Fristudskydelse for ophørspensioner (PBL § 15 A)30-06-2021 kl. 14:5130-06-2021 kl. 14:51

Der skal præciseres, at indbetalingsfristen og indberetningsfristen for ophørspensioner (PBL § 15 A) igen i år er udskudt med 2 måneder.

Fristen for indbetaling er udskudt fra 30. juni 2021 til 1. september 2021.

Fristen for indberetning er udskudt fra 1. august 2021 til 1. oktober 2021.

30-06-2021 14:51:00
OBS! Indberetning af afgiftsfri deludbetaling - Præcisering25-06-2021 kl. 13:2225-06-2021 kl. 13:22

Præcisering af det tekniske set up i forbindelse med udskydelse af dato for indberetning af oplysninger om afgiftsfri deludbetaling

Den 24. juni 2021 blev det meddelt på driftsloggen, at Skattestyrelsen udskyder indberetning af oplysning om afgiftsfrie deludbetalinger indtil den bagvedliggende bekendtgørelse er på plads.

Det fremgår af driftsloggen, at der i perioden fra den 1. juli 2021 og indtil bekendtgørelsen for indberetninger er på plads, ikke må indberettes afgiftsfrie deludbetalinger, da der ellers vil kunne opstå implikationer i forhold til GDPR.

Det bemærkes i den forbindelse, at de tekniske specifikationer, som er offentliggjort på skat.dk, fortsat er gældende fra den 1. juli 2021, men feltet om afgiftsfrie deludbetalinger skal indtil videre ikke udfyldes. Se de tekniske specifikationer under "Maskinel Indberetning af pensionsafgifter (PAF)", "Webservicebeskrivelse" og "Schemaoplysninger" på Skat.dk/Indberet-pension.

Hvis der i denne mellemliggende periode bliver indberettet oplysning om afgiftsfrie deludbetalinger, vil indberetningen ikke blive modtaget og returneret med fejlnummer 3317.

Skattestyrelsen vil orientere nærmere, så snart det bliver muligt at indberette, forventelig i løbet af efteråret 2021.

25-06-2021 13:22:00
OBS! Indberetning af afgiftsfrie deludbetalinger udskydes24-06-2021 kl. 15:0824-06-2021 kl. 15:08

OBS Udskydelse af dato for indberetning af oplysninger om afgiftsfri deludbetaling – ny dato meldes ud snarest

Skattestyrelsen udskyder indberetning af oplysning om afgiftsfri deludbetaling indtil den bagvedliggende bekendtgørelse er på plads. Det er alene tale om oplysninger, der indberettes i et oplysnings- og kontrolfelt.

I den mellemliggende periode fra 1. juli 2021 til bekendtgørelsen er på plads, må der ikke ske indberetninger af disse oplysninger, da der ellers vil kunne opstå implikationer i forhold til GDPR.

De nødvendige vejledninger vil blive justeret i henhold hertil.

Skattestyrelsen har tidligere på driftsloggen den 12. maj 2021 informeret om, at der skal ske indberetning af afgiftsfrie deludbetalinger pr. 1. juli 2021. Datoen for indberetning af oplysninger om disse udbetalinger udsættes indtil videre. Så snart Skattestyrelsen åbner for kunne modtage oplysningerne, kan institutterne sende oplysninger om de afgiftsfrie deludbetalinger, der er sket siden 1. juli 2021.

De omhandlede indberetninger, der nu udskydes, er oplysninger vedrører afgiftsfrie deludbetalinger foretaget efter PBL § 32, stk. 1, som ændret ved lov nr. 2197 af 29. december 2020, og omfatter indberetninger via blanket 07.049 (Kapitalpension P30) og 07.050 (Ratepension mv. P31). Feltet om afgiftsfrie deludbetalinger må således indtil videre ikke udfyldes.

Skattestyrelsen vil orientere nærmere så snart det bliver muligt at indberette, forventeligt i løbet af efteråret 2021.

24-06-2021 15:08:00
Implementering af oprettelsesdato (kontostartdato)01-06-2021 kl. 16:4801-06-2021 kl. 16:48

Vi har tidligere annonceret, at individ 2250 (privattegnede ordninger) og 2251 (arbejdsgiveradministrerede ordninger) i CPS udvides med en oprettelsesdato (kontostartdato). Ressourcemæssige årsager resulterede imidlertid i, at individerne ikke blev udvidet til indberetningen for indkomståret 2020.

For indkomståret 2021 og frem vil oprettelsesdatoen være implementeret.

For både individ 2250 og 2251 vil individstrukturen være udvidet med oprettelsesdatoen med formatet ÅÅÅÅMMDD. Formatet starter for begge individer i position 70 og slutter i position 77.

Individ 7021 (fejllisteindividet) er tilsvarende udvidet med oprettelsesdatoen i position 74 til 81.

Oprettelsesdatoen anvendes til validering af kravene til indberetning af TIN-nr. for personer, der ikke bor i Danmark.

Pligten til at indberette TIN-nr. gælder for konti og depoter, der er oprettet/aftalt fra og med d. 1. juli 2016. Det gælder dog også, hvis en konto eller et depot, der var oprettet/aftalt før d. 1. juli 2016, efterfølgende ændres eller udvides ved aftale mellem den indberetningspligtige og ejeren af pensionsordningen.

Hjemmel til indberetning af udenlandsk identifikationsnummer (TIN-nr.), og hvor dette ikke findes, oplysning om fødselsdato, fødselssted og fødselsland ved den nationale indberetning, fremgår af § 52 i skatteindberetningsloven.

Der henvises i øvrigt til Indberetningsvejledningen for CPS under emnerne Sekundære data.

01-06-2021 16:48:00
Invitation til informationsmøde 10. juni 202131-05-2021 kl. 11:1831-05-2021 kl. 11:18

Skattestyrelsen vil gerne invitere til informationsmøde vedr. Årsultimo indberetning 2021,

Torsdag den 10. juni 2021 fra kl. 9.00 - 13.00. 

Mødet vil igen i år blive afholdt som et virtuelt møde pga. Covid-19. Mødet vil foregå via Microsoft Teams. Mødet bliver ikke optaget.

Mødet henvender sig til forretnings- og IT ansvarlige på indberetningsområderne rente, pension, og værdipapir dvs. eKapital systemerne Indlån, Udlån, Pantebrev, Prioritetsrenter, EIS, OBLG, AKSA, BHOL, UDBY, FINK, IFPA, Aktiesparekontoen, CPS og Pensiondiverse.

Programmet er det delt op i 4 hovedpunkter: 

  1. 09:00-09:50: Tværgående emner (Rente-, pension- og værdipapirområdet)
  2. 10:00-10:50: Renteområdet
  3. 11:00-11:30: Pensionsområdet
  4. 12:00-13:00: Værdipapirområdet

I er velkommen til at deltage under de punkter, der har jeres interesse. Vi har valgt at sætte god tid af til de enkelte områder, så der også er mulighed for at stille spørgsmål. Det kan derfor være punkter, der slutter før det fastsatte sluttidspunkt.

Tilmelding til informationsmøde:

Hvis I har modtaget en invitation til informationsmøde i Outlook kalender med link til møde, så sker tilmelding ved at acceptere mødet.

Hvis I ikke har modtaget en invitation til informationsmøde i Outlook kalender, så skal tilmelding ske til Lena Bardrum på mail lena.bardrum@sktst.dk senest onsdag den 9. juni 2021, med oplysning om navn og mailadresse. I vil herefter få tilsendt et link til mødet samt uddybende program.

31-05-2021 11:18:00