I medfør af FBL § 15, stk. 3 kan fonde under visse betingelser i stedet for selvangivelse indgive erklæring.

Under 25.000 kr. Fonde med en indkomst, der ikke overstiger 25.000 kr. efter fradrag af renteudgifter og administrationsudgifter, kan således indgive erklæring i stedet for selvangivelse, jf. FBL § 15, stk. 3, nr. 1. Skattefrit datterselskabsudbytte skal i den forbindelse medregnes til indkomsten. Det er endvidere en betingelse, at fonden ikke har indkomst ved erhvervsmæssig virksomhed. Har fonden erhvervsmæssig indkomst, kan erklæringsordningen ikke anvendes, uanset at den samlede indkomst ikke overstiger 25.000 kr.

Vurderingen af, om en fond har erhvervsmæssig indkomst, skal foretages i overensstemmelse med skattelovgivningens almindelige regler herom, jf. SEL § 1, stk. 4. Den omstændighed, at en fond er registreret som ikke-erhvervsdrivende, er ikke nødvendigvis ensbetydende med, at den ud fra en skattemæssig vurdering er uden erhvervsmæssig indkomst, jf. afsnit S.H.2.2.

Museumsdrift Efter FBL § 15, stk. 3, nr. 2, kan fonde, der driver offentligt tilgængelige museer, indgive erklæring om, at overskuddet i sin helhed anvendes til museets drift. Det er dog en forudsætning, at fonden har fået tilladelse til at foretage hensættelser til almennyttige formål efter reglerne i FBL § 4, stk. 8.

Efter tilladelse Endelig indeholder FBL § 15, stk. 3, nr. 3, en dispensationsregel, således at visse andre fonde kan indgive erklæring i stedet for selvangivelse.

Anmodningen om tilladelse til at indgive erklæring i medfør af fondsbeskatningslovens § 15, stk. 3, nr. 3 skal indgives til de skatteansættende myndigheder.

Dispensation kan i henhold til loven gives til fonde, der anvender overskuddet til formålet og hvor forholdene i øvrigt taler herfor.

Dispensationsadgangen administreres yderst restriktivt. Der kan ikke gives tilladelse til fonde, der vedtægtsmæssigt helt eller delvis tillægger medlemmer af bestemte familier en fortrinsret til uddelinger, eller til at indtage særlige stillinger m.v. (familiefonde). Fonde, der ikke udelukkende varetager almenvelgørende eller på anden måde almennyttige formål, bør i almindelighed ikke kunne opnå tilladelse til at afgive erklæring i stedet for selvangivelse. Omvendt vil det forhold, at en fond varetager almennyttige eller på anden måde almenvelgørende formål ikke i sig selv kunne begrunde en tilladelse.

Det er ikke en betingelse for at opnå tilladelse, at fonden ikke har indtægt ved erhvervsmæssig virksomhed.

Af lovens forarbejder fremgår, at bestemmelsen tænkes anvendt på f.eks. landsdelsteatre, spejderhytter o.lign., som har ringe indtægt (dvs. ringe indtægt før fradrag for uddelinger m.v.)

Ved vurderingen lægges der endvidere vægt på om indsendelse af erklæring i stedet for selvangivelse vil indebære en administrativ lettelse for SKAT.

Ligesom der lægges vægt på om, hvorvidt fonden, på anden måde, end via SKAT, er undergivet statsligt eller kommunalt tilsyn.

En tilladelse gives som stående tilladelse, og gælder således indtil forudsætningerne for tilladelsen ændres.

En given tilladelse kan tilbagekaldes af SKAT.

Tilladelsen skal vedlægges erklæringsselvangivelsen.

►Landsskatteretten har taget stilling til et afslag fra SKAT på anmodning om tilladelse til at indgive erklæringsskema i stedet for selvangivelse. I SKM2011.733.LSR angav retten, at en fond ikke var berettiget til at indgive erklæringsskema i stedet for selvangivelse efter FBL § 15, stk. 3, nr. 3. Der blev bl.a. lagt vægt på fondens henlæggelsespraksis, herunder forholdet mellem uddelinger/hensættelser til senere uddeling og henlæggelse til konsolidering af fondskapitalen, hvorved fondens henlæggelse til den bundne fondskapital oversteg 25 % af de foretagne uddelinger til almennyttige formål.