Nyhedsmedie | Berlingske Tidende |
Skrevet af | vicedirektør Ole Kjær |
Hans Taaning retter i sit læserbrev af 26. december 2000 under overskriften
"Vejen til trældom" det tunge skyts mod Told·Skat. Jeg skal
ikke udtale mig hverken for eller imod Hans Taanings mere personlige holdninger
til, hvilken skattepolitik der skal føres i Danmark, men jeg vil gerne kommentere
et par af hans andre påstande om, hvordan vi administrerer skattelovgivningen.
Hans Taanings læserbrev efterlader indtrykket af et Told·Skat, der nærmest
har en målsætning om nidkær og usaglig administration. Et billede,
som jeg ikke tror, flertallet kan genkende.
Told·Skat løser mange forskellige opgaver. Vi kræver skatter og afgifter
op - og vi kontrollerer, servicerer og vejleder virksomhederne. Vi er ikke altid
ude i populært ærinde, og netop derfor har vi fokus på omgivelsernes
behov og krav, når vi udfører vores arbejde. Ved at gennemføre løbende
brugerundersøgelser forsøger vi at finde ud af, om bestræbelserne
lykkes.
Det gør de. Brugerundersøgelserne viser, at langt de fleste virksomheder,
rådgivere m.fl. er tilfredse med måden, som vi udfører vores arbejde
på. Det udelukker naturligvis ikke, at der begås fejl.
Hans Taaning nævner, at en del erhvervsdrivende fejlagtigt er blevet opkrævet
en afgift for for sen indbetaling af lønsumsafgift. En skatteyder, der havde
betalt til tiden, gjorde Told·Skat opmærksom herpå. Skatteyderen
fik besked om, at afgiften ville blive tilbagebetalt, men der var ingen undskyldning
eller beklagelse hos Told·Skat.
Som jeg nævnte, kan der ske fejl, og en virksomhed eller en borger kan føle
sig dårligt behandlet. I en situation, som den Hans Taaning nævner, kan
jeg kun opfordre til, at man henvender sig til ledelsen hos den lokale told-og skatteregion.
Jeg er enig i, at det havde været på sin plads med en beklagelse, men
vi kan kun rette op på uhensigtsmæssigheder, hvis vi har kendskab hertil.
Hans Taaning efterspørger desuden en mere vejledende og serviceorienteret holdning,
hvor vi selv i højere grad tager initiativ til at korrigere fejl til skatteydernes
fordel, hvadenten det er skattemyndighederne eller skatteyderne selv, der har begået
dem.
En sådan holdning er jeg naturligvis også enig i. Vi er også forpligtiget
hertil, og jeg er sikker på at told- og skatteregionerne bestræber sig
på at vejlede borgere og virksomheder bedst muligt. Det bekræfter vores
brugerundersøgelser da også.
Problemet er imidlertid, at vi kun i meget få tilfælde har registreret
så meget om den enkelte, at vi selv er i stand til at fremfinde de personer
eller virksomheder, som måtte være berørt af en praksisændring.
Så meget "Big Brother" er Told·Skat trods alt ikke.
I stedet udsender vi en omfattende information både til myndighederne, så
de selv kan rette fejlen, hvis de under en sagsbehandling bliver opmærksomme
på forholdet, og til rådgivere og pressen, så virksomheder og borgerne
selv kan rette henvendelse til den lokale myndighed for at få deres ret. Alle
afgørelser, fortolkninger og vejledninger, som anvendes af myndighederne, er
offentligt tilgængelige - og helt gratis, hvis man har adgang til internettet.
Jeg tror ikke, der er nogen anden told- og skattemyndighed i verden, som på
samme måde fører en "åben dør" politik.
Hans Taaning påstår desuden, at vi har en modvilje mod at tilbagebetale
penge f.eks. AMBI og moms. Vi har ikke det mindste imod at tilbagebetale AMBI og
moms. Det er jo heller ikke "vores" penge, men samfundets, dvs. vores
allesammen. Det er dog ikke så enkelt at tilbagebetale moms og AMBI, som f.eks.
personlig indkomstskat, fordi det som regel ikke er den virksomhed, der har opkrævet
momsen (eller afgiften), som også har betalt den. Det har derimod, den der
har købt varen eller serviceydelsen hos virksomheden. En tilbagebetaling af
moms til virksomheden vil med andre ord være et økonomisk tilskud, medmindre
virksomheden refunderer beløbet til kunderne, som i sidste ende har betalt
for meget hos virksomheden. Hvis en given praksis underkendes af domstolene, er
det derfor ikke så ligetil at iværksætte en tilbagebetalingsprocedure,
der sikrer, at kun de virksomheder, som har lidt tab, får dækning herfor.
Men det skal vi- alt andet ville være ulovligt.
Kantinemomsen, som Hans Taaning nævner, er et godt eksempel. Praksis på
området blev fastlagt af det daværende momsnævn for at undgå
konkurrenceforvridning mellem virksomheder, som selv driver kantine, og udefra drevne
kantiner, caféer, smørrebrødsforretninger, pølsevogne o.l. Moms-nævnet
var nedsat for bl.a. at afklare fortolkningstvivl. Momsnævnet kom frem til,
at der altid skulle opkræves moms af fremstillingsprisen, også selvom
medarbejderen betalte mindre for maden. Det viste sig altså senere ikke at
kunne holde, og vi skal igang med en tilbagebetaling. Men netop for kantinemomsen
regner vi med, at der kan ske en mere forenkelt tilbagebetaling, fordi vi tror,
at virksomhederne i høj grad selv har betalt momsen og ikke ladet den påvirke
den pris, som deres medarbejdere har skullet betale.
Når der opkræves over 650 mia. kr om året i skatter og afgifter,
er det vigtigt, at det sker på en betryggende måde, så den enkelte
betaler det, som lovgivningen foreskriver - hverken mere eller mindre. Både
i Told·Skat og i kommunerne sker det effektivt og med udpræget brug af
vejledning og service overfor virksomhederne og borgerne. Vores administration kan
sagtens måle sig med sammenlignelige administrationer i andre lande. Hvis man
vil have facts om Told·Skat, kan jeg henvise til vores virksomhedsregnskab
på vores hjemmeside www.toldskat.dk