Dato for udgivelse
04 dec 2024 10:24
Dato for afsagt dom/kendelse/afgørelse/styresignal
22 okt 2024 09:52
SKM-nummer
SKM2024.612.SR
Myndighed
Skatterådet
Ansvarlig styrelse
Skattestyrelsen
Sagsnummer
24-1227883
Dokument type
Bindende svar
Overordnede emner
Afgift
Overemner-emner
Miljøafgifter
Emneord
Emballageafgift, Afgiftspligt
Resumé

En gavepose med båd blev efter en konkret vurdering fra Skatterådet ikke anset for afgiftspligtig efter emballageafgiftslovens § 2a.  Båndet vedlagt spørgers pose og hullerne på posen blev ikke vurderet at være konstrueret således, at der fremkom en hank.

Hjemmel

Lovbekendtgørelse nr. 600 af 5. maj 2020 om afgift af visse emballager, poser, engangsservice og pvc-folier (emballageafgiftsloven)

Reference(r)

Emballageafgiftslovens § 2 a

Henvisning

Den juridiske vejledning 2024-2, afsnit E.A.7.1.6 Det afgiftspligtige vareområde for bæreposer

Spørgsmål

  1. Kan det bekræftes, at spørgers gavepose ikke er omfattet af afgiftspligten efter emballageafgiftslovens § 2 a?

Svar

  1. Ja

Beskrivelse af de faktiske forhold

Spørger ønsker svar på, om der er poseafgift på den fremsendte gavepose fremstillet i papir.

Spørger har oplyst følgende:

  • Gaveposen er konstrueret som en firkantet gavepose
  • Den har et rumindhold på over 5 liter
  • Materiale: coatet papir — 160 gr/m2
  • Sider og bund er limet
  • Toppen er konstrueret som kurerpose med ekstra klap til ombuk/lukning
  • I klap og top er stanset et hul til lukning med silkesløjfe
  • Bredde 270 mm
  • Højde 470 mm
  • Bund- og sidefals 100 mm

Skattestyrelsens beskrivelse af posen:

  • Materialet er sammenligneligt med en traditionel papirpose
  • Posen er forsynet med en klap i toppen, der kan ombukkes. Posen er også forsynet med en stribe med klister - beskyttet med tape, så posen kan lukkes, når klappen er ombukket. Posen kan genåbnes.
  • Midt på toppen af posen og i klappen findes der i alt 3 huller. Efter lukning opstår et hul, hvor igennem føres et vedlagt ca. 40 cm langt gavebånd. Båndet har ikke kendetegn, der gør båndet forudbestemt til brug som hank. Det er mere nærliggende at anvende båndet som pynt end som hank.
  • Posens huller er ikke forstærkede, og hvis båndet bruges til at bære posen, vurderes posen at have en beskeden bæreevne.
  • Rumfang over 5 liter

Spørgers opfattelse og begrundelse

Vi vurderer ikke denne gavepose som afgiftspligtig, eftersom den udelukkende kan bruges til gaveindpakning. Hullet i toppen kan kun bruges til silkesløjfe, da den vil revne ved mindste belastning.

Skattestyrelsens indstilling og begrundelse

Spørgsmål 1

Det ønskes bekræftet, at Spørgers gavepose ikke er omfattet af afgiftspligten for poser efter emballageafgiftslovens § 2 a.

Begrundelse

Efter emballageafgiftslovens § 2 a, skal der betales afgift af poser fremstillet af papir eller plast mv. med et rumindhold op til hank eller lignende på mindst 5 l.

Spørgers gavepose har et rumindhold på mere end 5 l.

Afgiften på poser blev indsat i lov om afgift af visse detailsalgspakninger ved lov 488 af 30. juni 1993.

Det fremgår af forarbejderne til lov nr. 488/1993, at

" […] Lovforslaget tager sigte på at afgiftspålægge de typer poser, der med rimelighed kan erstattes af stofposer, bærenet, tasker og lignende.

For at afgrænse afgiftspligtige poser i forhold til f.eks. de traditionelle affaldsposer, fryseposer og de brune papirsposer foreslås det kun at afgiftsbelægge poser med hank (eller forberedt til hank) eller lignende. […]

[…] En pose, der opfylder disse kriterier er også afgiftspligtig, selv om den bruges som en almindelig emballage, pose og lign., f.eks. til frugt eller grønt hos detailhandleren. […]"

Det skal således vurderes, hvorvidt spørgers pose kan sidestilles med en traditionel pose, dvs. en pose der med rimelighed kan erstattes af stofposer, bærenet, tasker og lignende, uanset om den måtte blive brugt som emballage. .,

Landsskatteretten afgjorde i SKM2002.512.LSR, at en affaldspose med en snørelukkeordning ikke kunne anses emballageafgiftspligtig.

Af afgørelsen fremgik bl.a. følgende:

"Det kan efter de foreliggende oplysninger lægges til grund, at den i sagen omhandlede pose er forsynet med en snørelukning, der består af to plastsnore, der er svejset til bagstykket i posen og samlet med et brudstykke/sammensvejsning med ringe bæreevne.

Retten finder, at det videre kan lægges til grund, at denne snørelukning hovedsageligt har til formål at fungere som lukning af posen. Det forhold, at snørelukningen tillige - eventuelt efter en sammenbinding - kan anvendes til at bære posen i, kan efter rettens opfattelse ikke medføre, at den i sagen omhandlede pose kan antages at få en funktion, således at den med rimelighed kan erstattes af stofposer mv." (Skattestyrelsen fremhævelse)

Det er Skattestyrelsens vurdering, at spørgers gavepose er sammenligning med posen i SKM2002.512.SR. Gavebåndet vedlagt spørgers pose og hullerne på posen vurderes hovedsageligt have til formål at lukke posen og fungere som udsmykning af posen og ikke som konstruktion til en hank.

Posen kan af derfor ikke antages at have en funktion, så den med rimelighed kan erstattes af stofposer mv. Det gælder uanset, at båndet kan anvendes til at bære posen i, og at posen herved har en beskeden bæreevne.

I SKM2004.485.LSR anså landsskatteretten en plastpose med en snørelukkeordning, der var konstrueret således, at der kunne fremkomme en hank, for afgiftspligtig i medfør af emballageafgiftslovens § 2 a. Snørelukningen bestod af to til posens sider påsvejsede plastsnører, der kunne trækkes ud midt på posens åbning, hvorved der fremkom en hank. I modsætning til SKM2002.512.LSR kunne det ikke lægges til grund, at snørelukningen hovedsageligt har til formål at fungere som lukning af posen. Der kunne ikke lægges vægt på, at der var tale om en affaldspose.

I SKM2016.80.SR afgjorde Skatterådet, at der skulle betales afgift efter emballageafgiftsloven af en gavepose, som kunne lukkes med klister og vedlagt en snor, som ved montering frembragte en hank. Posen var forsynet med klister - beskyttet med tape, som posen kunne lukkes med. Efter lukning skulle enderne på snoren føres igennem to huller i toppen, hvorefter snoren frembragte en hank som følge af modhager i enderne af snoren.

Båndet vedlagt spørgers pose og hullerne på posen vurderes ikke at være konstrueret således, at der fremkommer en hank. Båndet har ikke kendetegn, der gør båndet forudbestemt til anvendelse som hank (fx modhager). Båndet vurderes at have til formål at udsmykke posen. SKM2004.485.LSR og SKM2016.80.SR ændrer derfor ikke Skattestyrelsens vurdering om, at der ikke skal betales afgift af spørgers pose.

Skattestyrelsen indstiller således, at gaveposen og båndet efter en konkret vurdering ikke er afgiftspligtig efter emballageafgiftslovens § 2 a, hvorefter der skal betales afgift af poser fremstillet af papir eller plast mv. med et rumindhold op til hank eller lignende på mindst 5 liter.

Indstilling

Skattestyrelsen indstiller, at spørgsmål 1 besvares med "Ja".

Skatterådets afgørelse og begrundelse

Skatterådet tiltræder Skattestyrelsens indstilling og begrundelse.

Lovgrundlag, forarbejder og praksis

Spørgsmål 1

Lovgrundlag

Emballageafgiftslovens § 2 a

"Der svares tillige afgift af poser fremstillet af papir eller plast mv. med et rumindhold op til hank eller lignende på mindst 5 l."

Forarbejder

Generelle bemærkninger til lov nr. 488/1993 (uddrag)

"Lovforslaget er et led i regeringens forslag om en gennemgribende omlægning af skattesystemet. Der henvises til bemærkningerne til det samtidig hermed fremsatte forslag til lov om ændring af personskatteloven og andre skattelove (Skatteomlægning). Lovforslaget, der indfører afgift af visse poser af papir eller plast m.v., er et led i miljøindsatsen.

Såvel ud fra et miljøsynspunkt som et konkurrenceforvridningssynspunkt bør poser såvel af papir som plast m.v. afgiftsbelægges.

Lovforslaget tager sigte på at afgiftspålægge de typer poser, der med rimelighed kan erstattes af stofposer, bærenet, tasker og lignende.

For at afgrænse afgiftspligtige poser i forhold til f.eks. de traditionelle affaldsposer, fryseposer og de brune papirsposer foreslås det kun at afgiftsbelægge poser med hank (eller forberedt til hank) eller lignende.

Det foreslås endvidere, at der fastsættes et mindstemål, således at små poser, der mere kan betragtes som emballage, ikke afgiftspålægges.

En pose, der opfylder disse kriterier er også afgiftspligtig, selv om den bruges som en almindelig emballage, pose og lign., f.eks. til frugt eller grønt hos detailhandleren. Derimod vil poser, der indeholder f.eks. mel, sukker, hunde- og kattemad, toiletpapir og køkkenruller, og som normalt er lukkede, ikke være omfattet af afgiftspligten, selv om de er forsynet med hank. "

Praksis

SKM2002.512.LSR

En affaldspose med en snørelukkeordning kunne ikke anses emballageafgiftspligtig.

Posen var foroven forsynet med to plastsnore, der var svejset til bagstykket i posen. De to snore var samlet med et brudstykke/sammenlukning, der stort set ingen bæreevne har (en brudstyrke på max. 1 kg.). Virksomheden har oplyst, at posen blev forsynet med et brudstykke/sammensvejsning af snørelukningen for nemheds skyld, idet brudstykket bevirker, at snøren holdes sammen mens posen lukkes.

Retten fandt, at det kunne lægges til grund, at snørelukningen hovedsageligt havde til formål at fungere som lukning af posen. Det forhold, at snørelukningen tillige - eventuelt efter en sammenbinding - kunne anvendes til at bære posen i, kunne efter rettens opfattelse ikke medføre, at den i sagen omhandlede pose kunne antages at få en funktion, således at den med rimelighed kunne erstattes af stofposer mv. Henset til ordlyden af emballageafgiftslovens § 2 a samt forarbejderne hertil, fandt Landsskatteretten, at den af virksomheden fremstillede pose ikke kunne anses for omfattet af afgiftspligten.

SKM2004.485.LSR

En plastpose med en snørelukkeordning, der var konstrueret således, at der kunne fremkomme en hank, ansås afgiftspligtig i medfør af emballageafgiftslovens § 2 a.

Posen var foroven forsynet med to plastsnore på 2 cm, der var svejset fast i posens sider, og som havde samme bæreevne, som resten af posen. Plastsnorene kunne anvendes ved snøring af posen, gennem et hul midtpå i posens overkant.

Retten udtalte, at henset til at snørelukningen var konstrueret således, at der herved fremkom en hank, fandt retten, at den omhandlede pose ved sammensnøring måtte antages at få en funktion, således at den med rimelighed kunne erstattes af stofposer mv. I modsætning til SKM2002.512.LSR kunne det ikke lægges til grund, at snørelukningen i den i sagen omhandlede pose hovedsageligt havde til formål at fungere som lukning af posen. Det bemærkedes, at der hverken på grundlag af lovens ordlyd eller forarbejderne var grundlag for at lægge vægt på den påtænkte eller faktiske konkrete anvendelse af en given pose. Retten fandt derfor, at posen - uanset den påtænkte konkrete anvendelse - med rette var anset for afgiftspligtig i medfør af emballageafgiftslovens § 2 a.

SKM2016.80.SR

Skatterådet bekræftede, at der skulle betales afgift efter emballageafgiftsloven af en gavepose, som kan lukkes med klister og med snor, hvor snoren frembringer en hank.

Det blev lagt til grund, at den pågældende gavepose var fremstillet af kraftigt papir, med forberedelse til montering af hank (huller igennem posen). I toppen af gaveposen var monteret klister - beskyttet med tape, som posen kunne lukkes med. Gaveposen havde et rumindhold på mere end 5 liter. Spørger fremsendte også en snor. Snoren har særlige tiltag/modhager, som gør at snoren kan anvendes som hank.

Gaveposen med forberedelse til hank blev anset for afgiftspligtig efter emballageafgiftslovens § 2a, hvorefter der skal betales afgift af poser fremstillet af papir eller plast mv. med et rumindhold op til hank eller lignende på mindst 5 liter.

Den juridiske vejledning

E.A.7.1.6 Det afgiftspligtige vareområde for bæreposer (uddrag)

"Afgiftspligten omfatter poser (bæreposer) af papir eller plast mv. med hank eller lignende, fx stropper eller snipper, der kan sammenbindes, og som

  • har et rumindhold op til hank på mindst 5 liter og
  • med rimelighed kan erstattes af stofposer, bærenet, tasker og lignende.

Se EMBAL § 2a.

Der er ikke afgift på følgende poser

  • lukkede poser (topsvejsede) til fx køkkenruller og toiletpapir
  • poser, der er umiddelbart sammenlignelige med bærenet og tasker, fx poser af meget kraftig plast."
  • Rumfang over 5 liter