Nye køretøjer § 9, stk. 4 Findes der ikke en anmeldt standardpris for et nyt køretøj, eller er betingelserne om afgiftsberigtigelse på grundlag af en lavere pris end den anmeldte (mindstebeskatningsprisen, dvs. med 9 pct.forhandleravance og ingen negativ importøravance) ikke opfyldt, fastsættes den afgiftspligtige værdi ved vurdering af køretøjet. I sådanne tilfælde forhøjes afgiften med 500 kr. for motorcykler og 1.000 kr. for biler.
 
Vurderingsmyndigheden § 13 Vurderingen foretages af 3 vurderingsmænd. 2 af de 3 vurderingsmænd er tekniske- og handelskyndige personer udpeget efter indstilling fra hovedorganisationerne af bilejere (FDM). Den tredje er udpeget efter indstilling fra Told•Skat.
 
Vurderingsmyndigheden, der udelukkende har til opgave at fastsætte afgiftspligtige værdier for køretøjer, der skal afgiftsberigtiges, er en selvstændig myndighed, der er uafhænig af Told•Skat. Nogle told- og skatteregioner stiller sekretariat til rådighed for vurderingsmyndigheden. Der er i alt 6 vurderingsmyndigheder.
 
Vurderingscirkulæret § 8 Et køretøj anses som nyt, indtil det har kørt 2.000 km, medmindre køretøjet har været udsat for beskadigelser eller viser spor af slitage, som udelukker, at det kan sælges som nyt.
 
Nye køretøjer
Vurderingscirkulæret § 9
Ved vurderingen kan der tages udgangspunkt i listeprisen for det pågældende køretøj. Foreligger der ikke en listepris, foretages vurderingen med udgangspunkt i prisen for et tilsvarende eller sammenligneligt køretøj. Til brug herfor kan vurderingsmyndigheden eller Told•Skat anmode en importør om at kalkulere køretøjets almindelige pris på landsbasis.
 
Brugte køretøjer § 10 Den afgiftspligtige værdi for brugte køretøjer skal fastsættes ved vurdering. Et køretøj, der efter reparation eller ombygning ikke længere i afgiftsmæssig henseende er identisk med et tidligere afgiftsberigtiget køretøj, anses som brugt, men skal dog afgiftsberigtiges efter satserne for nye køretøjer.
 
Ved vurderingen ansættes køretøjets almindelige pris (inkl. moms, men uden registreringsafgift) ved salg til bruger her i landet i den stand, hvori det skal registreres. Den afgiftspligtige værdi kan dog ikke overstige køretøjets oprindelige pris som nyt.
 
Vurderingscirkulæret § 13, stk. 2 I værdien foretages fradrag eller tillæg på grundlag af en samlet vurdering af køretøjets kilometerstand, vedligeholdelsesstand, eventuelle forbedringer og øvrige beskaffenhed. Ved vurderingen af et køretøj, som efter reparation eller ombygning har mistet sin identitet, tages særligt hensyn til den eventuelle værdiforøgelse eller -forringelse, der har fundet sted ved reparationen eller ombygningen.
 
For køretøjer, der er mere end 35 år gamle (veterankøretøjer) og fremtræder som ved første registrering, fastsættes den afgiftspligtige værdi til køretøjets brugsværdi som befordringsmiddel.
 
Registreringsafgiften beregnes således ikke efter køretøjets købspris, eller hvad en autoforhandler vil betale for køretøjet, men efter hvad vurderingsmyndigheden fastsætter køretøjets afgiftspligtige værdi til. Den afgiftspligtige værdi fastsættes/udregnes på grundlag af køretøjets markedspris/handelspris her i landet. Dette svarer til, hvad en dansk forhandler kan sælge et tilsvarende køretøj for i registreringsklar stand (inkl. moms, forhandleravance og registreringsafgift).