Indhold

Dette afsnit handler om forskellige bestemmelser i danske DBO'er, der helt eller delvis giver beskatningsretten til pensioner mv. til kildelandet.

Afsnittet indeholder:

  • Fællestræk ved de danske DBO'er.
  • Beskatningsret til pensioner i nyere danske DBO'er.
  • Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.

Fællestræk ved de danske DBO'er

Artiklerne om pensioner i de danske DBO'er varierer i ordlyd, men alle varianter tildeler i et eller andet omfang kildelandet en beskatningsret til udbetalingerne.

Overgangsregler

I de tilfælde, hvor pensionsbestemmelsen i en DBO ændres fra bopælsbeskatning til kildelandsbeskatning, vil der ofte være en overgangsbestemmelse, som under visse betingelser fritager pensioner for kildelandsbeskatning, hvis modtageren af pensionen allerede var bosiddende i det andet land på tidspunktet for ændringen. Bestemmelsen findes enten i selve DBO'en eller i den lov, der indfører ændringen.

Se også

Se også afsnit C.F.9.2 om pensionsbestemmelserne i de enkelte DBO'er, herunder eventuelle overgangsregler.

Bemærk

Danmark opsagde i 2008 de dagældende DBO'er med Frankrig og Spanien. Se BEK nr. 14 af 27/06/2008. Pensionsbestemmelsen i disse DBO'er tillagde bopælslandet beskatningsretten til pensionsudbetalinger alene. Disse DBO'er er ikke erstattet af nye. Se afsnit C.F.9.2.6.4.2 og C.F.9.2.18.13.2 om overgangsregler for personer, der er hjemmehørende i henholdsvis Frankrig eller Spanien og som modtager pensioner fra Danmark, og personer, der er hjemmehørende i Danmark og modtager pensioner fra Frankrig.

Beskatningsret til pensioner i nyere danske DBO'er

De fleste nyere danske DBO'er indeholder en artikel om pensioner, der er opbygget således:

  • Det land, som ydelsen stammer fra (kildelandet), kan beskatte offentlige ydelser, eventuelt kun offentlige sociale ydelser. Se afsnit C.F.8.2.2.18.1 om offentlige ydelser i danske DBO'er. Bestemmelsen står typisk som stykke 1 i pensionsbestemmelsen.
  • Det land, hvor modtageren er hjemmehørende (bopælslandet), har beskatningsretten til pensioner og lignende vederlag. Det land, som pensionen stammer fra (kildelandet), kan dog også beskatte udbetalinger til en person, der er hjemmehørende i det andet land, hvis
    • indbetalingerne har været fradragsberettigede i indbetalerens indkomst i kildelandet ifølge kildelandets lovgivning, eller
    • indbetalingerne har været foretaget af en arbejdsgiver, og indbetalingerne ikke er blevet beskattet hos arbejdstageren (såkaldt bortseelsesret) ifølge kildelandets lovgivning.

Bestemmelsen står typisk som stykke 2 i pensionsbestemmelsen.

Kildeland

Der findes også typisk et stykke 3 i pensionsbestemmelsen, som definerer hvad det vil sige, at en pension "stammer" fra et land. Typisk "stammer" en pension fra et land, hvis den udbetales fra en pensionskasse eller en anden tilsvarende institution,

  • der udbyder pensionsordninger og
  • som fysiske personer kan tilslutte sig for at sikre sig pensionsydelser.

Det er også normalt en forudsætning, at pensionskassen mv. er oprettet, skattemæssigt anerkendt og kontrolleret i overensstemmelse med lovgivningen i det pågældende land.

Bemærk

I de fleste af de nyere danske DBO'er omfatter reglen om pensioner og lignende vederlag ikke kun pensioner, der har tilknytning til et tidligere ansættelsesforhold, men også privat oprettede pensionsordninger, herunder pensionsordninger, der er oprettet af selvstændigt erhvervsdrivende.  

Se også

Se også afsnit C.F.8.2.2.19.1 (artikel 19) pensioner, der udbetales af en stat, en politisk underafdeling eller en lokal myndighed for varetagelsen af offentlige hverv.

Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.

Skemaet viser relevante afgørelser på området:

Afgørelse

Afgørelsen i stikord

Yderligere kommentarer

Højesteretsdomme

SKM2003.90.HR

Folkepension. Højesteret og landsret fastslog, at dansk folkepension er en social pension, og den dermed er omfattet af artikel 18, stk. 2, i DBO'en med Tyskland, som omhandler sociale pensioner. Den er derimod ikke omfattet af artikel 18, stk. 4, i DBO'en, som kun vedrører private pensioner. Danmark havde derfor beskatningsretten til pensionen.

Se også landsretsdommen: SKM2002.91.VLR

Landsretsdomme

SKM2007.123.ØLR

Ydelse efter lov om erstatning til besættelsestidens ofre. Landsretten fandt, at ydelsen måtte karakteriseres som en social ydelse efter artikel 18 i den nordiske DBO. Danmark havde derfor beskatningsretten til ydelsen.

 

Landsskatteretten

SKM2018.84.LSR

En ansat på den franske ambassade i Danmark, der havde oprettet en privat pensionsordning i et dansk pensionsselskab, måtte anses for skattepligtig af udbetalingerne på pensionsordningen.

Skatterådet

SKM2025.389.SR

►Spørger var amerikansk statsborger og havde boet og arbejdet i USA.

I 2022 var Spørger og Spørgers ægtefælle flyttet til Danmark.

Spørger havde gennem sit arbejde i USA opbygget pensionsopsparinger.

Skatterådet kunne bekræfte, at Spørger var skattepligtig til Danmark af udbetalinger fra hans amerikanske Traditional IRA-pensionsordning efter PBL § 53 B, stk. 6. Som led i vurderingen fandt Skatterådet, at Spørgers pensionsudbyder kunne anses for et kreditinstitut omfattet af PBL § 53 A, stk. 1, nr. 7, da pensionsudbyderen var godkendt af de amerikanske skattemyndigheder, og da den omhandlede pensionsordning skulle sidestilles meden pengeinstitutordning. Der blev lagt vægt på, at IRA-pensioner var standardiserede og lovregulerede pensionsprodukter, hvor opsparingen var adskilt fra Spørgers øvrige formue, og at der ikke kunne disponeres over de opsparede midler som på en almindelig bankkonto. 

Skatterådet kunne ligeledes bekræfte, at udbetalinger fra Spørgers amerikanske Traditional IRA kun kunne beskattes i USA efter artikel 18, stk. 1, litra a i dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og USA. Da pensionsudbetalingerne kun kunne beskattes i USA, skulle Danmark derfor lempe. Lempelsen skulle ske ifølge dobbeltbeskatningsoverenskomstens artikel 23, stk. 3, litra c efter metoden exemption med progressionsforbehold.

Skatterådet kunne også bekræfte, at Spørger var skattepligtig til Danmark af udbetalinger fra hans US Office of Personnel Management pension, i form af en TSP-pension, efter PBL § 53 B, stk. 6 men, at udbetalingerne kun kunne beskattes i USA efter artikel 18, stk. 1, litra a i dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og USA. Lempelsen skulle ske ifølge dobbeltbeskatningsoverenskomstens artikel 23, stk. 3, litra c efter metoden exemption med progressionsforbehold. Som led i vurderingen fandt Skatterådet, at gældende praksis om, at offentlig administrerede pensioner ikke var omfattet af PBL § 53 A og § 53 B angår sociale pensioner mv., hvor udbetalingerne trådte i stedet for en offentlig ydelse, og ikke pensionsordninger der, ud fra en række vurderingsmomenter, svarede til danske arbejdsmarkedspensioner mv. Skatterådet fandt herefter, at pensionsordningen kunne omfattes af PBL § 53 A, stk. 1, nr. 1, idet US Office of Personnel Management havde erhvervet livrenten hos et privat livsforsikringsselskab.

Endelig kunne Skatterådet bekræfte, at Spørger var skattepligtig til Danmark af udbetalinger fra US Department of Veterans Affairs (social pension) efter SL § 4 litra c. Udbetalingerne kunne kun beskattes i USA efter artikel 18, stk. 2 i dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og USA. Lempelsen skulle ske ifølge dobbeltbeskatningsoverenskomstens artikel 23, stk. 3, litra c efter metoden exemption med progressionsforbehold.◄

 

SKM2025.96.SR

►Spørgers fulde skattepligt til Danmark ophørte i 2016, og spørger havde siden 2016 alene været bosiddende og fuldt skattepligtig i Frankrig. Spørger havde ingen indtægter fra Frankrig, kun pensioner og renteindtægter fra Danmark.

Der var tale om udbetalinger af en tjenestemandspension, folkepension og ATP Livslang pension, hvor de to sidstnævnte pensioner blev beskattet i Frankrig.

Skatterådet kunne bekræfte, at Danmark ikke kunne beskatte spørgers renteindtægter fra Danmark.

SKatterådet kunne i henhold til den nye dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Danmark og Frankrig artikel 19, stk. 2, litra a bekræfte, at spørgers tjenestemandspension kunne beskattes i Danmark.

Skatterådet kunne også bekræfte, at spørgers folkepension og ATP Livslang pension kunne beskattes i Danmark efter artikel 17, stk. 2, litra c i den nye dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Danmark og Frankrig, og at spørger efter artikel 22, stk. 3 kunne få den betalte franske skat modregnet i den danske skat, såfremt denne var mindre end den danske skat.◄

 

SKM2024.136.SR

Skatterådet bekræftede, at en SIPP-pensionsordning, der påtænktes oprettet i England, mens spørger havde bopæl og var skattemæssigt hjemmehørende der, blev omfattet af PBL § 53 B, hvis spørger på et senere tidspunkt flyttede tilbage, og igen blev fuldt skattepligtig til Danmark.

Dette var dog kun gældende, hvis betingelsen om, at samtlige indbetalinger til pensionsordningen, der var foretaget, inden spørger igen blev skattepligtig til Danmark, havde været omfattet af bortseelses- eller fradragsret ved opgørelsen af spørgers skattepligtige indkomst i England.

Skatterådet bekræftede ligeledes, at afkastet af pensionsordningen, efter at spørger igen var blevet fuldt skattepligt til Danmark, ikke var omfattet af pensionsafkastbeskatningsloven, og ikke blev beskattet løbende, jf. PBL § 53 B, stk. 5. Skatterådet kunne dog ikke bekræfte, at afkastet var skattefrit, idet afkastet indgik i pensionsordningens værdi, der dannede grundlag for udbetalingerne fra ordningen, som blev beskattet efter PBL § 53 B, stk. 6.

Skatterådet bekræftede desuden, at der ikke skulle betales arbejdsmarkedsbidrag af den del af udbetalingerne, der var skattepligtig indkomst i henhold til PBL § 53 B, stk. 6, som personlig indkomst, og at Danmark gav almindelig creditlempelse for skat betalt til England af pensionsudbetalingerne. Lempelsen kunne dog ikke overstige den danske indkomstskat, der svarede til de pensionsudbetalinger, der kunne beskattes i England, jf. artikel 22, stk. 2, litra a-b i dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Storbritannien.

 

 

SKM2017.651.SR

Skatterådet kunne ikke bekræfte, at udbetalinger fra en privat pensionsordning i Danmark var skattefri i Danmark. Spørger, der bor og er skattepligtig i Tyskland, havde tidligere været hjemmehørende i Danmark i en del af den periode, hvor der havde været indbetalt til pensionsordningen med bortseelsesret. Efter DBO'en mellem Danmark og Tyskland, artikel 18, stk. 4, kunne Danmark som kildeland beskatte udbetalinger, når spørger tidligere havde været hjemmehørende i Danmark

SKM2008.755.SR

Skatterådet kunne ikke bekræfte, at udbetalinger fra en pensionsordning oprettet i Danmark kun kunne beskattes på Malta. Skatterådet kunne endvidere ikke bekræfte, at Danmark kun kunne beskatte pensionsudbetalingerne i det omfang, de svarede til pensionsbidrag, som skatteyderen havde opnået fradragsret (bortseelsesret) for, mens han var hjemmehørende i Danmark.