|
Motorstyrelsens
afgørelse
|
Klagerens
opfattelse
|
Landsskatterettens
afgørelse
|
Brutto afgiftspligtig værdi
|
1.455.008 kr.
|
Nedsættelse
|
Nedsættes til 1.400.000 kr.
|
Netto afgiftspligtig værdi
|
1.365.388 kr.
|
Nedsættelse
|
Nedsættes til 1.310.380 kr.
|
Beregnet registreringsafgift
|
1.827.577 kr.
|
Nedsættelse
|
Nedsættes til 1.745.065 kr.
|
Fradrag i afgift (indfasning)
|
1.426.062 kr.
|
|
Nedsættes til 1.396.052 kr.
|
Bundfradrag
|
40.000 kr.
|
|
40.000 kr.
|
Afgift i alt til betaling
|
325.515 kr.
|
|
Nedsættes til 309.013 kr.
|
Faktiske oplysninger
Sagens køretøj er en Porsche Taycan Turbo med 460 kW / 626 hk elektrisk motor. Køretøjet er købt som nyt i Luxembourg og har ikke været registreret i udlandet forud for den 5. februar 2021, hvor køretøjet blev indregistreret her i landet. Klageren har ved importen til Danmark anmodet Motorstyrelsen om at beregne registreringsafgiften for køretøjet.
Det fremgår af Motorregisteret, at klageren anmeldte køretøjet til afgiftsberigtigelse den 15. december 2020 med en kilometerstand på 0 km og en vedligeholdelsesstand til middel. Klageren har ved anmeldelsen anført følgende beskrivelse:
"Porsche forhandleren må ikke informere om deres profit pga compliance.
Mundtligt har de dog bekræftet at den ligger over 9%."
Køretøjet er synet og toldsynet den 15. december 2020, hvorved det er konstateret, at køretøjets stand er middel, og der er forevist dokumentation for kilometerstanden, som er aflæst til 0 km.,
Der foreligger vognkortsoplysninger for sagens køretøj. Heraf fremgår det bl.a., at sagens køretøj er af modelår 2020. Om udstyret med koden "NJ1" fremgår: "Ladedock (vægholder)".
Angående ladeenheden "Mobile Charger Connect" fremgår det af manualen, at det er muligt at tilslutte ladeenheden til forskellige typer strømudtag, og at det er muligt at medbringe den i køretøjet. Ladeenheden kan desuden anvendes både med og uden anvendelse af en vægmonteret dockingstation.
Der findes en standardpris med standardprisnummer 03100217964 med tilhørende ekstraudstyrsliste for Porsche Taycan Turbo af modelår 2020. Det fremgår heraf, at modellen havde en afgiftspligtig værdi på 1.195.681 kr. Standardprisen var gældende i perioden 21. februar 2020 til 9. december 2020.
Der findes desuden en standardpris med standardprisnummer 03100228146 med tilhørende ekstraudstyrsliste for Porsche Taycan Turbo af modelår 2021. Det fremgår heraf, at modellen havde en afgiftspligtig værdi på 1.201.276 kr. Standardprisen var gældende i perioden 25. september 2020 til 5. januar 2021.
Klageren har desuden fremlagt to skærmprint fra porsche.dk.
Af det ene skærmprint, med dokumentnavn "NyPris hos Porsche Danmark 09.12.20", fremgår:
"Taycan Turbo. Pris fra kr. 1.449.992 inkl. moms og afgifter"
Af det andet skærmprint, med dokumentnavn "NyPris hos Porsche Danmark 25.10.21", fremgår:
"Taycan Turbo. Fra kr. 1.649.900* inkl. moms og afgifter"
Klageren har fremlagt købskontrakten fra G1 dateret den 11. december 2020, hvoraf fremgår oplysninger om køretøjets udstyr, udstyrskoder og pris. Desuden fremgår køretøjets købesum uden merværdiafgift på 143.534,30 EURO svarende til 1.067.895 kr.
Af ekstraudstyrslister til ovennævnte standardprisanmeldelser fremgår ligeledes udstyrskoder samt udstyrets danske betegnelse og afgiftspligtige værdi. Begge ekstraudstyrslister angiver samme afgiftspligtige værdi for det enkelte udstyr.
Køretøjets udstyr angives nedenfor ud fra de udstyrskoder, der fremgår af vognkortsoplysningerne for sagens køretøj, og med den udstyrsbetegnelse og afgiftspligtige værdi, der fremgår af ekstraudstyrslisterne til standardprisanmeldelserne:
Kode
|
Udstyrsbetegnelse
|
Afgiftspligtig værdi (DKK)
|
4F2
|
ENTRY & DRIVE
|
8.665
|
QJ4
|
EXTERIEURPAKKE
|
2.720
|
4D3
|
SÆDE VENTILATION
|
8.000
|
4X4
|
SIDEAIRBAGS BAG
|
3.245
|
QE1
|
Bagagerumspakke
|
1.879
|
QV3
|
Digital radio
|
3.759
|
0N5
|
Bagakslestyring samt Servo Plus
|
18.464
|
1P7
|
PDCC Sport incl. PTV Plus
|
25.906
|
VW6
|
Thermo & støjdæmpende ruder privacy
|
14.551
|
2V4
|
Ioniser
|
2.251
|
6E2
|
Porsche emblem på armlæn
|
2.440
|
QQ1
|
Ambiente lys
|
3.339
|
KA6
|
3D-Surroundview
|
11.200
|
VC2
|
Homelink
|
2.251
|
8LH
|
Sport Chrono pakke
|
8.806
|
2PJ
|
Opvarmeligt multif. GT sportsrat
|
2.113
|
1NW
|
Fælge lakeret Jet Black Metallic
|
9.414
|
6XV
|
El-foldbare sidespejle m/områdebelysning
|
2.345
|
5KA
|
Komfortsæder bag
|
3.759
|
47L
|
21" Taycan Exclusive Design fælge
|
26.794
|
79J
|
Lane Change Assist
|
6.119
|
GT5
|
Accentpakke, dark silver
|
4.273
|
P4S
|
Porsche InnoDrive inkl. adaptiv fartpilot
|
24.306
|
76H
|
Ladekabel
|
2.345
|
KM2
|
DC-onboardlader
|
3.291
|
QW5
|
Porsche Intelligent Range Manager
|
2.251
|
3FG
|
Panoramatag, fast
|
12.719
|
9M3
|
Varmepumpe
|
6.119
|
GM3
|
Porsche Electric Sport Sound
|
3.946
|
VM5
|
Exteriørpakke, sort højglans
|
6.491
|
VT6
|
Indstigningslister, sort børstet aluminium
|
0
|
2W9
|
El- ladeklap
|
4.939
|
NW5
|
Mobile charger connect
|
4.320
|
NJ1
|
Porsche lader
|
3.291
|
I forbindelse med Motorstyrelsens behandling af sagen har klageren i mail af 17. december 2020 kl. 11:10 til Motorstyrelsen bl.a. anført følgende:
"[…] Vi har stress, for situationen er jo som du ved, at reglerne omkring afgift ændrer sig for import af El-biler fra i morgen, således at den stiger fra idag 20% til 40% så det er meget vigtigt for os at vi får lavet indregistreringen til den lave sats på 20% […]"
Endelig har klageren fremlagt bilaget "Beregning af elbilers registreringsafgift." Heraf fremgår en beregnet registreringsafgift på 169.068 kr.
Motorstyrelsens afgørelse
Motorstyrelsen har fastsat køretøjets registreringsafgift til 325.515 kr. på baggrund af køretøjets afgiftspligtige værdi. Motorstyrelsen har opgjort den bruttoafgiftspligtige værdi ud fra købskontrakten fra G1 med tillæg af moms samt 9 pct. avance for forhandler og importør.
Motorstyrelsen har anført følgende begrundelse i afgørelsen:
"[…] Den afgiftspligtige værdi er fastsat i henhold til registreringafgiftsloven § 9 stk. 2 omhandlende nye køretøjer.
Den afgiftspligtige værdi er beregnet ud fra køretøjets salgspris til bruger. I henhold til momslovens § 65 stk. 2, skal private personer og andre, der ikke er registreret, anmelde og betale moms til told- og skatteforvaltningen af erhvervelse af nye transportmidler fra et andet EU-land.
Anmeldelsen ledsaget af en faktura skal foretages senest 14 dage efter transportmidlets ankomst her til landet. Et køretøj er nyt i momsmæssigt henseende, når leveringen sker senest 6 måneder efter 1. ibrugtagning, eller når køretøjet har kørt højest 6.000 km. På www.skat.dk findes blanket nr. 31.036 som bruges til angivelse af moms af nye transportmidler købt i andre EU-lande.
[…]
Bruttoafgiftspligtig værdi beregnet ud fra indkøbsprisen.
Indkøbspris
|
143.534
|
Fragtomkostninger
|
|
Kurs
|
7,44
|
Indkøbspris inkl fragt i dkr.
|
1.067.895
|
|
|
Avance (min 9%)
|
96.111
|
Listepris ekskl moms
|
1.164.006
|
|
|
Moms (25%)
|
291.002
|
Brutto afgiftspligtig værdi
|
1.455.008
|
[…]"
|
|
Motorstyrelsen har den 1. november 2021 i en udtalelse i anledning af klagen oplyst følgende:
"Der klages over Motorstyrelsens beregning og angivelse af registreringsafgiften på sagens køretøj.
1. Afgiften er regnet på baggrund af gældende regler for den 15. december 2020, her henvises til regnemaskinen vedhæftet dette forslag.
2. Det er en fejl, at Mobile charger connect, Cabel charger og Support Charger er medregnet i indkøbsprisen, der er derfor fastsat en ny indkøbspris på 141.564 Euro.
3. Der er jævnfør registreringsafgiftslovens § 8 stk. 1 og § 9 stk. 2 pålagt 9 % i avance. Dette er også beskrevet i den juridiske vejledning som anført i Motorstyrelsens afgørelse af den 26. januar 2021, der vil blive pålagt avance på 9 %, når der ikke sker videresalg af køretøjet til endelig bruger.
Klagepunkt 1 indgik i den påklagede sag og er derfor behandlet. Klagepunkt 2 danner grundlag for denne genoptagelse, derfor indgår ladestander og ladekabler ikke i den nye beregning af den brutto afgiftspligtige værdi som udregnet nedenfor.
Bruttoafgiftspligtig værdi beregnet ud fra indkøbsprisen.
Indkøbspris - Euro
|
141.564,00
|
Fragtomkostninger
|
|
Kurs
|
7,44
|
Indkøbspris inkl fragt i dkr.
|
1.053.236
|
|
|
Avance (min 9%)
|
94.791
|
Listepris ekskl. moms
|
1.148.027
|
|
|
Moms (25%)
|
287.007
|
Brutto afgiftspligtig værdi
|
1.435.034
|
Klagepunkt 3 kan Motorstyrelsen ikke følge og der indgår derfor stadig 9 % avance i denne beregning.
Vi har foreslået, at den brutto afgiftspligtig værdi blev sat ned fra 1.455.008 kr. til 1.435.034 kr.
Men da klager ikke er enig i vores forslag, har vi fastholdt den oprindelige brutto afgiftspligtig værdi på 1.455.008 kr."
Klagerens opfattelse
Klagerens repræsentant har fremsat påstand om, at den afgiftspligtige værdi af køretøjet skal nedsættes, samt at beregningen af registreringsafgiften er sket på et forkert eller manglende retligt grundlag.
Repræsentanten har anført følgende begrundelse:
"[…] På vegne af A ( se fuldmagt vedlagt ) vil jeg gerne indklage Motorstyrelsens beregning og angivelse af registreringsafgiften på A’s køb af en Porsche Taycan Turbo, så klagen bliver dateret i dag 18. marts 2021
Klagen opdeles i tre
1) Der er fejlagtigt opkrævet efter de nye afgiftsregler, gældende fra 18. december 2020 selvom bilen er købt og betalt 11. december 2020 fra en Porsche Forhandler. Se vedlagte købsaftale.
2) Der er fejlagtigt beregnet afgift på en ladestander og ladekabler, som skal monteres i en
garage. Det har ikke noget med bilen som så at gøre, men er tilsvarende de ladestandere som udbydes af Eon og Clever i Danmark, som ikke er afgiftsbelagt. Igen, det er ikke en del
af bilen og kan anvendes på alle el-biler.
a) Mobile charger connect Euro 1.370 ) kr. 10.192,80
b) Cabel charger Euro 250 = kr. 1.860,00
c) Support charger Euro 350,00 = kr. 2.604,00
3) Der er fejlagtigt og uden retsligt grundlag tillagt en fiktiv avance på 9% af købsprisen (fakturaprisen) kaldet "forhandler avance mellem importør og forhandler i Danmark", desuagtet at det ikke er en virksomhed der tager bilen til Danmark med videresalg til en forhandler for øje, værende importøren, og ej heller er en forhandler i Danmark. Bilen blev købt til eget brug. Denne fiktive avance bedes derfor nedsat til 0 kroner og afgiftens størrelse reduceres tilsvarende. […]"
Motorstyrelsens udtalelse har været i høring hos klageren. Klagerens repræsentant har afgivet følgende bemærkninger den 9. november 2021:
"Undertegnede modtog 19. oktober 2021 - et fornyet forslag til afgørelse af afgiften på ovennævnte køretøj fra Motorstyrelsen, som ikke er vedlagt jeres skrivelse, men åbenbart er tilbagekaldt. Det er underligt alt den stund, at alle konklusionerne fra Motorstyrelsen i det nye forslag må antages at være gældende, også selvom vi ikke har kunne tilslutte os nogen af punkterne. Den nye skrivelse som Skatteankestyrelsen fremsender fra Motorstyrelsen dateret 1. november 2021 indeholder ikke de punkter som vi faktisk var enige med Motorstyrelsen om. Forslaget af 19. oktober 2021 fra Motorstyrelsen følger vedlagt, og følgende tager udgangspunkt i dette.
I nævnte forslag til afgørelse af 19. oktober 2021, erkender Motorstyrelsen på side 3, øverste afsnit: " at det er en fejl at mobile charger connect, Cable Charger og Support Charger er medregnet i indkøbsprisen" og MS reducerer købsprisen på bilen til beregning af afgiften. Det er vi glade for, og vi er enige i opfattelsen.
Vi er stadig ikke enige med MS argumentation i punkt nr. 3 side 3 øverst om, at MS skal tillægge 9% i avance til min indkøbsfaktura før beregning af registreringsafgift.
Vi mener omvendt, at der faktisk skal fratrækkes værdi i prisen, før beregningen i henhold til registreringsafgiftslovens §9, med begrundelsen som Motorstyrelsen selv skriver på side 2, 3. øverste afsnit i deres skrivelse af 19. oktober 2021 :
Lovmæssigt baggrund:
Af §9 følger det, at hvis der er anmeldt en standardpris for køretøjet, så tages der udgangspunkt i denne. Men - Samtidig kan køretøjet afgiftsberigtiges til en lavere værdi ( indkøbspris ), hvis det kan godtgøres at den lavere pris indeholder en avance på 9% og der er taget højde for bilens udstyr.
Jeg vil gerne argumentere for at samme bil, som A importerede fra Luxembourg på præcist samme tidspunkt, og dermed før de nye afgifter fra 18. december 2020 blev indført, blev udbudt og solgt fra den danske forhandler af Porsche til kr. 1.449.992 - se Vedlagte dokumentation.
Det må derfor med henvisning til §9 i registreringsafgiftsloven være den maksimale pris og udgangspunkt for fastsættelsen af prisen til beregningen af afgiften.
Som MS selv skriver i jeres fornyet forslag til afgørelse (19.10.21), med henvisning til registreringsafgiftslovens §9, så kan afgiftsberigtigelsen af køretøjet yderligere ske til en lavere pris end indkøbsprisen, hvis det kan godtgøres at den lavere pris indeholder en avance på 9%. Det skal som maksimum optages til standardprisen, hvilket må for nærværende køretøj være prisen Porsche Danmark sælger tilsvarende bil til.
Den godtgørelse findes faktuelt ved, at Porsche Danmark solgte bilen til kr. 1.449.992 som dokumenteret - indeholdende de 9% avance - hvorimod prisen for mig ved anvendelse af afgiften udregnet af MS bliver kr. 1.636.068
(Bruttoafgiftspligtigeværdi jv. MS, uden de 9% = kr. 1.316.545 + afgiften kr. 319.523 = 1.636.068)
Registreringsafgiften skal altså jv §9 - udgøre maksimalt forskellen på Porsche Danmarks salgspris minus As indkøbspris + moms, for at prisen på den importerede bil ikke bliver højere end hvis tilsvarende bil var købt i Danmark. Det er jo netop det §9 sikrer.
Altså 1.449.992 Porsche Danmarks salgspris
Minus kr. 1.053.236 min indkøbspris ved Porsche Luxembourg dok. med faktura
Minus kr. 263.309 betalt moms, se selv hos SKAT
Maksimal registreringsafgift kr. 133.447 !
Som MS selv henviser til - skal afgiften i henhold til §9 fastsættes lavere, når det blot er godtgjort at avance på 9% er indeholdt. Dette er dokumenteret med skærmprint fra Porsche Danmarks hjemmeside. Som maksimum skal afgiften fastsættes udfra "standardprisen" på danske nummerplader værende dokumenteret med udskriftet fra Porsche Danmarks hjemmeside 9. december 2020.
PS
For en god ordens skyld har jeg også vedlagt skærmprint fra Porsche Danmarks hjemmeside 25. oktober 2021 - og det viser sig, at selv efter forhøjelsen af afgiften pr. 18. december 2020 med 100%, så ville det kunne betale sig for A, at købe bilen i Danmark i dag frem for før afgiftsforhøjelserne 18. december 2020. Det kan jo ikke være rigtig."
Klagerens repræsentant har den 18. november 2024 sendt følgende bemærkninger:
“Jeg har modtaget svar fra Porsche Danmark.
Hvis en ladeboks faktureres sammen med en bil fra den danske Porsche forhandler - så er der IKKE afgift på ladeboksen. Det være modsat andet ekstraudstyr, som lædersæder, musikanlæg mv samt også undervognsbehandling. Den kan jo IKKE afleveres separat når den først er smurt på.
Det burde være det entydige bevis for at ladeboksen IKKE er afgiftspligtig."
Retsmøde
Motorstyrelsens udtalelse til Skatteankestyrelsens indstilling
Motorstyrelsen har udtalt følgende til Skatteankestyrelsens indstilling til afgørelse:
“Motorstyrelsen er enig i Skatteankestyrelsens indstilling i forhold til vurderingen af, om køretøjet skal anses for nyt samt vurderingen af, at ladekabel og ladeenhed til køretøjet skal indgå i den afgiftspligtige værdi.
Motorstyrelsen er derimod ikke enig i Skatteankestyrelsens indstilling vedrørende den vægmonterede dockingstation samt fastsættelsen af køretøjets afgiftspligtige værdi, og har følgende bemærkninger:
[…]
Vægmonteret dockingstation
Det fremgår af § 8, stk. 3, at der til den afgiftspligtige værdi medregnes værdien af alt udstyr, som leveres med køretøjet eller hvortil køretøjet er indrettet. I forbindelse med en ændring af registreringsafgiftsloven ved lov nr. 2193 af den 30. november 2021, blev der indført en særskilt afgiftsfritagelse for udstyr, som installeres fast på en adresse med henblik på opladning af køretøjet. Af bemærkningerne fremgår det, at registreringsafgiftsloven ikke indeholder særregler om, hvorvidt værdien af udstyr til opladning af køretøjer, f.eks. ladestandere skal indgå ved opgørelsen af den afgiftspligtige værdi. Derfor gælder hovedreglen i § 8, stk. 3, hvilket medfører, at ladestandere i visse tilfælde medregnes til køretøjets afgiftspligtige værdi og i visse tilfælde ikke gør. I denne sag leveres ladestanderen med køretøjet, hvorfor ladestanderen skal medregnes til den afgiftspligtige værdi. Dette støttes ligeledes af bemærkningerne til ændringen af § 8, stk. 3, hvor det også fremgår, at udstyr til opladning som f.eks. ladestandere skal behandles efter lovens almindelige regler. Motorstyrelsen er således ikke enig i, at opladeren ikke kan anses for udstyr.
Det fremgår ligeledes af et nyhedsbrev på skat.dk af den 22. december 2021, at det har været udgangspunktet, at værdien af ladestandere skulle medregnes i den afgiftspligtige værdi, hvis ladestanderen købes sammen med køretøjet. Det er således denne retsstilling der har været gældende, da afgørelsen blev truffet den 21. januar 2021.
Afgiftspligtig værdi af nye køretøjer
Udgangspunktet for nye køretøjer er, at den afgiftspligtige værdi er dets almindelige pris, jf. registreringsafgiftslovens § 8, stk. 1. Det følger af § 8, stk. 1, 3. pkt., at der til den afgiftspligtige værdi altid indregnes mindst 9 pct. i samlet avance for importør og forhandler. Mindstebeskatningsprisen for et nyt køretøj er således importprisen tillagt moms og 9 pct. avance.
Motorstyrelsen er ikke enig i, at det udenlandske prisniveau ikke kan anvendes ved fastsættelse af køretøjets afgiftspligtige værdi i Danmark.
Motorstyrelsen er enig i, at udenlandske handelspriser ikke kan anvendes ved værdifastsættelse af brugte køretøjer efter registreringsafgiftslovens § 10, men ved fastsættelse af nye køretøjers afgiftspligtige værdi efter registreringsafgiftslovens § 8 skal der ved fastsættelse af mindstebeskatningsprisen jf. § 8, 3. pkt. netop tages udgangspunkt i den udenlandske købspris fra producent eller forhandler.
[…]
Mindstebeskatningspris
Det fremgår af registreringsafgiftslovens § 8, stk. 1, 2. og 3 pkt. at den afgiftspligtige værdi ikke må være lavere end den pris, der er betalt for køretøjet, og at i den afgiftspligtige værdi af nye køretøjer indregnes altid mindst 9 pct. i samlet avance for importør og forhandler.
Motorstyrelsen finder, at der hverken i loven eller forarbejderne findes holdepunkter for, at det er en forudsætning for at blive pålagt kravet om 9 pct. avance, at der er tale om importører og forhandlere, der sælger motorkøretøjer, med det formål at opnå avance ved køretøjernes ejerskifte gennem handelskæden her i landet.
En sådan forståelse af reglerne, hvorefter mindstebeskatningsprisen ikke gør sig gældende for privatpersoner, må være i strid med formålet med værnsreglen i § 8, stk. 1, 3. pkt., der ses ikke at privatpersoner er undtaget fra denne regel.
At der ikke stilles krav om, at importører og forhandlere skal have til formål at opnå avance ved salg af køretøjerne for at blive pålagt kravet om 9 pct. avance støttes ligeledes af byrettens dom SKM2013.282.BR, hvor importøren ikke var bilforhandler, men var et selskab der solgte produkter til jern- og maskinindustrien. Importøren i denne sag var ikke erhvervsdrivende med salg af biler og købte bilen som et anlægs-aktiv til brug i virksomheden.
Retten anførte i SKM2013.282.BR, at såfremt fakturaen afspejler den reelle værdi, altså hvor der ikke er tale om handel mellem interesseforbundne parter, anvendes fakturaprisen. Hovedreglen er således i alle tilfælde fakturaprisen ved import af køretøjet, det er alene tilfælde hvor fakturaprisen tilsidesættes, at et andet grundlag benyttes. Dette støttes tillige af byrettens afgørelse, SKM2022.563.BR, hvor selvanmelders anvendte afgiftsgrundlag blev tilsidesat på grund af maskerede aftaler og retten fastsatte afgiftsgrundlaget på baggrund af køretøjets almindelige pris (listeprisen) i de tilfælde hvor der ikke forelå en standardpris.
Definition af importør-begrebet
Ved importør forstås ifølge den danske ordbog: " person, virksomhed eller land der importerer varer eller serviceydelser fra udlandet." En fysisk person er således at anse for en importør, hvis denne indfører varer fra udlandet. Det er herefter Motorstyrelsens vurdering, at klager skal anses for importør, idet klager har erhvervet en bil i udlandet og indført den i Danmark. Denne forståelse er ligeledes i overensstemmelse med Landsskatterettens afgørelse af den 9. oktober 2024, hvor det anføres, at det hverken fremgår af lovens ordlyd eller forarbejder, hvad der skal forstås ved "importørvirksomheden", hvorfor fortolkningen må bero på en naturlig sproglig forståelse og at det var det danske selskab der indførte køretøjerne til Danmark ved køb af køretøjet af importøren i Sverige, der skulle anses som importør efter registreringsafgiftslovens § 8.
Motorstyrelsen bemærker, at Skatteankestyrelsen selv anfører, at køretøjet er parallelimporteret, hvilket må kræve, at den der har indført køretøjet er omfattet af importørbegrebet. At importørbegrebet dækker bredt, støttes ligeledes af byretsdommen SKM2017.359.BR, hvorefter mindstebeskatningsprisen også er gældende for parallelimportører. Det fremgår ligeledes af dommen, at en importør ikke kan anvende en anden importørs mindstebeskatningspris.
Kan den afgiftspligtige værdi fastsættes skønsmæssigt?
Motorstyrelsen er ikke enig i, at køretøjets afgiftspligtige værdi skal fastsættes skønsmæssigt efter registreringsafgiftslovens § 9, stk. 4, jf. ovenfor.
Det fremgår af forarbejderne til § 9, stk. 4, at den skønsmæssige fastsættelse af værdien finder anvendelse, i tilfælde hvor sælger ikke kan sælge køretøjet til en pris, der overholder reglerne i § 8, stk. 1, 2.-4. pkt., fordi markedsprisen for køretøjet er faldet, f.eks. som følge af at der er tale om et ukurant køretøj, eller den pågældende model er blevet forældet, jf. de specielle bemærkninger til bestemmelsen i lovforslaget til 1996-ændringsloven, de specielle bemærkninger til lovforslaget til 1997-ændringsloven samt de specielle bemærkninger til § 8, stk. 1, 2. pkt., i lovforslaget til 2012-ændringsloven.
Den skønsmæssige fastsættelse af afgiftsgrundlaget efter registreringsafgiftslovens § 9, stk. 4 finder tillige anvendelse i de tilfælde hvor betingelserne i registreringsafgiftslovens § 8, stk. 1 ikke er overholdt.
Det er Motorstyrelsens vurdering, at sagens køretøj ikke omfattes af reglerne om ukurante biler og derfor skal den afgiftspligtige værdi ikke fastsættes skønsmæssigt efter § 9, stk. 4, men efter hovedreglen i § 8, stk. 1.
Hvis Landsskatteretten vurderer, at den afgiftspligtige værdi skal fastsættes skønsmæssigt, bemærker Motorstyrelsen, at der i Skatteankestyrelsens skøn indgår oplysninger om køretøjets købesum uden merværdiafgift, hvilket er direkte i strid med reglerne om, at den afgiftspligtige værdi er inklusiv merværdiafgift.
Motorstyrelsen indstiller således, at afgørelsen fastholdes.
[…]"
Klagerens bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling og Motorstyrelsens udtalelse hertil:
Klagerens repræsentant har fremsat følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling til afgørelse og Motorstyrelsens udtalelse hertil:
“I henhold til Skat’s egen hjemmeside under punkt E.A.1.4.3, - så er klager ikke importør når han selv henter varen i et EU land og medtager det til Danmark for eget brug. Det er definitionen på hvad der kan defineres som importør, og ikke nogen vilkårlig ordbog.
Motorstyrelsen gentager "virksomhed" og implicit at der er tale om køb med videresalg for øje.
Det har intet med nærværende sag at gøre. Det fastholdes at klager er forbruger og skal omfattes af reglerne her.
Skatteankestyrelsen skriver nederst side 4 i deres afgørelse, så var der ingen standardpris på Taycan Turbo d. 15. december 2020 - men klager vil gerne fremhæve, at det er dokumenteret hvad prisen reelt var ved klagers faktura fra den Luxembourgske forhandler i EU, og det var forventeligt og rimeligt sandsynligt at også Porsche Danmark havde nedsat sine salgspriser på 2020 modellen på dette tidspunkt, fordi de vidste at der var en ny 2021 model der skulle markedsføres.
Med henvisning til diverse lovtekster, så er det salgsprisen på bilen der afgør grundlaget for afgiftsberegningen og da der ikke findes noget faktuelt dokumentation på dette i Danmark, er det rimeligt at klagers bevismateriale, en faktisk og betalt faktura, rettelig lægges til grund for denne opgørelse. Det eneste bevis på salgsprisen på en gammel model af bilen, fremlagt af klager, Motorstyrelsen og Skatteankestyrelsen. Alt andet er gæt.
Faktura fra Porsche forhandleren lød på euro 143.534, svarende til 1.067.895 inkl. moms
Dette beløb svarer til at Porsche Danmark skulle have givet en rabat i forhold til Skatteankenævnets opgørelse side 4 nederst kr. 1.201.276 på i alt ca. 10% - hvilket må regnes som meget sandsynligt fordi der netop var lanceret en ny model årgang.
Omkring mobile lade boks, mobile charger connect, så er der tale om en vægmonteret lade station opnår kun sin tilsigtede virkning ved at være monteret afsondret fra køretøjet, og monteringen af denne skal ikke foretages af køretøjets fabrikant, importør eller forhandler. Det må forudsættes, at det afgiftspligtige udstyr som omhandles i registreringsafgiftslovens §8, stk 3, 1. pkt, har en sådan tilknytning til køretøjet og dets funktionsmåde, at det er egnet til at følge med køretøjet ved dets normale anvendelse. Udstyr i form af en vægmonteret lade station er derfor af en anden type, og har et andet formål end udstyr der forudsættes monteret i eller på køretøjet, eller som er egnet til at medbringes i køretøjet med henblik på at understøtte dets normale anvendelse. Med antallet af offentlige lade stationer, der oplader bilen 10-20 gange hurtigere end den mobile lader, så giver det alene mening at anvende denne installeret fast ved adgang til kraftstik.
Skatteankenævnet fremfører, at fordi Mobile Connect inkluderer et ladekabel til "2 kroner og 25 ører", som i teorien kan bruges andre steder end hjemme, så betyder det at hele lade stationen til kr. 21.425 er afgiftspligtig. Det giver ingen mening.
Som Porsche solbriller, Porsche kaffe kopper og Porsche kasketter ikke er afgiftspligtige, selvom de var med faktureret ved køb af bilen, så er lade station og/eller kabel det heller ikke.
Samlet - så ignorerer både Motorstyrelsen og Skatteankenævnet - sidste del af sætningen i registreringsafgiftslovens §8, stk 3 - sætning 1 ( som henvises til mange gange ) : " alt udstyr …. hvortil køretøjet er indrettet." Køretøjet i denne sag er ikke specielt indrettet til hverken Porsche solbriller eller nævnte lade boks. Ladeboksen er fri og kan bruges til enhver tid og til alle biler. Lade kablet kan købes i håndkøb hos T. Hansen eller tilsvarende.
Klager har forespurgt skriftligt på mail til de to Porsche forhandlere i Danmark om hvorvidt Mobile charger connect inkl. ladekabel, som købt af klager, er afgiftspligtig i Danmark. Begge forhandlere svarer at lade boksen er afgiftsfri. Se bilag.
Klager mener på baggrund af ovennævnte at den bruttoafgiftspligtige pris er kr. 1.289.490 som fremkommer således :
Faktura Euro 143.534 = Dkr 1.067.895, plus ekstraudstyr kr. 243.020 minus værdien af lade boksen kr. 21.425"
Indlæg under retsmødet
Klagerens repræsentant fastholdt den tidligere nedlagte påstand og gennemgik og uddybede sine anbringender i overensstemmelse med de skriftlige indlæg og den oversigt over anbringenderne, som repræsentanten udleverede på retsmødet. Heraf fremgik, i tillæg til tidligere anbringender, at ladeboksen er blevet monteret og integreret i et hus på en sådan måde, at den er en del af en fast ejendom ifølge tilliggendereglen som retsgrundsætning og tinglysningslovens § 38. Derfor udgør ladeboksen ikke biltilbehør, ekstraudstyr eller løsøre, og der skal som følge deraf ikke betales registreringsafgift af denne.
Derudover anførte repræsentanten, at det, der er udtrykt i registreringsafgiftsloven ved den senere tilføjelse til § 8, stk. 3, ved indsættelsen af 4. pkt. om, at udstyr, der installeres fast på en adresse med henblik på opladning af køretøjet, ikke skal indgå i den afgiftspligtige værdi, er udtryk for en retsstilling, som lovgivningsmagten også ønskede skulle være gældende tidligere i forbindelse med afgiftsberigtigelsen af klagerens køretøj, selvom registreringsafgiftslovens § 8, stk. 3, 4. pkt., endnu ikke var konciperet på daværende tidspunkt.
Endelig anførte repræsentanten, at det fremgår af Motorstyrelsens hjemmeside, at den afgiftspligtige værdi opgøres med eventuelt ekstraudstyr monteret fra fabrikken eller af importøren, og at dette ikke er tilfældet vedrørende ladeboksen, hvorfor den også af denne grund må være fritaget for afgift.
Motorstyrelsen fastholdt indstillingen om stadfæstelse og gennemgik og uddybede anbringenderne herfor.
Landsskatterettens afgørelse
Sagen angår, hvordan den afgiftspligtige værdi af det køretøj, som klageren har importeret til eget brug, skal opgøres. Landsskatteretten skal i den forbindelse tage stilling til, om udstyret til opladning af køretøjet, som blev leveret med køretøjet, skal medregnes i køretøjets afgiftspligtige værdi.
Retsgrundlaget
Når der i det følgende henvises til registreringsafgiftsloven, er dette en henvisning til lov nr. 221 af 26. maj 1971 om registreringsafgift af motorkøretøjer m.v. med de senere lovændringer, der var gældende på anmeldelsestidspunktet den 15. december 2020.
Når der henvises til registreringsafgiftsbekendtgørelsen, er dette en henvisning til bekendtgørelse nr. 1487 af 10. december 2018 om registreringsafgift, der er udstedt med hjemmel i registreringsafgiftsloven.
Ved køretøjets afgiftsberigtigelse anvendes således de regler, der var gældende på anmeldelsestidspunktet, som også anvendt af Motorstyrelsen i den påklagede afgørelse.
Af registreringsafgiftslovens § 8, stk. 1 og 3, fremgår følgende:
"Stk. 1. Den afgiftspligtige værdi for et nyt køretøj er dets almindelige pris, indbefattet merværdiafgift, men uden afgift efter denne lov, ved salg til bruger her i landet på registreringstidspunktet eller, hvis told- og skatteforvaltningen inden køretøjets registrering udsteder bevis for afgiftsberigtigelsen, på tidspunktet for bevisets udstedelse. Den afgiftspligtige værdi må ikke være lavere end den pris, der er betalt for køretøjet, jf. dog § 9, stk. 4. I den afgiftspligtige værdi af nye køretøjer indregnes altid mindst 9 pct. i samlet avance for importør og forhandler. Den afgiftspligtige værdi må ikke indeholde negativ importøravance, jf. dog § 9, stk. 3 og 4. Såfremt told- og skatteforvaltningen konstaterer, at elementer, herunder avance, som indgår i beregningen af den afgiftspligtige værdi, overflyttes eller faktureres, så de ikke længere omfattes af den afgiftspligtige værdi, kan de transaktioner, hvor den pågældende overflytning eller omfakturering er konstateret, tilsidesættes i relation til afgiften.
Stk. 3. Til den afgiftspligtige værdi medregnes værdien af alt udstyr, som leveres med køretøjet, eller hvortil køretøjet er indrettet. Uden for afgiftsberegningen kan holdes ekstraudstyr, der leveres af forhandleren i forbindelse med køretøjets salg til bruger og efter særskilt aftale mellem forhandleren og brugeren, dog betinget af, at montering eller udførelse af arbejdet i øvrigt på køretøjet ikke foretages af fabrikations- eller importørvirksomheden. Til den afgiftspligtige værdi medregnes heller ikke betaling for sidevogne, som utvivlsomt er konstrueret og indrettet til godstransport og ikke benyttes til persontransport."
Det fremgår af registreringsafgiftslovens § 9, stk. 1-4:
"Stk. 1. Den almindelige pris for et nyt køretøj ved salg til bruger kan anmeldes for told- og skatteforvaltningen af den, som har fastsat prisen. Anmeldelsen skal indeholde oplysninger om, hvilket udstyr den anmeldte pris omfatter.
Stk. 2. Er der anmeldt en pris for et køretøj efter stk. 1, anvendes denne pris som køretøjets afgiftspligtige værdi. Såfremt køretøjet sælges til en højere pris end den, der er anmeldt efter stk. 1, anvendes dog denne salgspris som køretøjets afgiftspligtige værdi. Køretøjet kan ikke afgiftsberigtiges på grundlag af en lavere pris end den anmeldte, medmindre det kan godtgøres, at den lavere pris indeholder de elementer, som efter § 8, stk. 1 og 3, indgår i den afgiftspligtige værdi. Såfremt den samlede avance for importør og forhandler er under 9 pct., forhøjes den afgiftspligtige værdi med 25 pct. af forskellen mellem en beregnet avance og den faktiske avance. 98 Forhandlere underretter told- og skatteforvaltningen om afvigelser fra den anmeldte pris.
Stk. 3. Såfremt udsving i valutakurser medfører, at en anmeldt pris vil indeholde negativ importøravance, skal der ske fornyet anmeldelse. Der ses dog bort fra valutakursudsving, der medfører negativ importøravance i en sammenhængende periode på indtil 3 måneder.
Stk. 4. Er der ikke over for told- og skatteforvaltningen anmeldt pris for et nyt køretøj, eller er betingelserne efter stk. 2 om afgiftsberigtigelse på grundlag af en lavere pris end den anmeldte ikke opfyldt, fastsættes den afgiftspligtige værdi af køretøjet skønsmæssigt, jf. dog stk. 5."
Landsskatterettens begrundelse og resultat
Køretøjets afgiftspligtige udstyr
Af købskontrakten vedrørende sagens køretøj fremgår det, at klageren bl.a. tilkøbte udstyr til opladning af køretøjet i form af den vægmonterede dockingstation "Porsche lader", ladeenheden "Mobile Charger Connect" samt et ladekabel.
Det følger af ordlyden af registreringsafgiftslovens § 8, stk. 3, 1. pkt., at værdien af alt udstyr, der leveres med køretøjet, eller hvortil køretøjet er indrettet, skal medregnes i den afgiftspligtige værdi. Herunder skal eksempelvis også undervognsbehandling af et nyt køretøj anses for afgiftspligtigt udstyr i bestemmelsens forstand og derfor medregnes i den afgiftspligtige værdi, jf. U.1983.151H. Således må "udstyr" fortolkes udvidende, idet udstyr efter bestemmelsen også kan omfatte andre elementer, end der følger af en naturlig sproglig forståelse.
Vægmonteret dockingstation
En vægmonteret dockingstation opnår kun sin tilsigtede virkning ved at være monteret afsondret fra køretøjet, og monteringen af denne skal ikke foretages af køretøjets fabrikant, importør eller forhandler.
Det må forudsættes, at det afgiftspligtige udstyr, der omhandles i registreringsafgiftslovens § 8, stk. 3, 1. pkt., har en sådan tilknytning til køretøjet og dets funktionsmåde, at det er egnet til at følge med køretøjet ved dets normale anvendelse. Udstyr i form af en vægmonteret dockingstation er derfor af en anden type og har et andet formål end udstyr, der forudsættes monteret i eller på køretøjet, eller som er egnet til at medbringes i køretøjet med henblik på at understøtte dets normale anvendelse. Den vægmonterede dockingstation kan derfor ikke betegnes som udstyr i relation til registreringsafgiftslovens § 8, stk. 3, 1. pkt., og skal derfor ikke medregnes ved opgørelsen af køretøjets afgiftspligtige værdi.
Ladeenhed
Efter det oplyste om Mobile Charger Connect er der tale om en mobil ladeenhed, der både kan tilkobles en vægmonteret dockingstation, men som også er egnet til at følge med køretøjet ved dets normale anvendelse med henblik på at oplade køretøjet på forskellige lokaliteter. Ladeenheden kan derfor betegnes som udstyr i relation til registreringsafgiftslovens § 8, stk. 3, 1. pkt. Udstyret skal derfor medregnes ved opgørelsen af køretøjets afgiftspligtige værdi.
Ladekabel
Et ladekabel kan medbringes i køretøjet med henblik på opladning heraf ved privat og offentlig ladeinfrastruktur og er egnet til at følge med køretøjet ved dets normale anvendelse. Ladekablet kan derfor betegnes som udstyr i relation til registreringsafgiftslovens § 8, stk. 3, 1. pkt. Udstyret skal derfor medregnes ved opgørelsen af køretøjets afgiftspligtige værdi.
Fastsættelse af køretøjets afgiftspligtige værdi
Markedet og prisniveauet for køretøjer i udlandet kan være anderledes end i Danmark, hvorfor Landsskatteretten finder, at der fortrinsvis må inddrages oplysninger om priser i Danmark, når køretøjets almindelige pris ved salg til bruger her i landet skal fastsættes. Fakturaprisen, svarende til 1.067.895 kr. uden merværdiafgift, fra den udenlandske forhandler kan derfor ikke anvendes direkte til at fastsætte køretøjets afgiftspligtige værdi efter registreringsafgiftslovens § 8, stk. 1.
Det må forudsættes, at de importører og forhandlere, der pålægges et krav om avance på mindst 9 pct., henholdsvis importerer og sælger motorkøretøjer med det formål at opnå avance ved køretøjernes ejerskifte gennem handelskæden her i landet. I tilfælde, hvor en bruger erhverver et køretøj i udlandet, vil der allerede være erlagt en avance til den udenlandske importør og forhandler. Landsskatteretten finder derfor, at der ikke eksisterer en handelskæde her i landet, som kan pålægges et krav om avance på mindst 9 pct., når køretøjet efterfølgende importeres til Danmark til eget brug.
For modellen Porsche Taycan Turbo af modelår 2020, svarende til sagens køretøj, er der anmeldt en standardpris for told- og skatteforvaltningen gældende for perioden 21. februar 2020 til 9. december 2020. Den afgiftspligtige værdi er herved oplyst til 1.195.681 kr. For perioden 25. september 2020 til 5. januar 2021 findes en anmeldt standardpris for Porsche Taycan Turbo af modelår 2021. Den afgiftspligtige værdi udgjorde 1.201.276 kr.
Sagens køretøj blev anmeldt til afgiftsberigtigelse den 15. december 2020, og der forelå således ikke en gældende standardpris for modellen Porsche Taycan Turbo af samme modelår som sagens køretøj på anmeldelsestidspunktet. De anmeldte standardpriser, der sædvanligvis fastsættes af en importør for en gruppe af indbyrdes tilsvarende køretøjer, omfatter ikke sagens køretøj, der er parallelimporteret, hvorfor en anmeldt standardpris ikke vil kunne anvendes direkte som køretøjets afgiftspligtige værdi efter registreringsafgiftslovens § 9, stk. 2.
Den afgiftspligtige værdi for sagens køretøj må derfor fastsættes skønsmæssigt, jf. registreringsafgiftslovens § 9, stk. 4.
Modellen Porsche Taycan Turbo blev annonceret på Porsche Danmarks hjemmeside den 9. december 2020 med prisen "fra 1.449.992 kr. inkl. moms og afgifter." Denne udsalgspris inkl. registreringsafgift fremkommer ved en afgiftspligtig værdi på 1.200.753 kr.
Det fremgår af købskontrakten fra G1 samt af køretøjets vognkortsoplysninger, at køretøjet har afgiftspligtigt ekstraudstyr. Af ekstraudstyrsliste til ovennævnte standardprisanmeldelser fremgår dette til en afgiftspligtig værdi på 243.020 kr. Hertil er ikke medregnet udstyret "NJ1 Porsche lader."
Den afgiftspligtige værdi for sagens køretøj fastsættes skønsmæssigt. I skønnet indgår oplysningen om køretøjets købesum i Luxembourg uden tillæg af den udenlandske merværdiafgift. Med særlig vægt indgår oplysningerne fra de ovennævnte standardprisanmeldelser for tilsvarende køretøjer, oplysningen om udsalgsprisen hos Porsche Danmark og oplysningerne om køretøjets udstyr. Der er således inddraget alle momenter, der efter registreringsafgiftsloven skal indgå ved fastsættelsen af den afgiftspligtige værdi, herunder også den sædvanlige avance vedrørende køretøjet ved salg til bruger her i landet.
Konklusion
Ud fra en samlet vurdering af ovenstående fastsætter Landsskatteretten den afgiftspligtige værdi til 1.400.000 kr. Registreringsafgiften kan herefter beregnes til 309.013 kr.
Landsskatteretten ændrer Motorstyrelsens afgørelse i overensstemmelse hermed.