De fælles regler for forsendelse og kontrol af varer, der er pålagt harmoniserede afgifter er fastlagt i Rådets direktiv 2008/118 om den generelle ordning for punktafgiftspligtige varer, om oplægning og omsætning heraf samt kontrol hermed, også kaldet "cirkulationsdirektivet". Direktivet har virkning fra d. 1. april 2010 og ophæver direktiv 92/12 (RDIR 92/12).

Cirkulationsdirektivet er implementeret i dansk lovgivning ved lov nr.1385 af 21.december 2009.

Efter reglerne i direktiv 2008/118 skulle EU-landene have hver deres respektive del af det elektroniske system (EMCS) klar til at håndtere modtagelse af varer fra den 1. april 2010 og til at håndtere afsendelse af varer fra den 1. januar 2011. Danmark er forsinket i forhold til fristen den 1. april 2010 for elektronisk håndtering af modtagelse af varer. Enkelte andre EU-lande er også forsinkede, og det er nu vedtaget i EU-Punktafgiftsudvalg, at de forsinkede lande, herunder Danmark, kan opretholde en papirbaseret procedure til udgangen af 2010 

►Rådets direktiv 2008/118 indeholder forskellige tekniske ændringer, der moderniserer og præciserer de administrative regler for virksomheder. Som følge heraf er Registreringstyperne ændret således at de svarer til betegnelsen i det kommende elektroniske system - og således at de er genkendelig - i flere andre EU-lande. Registreringstyperne er følgende:

  • Autoriseret oplagshaver (tidligere benævnt Registreret oplagshaver)
  • Registreret varemodtager
  • Registreret vareafsender (ny registreringtype)
  • Midlertidigt registreret varemodtager (tidligere benævnt Ikke-registreret varemodtager).

Overordnet følger det af cirkulationsdirektivet, at virksomheder inden for EU, der fremstiller eller indbyrdes handler med punktafgiftspligtige varer, kan gøre dette, uden at afgiften skal betales (afgiftssuspension). Afgiften af varerne betales først i forbindelse med forbrug. Fremstilling af og handel med varer under afgiftssuspension forudsætter, at virksomhederne er godkendt og autoriseret eller registreret hos landenes punktafgiftsmyndigheder.

Hovedprincipperne i cirkulationsdirektivet omfatter bl.a.:

SuspensionsordningenSuspensionsordningen er en afgiftsordning, hvor punktafgifterne i forbindelse med fremstilling, forarbejdning, opbevaring og forsendelse af de punktafgiftspligtige varer er suspenderet.

Afgiftens forfaldDet fælles system bygger på, at punktafgifterne først forfalder ved varernes overgang til forbrug, dvs. i det land, hvor varerne overgår til forbrug. Ifølge cirkulationsdirektivet overgår varerne til forbrug ved import fra lande uden for EU og/eller ved at forlade det, der i direktivet bliver kaldt en suspensionsordning

Oplagshavere►En autoriseret oplagshaver kan fremstille, forarbejde og oplægge varer uden at afregne afgift, men hvor afgiften er suspenderet i et afgiftsoplag. Herudover kan en autoriseret oplagshaver modtage og afsende varer til andre autoriserede virksomheder i Danmark og under afgiftssuspensionsordningen fra/til registrerede eller autoriserede virksomheder i andre EU-lande.◄

Det betyder for eksempel, at når en godkendt oplagshaver sælger afgiftspligtige varer til en anden godkendt oplagshaver, skal denne ikke betale afgiften ved modtagelsen, idet denne virksomhed - som godkendt oplagshaver - er berettiget til at modtage varer uden, at det medfører, at der skal betales afgift.

VaremodtagereVirksomheder, der ikke er ►autoriseret ◄som oplagshavere, kan få bevilling, så de som registrerede varemodtagere kan modtage varer, der er undergivet suspensionsordningen under forsendelsen fra det andet EU-land. Disse virksomheder må imidlertid hverken opbevare eller afsende varer under suspension. Det betyder, at varerne, i modsætning til hvis de var tilgået en ►autoriseret ◄oplagshaver, forlader suspensionsordningen, når de modtages af den registrerede varemodtager, som derfor skal betale punktafgiften ved varemodtagelsen.

►De midlertidigt registreret varemodtagere var tidligere betegnet "ikke registrerede varemodtager".◄

Virksomheder, som lejlighedsvist modtager varer fra andre EU-lande eller lande uden for EU (3.-lande), skal registreres som midlertidigt registrerede varemodtagere. Registreringen sker hos SKAT, og hver varetransport skal forhåndsanmeldes til SKAT. Den midlertidigt registrerede varemodtager, skal indbetale afgiften af varerne til SKAT samtidig med registrering og anmeldelse af varetransporten.

SKAT kan fastsætte, at registreringen alene skal gælde for en nærmere bestemt mængde varer, eventuelt en enkelt varetransport, en enkelt leverandør eller en nærmere bestemt periode. Hvis den midlertidigt registreret varemodtager opfylder SKATs krav, sker transport af varer fra andre EU-lande under afgiftssuspensionsordningen.

Disse pligter og rettigheder finder kun anvendelse for midlertidigt registrerede varemodtagere efter afgiftslovene for mineralolieprodukter, spiritus, tobak øl og vin, mineralvand, chokolade og emballage.

Virksomheder, der ikke er registreret som varemodtager, kan mod at stille fuld garanti for afgiftens betaling ligeledes modtage varer fra andre EU-lande under suspension af afgiften. Virksomhederne kan ikke opbevare eller afsende varer under suspension.

Registreret vareafsender►Virksomheder skal registreres for at kunne afsende varer til andre EU-lande under afgiftssuspensionsordningen. Registreringen omfatter kun varer, der er indført fra lande uden for EU (3.-lande), og som afsendes efter varernes overgang til fri omsætning i EU's toldområde. ◄

►En registreret vareafsender skal forhåndsanmelde varetransporter og stille fuld sikkerhed for afgifter af varer over for SKAT. Sikkerhedsstillelsen skal enten være en stående sikkerhedsstillelse for en flerhed af påtænkte varetransporter eller en enkeltstående sikkerhedsstillelse for en enkeltstående varetransport. Sikkerhed kan stilles kontant i form af selvskyldnerkaution fra forsikringsselskaber eller pengeinstitutter, indlånsbøger hos pengeinstitutter eller børsnoterede obligationer, som er ihændehaverpapirer. Selvskyldnerkautionsbeviser skal være affattet i overensstemmelse med de af SKAT fastlagte retningslinjer. Sikkerheden skal være SKAT i hænde, før transport af varer under afgiftssuspensionsordningen inden for EU påbegyndes.◄

Godtgørelse af afgiftI situationer, hvor varerne allerede er overgået til forbrug i et medlemsland og dermed afgiftsbelagt med dette lands afgifter, vil disse varer, hvis de oplægges til erhvervsmæssige formål i et andet medlemsland, skulle afgiftsbelægges med dette lands afgifter. De oprindelig betalte punktafgifter kan efter anmodning godtgøres af det land, hvortil de er betalt, se A.15.6.

LedsagedokumentFor at sikre at vareforsendelser under suspension kan identificeres og den skyldige afgift, som forsendelsen giver anledning til, kan fastslås, skal handel med varer undergivet harmoniserede afgifter foregå med et ledsagedokument for varerne, se A.15.5.

FjernsalgCirkulationsdirektivet indeholder endvidere regler for fjernsalg. De virksomheder, der fra et EU-land sælger varer for eksempel ved postordre til modtagere i et andet EU-land, skal betale afgifterne i bestemmelseslandet. Herved følges princippet om, at afgifterne betales i det land, hvor varerne forbruges. For at sikre, at den udenlandske sælger betaler afgifterne i bestemmelseslandet, kan medlemslandene træffe bestemmelser om, at virksomheden skal være registreret i bestemmelseslandet ved en repræsentant, se A.5.5.

RejsendeSom det fremgår af ovenstående, skal der som hovedregel betales afgift i det land, hvor varerne forbruges og med de satser, der er fastsat i dette land.

Dette gælder dog ikke for varer, som rejsende selv medbringer, og som er til den rejsendes personlige forbrug. I sådanne tilfælde skal der som hovedregel betales afgift i det land, hvor varerne er anskaffet, se A.9.2.