Dato for udgivelse
10 sep 2018 12:12
Til
Virksomheder
Sagsnummer
18-1496120
Ansvarlig styrelse
Toldstyrelsen
Ved spørgsmål, kontakt
72 22 12 12 - Toldstyrelsen
Resumé

Der er foretaget ændringer i artikel 84 i DF 2246/2015, der omhandler betingelserne for nedsættelse af en samlet sikkerhedsstillelse eller en fritagelse for samlet sikkerhedsstillelse for potentiel toldskyld. Ændringen medfører en lempelse af  vurderingen af betingelserne for ansøgerens økonomiske formåen, idet det nu ikke alene er virksomhedens likviditet, men dens samlede aktiver, der indgår i vurderingen. Der ud over kan toldmyndighederne – hvis det findes berettiget – foretage en vurdering af selve risikoen for, at der kan opstå en toldskyld under hensyn til bl.a. arten af ansøgerens toldrelaterede forretningsaktiviteter.

 


Artikel 95, stk. 1, i  EUTK, forordning nr. 952/2013 fastsætter de betingelser, der skal være opfyldt for at en økonomisk operatør kan få tilladelse til en samlet sikkerhedsstillelse for toldskyld og andre afgifter.

I artikel 95, stk. 2, i EUTK er der fastsat yderligere kriterier, som økonomiske operatører skal opfylde for at få tilladelse til en sådan samlet sikkerhedsstillelse med nedsat beløb eller fritagelse for sikkerhedsstillelse for potentiel toldskyld og andre afgifter, der kan opstå.

Artikel 84 i DF 2446/2015 fastsætter de betingelser, der skal være opfyldt, for at en økonomisk operatør kan få tilladelse til samlet sikkerhedsstillelse med et nedsat beløb eller fritagelse.

Det har hidtil været et krav, at ansøgeren   – ud over at opfylde betingelserne om økonomisk solvens – har skullet godtgøre, at den pågældende har tilstrækkelig økonomisk formåen til at til at opfylde sine forpligtelser og betale beløbet for den potentielle toldskyld og andre afgifter, som ikke er omfattet af sikkerhedsstillelsen.

EU-Kommissionen har nu vedtaget en ændring af artikel 84 i DF 2446/2015 med henblik på at uddybe elementerne i det skøn, som toldmyndighederne skal foretage med henblik på at vurdere, hvorvidt en økonomisk operatørs økonomiske formåen er tilstrækkelig.

Der er foretaget følgende ændringer i artikel 84 i DF 2246/2015:

Bestemmelserne i stk. 1, litra f), stk. 2, litra g), og stk. 3, litra  l), udgår.

I stedet er der indsat et nyt stk. 3 a og 3 b:

Ved undersøgelsen af, om operatørens økonomiske formåen er tilstrækkelig med henblik på at få tilladelse til at stille samlet sikkerhed med et nedsat beløb eller til  fritagelse for  sikkerhedsstillelse, skal toldmyndighederne tage højde for ansøgerens evne til at opfylde sine forpligtelser til at betale den potentielle  toldskyld og andre afgifter, der kan opstå, og som ikke er omfattet af sikkerhedsstillelsen.

Hvis det er berettiget, kan toldmyndighederne  tage højde for risikoen for, at der opstår en sådan toldskyld og andre afgifter under henvisning til omfanget og arten af ansøgerens toldrelaterede forretningsaktiviteter og den varetype, som sikkerhedsstillelsen kræves for.

Videre fastslås det, at når betingelsen om økonomisk formåen allerede er blevet vurderet efter artikel 39 c) i EUTK som et af kriterierne  for indrømmelse af status som autoriseret økonomisk operatør, kontrollerer toldmyndighederne kun, hvis ansøgerens økonomiske formåen berettiger til at få tilladelse til at anvende samlet sikkerhedsstillelse med nedsat beløb eller fritagelse.

Det er endelig i et nyt stk. 4  i artikel 84 i EUTK præciseret, hvilke kontroller af betingelserne for at opnå nedsættelse eller fritagelse, der skal foretages for ansøgere, som har været etableret i mindre end 3 år.

De nye bestemmelser fremgår af Kommmissionens delegerede forordning (EU) 2018/1118 af 7. juni 2018 og er trådt i kraft 2. september 2018.

Se forordningen her:

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/HTML/?uri=CELEX:32018R1118&rid=1