Oversigten medtager automatisk ny lovgivning, domme, afgørelser, meddelelser mv., der er offentliggjort efter redaktionens afslutning. Vejledningsteksten tager derfor ikke højde for disse juridiske nyheder. Medtagelsen på listen er ikke udtryk for, at der er taget stilling til eventuel præjudikatsværdi eller lignende. Det bemærkes, at der kan være nyheder fra de seneste 2 uger, som endnu ikke vil kunne ses i oversigten. |
--- Afgørelser, domme, kendelser, SKM-meddelelser mv. (offentliggjort efter 24. oktober 2001) --- |
SKM2001.523.LR | Efterfølgende af- og nedskrivninger - ændret periodisering (14. november 2001) |
|
Efter AL § 52 kan den selvangivne afskrivningssats ændres ved, at der
indgives meddelelse om ændring til den skatteansættende myndighed senest
3 måneder efter udløbet af selvangivelsesfristen. I andre tilfælde
kan den selvangivne afskrivningssats kun ændres efter tilladelse fra skatteministeren
(se dog neden for om delegation af kompetencen).
AL § 52 vedrører alene ændring af afskrivningssatsen. Anmodninger
om ændring af de selvangivne afskrivningsbeløb, der skyldes, at afskrivningsgrundlaget
ikke blev opgjort korrekt i selvangivelsen, skal behandles efter de almindelige
regler i skattestyrelsesloven om genoptagelse.
Det følger af AL § 52, stk. 1, at en skattepligtig, der har afskrevet
efter afskrivningsloven, kan ændre den selvangivne afskrivningssats, når
meddelelse herom er indgivet til den skatteansættende myndighed senest 3 måneder
efter udløbet af selvangivelsesfristen. Efter bestemmelsen skal den skattepligtige
ikke som efter de hidtil gældende regler anmode om en tilladelse hertil men
blot indsende en meddelelse om, hvorledes den selvangivne afskrivningssats ønskes
ændret. Den skatteansættende myndighed skal ved den skattepligtiges indsendelse
af meddelelsen dog foretage en prøvelse af, om betingelserne for at ændre
den selvangivne afskrivningssats er til stede. Dvs. om tidsfristen på 3 måneder
er overholdt, og om den ændrede afskrivningssats er i overensstemmelse med
afskrivningslovens regler.
Det følger endvidere af AL § 52, stk. 2, at den selvangivne afskrivningssats
i andre tilfælde end de i stk. 1 nævnte kun kan ændres efter tilladelse
fra skatteministeren. Skatteministerens kompetence efter AL § 52, stk. 2, er
ved bekendtgørelse nr. 1107 af 13. december 2000 om sagsudlægning §
8, stk. 1, nr. 1 og § 10, stk. 1, nr. 1, udlagt til den skatteansættende
myndighed. Er den skatteansættende myndighed en kommunal skatteforvaltning,
kan myndighedens afgørelse påklages til told- og skatteregionen, jf. bekendtgørelsens
§ 17, stk. 1, nr. 1. I det omfang den skatteansættende myndighed er en
told- og skatteregion, kan myndighedens afgørelse påklages til Told- og
Skattestyrelsen, jf. bekendtgørelsens § 18, stk. 1, nr. 1, mens afgørelser
truffet af Told- og Skattestyrelsen kan påklages til Ligningsrådet, jf.
bekendtgørelsens § 19, stk. 1, nr. 1 og nr. 6. Ligningsrådet er endvidere
bemyndiget til at fastsætte generelle bestemmelser for administrationen af
AL § 52, stk. 2, jf. bekendtgørelsens § 19, stk. 2.
Det bemærkes endvidere, at AL § 52 omfatter alle afskrivninger efter afskrivningsloven.
Som følge af udvidelsen af afskrivninglovens anvendelsesområde til også
at omfatte visse afskrivninger, som tidligere blev behandlet efter statsskatteloven
eller ligningsloven, er anvendelsesområdet for AL § 52 i forhold til den
hidtil gældende afskrivningslovs § 30, stk. 3, ligeledes udvidet til at
omfatte disse afskrivninger.
Ligningsrådets bemyndigelse til at fastsætte generelle bestemmelser for
administrationen af AL § 52, stk. 2, jf. sagsudlægningsbekendtgørelsens
§ 19, stk. 2, er udnyttet ved udstedelsen af TSS-cirkulære 1999-3. Foruden
efterfølgende ændring af skattemæssige afskrivninger efter afskrivningsloven
vedrører cirkulæret efterfølgende ændring af nedskrivninger
efter varelagerlovens § 7, stk. 2, og husdyrsbesætningslovens § 5,
stk. 2. Cirkulæret vedrører kun tilfælde, hvor anmodningen om efterfølgende
af- og nedskrivninger indgives senere end 3 måneder efter fristen for indgivelse
af selvangivelse, idet den skattepligtige inden for denne frist efter loven har
ret til at få ændret satsen for af- og nedskrivninger, jf. ovenfor.
Efter cirkulæret har den skattepligtige, i tilfælde hvor den selvangivne
eller ansatte indkomst ændres, inden for visse frister adgang til helt eller
delvist at udligne den skattemæssige effekt af ansættelsesændringen
ved at få ændret sine af- og nedskrivninger. Det påhviler den skatteansættende
myndighed at gøre den skattepligtige opmærksom herpå.
Når ønsket om efterfølgende ændring af af- og nedskrivninger
ikke skyldes en ansættelsesændring, vil en ansøgning efter cirkulæret
kunne imødekommes, når den senest indgives 3 år efter udløbet
af det pågældende indkomstår, og der foreligger særlige omstændigheder,
eller når der er foretaget af- og nedskrivninger uden skattemæssig effekt,
eller den skattepligtige har undladt at foretage bundne afskrivninger, herunder
straksfradrag, jf. AL § 18, stk. 2, og nedrivningsfradrag efter AL § 22.
Adgangen til at ændre af- og nedskrivninger gælder dog ikke, hvis virksomheden
er ophørt, eller aktivet er afhændet, og ansøgningen indgives efter
fristen for indgivelse af selvangivelse for ophørs- eller afståelsesåret.
I så fald kan en ansøgning kun imødekommes, hvis der foreligger særlige
omstændigheder. Ligeledes kan en ansøgning om efterfølgende ændring
af af- og nedskrivninger, der indgives senere end 3 år efter udløbet af
det pågældende indkomstår, i tilfælde hvor der ikke foreligger
nogen ansættelsesændring, kun imødekommes, når der foreligger
særlige omstændigheder.
►TSS-cirkulære 1999-3 afløses med virkning for ansøgninger, der modtages den 1. januar 2001 eller senere af TSS-cirkulære 2000-34. I forhold til TSS-cirkulære 1999-3, er der i det nye cirkulære indsat et nyt afsnit om adgang til at ændre af- og nedskrivninger ved udenlandske indkomstændringer. Ved TSS-cirkulære 2000-34 er afsnit 1. i det hidtidige cirkulære blevet opdelt i to afsnit, der vedrører henholdsvis danske indkomstændringer og udenlandske indkomstændringer. I øvrigt videreføres reglerne fra det hidtidige cirkulære. Baggrunden for cirkulæret er, at Ligningsrådet har ønsket at fastsætte retningslinier for adgangen til at ændre af- og nedskrivninger i tilfælde, hvor en udenlandsk myndighed ændrer indkomsten for et sambeskattet datterselskab hjemmehørende i udlandet, et selskab hjemmehørende i Danmark med fast driftssted i udlandet eller en personlig ejet virksomhed med fast driftssted i udlandet.◄