Dato for udgivelse
10 May 2007 10:47
Resumé

Omkring 400.000 virksomheder og 4,6 millioner borgere lagde sidste år 790 milliarder kroner i statskassen. Det fremgår af SKATs årsrapport for 2006.


2006 er det første hele år efter fusionen af det kommunale og statslige skatte- og inddrivelsesområde i den statslige enhed SKAT. Alligevel har SKAT nået de fleste af de mål, som er aftalt med Skatteministeriet. Samme år er virksomheder og borgere blevet opkrævet 790 milliarder.

I det første hele år efter fusionen, med de udfordringer, det indebar på it-, husleje- og andre områder, holdt SKAT budgettet. Derudover har vi brugt 47,4 millioner kroner af vores opsparing, som svarer til 0,9 procent af budgettet. Det vil sige, at vi har opnået vores resultater stort set inden for de rammer, vi har haft.

- Vi har stået over for nogle svære opgaver, som jeg synes, vi har løst over forventning. Vi arbejder på at gøre det endnu bedre, men jeg synes, vi er nået langt i arbejdet med den nye enhedsforvaltning, siger told- og skattedirektør Ole Kjær.

I resultatkontrakten for 2006 mellem Skatteministeriet og SKAT var der syv resultatkrav.

I 2006 skulle SKAT begynde at implementere den nye indsatsstrategi. Indsatsstrategien er den bærende strategi for arbejdet i den fusionerede organisation. Den bygger på en målrettet balance mellem service og kontrol for at 'få flere penge ind ad fordøren', fordi vi tror på, at hovedparten af borgere og virksomheder ønsker at overholde reglerne. Indsatsen over for disse 'medspillere' er derfor serviceorienteret. Over for dem, der ikke ønsker at overholde reglerne, har vi fokus på kontrol og sanktioner.

Kravet til sagsbehandlingstider har voldt vanskeligheder. Dette krav er derfor overført som et resultatkrav til 2007. SKAT har sat en række initiativer i gang for at bringe sagsbehandlingstiderne ned. Blandt andet vil de tekniske løsninger blive forbedret.

Arbejdet med at forenkle de administrative byrder for borgere og virksomheder er fortsat i 2006; SKAT opfylder målet på de 12,5 procent og har fundet yderligere muligheder for forenkling.

Den nye klagestruktur, der følger af fusionen mellem staten og kommunerne, er implementeret, og der er nedsat skatte-, vurderings- og motorankenævn.

Den nye strategi for inddrivelse af gæld er godkendt og udmøntes konkret i inddrivelsesplanen for 2007. Formålet med den nye inddrivelsesstrategi er at målrette og individualisere inddrivelsen, så indsatsen bliver så effektiv som muligt og restancetilvæksten stoppes.

Du kan læse årsrapporten her.


Yderligere oplysninger: SKATs pressetelefon: 72 37 09 00