| Nye køretøjer § 9, stk. 4 Findes der ikke en anmeldt
standardpris for et nyt køretøj, eller er betingelserne om afgiftsberigtigelse
på grundlag af en lavere pris end den anmeldte (mindstebeskatningsprisen, dvs.
med 9 pct.forhandleravance
og ingen negativ importøravance) ikke opfyldt, fastsættes den afgiftspligtige
værdi ved vurdering af køretøjet. I sådanne tilfælde forhøjes
afgiften med 500 kr. for motorcykler og 1.000 kr. for biler.
Vurderingsmyndigheden § 13 Vurderingen foretages af 3 vurderingsmænd.
2 af de 3 vurderingsmænd er tekniske- og handelskyndige personer udpeget efter
indstilling fra hovedorganisationerne af bilejere (FDM). Den tredje er udpeget efter
indstilling fra ToldSkat.
Vurderingsmyndigheden, der udelukkende har til opgave at fastsætte afgiftspligtige
værdier for køretøjer, der skal afgiftsberigtiges, er en selvstændig
myndighed, der er uafhænig af ToldSkat. Nogle told- og skatteregioner
stiller sekretariat til rådighed for vurderingsmyndigheden. Der er i alt 6
vurderingsmyndigheder.
Vurderingscirkulæret § 8 Et køretøj anses som nyt, indtil
det har kørt 2.000 km, medmindre køretøjet har været udsat for
beskadigelser eller viser spor af slitage, som udelukker, at det kan sælges
som nyt.
Nye køretøjer
Vurderingscirkulæret § 9
Ved vurderingen kan der tages udgangspunkt i listeprisen for det pågældende
køretøj. Foreligger der ikke en listepris, foretages vurderingen med udgangspunkt
i prisen for et tilsvarende eller sammenligneligt køretøj. Til brug herfor
kan vurderingsmyndigheden eller ToldSkat anmode en importør om at kalkulere
køretøjets almindelige pris på landsbasis.
Brugte køretøjer § 10 Den afgiftspligtige værdi for brugte
køretøjer skal fastsættes ved vurdering. Et køretøj, der
efter reparation eller ombygning ikke længere i afgiftsmæssig henseende
er identisk med et tidligere afgiftsberigtiget køretøj, anses som brugt,
men skal dog afgiftsberigtiges efter satserne for nye køretøjer.
Ved vurderingen ansættes køretøjets almindelige pris (inkl. moms,
men uden registreringsafgift) ved salg til bruger her i landet i den stand, hvori
det skal registreres. Den afgiftspligtige værdi kan dog ikke overstige køretøjets
oprindelige pris som nyt.
Vurderingscirkulæret § 13, stk. 2 I værdien foretages fradrag
eller tillæg på grundlag af en samlet vurdering af køretøjets
kilometerstand, vedligeholdelsesstand, eventuelle forbedringer og øvrige beskaffenhed.
Ved vurderingen af et køretøj, som efter reparation eller ombygning har
mistet sin identitet, tages særligt hensyn til den eventuelle værdiforøgelse
eller -forringelse, der har fundet sted ved reparationen eller ombygningen.
For køretøjer, der er mere end 35 år gamle (veterankøretøjer)
og fremtræder som ved første registrering, fastsættes den afgiftspligtige
værdi til køretøjets brugsværdi som befordringsmiddel.
Registreringsafgiften beregnes således ikke efter køretøjets købspris,
eller hvad en autoforhandler vil betale for køretøjet, men efter hvad
vurderingsmyndigheden fastsætter køretøjets afgiftspligtige værdi
til. Den afgiftspligtige værdi fastsættes/udregnes på grundlag af
køretøjets markedspris/handelspris her i landet. Dette svarer til, hvad
en dansk forhandler kan sælge et tilsvarende køretøj for i registreringsklar
stand (inkl. moms, forhandleravance og registreringsafgift). |