Dato for udgivelse
13 dec 2024 11:57
Dato for afsagt dom/kendelse/afgørelse/styresignal
19 nov 2024 11:38
SKM-nummer
SKM2024.635.SR
Myndighed
Skatterådet
Ansvarlig styrelse
Skattestyrelsen
Sagsnummer
24-1117962
Dokument type
Bindende svar
Overordnede emner
Moms og lønsumsafgift
Overemner-emner
Momsfritagelse og -godtgørelse + Undtagelser og fritagelse for lønsumsafgift
Emneord
Skibe i udenrigsfart, levering af brændstof, persontransport til eller fra udlandet, lystfiskere
Resumé

Med skibet HS, transporterede Spørger betalende lystfiskere ud til Y-sted, der ligger uden for det danske momsområde. Spørger ønskede bekræftet, at sejladsen til Y-sted var sejlads i udenrigsfart, således han kunne modtage brændstof til skibet momsfrit. Spørger ønskede endvidere bekræftet, at der ikke skulle betales lønsumsafgift for sejlads i udenrigsfart.

Skatterådet kunne bekræfte, at sejlads med skibet HS ud til Y-sted, en destination som ligger uden for det danske momsområde, var sejlads i udenrigsfart, idet skibet overvejende blev anvendt til at sejle lystfiskere ud til denne destination. Det var for denne vurdering ikke afgørende, om den destination, der ligger uden for det danske momsområde, var en havn eller en anden defineret destination.

Skatterådet bekræftede endvidere, at Spørger ikke var omfattet af lønsumsafgiftspligten i forbindelse med personbefordring af lystfiskere til Y-sted, idet Spørger sejlede direkte ud til denne destination uden for det danske momsområde.

Hjemmel

Momsloven (lovbekendtgørelse nr. 209 af 27. februar 2024)
Lønsumsafgiftsloven (lovbekendtgørelse nr. 2729 af 21. december 2021)

Reference(r)

Momsloven § 34, stk. 1, nr. 8
Momsloven § 34, stk. 1, nr. 9
Lønsumsafgiftsloven § 1, stk. 2, nr. 6

Henvisning

Den juridiske vejledning 2024-2, afsnit D.A.10.1.3.2

Spørgsmål

  1. Det ønskes bekræftet, at Spørger kan modtage leverancer af dieselolie til skibet HS momsfrit, jf. momslovens § 34, stk. 1, nr. 9
  2. Det ønskes bekræftet, at Spørger ikke skal betale lønsumsafgift i forbindelse med lystfiskersejlads udenfor 12 sømil.

Svar

  1. Ja
  2. Ja

Under hensyn til skattemyndighedernes tavshedspligt, jf. skatteforvaltningslovens §17, offentliggøres det bindende svar i redigeret form.

Beskrivelse af de faktiske forhold

Spørger foretager erhvervsmæssig sejlads med skibet HS. Skibet er registreret i DIS (Dansk International Skibsregister) som et fragtskib.

Spørger udfører persontransport med sejlads af betalende lystfiskere. Disse sejladser udgør ca. 98 % af skibets samlede sejlads.

Spørger oplyser, at for året 2023 er der indberettet lønsumsbidrag for i alt 93 dage, hvoraf 90 dage er sejlads uden for 12 sømil. På en sejladsdag med lystfiskere, bruges der i tid xx minutter til 12-milegrænsen på vej ud. Når skibet når ud på Y-sted 20 - 40 mil fra Y-by, så driver skibet for fiskeri i ca. 7 timer eller sejler i langsom fart. På hjemturen sejler skibet inden for 12-sømilegrænsen de sidste xx minutter af sejladsen.

Opgørelse over sejlads, der går uden for 12 sømil:

  • Opgørelse i sømil bliver 70 sømil pr. sejldag.
    70 mil - (2*12) = 46 pr. dag uden for 12 mil *90 dage årligt = 4.140 mil uden for 12 mil.
  • Opgørelse i timer uden for 12 mil: [675 timer]

[...]

Sejlads inden for 12 sømils grænsen:

  • Opgørelse i sømil bliver 30 mil pr sejldag
    30 mil *3 dage = 90 mil + (90 dage * (2*12) = 2.250 mil inden for 12 mil
  • Opgørelse i timer inden for 12 mil: [150 timer]

[...]

Spørger har oplyst, at 98 % af bådens sejladser sker med lystfiskere. Der foretages i praksis ikke sejladser med [andet].

Spørgers opfattelse og begrundelse

Spørgsmål 1

Spørger ønsker spørgsmål 1 besvaret med "Ja"

Det er Spørgers opfattelse, at sejladser med skibet HS er omfattet af momslovens § 34, stk. 1, nr. 9, hvorefter levering af varer bestemt som brændstof til skibe i udenrigsfart er fritaget for afgift, mod udstedelse af en kaptajnserklæring.

Der henvises til EU-Domstolens sag C-291/18, Grup Servicii Petroliere, samt SKM 2019.628.SKTST.

Spørgsmål 2

Spørger ønsker spørgsmål 2 besvaret med "Ja"

Det er Spørgers opfattelse, at Spørger ikke skal betale lønsumsafgift af den del af personbefordringen, der foregår uden for 12-sømilegrænsen.

Dette beregnes med 1 dag uden for 12 sømil = 1 dag med fritagelse for lønsumsbidrag.

Skattestyrelsens indstilling og begrundelse

Spørgsmål 1

Det ønskes bekræftet, at Spørger kan modtage levering af dieselolie til skibet HS momsfrit, jf. momslovens § 34, stk. 1, nr. 9.

Begrundelse

Spørger driver virksomhed ved sejlads med lystfiskere i skibet HS. Spørgere sejler lystfiskerne ud til Y-sted, der er et område, som ligger mellem 20 - 40 sømil ude fra Y-by.

I 2023 havde Spørger i alt 93 sejldage, hvoraf de 90 dage var med lystfiskere til Y-sted.

Det følger af momslovens § 34 stk. 1, nr. 9, at levering af brændstof til skibe, som er omfattet af § 34, stk. 1, nr. 8 er fritaget for moms.

Momslovens § 34, stk. 1, nr. 9, har underliggende hjemmel i momssystemdirektivets artikel 150, stk. 2 og artikel 394.

I henhold til § 34, stk. 1, nr. 8, fritages nødvendigt udstyr, der leveres til brug ombord på skibe i udenrigsfart, bortset fra lystfartøjer.

Det følger således af momslovens § 34, stk. 1, nr. 9, jf. nr. 8, at der ikke skal beregnes moms ved levering af brændstof til skibe som sejler i udenrigsfart.

Ved vurdering af om et skib er i udenrigsfart, skal der kun skelnes mellem trafik internt i Danmark og mellem Danmark og udlandet. Det har således ingen betydning, om trafikken sker inden for eller uden for EU.

Det fremgår af Den juridiske vejledning, afsnit D.A.10.1.3.2, at ved udenrigsfart forstås:

  • Skibsfart, der overvejende finder sted mellem havne uden for det danske momsråde som defineret i momslovens § 2, og
  • Skibsfart, der overvejende finder sted mellem en havn, der er beliggende inden for det danske momsområde, og havne, der er beliggende uden for dette område.

Det følger endvidere af afsnittet, at ved overvejende forstås, at mere end 50 % af sejladsen foregår på den nævnte måde.

Der er således to betingelser, der skal være opfyldt, for at et skib kan anses for at sejle i udenrigsfart, og dermed omfattet af momsfritagelsen.

  1. skibsfarten skal finde sted mellem en havn, der er beliggende inden for det danske momsråde, og havne, der er beliggende uden for dette område.
  2. skibet skal overvejende, dvs. mere end 50 %, sejle i udenrigsfart.

Det danske momsområde er defineret i momslovens § 2, og omfatter de danske landområder og søterritoriet samt luftrummet derover. Momsområdet omfatter ikke Færøerne og Grønland.

Søterritoriet udgøres af det indre territoriale farvand og det ydre territoriale farvand indtil 12 sømil fra kyst- eller basislinier. Se også Den juridiske vejledning, afsnit D.A.2.1.

Spørger sejler ud fra Y-by til Y-sted, der ligger mellem 20 - 40 sømil ude fra Y-by. Spørger gør holdt ved Y-sted og enten driver eller sejler langsomt rundt på Y-sted med det formål, at de passagerer der er ombord, kan fiske. Efter endt fiskeri sejles der tilbage til Y-by.

Spørger sejler dermed ud af det danske momsområde på disse sejladser, idet 12 sømilegrænsen passeres.

Skattestyrelsen finder ikke, det er afgørende for at opfylde betingelsen om at sejle i udenrigsfart, at der sejles fra én havn til en anden havn. Det forhold, at der sejles ud til en destination uden for det danske momsområde, i dette tilfælde Y-sted, men eksempelvis også til en boreplatform eller en anden defineret destination kan, efter Skattestyrelsens opfattelse, sidestilles med at sejle til en havn uden for det danske momsområde.

Skattestyrelsen finder endvidere, at Spørger overvejende sejler i udenrigsfart med skibet HS, idet Spørger har oplyst, at 98% af skibets samlede sejlads går ud til Y-sted. Det skal i denne forbindelse bemærkes, at ved vurdering af om et skib overvejende sejler i udenrigsfart, er det skibets samlede distance på den enkelte tur, der går uden for det danske momsområde, der skal anses som udenrigsfart. I Spørgers tilfælde anses skibet HS således for at sejle i udenrigsfart under hele skibsfarten Y-by - Y-sted - Y-by.

På baggrund af ovenstående, kan Skattestyrelsen bekræfte, at Spørger kan få leveret brændstof til skibet HS momsfrit, jf. momslovens § 34, stk. 1, nr. 9, når skibet overvejende sejler i udenrigsfart.

Indstilling

Skattestyrelsen indstiller, at spørgsmål 1 besvares med "Ja".

Spørgsmål 2

Det ønskes bekræftet, at Spørger ikke skal betale lønsumsafgift i forbindelse med lystfiskersejlads udenfor 12 sømilegrænsen.

Begrundelse

Det lægges til grund for besvarelsen, at Spørger foretager personbefordring som omfattet af momslovens § 13, stk. 1, nr. 15, når han med skibet HS sejler lystfiskere ud til Y-sted for at fiske.

Det følger af lønsumsafgiftslovens § 1, stk. 1, 1. pkt., at der betales en afgift til statskassen af virksomheder, der leverer varer og ydelser mod vederlag, der er fritaget for afgift efter momslovens § 13, stk. 1, nr. 1, 3, 5, 6, 10-12, nr. 15 og 16 og nr. 19, jf. dog nedenfor stk. 2 og 3, og af virksomheder med anden økonomisk virksomhed, der mod vederlag leverer ydelser, der ikke er afgiftspligtige efter momsloven.

En undtagelse til denne hovedregel fremgår af lønsumsafgiftslovens § 1, stk. 2. nr. 6, hvorefter virksomheder med aktiviteter vedrørende persontransport, der sker direkte til eller fra udlandet, ikke er omfattet af lønsumsafgiftspligten.

En nærmere definition af udlandet fremgår af Den juridiske vejledning afsnit D.B.2.9, hvorefter udlandet skal forstå som geografiske områder, som ikke er omfattet af det danske momsområde. Udlandet forstås derfor både som andre EU-lande og lande uden for EU, herunder Færøerne og Grønland.

Om persontransport der sker direkte til eller fra udlandet, har Told- og Skattestyrelsen i SKM 2003.201 TSS udtalt, at det er styrelsens opfattelse, at persontransport til og fra boreplatforme, der befinder sig udenfor 12-sømilegrænsen, er omfattet af fritagelsesbestemmelsen i lønsumsafgiftslovens § 1, stk. 2, nr. 6 som persontransport direkte til og fra udlandet.

Spørger sejler ifølge det oplyste ikke til boreplatforme, men til Y-sted med lystfiskere, hvor der gøres hold for at fiske. Det lægges til grund, at der sejles direkte fra Y-by til Y-sted og retur til Y-by. Y-sted ligger mellem 20- 40 sømil ud fra Y-by. Spørger sejler således direkte ud af det danske momsområde, ved passage af 12 sømilegrænsen.

Skattestyrelsen finder det ikke afgørende, for at være omfattet af fritagelsesbestemmelsen i lønsumsafgiftslovens § 1, stk. 2, nr. 6, hvilken specifik destination den enkelte persontransport har, når bare persontransporten har en konkret destination som mål, som ligger uden for det danske momsområde, og der sejles direkte til denne destination.

Skattestyrelsen kan således bekræfte, at Spørger ikke skal betale lønsumsafgift, når der sejles passagerer direkte ud til Y-sted, der ligger uden for det danske momsområde, jf. lønsumsafgiftslovens § 1, stk. 2, nr. 6.

Indstilling

Skattestyrelsen indstiller, at spørgsmål 2 besvares med "Ja"

Skatterådets afgørelse og begrundelse

Skatterådet tiltræder Skattestyrelsens indstilling og begrundelse.

Lovgrundlag, forarbejder og praksis

Spørgsmål 1

Lovgrundlag

Momslovens

§ 2 Det danske afgiftsområde omfatter de danske landområder og søterritoriet samt luftrummet derover. Afgiftsområdet omfatter ikke Færøerne og Grønland.

§ 34 stk. 1 Følgende leverancer af varer og ydelser er fritaget for afgift:

(...)

8) Nødvendigt udstyr, der leveres til brug om bord på skibe i udenrigsfart, bortset fra lystfartøjer, og ydelser, der præsteres for sådanne skibe og deres ladning.

9) Leveringer af varer bestemt som brændstof til skibe omfattet af nr. 8 og forsyninger, herunder proviant, til skibe til brug om bord eller til salg til passagerer m.v. i overensstemmelse med toldlovens regler.

(...)

Momssystemdirektivet

Artikel 150, stk. 2 Indtil de i stk. 1 omhandlede bestemmelser træder i kraft, kan medlemsstaterne begrænse omfanget af de fritagelser, der er omhandlet i artikel 148, litra a) og b).

Artikel 394 De medlemsstater, som pr. 1. januar 1977 anvendte særlige foranstaltninger for at forenkle afgiftsopkrævningen eller for at forhindre visse former for momsunddragelse eller momsundgåelse, kan opretholde disse på betingelse af, at Kommissionen har fået meddelelse herom inden den 1. januar 1978, og under forudsætning af, at forenklingsforanstaltningerne er i overensstemmelse med det i artikel 395, stk. 1, andet afsnit, fastsatte kriterium.

Praksis

Den juridiske vejledning

D.A.2.1 Definition: Det danske momsområde

ML § 2, stk. 1, fastlægger det geografiske anvendelsesområde for den danske momslov, dvs. det danske momsområde.

Det danske momsområde omfatter de danske landområder, søterritoriet samt luftrummet over disse områder.

Søterritoriet udgøres af det indre territoriale farvand og det ydre territoriale farvand indtil 12 sømil (22.224 m) fra kyst- eller basislinier.

Momsloven gælder ikke for Færøerne og Grønland. Færøerne og Grønland er ikke medlem af EU.

D.A.10.1.3.2 Hvornår er et skib i udenrigsfart?

Ved afgørelsen af, om der er tale om udenrigsfart, skal der kun skelnes mellem trafik internt i Danmark og mellem Danmark og udlandet. Altså har det ingen betydning, om trafikken sker inden for/uden for EU.

Ved udenrigsfart forstås herefter:

  • skibsfart, der overvejende finder sted mellem havne uden for det danske momsområde, som defineret i ML § 2 (se afsnit D.A.2.1), og
  • skibsfart, der overvejende finder sted mellem en havn, der er beliggende inden for det danske momsområde, og havne, der er beliggende uden for dette område.

Ved overvejende forstås, at mere end 50 pct. af sejladsen foregår på den nævnte måde. Se

TfS 1999, 393, der er gengivet i afsnit D.A.10.1.3.1.

Spørgsmål 2

Lovgrundlag

Lønsumsafgiftsloven

§ 1, stk. 1 Der betales en afgift til statskassen af virksomheder, der mod vederlag leverer varer og ydelser, der er fritaget for afgift efter momslovens § 13, stk. 1, nr. 1, nr. 3, nr. 5 og 6, nr. 10-12, nr. 15 og 16 og nr. 19, jf. dog nedenfor stk. 2 og 3, og af virksomheder med anden økonomisk virksomhed, der mod vederlag leverer ydelser, der ikke er afgiftspligtige efter momsloven. Der betales tillige afgift af virksomheder, der udgiver eller importerer aviser omfattet af momslovens § 34, stk. 1, nr. 18.

§1, stk. 2 Afgiftspligten efter stk. 1, 1. pkt., omfatter ikke virksomhedens aktiviteter

Vedrørende

(...)

6) persontransport, når transporten sker direkte til eller fra udlandet,

(...)

Momsloven

§ 13, stk. 1 Følgende varer og ydelser er fritaget for afgift:

(...)

15) Personbefordring. Fritagelsen omfatter dog ikke anden erhvervsmæssig passagerkørsel med bus end rutekørsel. 116 I forbindelse med befordring til eller fra udlandet omfatter fritagelsen efter 1. pkt. tillige passagernes ledsagende bagage og transportmidler.

Praksis

Den juridiske vejledning

Afsnit D.B.2.9. Definition: Udlandet

Ved udlandet skal der forstås geografiske områder, som ikke er omfattet af det danske momsområde. Se afsnit D.A.2.1 om det danske momsområde og SKM2003.201.TSS.

Ved udlandet forstås derfor både andre EU-lande og lande uden for EU, herunder Færøerne og Grønland.

Persontransport til eller fra udlandet er fx:

  • Transport af personer med passagerfly fra København til Oslo
  • Rutekørsel med bus fra Berlin til København
  • Persontransport til eller fra en boreplatform, som står uden for 12-sømile-grænsen. Det skyldes, at boreplatformen er placeret uden for det danskemomsområde. Se SKM2003.201.TSS
  • Kørsel med rustvogn over landegrænser. Kørsel med rustvogn over landegrænser var fritaget for arbejdsmarkedsbidrag (ambi), som persontransport direkte til eller fra udlandet. Se TfS 1988, 593, Direktoratet for Toldvæsenet.

SKM2003.201 TSS

(...)

Momslovens § 2, stk. 1 fastlægger det geografiske anvendelsesområde for den danske momslov. Det danske momsområde omfatter de danske landområder, søterritoriet samt luftrummet over disse områder. Søterritoriet udgøres af det indre territoriale farvand og det ydre territoriale farvand indtil 12 sømile ude fra kyst- eller basislinien.

Det er styrelsens opfattelse, at persontransport omfattet af fritagelsesbestemmelsen i momslovens § 13, stk. 1, nr. 15, er omfattet af lønsumsafgiftspligten, jf. lønsumsafgiftslovens § 1, stk. 1, når transporten finder sted inden for det i momslovens § 2, stk. 1, anførte område.

Persontransport til og fra boreplatforme, der befinder sig udenfor 12-sømile-grænsen, er således efter styrelsens opfattelse omfattet af fritagelsesbestemmelsen i lønsumsafgiftslovens § 1, stk. 2, nr. 5, som persontransport direkte til og fra udlandet.