Dato for udgivelse
17 Mar 2010 09:33
Resumé

Bliver en brugt bil eksporteret til udlandet, refunderer SKAT en del af registreringsafgiften. For at sikre, at grundlaget for udbetalingerne er korrekte, har SKAT kørt et indsatsprojekt på området. Projektet betyder, at SKAT indtil videre har krævet 65 mio. kroner tilbagebetalt.


Der er blevet eksporteret i alt 175.000 biler i perioden 2006 -2009. Rigtig mange bilejere og bileksportører har derfor fået registreringsafgift tilbage. For at forhindre snyd har SKAT holdt et vågent øje med området.

- Vi har gennemgået oplysningerne for 186 virksomheder og borgere og kontrolleret oplysningerne i samarbejde med udenlandske myndigheder. Kontrollerne har indtil videre ført til, at vi i 127 sager har sendt regninger for manglende moms, skat og registreringsafgift på i alt 65 mio. kroner, fortæller Niels Sørensen, SKATs tovholder på projektet.

SKAT har rettet kontrollen mod vurderingen af bilernes handelspris og eksportørernes regnskaber. Mere konkret har SKAT undersøgt, om bilerne rent faktisk er blevet ført ud af landet, om dokumentationen i regnskaberne var korrekte og om der blev betalt den moms og skat, der skulle.

- Gennem vores kontroller er vi både stødt på fejl, men også decideret snyd. For eksempel oplevede vi i flere tilfælde, at bilerne slet ikke var sendt ud af landet, at eksportørerne manglede at bogføre udbetalte beløb eller at der var sket en såkaldt "kilometerrulning", hvilket vil sige, at bilens kilometertæller var kørt tilbage for at opnå en højere vurderingspris. I 58 tilfælde var sagerne så grove, at vi har sendt dem videre til vurdering af straf, fortæller Niels Sørensen.

For at sikre at både borgere og virksomheder ved, hvordan de skal behandle indtægter fra eksport af biler, har SKAT udgivet vejledningen Eksport af brugte biler. Vejledningen ligger på skat.dk.