| Indenfor ligningsfristen Efter SSL § 3, stk. 1, (jf. lovbekendtgørelse nr. 859 af 13. september 2000)
skal
skatteansættelser for fysiske personer og dødsboer foretages senest 30.
juni i det andet kalenderår efter det indkomstår, som ansættelsen
vedrører. SSL § 3, stk. 1 fastslår, at den kommunale skattemyndighed
inden for ligningsfristen har kompetence til at foretage ansættelser, herunder
af egen drift genoptage og ændre tidligere foretagne skatteansættelser.
Bestemmelsen i SSL § 3, stk. 1 er ikke en forældelsesregel, der hindrer
en senere revision af ansættelsen og en eventuel ændring af denne, men
hvis den kommunale skattemyndighed foretager en ændring efter fristens udløb
uden bemyndigelse, foreligger der en tilblivelsesmangel i form af mangel på
saglig kompetence, der vil medføre afgørelsens ugyldighed.
Efter ligningsfristen Efter SSL § 3, stk. 2 har skatteministeren bemyndiget
kommunerne til under visse betingelser at foretage skatteansættelser efter
ligningsfristens udløb, jf. bekendtgørelse nr. 1176 af 22. december 1994
om den kommunale skattemyndigheds adgang til at foretage skatteansættelser
efter udløbet af ligningsfristen. Bemyndigelsen gælder dog ikke i følgende
tilfælde:
- En forhøjelse vil være af uvæsentlig betydning. En uvæsentlig
forhøjelse fastsættes vejledende til en indkomstforhøjelse på
under 3.000 kr. i alt for et indkomstår, bortset fra tilfælde, hvor forhøjelsen
foretages i forbindelse med en genoptagelse begæret af den skattepligtige.
I disse tilfælde gælder beløbsgrænsen ikke.
- En forhøjelse vil vedrøre et forhold i en skatteansættelse, der
tidligere er nedsat i forhold til det selvangivne. Med formuleringen "et forhold"
fastslås, at der skal være tale om en nærmere sammenhæng mellem
den tidligere nedsatte skatteansættelse og den senere ønskede forhøjelse,
for at kravet om indhentelse af tilladelse opstår.
- En ændring vil vedrøre et forhold i en skatteansættelse, hvor
Ligningsrådet har truffet afgørelse om efterbetaling af skat uden egentlig
ændring af selve skatteansættelsen.
I TfS 2000, 621 ØLD medførte en ikke-indhentet godkendelse fra told- og
skatteregionen forud for gennemførelsen af en forhøjelse af den skattepligtiges
skatteansættelse, ikke ugyldighed, fordi der ikke var tale om, at forhøjelsen
vedrørte et forhold i skatteansættelsen, der tidligere var nedsat i forhold
til det selvangivne. Den først udskrevne årsopgørelse, som blev udskrevet
på grundlag af det selvangivne, var behæftet med en talmæssig skrivefejl,
der på den skattepligtiges foranledning blev rettet. Herefter anså Landsretten
årsopgørelse nr. 2 for en talmæssigt korrigeret ansættelse i
overensstemmelse med det selvangivne, og årsopgørelse nr. 1 kunne derfor
ikke anses for at have karakter af en selvstændig ansættelse. Landsretten
fandt derfor, at der forud for udskrivning af årsopgørelse nr. 3 ikke
var krav om indhentelse af forudgående godkendelse fra den lokale told- og
skatteregion.
Der stilles i bekendtgørelsen krav om indhentelse af en forudgående tilladelse
fra den lokale told- og skatteregion (for København og Frederiksberg kommuners
vedkommende fra henholdsvis Told- og Skatteregion København og Told- og Skatteregion
Frederiksberg jf. TSS-cirkulære 1999-37) for at en ansættelse kan forhøjes
efter ligningsfristens udløb. Manglende overholdelse af kravet om forudgående
tilladelse er en kompetenceregel, der kan påberåbes af den skattepligtige
som grundlag for at erklære skatteansættelsen for ugyldig.
De statslige skattemyndigheder har i henhold til SSL § 14, stk. 4 adgang til
at foretage en ansættelse, hvor dette ikke tidligere er sket, eller ved revision
at ændre en ansættelse i henhold til SSL § 19, stk. 1. Ligningsfristen
gælder ikke for de statslige myndigheder.
Efterfølgende underretning Der stilles endvidere krav om efterfølgende
underretning af den lokale told- og skatteregion (for København og Frederiksberg
kommuners vedkommende af henholdsvis Told- og Skatteregion København og Told-
og Skatteregion Frederiksberg, jf. TSS-cirkulære 1999-37) i tilfælde,
hvor en skatteansættelse foretages eller ændres efter ligningsfristens
udløb, og den skattepligtige er fremkommet med en indsigelse mod den varslede
ændring. Denne underretning af den lokale told- og skatteregion skal foretages
samtidig med, at den skattepligtige underrettes om skatteansættelsen. Kravet
om efterfølgende underretning er en ordensforskrift, og manglende overholdelse
af kravet kan ikke påberåbes af den skattepligtige som grundlag for at
erklære skatteansættelsen for ugyldig.
Ansættelse med urette ikke foretaget Efter bekendtgørelsens §
2 bemyndiges den kommunale skattemyndighed til at foretage en skatteansættelse
efter ligningsfristens udløb, hvor ansættelsen med urette ikke er foretaget
tidligere. Bestemmelsen er hidtil blevet praktiseret således, at kommunen kan
foretage en ansættelse efter udløbet af ligningsfristen, når det
på grund af en teknisk fejl ikke er sket tidligere.
Beføjelsen i henhold til bekendtgørelsens § 2 omfatter endvidere
udelukkende ansættelser, som den kommunale skattemyndighed ikke har kunnet
foretage indenfor ligningsfristen, fordi skattemyndigheden ikke har haft kendskab
til, at den skattepligtige skulle ansættes til skat i kommunen. Bestemmelsen
giver således ikke skattemyndigheden en generel adgang til at foretage skatteansættelser
efter ligningsfristens udløb.
Ifølge TfS 1999, 656 LSR var skatteforvaltningen afskåret fra at foretage
en skønsmæssig skatteansættelse for en begrænset skattepligtig
for indkomståret 1993 efter ligningsfristens udløb i en situation, hvor
der ikke tidligere var foretaget en skatteansættelse. Landsskatteretten lagde
ved afgørelsen vægt på, at der ikke forelå tekniske fejl, der
var til hinder for, at skatteforvaltningen havde foretaget ansættelsen inden
ligningsfristens udløb. Landsskatteretten anså herefter ansættelsen
for ugyldig. |