Dato for udgivelse
06 Sep 2010 11:12
Resumé
Debatindlæg bragt i Jyllands-Posten den 6. september 2010, som svar på indlæg bragt af DAF den 27. august om demobiler.

I Jyllands-Posten 27/8 giver Jens Brendstrup fra Dansk Aautomobilforhandlerforening SKAT skylden for autoforhandlernes flittige indregistrering af demobiler, og Jens Brendstrup gør sig også til talsmand for, at SKAT ikke vil rette ind efter en afgørelse truffet i Landsskatteretten, der er gået SKAT imod.

Intet er mere forkert. SKAT har for længst accepteret afgørelsen i Landsskatteretten. Men vi ser tegn på, at bilforhandlernes indregistrering af demobiler nærmest er eksploderet.

SKAT er udmærket klar over, at en bilforhandler nødvendigvis må have nogle "varer på hylderne" der kan vises frem og demonstreres for kunderne. Ingen tvivl om den sag. Men når antallet af demobiler stiger, kan ingen vel fortænke SKAT i at interessere sig lidt for det.

Baggrunden er jo den, at demobilerne indregistreres til en mindstepris, der er væsentligt lavere end den standardpris, der ligger til grund for de almindelige salgspriser til kunden fra gaden.. Forhandlerne betaler derfor en lavere registreringsafgift.  Det kommer i et vist omfang sikkert også kunderne til gode, når demobilerne sælges til almindeligt forbrug. Det er der ikke noget ulovligt i, så længe der er tale om biler, der også reelt har været brugt som demobiler.  

SKAT er overbevist om, at langt de fleste bilforhandlerne ønsker at rette sig efter reglerne, men som i andre brancher kan der også her være brodne kar. SKATs strategi er, at arbejde med en indsats baseret på vejledning og dialog, men selvfølgelig også kontrol, når der er behov herfor. I denne sag har SKAT blot "hævet" stemmen lidt for at gøre opmærksom på, at der er en tendens til at demobilernes antal synes noget stort i forhold til en normal forretningssituation. Det er starten på en dialog. Virksomheder, der følger reglerne, har ingen grund til at føle sig truet. Er der tale om omgåelse af reglerne må der imidlertid gribes ind, som også Jens Brendstrup bakker op om.

Den er den strategi SKAT anvender. Først informerer vi og gennem en dialog vurderer vi så, om der er behov for yderligere indsats. 

Claus Bruun Johannesen
Skattedirektør, Motor