Motorstyrelsen har givet afslag på ansøgningen om dispensation til at sidemontere nummerpladen på en motorcykel.
Landsskatteretten hjemviser Motorstyrelsens afgørelse.
Faktiske oplysninger
Klageren ansøgte den 3. maj 2021 om dispensation for sidemonteret nummerplade på en BMW R80T motorcykel med reg.nr. […] og stelnummer […]. Et køretøj i klasse L3.
Klageren fremsendte i forbindelse hermed oplysninger og billeder af motorcyklen til Motorstyrelsen. Motorcyklen var på daværende tidspunkt under ombygning.
Klageren ønsker at montere en nummerpladeholder fra G1 GmbH på køretøjet.
Montering af nummerpladeholderen vil ifølge de i forbindelse med dispensationsansøgningen fremsendte billeder resultere i, at køretøjets nummerplade vil være placeret, så den ikke flugter med yderkanten af baghjulet.
I forbindelse med klagesagsbehandlingen har klageren fremsendt nyt billedmateriale. Ombygningen af motorcyklen er nu færdig.
Der foreligger TÜV-godkendelser for nummerpladeholderen og bagrammen.
Der foreligger ingen typegodkendelse for køretøjet.
Motorstyrelsens afgørelse
Motorstyrelsen har den 8. juli 2021 truffet afgørelse angående dispensation for sidemonteret nummerplade. Klageren fik afslag på sin dispensationsansøgning, således at klageren ikke fik tilladelse til at benytte sig af en sidemonteret nummerplade på køretøjet.
Motorstyrelsen har anført følgende begrundelse:
"Da vi ikke har modtaget
· Kopi af EU-typegodkendelse, hvoraf det fremgår, at motorcyklen er godkendt med en nummerpladeholder placeret på siden
eller
· Erklæring fra motorcykelfabrikant eller dennes repræsentant om, at motorcyklen fra fabrikken er konstrueret og produceret således, at nummerpladen er sidemonteret og ikke kan monteres bag på motorcyklen
finder vi det ikke dokumenteret, at din motorcykel fra fabrikken er konstrueret og produceret således, at nummerpladen ikke kan monteres bag på motorcyklen.
Vi mener derfor ikke, at du opfylder betingelserne for at kunne opnå dispensation for sidemonteret nummerplade."
Klagerens opfattelse
Klageren har den 27. juli 2021 nedlagt påstand om, at hans nummerplademontering opfylder betingelserne efter EU forordning 44/2014, hvorfor han bør få tilladelse til sidemonteret nummerplade på køretøjet.
Til støtte for sin påstand gør klageren gældende, at:
• Afslaget er givet med baggrund i et nyhedsbrev fra Motorstyrelsen.
• Motorstyrelsen bør efterleve afsnit I.A.5.10 i den Juridisk vejledning for bl.a. montering af nummerplader.
• Afsnit I.A.5.10 henviser til Kommissionens delegerede forordning nr. 44/2014 for montering og placering af nummerplade.
• Færdselsstyrelsen henviser til, at tohjulede køretøjer, systemer, komponenter og separate tekniske [enheder] skal være godkendt efter EU-forordning 168/2013 før ibrugtagning i Danmark.
• EU-forordning 168/2013 er senere udbygget af forordning 44/2014 om montering og placering af nummerplade for at harmonisere reglerne i EU på området.
• Klagerens nummerplademontering er godkendt efter EU forordning 44/2014. Der er henvisning i TUV-godkendelse. Dette bør anerkendes af både Motorstyrelsen og Færdselsstyrelsen.
Klageren henviser i øvrigt til, at der i EU-forordning 168/2013 og 44/2014 står følgende:
"Artikel 6 Medlemsstaternes forpligtelser
3. Medlemsstaterne må ikke forbyde, begrænse eller hindre markedsføring af, registrering af eller ibrugtagning af køretøjer, systemer, komponenter eller separate tekniske enheder af grunde, der vedrører aspekter af fremstillingen af dem og deres funktioner, som er omfattet af denne forordning, hvis de opfylder kravene i denne forordning."
Derudover henviser klageren til TUV-typegodkendelsen for komponenten, der ifølge klageren beskriver klart, at nummerpladeholderens montering og placering er godkendt efter gældende EU-forordninger 44/2014 og herunder 168/2013. Klageren mener derfor, at nummerpladeholderen berettiger til dispensation samt, at den er lovlig at bruge i EU og derfor også i Danmark.
Motorstyrelsens udtalelse
Motorstyrelsen har i forbindelse med sagens behandling ved Skatteankestyrelsen udtalt følgende:
"A skriver i klagen, at Motorstyrelsen ikke efterlever gældende EU-forordninger på området for motorcykler, og at Motorstyrelsens afslag er lavet på baggrund af et nyhedsbrev.
Det er vi ikke enige i.
Der er ikke tale om, at Motorstyrelsen ikke efterlever gældende EU-forordninger.
Sagen handler om dispensation for sidemontering af nummerpladen på en motorcykel. Motorstyrelsen har truffet afgørelse om, at vi ikke kan godkende motorcyklen med den nuværende placering af nummerpladen.
Der er indsendt TÜV godkendelser på bagrammen og nummerpladeholderen til motorcyklen, og de er godkendt efter en EU-forordning.
Det er Motorstyrelsens opfattelse, at TÜV godkendelserne udelukkende er godkendelse af de pågældende komponenter til motorcyklen.
Der foreligger ikke en EU-typegodkendelse, hvoraf det fremgår, at motorcyklen som helhed er godkendt med en nummerpladeholder placeret på siden.
Motorstyrelsen skal også bemærke, at afgørelsen er truffet med baggrund i reglerne om nummerpladers montering og placering jfr. § 69, stk. 2 med senere ændringer i bekendtgørelse nr. 1643 af 17. december 2018 - og ikke som anført i klagen - med baggrund af et nyhedsbrev."
Klagerens bemærkninger til Motorstyrelsens udtalelse
Klageren har bemærket følgende til Motorstyrelsens udtalelse:
"[…]
Bemærkning 1. Motorcyklens placering af nummerplade er godkendt af TUV der er certificere og typegodkender af motorcykler, komponenter og tekniske systemer for EU efter forordning 44/2014 & 168/2013.
Ved ikke at give dispensation til brugen af denne EU godkendte løsning følger motorstyrelsen ikke EU’s forordninger og hindre det frie marked. Motorstyrelsen skal huske på at 44/2014 & 168/2013 er lavet til at harmonisere lovgivningen i EU og sikre det frie markeds bevægelighed.
Jeg anbefaler Motorstyrelsen at læse deres egen juridiske vejledning for montering af nummerplade I.A.5.10 hvor der henvises til 44/2014.
[…]
Bemærkning 2. Bagerst i TUV godkendelsen er der en liste hvor at EU typegodkendelsen er godkendt som helhed for specifikke BMW modeller. Bemærk venligst at den pågældende motorcykel er nævnt
[…]
Bemærkning 3. Færdselsstyrelsen oplyser at de varetager at godkende motorcyklers funktionelle og sikkerhedsmæssige helhed og dette ikke bør varetages af motorstyrelsen. Denne godkendelse fortages i Synshal efter EF Periodesyndirektiv 2014/45.
Jeg har haft kontakt FDM tekniske konsulent for Syn og han oplyser at med dispensation opfylder motorcyklen som helhed umiddelbart gældende regler for periodisk syn.
Det samme oplyser færdselsstyrelsen.
[…]
Lad og kigge på de danske retningslinjer på området:
Bekendtgørelse 1643 af 17 december 2018.
Antal nummerplader
§ 69. Med de undtagelser, der følger af stk. 2-4, skal et registreret køretøj føre to nummerplader.
Den ene nummerplade monteres foran og den anden bag på køretøjet.
Stk. 2. En registreret motorcykel, knallert eller påhængskøretøj skal kun føre én nummerplade. Nummerpladen monteres bag på køretøjet. Nummerpladen må ikke monteres på siden af køretøjet.
Stk. 3. En godkendt traktor skal kun føre én nummerplade. Nummerpladen monteres foran på traktoren.
Stk. 4. Hvis den bagerste nummerplade er helt eller delvist dækket af gods eller lignende, skal køretøjet føre en ekstra nummerplade. Den skal monteres bag på godset eller på en særlig anordning, så nummerpladen umiddelbart kan læses. En bestilt ekstra nummerplade skal afhentes senest 3 måneder efter, at bestillingen er afgivet. Er nummerpladen ikke afhentet inden fristens udløb, destrueres nummerpladen.
I.A.5.10 Nummerplader
Det fremgår af forordning nr. 44/2014, at monteringsfladen for nummerpladen bag på køretøjet skal være udformet således, at hele nummerpladen kan anbringes inden for de to parallelle lodrette planer i længderetningen gennem køretøjets yderpunkter uden hensyntagen til førerspejle. Monteringsfladen må ikke i sig selv udgøre køretøjets yderpunkter. Der stilles således ikke krav om, at nummerpladen skal være placeret centreret bag på køretøjet, så længe nummerpladen er placeret bagerst på motorcyklen. Er det tilfældet, skal nummerpladen ikke anses for at være sidemonteret.
Bemærkning 4. Som beskrevet i I.A.5.10 den juridisk vejledning og som henviser til bekendtgørelse 1643 flere gange så der beskrevet at:
Det fremgår af forordning nr. 44/2014, at monteringsfladen for nummerpladen bag på køretøjet skal være udformet således, at hele nummerpladen kan anbringes inden for de to parallelle lodrette planer i længderetningen gennem køretøjets yderpunkter uden hensyntagen til førerspejle. DETTE ER MIN MONTERING.
Monteringsfladen må ikke i sig selv udgøre køretøjets yderpunkter. MIN MONTERING ER IKKE YDREPUNKT.
Der stilles således ikke krav om, at nummerpladen skal være placeret centreret bag på køretøjet, så længe nummerpladen er placeret bagerst på motorcyklen.
MIN NUMMERPLADE ER IKKE CENTRERET; HVILKE IKKE ER ET KRAV. MIN NUMMERPLADE ER PLACERET BAGERST PÅ MOTORCYKLEN EFTER FORORDNING 44/2014.
Er det tilfældet, skal nummerpladen ikke anses for at være sidemonteret.
Bemærkning 5. Min nummerplade sidder der hvor EU ønsker at nummerpladen skal sidde efter gældende regler. Men motorstyrelsen vil ikke vedkende at min placering faktisk er godkendt i EU og herunder DK. Det er derfor jeg mener de ikke efterlever gældende EU forordninger som beskrevet i bemærkning 1.
Skatteankestyrelsen kan enten omstøde motorstyrelsen beslutning om afslag på dispensation eller undersøge om hvorfor motorstyrelsen ikke anerkender en EU godkendt løsning? Dette hindre det indre marked og er i direkte strid med hvad forordning 168/2013 & 44/2014 kræver af nationale myndigheder."
Motorstyrelsens bemærkninger
Motorstyrelsen har bemærket følgende til Skatteankestyrelsens indstilling til Landsskatterettens afgørelse:
"Motorstyrelsen kan ikke tiltræde Skatteankestyrelsens indstilling og har følgende bemærkninger:
Følgende fremgår af § 69, stk. 2, i den dagældende bekendtgørelse nr. 1643 af 17. december 2018 om registrering af køretøjer (herefter registreringsbekendtgørelsen):
"En registreret motorcykel, knallert eller påhængskøretøj skal kun føre én nummerplade. Nummerpladen monteres bag på køretøjet. Nummerpladen må ikke monteres på siden af køretøjet."
Motorstyrelsen har ved nyhedsbrev af 22. april 2020, samt bilag til dette nyhedsbrev af 28. maj 2020 uddybet, hvornår styrelsen anser nummerpladen for at være placeret bagerst på motorcyklen. Det fremgår af bilaget til nyhedsbrevet, at:
"Det er Motorstyrelsens opfattelse, at nummerpladen anses for at være placeret bagerst på motorcyklen, hvis nummerpladen er placeret, så den flugter med yderkanten af baghjulet (se eksempel 5 nedenfor)."
Det er Motorstyrelsens vurdering, at den gældende praksis for placering nummerplade på motorcykler er i overensstemmelse med de krav, der fremgår af forordning nr. 44/2014, bilag XIV, afsnit 1.5.
Motorstyrelsen indstiller således, at afgørelsen fastholdes.
Motorstyrelsen anmoder om retsmøde."
Klagerens bemærkninger
Klageren har bemærket følgende til Motorstyrelsens bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling til Landsskatterettens afgørelse:
"Lad os starte med hvorfor EU har formuleret forordningen nr. 44/2014 & 168/2013 omkring nummerplade som den danske juridiske vejledning I.A.5.10 bygger på.
Igennem tiden har man godt kunne have andre nummerpladeplaceringer som kun kunne læses fra siden. Derfor lyder EU lovgivning at nummerpladen skal sidde bagerst på motorcyklen. Ikke foran, ikke på siden, men på bagenden.
[…]
Min Nummerplade er godkendt af EU. Derfor er den selvfølgelig også lovlig. Min nummerplade holder og placering er på bagenden. At Motorstyrelsen anser min nummerplade for side-monteret, er ikke en rigtig antagelse, da den ikke kan ses fra siden.
[…]
Nummerplade og placering er godkendt efter EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING (EU) Nr. 168/2013. og derfor er omfattet af Artikel 6 stk. 3.
3. Medlemsstaterne må ikke forbyde, begrænse eller hindre markedsføring af, registrering af eller ibrugtagning af køretøjer, systemer, komponenter eller separate tekniske enheder af grunde, der vedrører aspekter af fremstillingen af dem og deres funktioner, som er omfattet af denne forordning, hvis de opfylder kravene i denne forordning."
Indlæg under retsmødet
Klageren fastholdt påstanden om, at nummerplademonteringen opfylder betingelserne efter EU-forordning 44/2014, hvorfor Motorstyrelsen skal give tilladelse til at montere nummerpladen i henhold dertil. Klagerne gennemgik i øvrigt sine anbringender i overensstemmelse med de skriftlige indlæg.
Motorstyrelsen indstillede i overensstemmelse med tidligere udtalelser, at Motorstyrelsens afgørelse stadfæstes.
Landsskatterettens afgørelse
Sagen angår, hvorvidt den nummerplade, som klageren har monteret på sin motorcykel, er monteret bag på køretøjet, eller om den er monteret på siden af køretøjet, jf. registreringsbekendtgørelsens § 69, stk. 2.
Det fremgår af § 69, stk. 2, i den dagældende bekendtgørelse nr. 1643 af 17. december 2018 om registrering af køretøjer (herefter registreringsbekendtgørelsen), at:
"En registreret motorcykel, knallert eller påhængskøretøj skal kun føre én nummerplade. Nummerpladen monteres bag på køretøjet. Nummerpladen må ikke monteres på siden af køretøjet."
Motorstyrelsen har i et nyhedsbrev om regler for sidemonterede nummerplader på motorcykler fra 22. april 2020, samt et bilag hertil fra 28. maj 2020, uddybet, hvornår en nummerplade efter styrelsens opfattelse anses for at være placeret bag på køretøjet. Det fremgår af bilaget, at:
"Det er Motorstyrelsens opfattelse, at nummerpladen anses for at være placeret bagerst på motorcyklen, hvis nummerpladen er placeret, så den flugter med yderkanten af baghjulet […]"
Kommissionens Delegerede Forordning (EU) nr. 44/2014 af 21. november 2013 (herefter forordning nr. 44/2014) fastsætter de krav to- eller trehjulede køretøjer samt quadricykler og deres systemer, komponenter og separate tekniske enheder skal overholde for, at de kan typegodkendes i EU. Det fremgår af forordning nr. 44/2014 Bilag XIV afsnit 1.5., at:
"1.5. Montering og fastgørelse af bagnummerplader på køretøjer i klasse L1e, L2e, L3e, L4e og L5e
1.5.1. Pladsen til montering af bagnummerplader skal være udformet således, at nummerpladen efter montering i henhold til fabrikantens anvisninger har følgende egenskaber:
1.5.1.1. Placering af monteringsfladen for bagnummerplade:
1.5.1.1.1. Monteringsfladen for nummerplade bag på køretøjet skal være udformet således, at hele nummerpladen kan anbringes inden for de to parallelle lodrette planer i længderetningen gennem køretøjets yderpunkter uden hensyntagen til førerspejle. Monteringsfladen må ikke i sig selv udgøre køretøjets yderpunkter.
1.5.1.2. Nummerpladen skal være anbragt vinkelret på køretøjets midterplan i længderetningen.
1.5.1.3. Nummerpladens hældning i forhold til det lodrette tværgående plan:
1.5.1.3.1. Nummerpladen må ikke have en hældning på under - 15° og over 30° i forhold til det lodrette plan.
1.5.1.4. Nummerpladens højde over vejbanen:
1.5.1.4.1. Nummerpladens underkant må ikke være under 0,20 m over vejbanen eller under den af-stand, der svarer til radius af et eventuelt baghjul med en radius på under 0,20 m.
1.5.1.4.2. Nummerpladens overkant må højst være 1,50 m over vejbanen.
1.5.1.5. Synlighedsvinkler:
1.5.1.5.1. Nummerpladen skal være synlig i hele området inden for følgende fire planer:
— de to lodrette planer gennem nummerpladens sidekanter, der danner en vinkel på 30° udefter til
— det plan gennem nummerpladens overkant, der danner en vinkel på 15° opefter med det vandrette plan
— det vandrette plan gennem nummerpladens underkant.
1.5.1.5.2. Der må ikke placeres nogen konstruktionselementer i det ovenfor beskrevne område, heller ikke hvis disse er gennemsigtige."
Landsskatteretten finder, at der ikke er holdepunkter for at fortolke registreringsbekendtgørelsens § 69, stk. 2 således, at der kan stilles krav om, at nummerpladen skal flugte med yderkanten af motorcyklens baghjul for, at nummerpladen anses for at være monteret bag på køretøjet.
Det er i denne forbindelse Landsskatterettens opfattelse, at selvom køretøjet ikke er typegodkendt, da kan de krav til montering og fastgørelse af bagnummerplader på motorcykler, der fremgår af forordning nr. 44/2014 anses for et fortolkningsbidrag til, hvornår en nummerplade må anses for at være placeret bag på en motorcykel, samt i øvrigt være synlig og let læselig.
Motorstyrelsen har i sin afgørelse lagt til grund, at nummerpladen er sidemonteret og har derfor behandlet sagen som en anmodning om dispensation til at sidemontere nummerpladen. Landsskatteretten finder, at Motorstyrelsen ikke i tilstrækkelig grad har undersøgt, hvorvidt nummerpladen er monteret bag på køretøjet, jf. registreringsbekendtgørelsens § 69, stk. 2.
Sagen hjemvises derfor til Motorstyrelsen, der skal vurdere, hvorvidt nummerpladen er placeret bag på køretøjet, samt i øvrigt opfylder kravene for montering af en nummerplade på en motorcykel.