Dato for udgivelse
16. januar 2002
Resumé

En intern konkurrence i ToldSkat har skabt øget fokus på ToldSkats servicetilbud om at indberette moms via internettet. Resultatet taler for sig selv. Næsten 20.000 nye virksomheder tilmeldte sig ordningen i kampagneperioden i 2001. Det er 90% flere end i samme periode året før.


En intern konkurrence i ToldSkat har skabt øget fokus på ToldSkats servicetilbud om at indberette moms via internettet. Resultatet taler for sig selv. Næsten 20.000 nye virksomheder tilmeldte sig ordningen i kampagneperioden i 2001. Det er 90% flere end i samme periode året før.

- Vi er meget stolte af resultatet. Der er tale om en lille men vigtig milepæl i den store forenklingsproces, vi i øjeblikket er i gang med i ToldSkat. Hovedsigtet med kampagnen her er selvfølgelig først og fremmest at hjælpe virksomhederne, så det bliver lettere for dem at leve op til de mange indberetningskrav. Forenklingsprocessens mål er, at det skal blive lettere at være skatteborger og virksomhed - og i øvrigt også at være medarbejder i ToldSkat, siger told- og skattedirektør Ole Kjær.

Tour de Netmoms

Konkurrencen løb fra 1. juli til 27. december 2001 og var bygget op som Tour de France med en gul, en prikket og en grøn trøje. Deraf navnet Tour de Netmoms.

  • Den grønne trøje får man for at have haft den største nettostigning i antallet af indberetninger via internettet.
  • Den prikkede trøje får man for største procentmæssige stigning fra kampagnens start.
  • Den gule får man for flest tilmeldte virksomheder til indberetning af moms via internettet i forhold til det totale antal momsregistrerede virksomheder.

Konkurrencen afsluttes med en præmieoverrækkelse i Told- og Skattestyrelsen, torsdag den 17. januar kl. 14.00. Told- og skattedirektør Ole Kjær vil overrække tour-trøjerne til de endelige vindere af Tour de Netmoms. Direktøren for CSC/Tiscalis cykelhold, Alex Pedersen, vil også være til stede, og han vil fortælle om en noget andet tour.

Hvordan blev Tour de Netmoms-idéen solgt?

I forbindelse med kampagnen har der været afholdt kurser for regionernes medarbejdere i markedsføring. Kampagnen blev bakket op af en "post-it" på momsangivelserne, som opfordrede virksomhederne til at gå ind på toldskat.dk for at se en kort demo - det gjorde 50.000. Samtidig har der været en række artikler i forskellige fagblade med omtale af indberetning af moms via internettet.

I dag er ca. 71.000 virksomheder tilsluttet netmoms-ordningen. Set i forhold til de i alt ca. 400.000 momsregistrerede virksomheder i Danmark virker det måske ikke imponerende, men udviklingen går bestemt i den rigtige retning.