Dato for udgivelse
31 May 2007 09:26
Resumé
Fejl ved fortoldning kan koste importvirksomheder dyrt. SKAT sender derfor brev til speditører og importvirksomheder om de hyppigste fejl, og hvordan disse kan undgås.

Mere end hver anden dansk importvirksomhed laver fejl, når der skal fortoldes varer fra udlandet. Det er fejl, der kan koste virksomhederne mange penge. 1.500 speditører og større importvirksomheder vil derfor den 1. juni modtage et brev fra SKAT, med oplysninger om de hyppigste fejl og hvordan disse kan undgås.

- Vi håber, at vi med vores brev kan hjælpe med at minimere de hyppigste fejl ved fortoldning, og dermed spare importvirksomhederne for ubehagelige efterregninger, udtaler Henrik Nielsen, der er afdelingsleder i Fortoldningsafdelingen hos Skattecenter Århus.

SKAT tager i den landsdækkende kampagne ikke alene kontakt til importvirksomhederne, der har ansvaret for en korrekt fortoldning. Speditørerne, som udfører fortoldningen for mange importvirksomheder, vil også modtage et brev.

- Kampagnen er målrettet de virksomheder, der udfører fortoldningerne, da vi på den måde håber at kunne hjælpe flest mulige importvirksomheder med at få fortoldet korrekt, fortæller Henrik Nielsen.

SKAT tilbyder endvidere importvirksomheder at få besøg af en toldmedarbejder, der kan svare på spørgsmål og vejlede om hvordan fejl kan undgås.

- Vi ringer senere på sommeren til en række importvirksomheder og tilbyder at komme på besøg og orientere om hvordan fejl kan undgås. Hvis man ikke kan vente, så kan man også bestille et besøg på vores hjemmeside skat.dk, udtaler Henrik Nielsen

De hyppigste fejl ved fortoldning er, at toldværdien er forkert, at importvirksomheden ikke har de rigtige dokumenter, og at varekoderne er forkerte. Servicebesøg kan bestilles her.

Yderligere oplysninger: Journalister 72 37 09 00, virksomheder 72 22 18 18.