åben Vis afgørelser, domme, kendelser og meddelelser mv. til "C.2 Personer, der er fuldt eller begrænset skattepligtig til Danmark, og som opholder sig og arbejder i udlandet, for en dansk eller udenlandsk arbejdsgiver" udsendt efter offentliggørelsen af denne version af vejledningen.

Dansk/udenlandsk arbejdsgiver og fuld/begrænset skattepligt

Om fuld og begrænset skattepligt henvises til afsnit C.1 og de der nævnte henvisninger.

Offentligt ansatte danske statsborgere, der udsendes til tjeneste uden for riget, er omfattet af fuld skattepligt, og det samme gælder under visse betingelser deres medrejsende familie. Det følger af KSL § 1, stk. 1, nr. 4.

Fuldt skattepligtige lønmodtagere, der arbejder i udlandet, er bidragspligtige, hvis de udfører arbejde for en dansk arbejdsgiver. Tilsvarende gælder fra den 1/7 2004, hvis de arbejder for en udenlandsk arbejdsgiver, under forudsætning af, at de er omfattet af social sikringslovgivning i Danmark, jf. AMFL § 7, stk. 3 eller 4. Om sammenhængen mellem arbejdsgiver/skattepligt og dermed mellem indeholdelse af A-skat og indeholdelse af AM-bidrag og SP-bidrag gælder, at når der er tale om arbejde i udlandet for en dansk arbejdsgiver, bortfalder bidragspligten, hvis de pågældende lønmodtagere ikke er skattepligtige til Danmark efter KSL §§ 1 og 2, nr. 1 eller nr. 3, eller stk. 2. Der vil i så fald heller ikke være pligt til at indeholde A-skat.

Når der er tale om arbejde i udlandet for en udenlandsk arbejdsgiver, bortfalder bidragspligten, hvis de pågældende lønmodtagere ikke er skattepligtige til Danmark efter KSL § 1.  

Bidragspligten bortfalder derimod ikke, hvis de pågældende er fritaget for at betale skat som følge af en dobbeltbeskatningsoverenskomst eller efter LL § 33 A eller lignende. Derved kan der opstå situationer, hvor der ikke skal betales dansk skat af lønnen, men fortsat arbejdsmarkedsbidrag.

Om indkomstopgørelse ved arbejde i udlandet, når der er tale om fuldt skattepligtige, se LV D.B.1 og D.B.2.

Udlandsopholdets varighed

Så længe en person fortsat har sin bopæl i Danmark, vil den pågældende være fuldt skattepligtig i Danmark, jf. KSL § 1, stk. 1, nr. 1. Udlandsopholdets varighed har derfor ingen indflydelse på den danske skattepligt i denne situation. Muligheden for at blive under dansk social sikring kan dog påvirkes af udlandsopholdets varighed. Fuldt skattepligtige personer skal medregne løn fra udlandet, når den samlede indkomst gøres op, uanset om arbejdet er udført for en dansk eller en udenlandsk arbejdsgiver, medmindre personen er hjemmehørende i udlandet.

Beskatningsretten til løn optjent i udlandet vil dog efter de fleste DBO'er være tillagt arbejdslandet, hvis der er tale om en udenlandsk arbejdsgiver (herunder en dansk virksomheds faste driftssted i udlandet) eller hvis opholdet under arbejde i det pågældende land strækker sig over en periode på 183 dage eller mere.

Visse interne danske lempelsesregler er forbundet med opholdets længde, se nedenfor afsnit C.2.6.

AM-bidrag, SP-bidrag - social sikring

Det er en forudsætning for betaling af AM-bidrag, at der er bidragspligt og bidragsgrundlag efter AMFL. SP-bidraget følger stort set AM-bidraget, dog gælder der bl.a. aldersmæssige begrænsninger for betaling af SP-bidrag, se afsnit A.3.

Lønmodtagere, der er fuldt eller begrænset skattepligtige her i landet og arbejder i udlandet for en arbejdsgiver her i landet er omfattet af bidragspligten i AMFL § 7, stk. 1, litra a. Efter ordlyden af bestemmelsen ses på relationen mellem lønmodtageren og arbejdsgiveren. Afgørende er dermed efter ordlyden, hvem der er lønmodtagerens arbejdsgiver. Det må bero på en almindelig juridisk vurdering af ansættelsesforholdet. Det må kræve, at arbejdsgiveren er en selvstændig juridisk person. Efter ordlyden må der lægges vægt på det juridiske ansættelsesforhold og dermed på, hvem der er lønmodtagerens reelle arbejdsgiver. Det indebærer f.eks., at lønmodtagere, der gennem kortere eller længere tid er udstationeret med bevarelse af ansættelsesforholdet hos en arbejdsgiver her i landet, er bidragspligtige efter loven, jf. dog AMFL § 7, stk. 4. Se bl.a. SKM2005.423.LSR, hvor en klager, der var udstationeret i Thailand for en dansk fagbevægelses bistandsorganisation, blev anset for bidragspligtig efter arbejdsmarkedsfondsloven. Se også SKM2007.154.BR. Se i øvrigt nedenfor afsnit C 2.2.

Lønmodtagere, der er fuldt skattepligtige her til landet og arbejder i udlandet for en udenlandsk arbejdsgiver (herunder en dansk arbejdsgivers faste driftssted i udlandet), er tilsvarende bidragspligtige, forudsat de pågældende i medfør af EF-forordning 1408/71 eller en social konvention indgået mellem Danmark og arbejds-/opholdslandet er omfattet af social sikringslovgivning i Danmark. 

Personer, som er fuldt skattepligtige og som arbejder i udlandet for en udenlandsk arbejdsgiver, og hvor der ikke er indgået en social konvention med det pågældende land, er ikke omfattet af bidragspligten, jf. SKM2004.446.TSS

Lovvalgsreglerne i EF-forordning 1408/71 om social sikring og mellemfolkelige aftaler, som Danmark har indgået, kan føre til, at bidragspligtige personer kan fritages for betaling af AM-bidrag og SP-bidrag, jf. AMFL § 7, stk. 3 eller 4 og ATP-lovens § 17 f, stk. 1, hvis lønmodtageren er omfattet af det andet lands lovgivning om social sikring.

Der er kun bidragspligt, hvis arbejdstageren efter forordningen er undergivet dansk lovgivning om social sikring, jf. AMFL § 7, stk. 3, og ATP-lovens § 17 f, stk. 1. For så vidt angår de mellemfolkelige aftaler bortfalder bidragspligten, hvor dette for en eller flere af de sociale sikringsydelser efter AMFL § 1 følger af den pågældende aftale, jf. AMFL § 7, stk. 4 og ATP-lovens § 17 f, stk. 1.

SKAT træffer afgørelse om eventuel fritagelse for AM-bidrag og SP-bidrag på grund af sociale sikringsforhold, jf J.3.3.2.1. Den Sociale Sikringsstyrelse skal altid høres i disse sager, jf. Processuelle regler på SKATs område afsnit E. 3 5.6 og bek. nr.  788 af 29. juni 2006 om arbejdsmarkedsbidrag § 14.

.

Se afsnit C. 5 om social sikring.