§ 18 Fremstillingsvirksomheder skal føre regnskab over tilgangen af varer, som anvendes til varefremstilling, og over udlevering, forbrug og svind i virksomheden af de fremstillede varer.
Virksomheder skal endvidere føre regnskab over tilgang, forbrug og udlevering af varer, som ikke er fremstillet af virksomheden.
Regnskabet føres i virksomhedens almindelige forretningsregnskab efter nedenanførte retningslinjer. Der henvises endvidere til bestemmelserne i A.10.
Ved lov nr. 1059 af 17. december 2002 (L66) er der fra 1. januar 2003 indført øgede krav til regnskaber og fakturaer i bl.a. tobaksafgiftsloven, se A.10.1.3.
Lagerregnskab over råtobakLagerregnskabet skal omfatte hele virksomhedens til- og afgang af råtobak. Tilgang af råtobak skal posteres i regnskabet, selv om varerne ikke passerer råtobakslageret, men går direkte ind i fremstillingslokalet for straks at blive anvendt i fremstillingen.
Virksomheden skal i det førte regnskab mindst kunne gøre rede for følgende til- og afgange:
Tilgang
- indførsel og indkøb, opdelt i hele blade, stilke og andet
- færdige tobaksvarer til omarbejdning
- affald fra fabrikation samt skåren tobak, opdelt i stilke og andet
Afgang
- anvendt til tobaksfremstilling, opdelt i hele blade, stilke og andet
- anden afgang, opdelt i hele blade, stilke og andet.
Posteringerne i regnskabet foretages på grundlag af ledsagedokumentet/fortoldningsangivelsen (enhedsdokumentets eksemplar 8), faktura, intern fabrikationsseddel eller fortegnelse over uanvendelig affald og råtobak, og føres i kilo eller gram.
Regnskabsafslutning Lagerregnskabet afsluttes én gang årlig, fx i forbindelse med status. Samtidig med årsafslutningen foretages en optælling af råtobakslageret. Den regnskabsmæssige og den optalte beholdning afstemmes, og regnskabet føres videre med den faktiske beholdning.
En manko i råtobakslageret skal anmeldes af virksomheden og beskattes på grundlag af det antal varer, der skønsmæssigt kunne fremstilles af det manglende kvantum råtobak og en gennemsnitlig detailpris beregnet på grundlag af detailprisen for de varer, som virksomheden har udleveret i årets løb.
ProduktionsregnskabRegnskabet skal tilrettelægges på en sådan måde, at det er muligt at følge råtobakkens oparbejdelse til færdigvarer, dvs. at regnskabet alt efter virksomhedens karakter mindst skal indeholde
- udtagning af råtobak til fugtning og evt. skæring mv.
- skæring af råtobak
- fremstilling, dvs. rulning og sortering mv.
- pakningsregnskab
- regnskab over bobiner (spoler til cigaretpapir).
Regnskabet føres på grundlag af interne arbejds- og fabrikationssedler e.l.
Lagerregnskab over færdigvarer Lagerregnskabet skal omfatte virksomhedens til- og afgange af færdigvarer. I regnskabet skal der kunne gøres rede for følgende:
Tilgang
- egen fremstilling
- overført fra anden autoriseret virksomhed
- modtaget fra udlandet (også EU-lande)
- returvarer.
Afgang
- beskattet
- overført til anden autoriseret virksomhed (evt. eget hovedoplag)
- leveringer til udlandet (også EU-lande)
- kvalitetsprøver, beskadigede varer og andre afgiftsfritagne varer.
Regnskabet skal dokumentere enhver bevægelse i lagerbeholdningen af ubeskattede varer. Posteringerne for beskattet afgang føres dog kun en gang om måneden (for cigarmagere: kvartalsvis) på grundlag af salgsregnskabet.
Posteringerne foretages på grundlag af det interne produktionsregnskab, fakturaer, fortoldningsangivelse, ledsagedokument, udførselsangivelse mv. Posteringerne af kvalitetsprøver og beskadigede varer foretages på grundlag af specificerede fortegnelser over varerne. Posteringerne af varer, der går tabt, foretages på grundlag af SKATs skrivelse om afgiftsfritagelse. Regnskabet føres i stk./kg.
RegnskabsafslutningLagerregnskabet afsluttes en gang årlig, fx i forbindelsen med status. Samtidig hermed foretages en optælling af færdigvarelageret.
Den regnskabsmæssige og den optalte beholdning afstemmes og evt. differencer noteres i opgørelsen. Der skal gøres rede for afstemningen, og regnskabet føres videre med den faktiske beholdning.
En evt. lagermanko for cigaretter og røgtobak skal anmeldes til SKAT, der herefter beregner og opkræver afgiften ved særlig skrivelse.
StempelmærkeregnskabVirksomheden skal føre regnskab over indkøb og forbrug af stempelmærker. Regnskabet skal føres specificeret for hver enkelt afgiftsklasse samt pakningstørrelse eller detailpris.
Posteringerne føres på grundlag af virksomhedens eksemplar af bestillingssedler 29.022 og 29.003 og interne fabrikationssedler, pakkesedler e.l.
Regnskabsafslutning Stempelmærkeregnskabet skal afsluttes ved udgangen af hvert kvartal. Den regnskabsmæssige beholdning opgøres og afstemmes med den faktiske beholdning. Evt. differencer noteres, hvorefter regnskabet videreføres med den faktiske beholdning.
Regnskab over ubeskattet spiritus Fremstillingsvirksomheder, der anvender ubeskattet spiritus og vin, skal føre et regnskab over til- og afgange samt beholdning af spiritus og vin. Regnskabet føres i fabrikationsbog 22.034, som fås elektronisk eller hos SKAT.
Regnskabet kan dog føres i det almindelige forretningsregnskab på betingelse af, at det indeholder mindst samme oplysninger som fabrikationsbogen, der er indrettet med kolonner for tilgang, forbrug, beholdning og fremstillede varer. Posteringerne i regnskabet foretages på grundlag af interne fabrikationssedler e.l.
Virksomheden skal med passende mellemrum, dog mindst en gang i kvartalet, foretage afstemning mellem den regnskabsmæssige og den faktiske beholdning. Der skal gøres rede for afstemningen, og regnskabet føres derefter videre med den faktiske beholdning.
Regnskabsafslutning Der skal kun foretages regnskabsafslutning, når regnskabet føres i fabrikationsbog 22.034. Afslutningen foretages på samme måde som den periodevise afstemning mellem den regnskabsmæssige og den faktiske beholdning. Efter afslutningen overføres den faktiske beholdning til den nye regnskabsbog.
Ledsagedokument § 19, stk. 5, og bek. kap. 4-7 For tobaksvarer, der sendes mellem EU-landene eller gennem EU-lande til ikke-EU-lande, skal afsenderen udstede et elektronisk ledsagedokument, se E.A.1.8.1.
|