Dato for udgivelse
21 Aug 2024 13:04
Dato for afsagt dom/kendelse/afgørelse/styresignal
28 Jun 2024 12:41
SKM-nummer
SKM2024.402.LSR
Myndighed
Landsskatteretten
Ansvarlig styrelse
Skattestyrelsen
Sagsnummer
21-0092727
Dokument type
Afgørelse
Overordnede emner
Afgift
Overemner-emner
Øl, vin og spiritus
Emneord
Spiritusafgift, betingelser, afgiftslempelse, moderationsordningen
Resumé

Sagen angik, om et selskabs produktion af spiritus kunne omfattes af moderationsordningen i spiritusafgiftslovens § 2, stk. 2-6.

Selskabet fremstillede ikke spiritus ved destillering, men ved forarbejdning af råspiritus. Landsskatteretten fandt, at bestemmelserne om anvendelsesområdet moderationsordningen i spiritusafgiftslovens § 2, stk. 2 og 3, måtte fortolkes sådan, at der skal være tale om fremstilling af spiritus ved egentlig destillering for, at små spiritusproducenter kan være omfattet af moderationsordningen. Der var således ikke i ordlyden, lovbemærkningerne eller Strukturdirektivet, herunder i forskellige sprogversioner af direktivet, grundlag eller støtte for at fortolke anvendelsesområdet udvidende for de begunstigende bestemmelser i spiritusafgiftsloven om moderationsordningen sådan, at andre små spiritusproducenter, der fremstiller spiritus på anden måde end ved egentlig destillering, kunne være omfattet af moderationsordningen. Selskabet var derfor ikke omfattet af ordningen. Landsskatteretten stadfæstede Skattestyrelsens afgørelse.

Reference(r)

Spiritusafgiftslovens § 1, stk. 1, § 2, stk. 1-6, lov nr. 104 af 13. februar 2018 § 3, forarbejderne til ændringsloven (LFF 2017-12-20 nr. 122), bemærkningerne til lovforslaget, lovbemærkningerne til bestemmelserne
Opkrævningslovens § 5, stk. 1

Henvisning

Den juridiske vejledning 2024-2, E.A.3.1.5

Skattestyrelsen har forhøjet selskabets spiritusafgift for afgiftsperioden 1. januar 2020 - 30. april 2021 med i alt 6.931 kr. Forhøjelsen er sket på baggrund af manglende opfyldelse af betingelserne for afgiftslempelse efter moderationsordningen i spiritusafgiftsloven.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger
H1 ApS (herefter selskabet) er etableret den 11. oktober 2017 af selskabet H2 ApS. I den omhandlede periode har A (herefter hovedanpartshaveren) været reel ejer af selskabet. Selskabet er registreret under branchekoden 110100 Destillering, rektifikation og blanding af alkohol. Det fremgår af Det Centrale Virksomhedsregister (CVR).

Selskabet har ifølge Skattestyrelsen været registreret for spiritusafgift siden den 1. april 2019, og den daglige drift varetages af hovedanpartshaveren.

Skattestyrelsen har den 29. marts 2021 indkaldt materiale fra selskabet med henblik på at kontrollere selskabets afgiftsregnskab for perioden 1. januar 2020 til 31. marts 2021. Skattestyrelsen har anmodet om følgende:

  • Dokumentation for indkøb og salg af spiritus
  • Beholdningsregnskab, som viser de mængder spiritus, der dels kommer ind og dels går ud af lagerbeholdningen

Selskabet har den 12. april 2021 indsendt følgende materiale til Skattestyrelsen:

  • Omsætningsstatistik for perioden 1. oktober 2020 til 31. marts 2021
  • Lageropgørelse vedrørende perioden 1. januar 2021 til 6. april 2021
  • Omsætningsstatistik for perioden 1. oktober 2020 til 31. marts 2021
  • En faktura vedrørende selskabets indkøb af rå-whisky dateret den 7. maj 2019
    • Blended Malt Whisky 3YO 686 liter 100 % alkohol
    • Blended Malt Spirit 1YO 621 liter 100 % alkohol
  • En proformafaktura vedrørende selskabets køb af whisky mm. dateret den 12. januar 2021
    • Blended Malt Whisky 3YO HP 480 liter 100 % alkohol
    • Rye Whiskey 70 % 560 liter 100 % alkohol
    • Indiana Bourbon 6MO 464 liter 100 % alkohol

Skattestyrelsen har fra selskabets hjemmeside indhentet følgende om selskabets produktionsproces:

"[…]"

Hovedanpartshaveren har den 18. juni 2021 indsendt følgende bemærkninger til Skattestyrelsens forslag til afgørelse:

"…
Vi har følgende kommentarer:
Vi mener at vi ligger under moderationsordningen for små producenter. Vi er registreret i samme branchekode, 110100 Destillation, rektifikation og blanding af alkohol.

Hvis jeg læser jeres lovtekst her:
https://skat.dk/skat.aspx?oID=1976656&chk=217272 "Afgiftslempelse (moderation) for små producenter af spiritus" står der:
"Afgiftslettelsen afhænger af destilleriets fremstilling af spiritus i det foregående kalenderår. For destillerier, der højst har fremstillet 10 hl spiritus i det foregående kalenderår, udgør afgiftslettelsen 7.500 kr. pr. hl. Det vil sige, at hvis destilleriet højst har fremstillet 10 hl spiritus i 2017, vil destilleriet være omfattet af moderationsordningen i 2018." Der er altså som jeg læser det tale om fremstilling. Hvis du spørger til fødevarestyrelsens definition af min branche/virksomhed, så er det fremstilling. Vi er pr alle definitioner en producent af spiritus. Set med tekniske øjne, vi opvarmer vores spiritus til 65 grader for at udvikle smagen, hvis vi opvarmede bare 10 grader mere ville ethanolen blive flygtig og dermed ville vores proces også destillere.
…"

Skattestyrelsens kemiingeniør, [navn udeladt], har den 28. juni 2021 været i telefonisk kontakt med hovedanpartshaveren med henblik på at få afklaret virksomhedens produktionsproces. Af kemiingeniørens e-mail til Skattestyrelsens sagsbehandler af samme dato fremgår følgende:

"...
Jeg har talt med A, Diploma Brewery Engineer I dag.
Vi diskuterede processens trin og var enige om, at der ikke er tale om en destillation, men nærmere en ekstraktion af smagsstoffer fra forskellige former for træmateriale over i en væske, der kan beskrives som en rå-whisky. Processen har karakter af en rektifikation
En destillation er en adskillelse af indgående stoffer i en blanding. Her sker ikke en adskillelse, men en smagsjustering.
Processen forløber ved en temperatur, der er lavere end kogepunktet for ethanol og de øvrige alkoholer, som er i rå-whiskyen. Det vil sige, at der ikke koger alkohol af blandingen, som i et senere trin afkøles og kondenseres.
Der er tale om fremstilling af spiritus uden en forudgående destillation.
…"

Der er ikke blevet fremlagt nyt materiale under klagesagens behandling.

Skattestyrelsens afgørelse
Skattestyrelsen har den 13. juli 2021 truffet afgørelse om, at selskabet ikke er berettiget til afgiftslettelse, og har i bilaget til den påklagede afgørelse opgjort den afgiftspligtige mængde på baggrund af de indsendte salgsfakturaer sammenholdt med de indsendte angivelser. På den baggrund har Skattestyrelsen truffet afgørelse om, at selskabet skal betale 6.913 kr. i spiritusafgift for perioden 1. december 2020 - 30. april 2021. Kravet er opgjort således:

Periode

Ang. mængde i liter

Ang.
Afgiftslet-telse i kr.

Ang. afgiftsbeløb - afgiftslettelse i kr.

Optalt mængde i liter

Optalt
afgiftsbeløb i kr.

Regulering
i kr.

Dec 20

5,63

422

423

39,284

5.892,60

5.469,60

Jan 21

16,15

1.211

1.212

9,156

1.373,40

161,40

Feb 21

10,13

760

760

12,446

1.866,90

1.106,90

Mar 21

4,74

356

355

2,73

409,5

54,50

Sum

6.792,40

April

121

121,00

I alt

6.913,40

Som begrundelse for afgørelsen har Skattestyrelsen anført følgende:

"...
Skattestyrelsen har kontrolleret virksomhedens afgiftsregnskab af spiritus for perioden 1. januar 2020 til 31. marts 2021. Kontrollen er foretaget på baggrund af udsendt materialeindkaldelse.

Resultatet er, at I skal betale 6 913 kr. i spiritusafgifter. Beløbet opkræves iht opkrævningslovens §5, stk. 1.

1.4. Vores bemærkninger og begrundelse

Skattestyrelsen har gennemgået det indsendte materiale og sammenholdt det med oplysninger fra EMCS samt afstemt det med de indsendte angivelser for spiritus.

Det er vores opfattelse, at der ikke sker fremstilling ved destillation, og således kan der ikke ydes afgiftslettelse (moderation) ifølge spiritusafgiftslovens § 2, stk. 2-6. Denne opfattelse er baseret på oplysninger fra virksomheden og fra hjemmesiden hvor der bl.a. oplyses følgende:

Med revolutionerende metoder satte vi os for at innovere og udfordre spiritusindustriens gamle aksiomer. Ved hjælp af ultralyd og en række andre teknikker er vi i stand til at fremskynde ældning af spiritus fra år til blot dage i vores specialbyggede reaktor. Dette giver os mulighed for at finpudse vores kreativitet og forfølge vores ønske om opdagelser.

Den 28. juni 2021 kontaktede Skattestyrelsens ingeniør [navn udeladt] virksomheden og drøftede virksomhedens proces med A. Der var enighed om, at fremstillingen af produkterne ikke sker ved destillation, men nærmere ved en ekstraktion af smagsstoffer fra forskellige former for træmateriale over i en væske, der kan beskrives som en rå-whisky. Processen har karakter af en rektifikation.

Skattestyrelsen træffer afgørelse om, at virksomheden ikke er berettiget til at tage afgiftslettelse ved angivelse af spiritusafgift. Ordningen omfatter alene destillerier og det er vores opfattelse, at et destilleri er et sted, hvor man fremstiller alkohol ved destillation.

Vi har opgjort den afgiftspligtige mængde ud fra de indsendte salgsfakturaer, og sammenholdt det med de indsendte angivelser. Opgørelsen viser, at der er angivet for lidt. Der er vedlagt specifikation af vores optalte mængde og optællingen er sammenkædet med fakturanummer, se nærmere i spiritusafgiftslovens § 1, § 10 og §11.

Derudover kan vi se, at der er taget afgiftslettelse på april 2021 angivelsen for en mængde på 1,61 liter, hvilket resulterer i en afgiftslettelse på 121 kr. Vi skrev følgende i vores forslag til afgørelse: Virksomheden skal omgående stoppe med at tage afgiftslettelse på sine angivelser for spiritusafgift. Virksomheden har i sine bemærkninger til forslaget indsendt den 18. juni 2021 oplyst, at der ved indberetningen af spiritusafgift for seneste periode ikke er anvendt moderationsordningen. Skattestyrelsen kan konstatere, at der i den ordinære angivelse for maj 2021 ikke er anvendt moderationsordningen.

Vi træffer afgørelse om, at virksomheden skal betale 6.913 kr. i spiritusafgifter for periode 1. januar 2020 til og med 31. marts 2021 plus afgiftslettelse for april på 121kr.
…"

Udtalelse fra Skattestyrelsen
I forbindelse med indbringelsen af nærværende klage er Skattestyrelsen kommet med følgende udtalelse:

"…
Skattestyrelsen har følgende bemærkninger til klagen hvor det anføres, at klager ønsker sin afgiftsmæssige status sidestillet med destillerier, således at han også kan opnå ret til moderation.

Moderationsordningen for spiritus blev indført ved lovændring nr. 104 af 13. februar 2018, og Skattestyrelsen har anvendt lovforslagets bemærkninger som grundlag for sin opfattelse af, at ordningen alene gælder destillerier, se § 3 i lovforslag nr. 122 af 20. december 2017 om ændring af spiritusafgiftsloven.

Det er vores opfattelse, at når lovgiver flere gange i bemærkningerne præciserer, at ordningen gælder destillerier, betyder det at afgiftslettelse alene ydes til fremstilling af spiritus, når det sker ved destillation.

Vi vil gerne fremhæve dette afsnit fra lovbemærkningerne:

Strukturdirektivets artikel 22 giver også mulighed for at anvende reducerede satser for små producenter af spiritus, der højst fremstiller 10 hl ren alkohol om året. Det følger ligeledes af direktivet, at de reducerede satser ikke må være mindre end 50 pct. af den normale afgiftssats. Denne mulighed er ikke implementeret i dansk ret, og der findes derfor ikke en tilsvarende ordning for små producenter af spiritus (destillerier) i spiritusafgiftsloven. 

Skattestyrelsen henviser til Strukturdirektivets artikel 22, stk. 1 og 2, hvor det fremgår at det er en betingelse for de reducerede punktafgiftssatser på ethanol, at det fremstilles af små destillerier.

Indholdet i klagen ændrer ikke Skattestyrelsens opfattelse af, at virksomheden ikke kan anvende moderationsordningen ifølge spiritusafgiftsloven, hvorefter der ydes afgiftslettelse til små destillerier.
…"

Skattestyrelsens supplerende bemærkninger af 19. marts 2024
Skattestyrelsen har udtalt følgende:

"…
Skattestyrelsen er enige i Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse, som indstiller at stadfæste Skattestyrelsens afgørelse fra 13. juli 2021. Skatteankestyrelsen indstiller at det er med rette Skattestyrelsen ikke har anset klager for omfattet af moderationsordningen i spiritusafgiftslovens § 2, stk. 2-6, da klager ikke fremstiller spiritus ved destillering, men alene forarbejder indkøbt råspiritus.

Klager forarbejder råspiritus ved forskellige processer, og fremstiller en række spiritusprodukter. Klager er registreret som oplagshaver efter spiritusafgiftslovens siden 1. april 2019.

Det er ubestridt at klagers produkter er omfattet af spiritusafgiftsloven, jf. § 1, stk. 1, og dermed afgiftspligtige. Videre er den beløbsmæssige opgørelse, herunder den opgjorte mængde ikke bestridt.

Klager finder dog berettet til afgiftslettelse, da klager finder at være omfattet af moderationsordningen for mindre destillationer, hvor der opnås fradrag i afgiften når der højest fremstilles 10 hl spiritus (100 vol.) om året.

Da det er ubestridt at klager ikke selv fremstiller spiritus, men alene forarbejder indkøbt råspiritus, er klager af den grund ikke omfattet af afgiftslettelsen. Skattestyrelsen henviser til ordlyden af bestemmelsen.
…"

Klagerens opfattelse
Selskabets repræsentant har nedlagt principal påstand om nedsættelse af selskabets spiritusafgift med 6.913 kr.

Der er nedlagt subsidiær påstand om, at Skattestyrelsens afgørelse skal hjemvises til fornyet behandling hos Skattestyrelsen.

Til støtte for påstandene har repræsentanten i klagen anført følgende:

"…
2. ANBRINGENDER

2.1 Det gøres overordnet gældende, at Klagers afgiftsmæssige status skal sidestilles med destillerier, hvorefter Klager er berettiget til at anvende afgiftslettelse, hvorfor den pålagte afgiftsbetaling jf. bilag 1 ikke kan finde sted.
…"

Trods opfordring hertil er repræsentanten ikke kommet med yderligere indlæg.

Landsskatterettens afgørelse
Landsskatteretten skal tage stilling til, om selskabet i afgiftsmæssig henseende er omfattet af reglerne om moderationsordning i spiritusafgiftslovens § 2, stk. 2-6.

Retsgrundlaget
Når der i det følgende henvises til spiritusafgiftsloven, er det en henvisning til lovbekendtgørelse nr. 504 af 21. april 2020 om afgift af spiritus m.m. med senere ændringer, som var gældende i den omhandlede periode fra december 2020 til og med april 2021.

Når der henvises til opkrævningsloven, er det en henvisning til lovbekendtgørelse nr. 573 af 6. maj 2019 om opkrævning af skatter og afgifter m.v. med senere ændringer, som var gældende i den omhandlede periode fra december 2020 til april 2021.

Det fremgår af spiritusafgiftslovens § 1, stk. 1, at:

 "Der betales afgift her i landet af spiritus, herunder ætanol, over 1,2 pct. vol samt af vin og frugtvin mv. med et ætanolindhold over 22 pct. vol efter reglerne i denne lov."

Det fremgår af spiritusafgiftslovens § 2, at:

"Stk. 1: Afgiften udgør 150 kr. pr l 100 pct. ætanolstyrke, jf. dog stk. 2.

Stk. 2: For hvert kalenderår ydes der en afgiftslettelse pr. hektoliter spiritus (100 pct. ætanolstyrke) som defineret i § 1, stk. 1, der er fremstillet af det enkelte destilleri.

Stk. 3. Afgiftslettelsen afhænger af destilleriets fremstilling af spiritus i det foregående kalenderår, jf. dog stk. 4. For destillerier, der højst har fremstillet 10 hl spiritus i det foregående kalenderår, udgør afgiftslettelsen 7.500 kr. pr. hektoliter i det aktuelle kalenderår. Der kan ikke opnås moderation for mere end 10 hl i det aktuelle kalenderår. For destillerier, der har fremstillet over 10 hl spiritus i det foregående kalenderår, udgør afgiftslettelsen 0 kr. pr. hektoliter i det aktuelle kalenderår.

Stk. 4. Stk. 2 og 3 finder tilsvarende anvendelse på destillerier, der er nystartede i det aktuelle kalenderår og derfor ikke har fremstillet spiritus i det foregående kalenderår.

Stk. 5. Det er en forudsætning for afgiftslempelsen efter stk. 2-4, at destilleriet er juridisk og økonomisk uafhængigt af andre destillerier og ikke drives på licens.

Stk. 6. De lettelser i afgiften, der er fastsat i stk. 2-4, finder også anvendelse for spiritus, der leveres fra små, uafhængige destillerier i andre medlemsstater." 

Spiritusafgiftslovens § 2, stk. 2-6, er indsat ved § 3 i lov nr. 104 af 13. februar 2018 med virkning fra den 1. januar 2018. Det fremgår af forarbejderne til ændringsloven (LFF 2017-12-20 nr. 122), at indførelsen af en moderationsordning for små producenter af spiritus har baggrund i EU’s direktiv 92/83/EØF af 19. oktober 1992, Strukturdirektivet. Følgende er et uddrag af bemærkningerne til lovforslaget:

"…
1. Indledning

Med det formål at forbedre konkurrenceevnen for små producenter af spiritus (destillerier) foreslås det desuden at indføre en afgiftslempelse for disse små producenter (moderation). Det foreslås endvidere, at ordningen skal omfatte nystartede destillerier. En tilsvarende mulighed foreslås indført i moderationsordningen for øl.

1.1. Lovforslagets formål og baggrund

Små producenter af spiritus (destillerier) betaler i dag fuld afgift af deres produkter. En afgiftslempelse for små producenter af spiritus vil i højere grad ligestille små producenter af spiritus med små ølproducenter (bryggerier).

Formålet med ølmoderationsordningen er at styrke de mindre ølproducenters konkurrenceevne over for de større ølproducenter. Dette er tilsvarende formålet med spiritusmoderationsordningen, dvs. at styrke mindre spiritusproducenters konkurrenceevne over for de større spiritusproducenter.

2. Lovforslagets indhold

2.3 Afgiftslempelse for små producenter af spiritus (moderation) samt justering af moderationsordningen for små producenter af øl

2.3.2 Lovforslaget
Det foreslås at indføre en moderationsordning for små producenter af spiritus. Dette omfatter producenter, der højst fremstiller 10 hl ren alkohol om året (kalenderår). Lig ølmoderationsordningen vil afgiftslettelsen afhænge af destilleriets fremstilling af spiritus (ren alkohol) i det foregående kalenderår.

For destillerier, der højst har fremstillet 10 hl spiritus (ren alkohol) i det foregående kalenderår, foreslås det, at afgiftslettelsen udgør 7.500 kr. pr. hl.

Det foreslås, at nystartede destillerier også kan opnå moderation det første kalenderår.

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 3

Til nr. 2

Det foreslås i § 3, nr. 2, at der i spiritusafgiftslovens § 2 indsættes stk. 3-7 med det formål at indføre en moderationsordning for små producenter af spiritus.

Afgiftssatsen for spiritus er fastsat i spiritusafgiftslovens § 2, stk. 1, hvoraf det følger, at afgiften af spiritus er 150 kr. pr. l 100 pct. ethanolstyrke. Spiritusafgiftsloven indeholder ikke en moderationsordning for små destillerier svarende til moderationsordningen for mindre bryggerier i øl- og vinafgiftsloven.

Reglerne for afgift af øl, vin og spiritus er harmoniseret i EU. De harmoniserede regler findes i Rådets direktiv nr. 83 af 19. oktober 1992 om harmonisering af punktafgiftsstrukturen for alkohol og alkoholholdige drikke (strukturdirektivet) og Rådets direktiv nr. 84 af 19. oktober 1992 om indbyrdes tilnærmelse af punktafgiftssatserne for alkohol og alkoholholdige drikkevarer.

Strukturdirektivet giver medlemsstaterne mulighed for at anvende reducerede afgiftssatser for små producenter af spiritus (ethanol). Rammerne for moderationsordningen er direktivets artikel 22 og det følger heraf, at de reducerede satser ikke må anvendes på destillerier, der producerer mere end 10 hl spiritus (ren alkohol) om året og at de reducerede satser ikke må ligge mere end 50 pct. under den normale nationale punktafgiftssats.

Med det formål at styrke mindre spiritusproducenters konkurrenceevne over for de større spiritusproducenter, foreslås det, at der i spiritusafgiftsloven indføres en moderationsordning for små destillerier.

Det foreslås at indsætte et nyt stk. 3, hvorefter der i overensstemmelse med direktivet for hvert kalenderår ydes en afgiftslettelse for spiritus omfattet af lovens § 1, stk. 1, som er fremstillet af det enkelte destilleri.

Det foreslås i stk. 4, 1. pkt., at afgiftslettelsen ydes til destillerier, der i det foregående kalenderår højst har fremstil- let 10 hl spiritus. Det vil sige, at hvis destilleriet højst har fremstillet 10 hl spiritus i 2017, vil destilleriet være omfattet af moderationsordningen i 2018.

Afgiftslettelsen afhænger således af destilleriets egen fremstilling af spiritus i det foregående kalenderår…
…"

Strukturdirektivets artikel 22 har følgende indhold:

" 1. Medlemsstaterne kan på følgende betingelser anvende reducerede punktafgiftssatser på ethanol, der fremstilles af små destillerier:

-          de reducerede satser, der kan ligge under minimumssatsen, må ikke anvendes på virksomheder, der fremstiller over 10 hl ren alkohol om året. De medlemsstater, der pr. 1. januar 1992 anvendte reducerede satser på virksomheder, der fremstiller mellem 10 hl og 20 hl ren alkohol om året, kan dog fortsat gøre dette

-          de reducerede satser må ikke ligge mere end 50 % under den normale nationale punktafgiftssats.

2. I forbindelse med de reducerede satser forstås ved »små destillerier« er destilleri, der er juridisk og økonomisk uafhængigt af andre destillerier og ikke drives på licens.

3. Medlemsstaterne påser, at de reducerede satser, de måtte fastsætte, på samme måde finder anvendelse på ethanol, der leveres på deres område fra små uafhængige destillerier i andre medlemsstater.

4. Medlemsstaterne kan fastsætte bestemmelser om, at ethanol, som fremstilles af små producenter, frit kan omsættes, så snart det er færdigdestilleret (forudsat at producenterne ikke selv har udført interne transaktioner i Fællesskabet), uden at der skal indrettes afgiftsoplag, og at det beskattes endeligt efter en enhedssats.

5. Medlemsstaterne kan anvende reducerede punktafgiftssatser for varer, der henhører under KN-kode 2208, og som har et virkeligt alkoholindhold på ikke over 10 % vol."

I den engelske sprogudgave har direktivets art. 22 følgende formulering:

“1. Member States may apply reduced rates of excise duty to ethyl alcohol produced by small distilleries within the following limits:

- the reduced rates, which may fall below the minimum rate, shall not be applied to undertakings producing more than 10 hectolitres of pure alcohol per year. However, Member States which applied reduced rates on 1 January 1992 to undertakings producing between 10 hectolitres and 20 hectolitres of pure alcohol per year may continue to do so,
- the reduced rates shall not be set more than 50 % below the standard national rate of excise duty.

2. For the purposes of the reduced rates, the term 'small distillery' shall mean a distillery which is legally and economically independent of any other distillery and which does not operate under licence.

3. Member States shall ensure that any reduced rate they may introduce applies equally to ethyl alcohol delivered into their territory from independent small producers situated in other Member States.

4. Member States may lay down provisions whereby the alcohol produced by small producers shall be released for free circulation as soon as it is obtained (provided the producers have not themselves carried out any intra-Community transactions) without being subjected to the tax warehousing arrangements, and be taxed definitively on a flat-rate basis.

5. Member States may apply reduced rates of duty to products falling within CN code 2208 which have an actual alcohol strength by volume not exceeding 10 % vol."

I den franske sprogudgave har direktivets art. 22 følgende formulering:

"1. Les États membres peuvent appliquer des taux d'accises réduits à l'alcool éthylique produit par de petites distilleries dans les limites suivantes:

- les taux réduits, qui peuvent descendre en dessous du taux minimal, ne sont pas appliqués aux entreprises produisant plus de 10 hectolitres d'alcool pur par an. Toutefois, les États membres qui, au 1er janvier 1992, appliquaient des taux réduits aux entreprises produisant entre 10 et 20 hectolitres d'alcool pur par an peuvent continuer à le faire,

- les taux réduits ne sont pas inférieurs de plus de 50 % au taux national normal de l'accise.

2. Aux fins de l'application des taux réduits, on entend par petite distillerie: une distillerie qui est juridiquement et économiquement indépendante de toute autre distillerie et qui ne produit pas sous licence.

3. Les États membres veillent à ce que les taux réduits qu'ils introduisent éventuellement soient appliqués de la même manière à l'alcool éthylique fourni sur leur territoire en provenance de petites distilleries indépendantes situées dans d'autres États membres.

4. Les États membres peuvent prévoir des dispositions aux termes desquelles l'alcool produit par de petits producteurs est mis en libre pratique dès son obtention (à condition que ceux-ci n'aient effectué eux-mêmes aucune transaction intracommunautaire) sans être soumis au régime de l'entrepôt fiscal, et est imposé forfaitairement et définitivement.

5. Les États membres peuvent appliquer des taux réduits d'accises aux produits relevant du code NC 2208 qui ont un titre alcoométrique acquis n'excédant pas 10 % vol."

Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 1, at:

"Hvis det konstateres, at en virksomhed har afgivet urigtig angivelse eller indberetning af beløb omfattet af § 2, stk. 1, 4. pkt., således at virksomheden har betalt for lidt i skatter eller afgifter m.v. eller har fået udbetalt for meget i godtgørelse, afkræves virksomheden det skyldige beløb til betaling senest 14 dage efter påkrav."

Landsskatterettens begrundelse og resultat
Som det fremgår af ordlyden af spiritusafgiftslovens § 2, stk. 2, finder bestemmelsen anvendelse på spiritus, der er fremstillet af det enkelte destilleri. Tilsvarende fremgår af ordlyden af spiritusafgiftslovens § 2, stk. 3, at bestemmelsen finder anvendelse på spiritus, der er fremstillet af destillerier. Anvendelsesområdet for moderationsordningen er dermed efter bestemmelsernes ordlyd umiddelbart afgrænset til destillerier.

Efter en naturlig sproglig forståelse betyder ordet "destilleri" et sted, hvor der - i nærværende sammenhæng - produceres spiritus gennem "destillering", som er en proces, hvorved stoffer adskilles gennem fordampning.

Efter det oplyste lægger Landsskatteretten til grund, at selskabet ikke i denne forstand foretager destillation og fremstiller spiritus ved destillering, men selskabet derimod indkøber og forarbejder råspiritus. Der ses heller ikke at være uenighed herom.

I lovbemærkningerne til bestemmelserne anvendes dog ikke kun reference til destillerier, der anvendes også udtryk som f.eks. "små producenter af spiritus (destillerier)" og "mindre spiritusproducenter", og lovbemærkningerne udelukker på den måde ikke uden videre, at bestemmelserne eventuelt ville kunne fortolkes og forstås som omfattende mere end alene egentlige destillerier.

Da der er tale om en EU-harmoniseret afgift, skal bestemmelserne fortolkes i overensstemmelse med strukturdirektivet.

I strukturdirektivets artikel 22 anvendes begrebet destillerier. I artiklens stk. 1 omtales således "… ethanol, der fremstilles af små destillerier…", i artiklens stk. 2 omtales "små destillerier", i artiklens stk. 3 omtales "små uafhængige destillerier" og i artiklens stk. 4 omtales "… ethanol, som fremstilles af små producenter, frit kan omsættes, så snart det er færdigdestilleret…".

Direktivets artikel 22 er således efter ordlyden - på samme måde som spiritusafgiftslovens § 2, stk. 2 og 3 - afgrænset til at finde anvendelse på destillerier. Bestemmelserne om moderationsordningen i spiritusafgiftsloven ses derfor at være direktivkonforme på dette punkt.

Direktivets artikel 22 anvender også den sproglige formulering "destilleri" i f.eks. den engelske og franske sprogudgave. Der er således heller ikke i direktivets forskellige sprogudgaver noget, der kan understøtte, at der ikke med ordet "destilleri" er tale om en tilsigtet afgrænsning af anvendelsesområdet for moderationsordningen, og der er derfor heller ikke på den baggrund holdepunkter for en anden og bredere forståelse af anvendelsesområdet.

Retten finder på denne baggrund, at bestemmelserne om moderationsordningen i spiritusafgiftslovens § 2, stk. 2 og 3, må fortolkes og forstås sådan, at der skal være tale om fremstilling af spiritus ved egentlig destillering for, at små spiritusproducenter kan være omfattet af moderationsordningen. Der er således ikke i ordlyden, lovbemærkningerne eller direktivet grundlag for at fortolke bestemmelserne i spiritusafgiftsloven sådan, at andre små spiritusproducenter, der fremstiller spiritus på anden måde end ved egentlig destillering, kan være omfattet af moderationsordningen. Moderationsordningen er således en begunstigende undtagelse, og der er ikke grundlag eller støtte for at fortolke ordningens anvendelsesområde udvidende.

Da selskabet ikke fremstiller spiritus ved destillering, men indkøber og forarbejder råspiritus, finder Landsskatteretten ikke, at selskabet er omfattet af moderationsordningen i spiritusafgiftslovens § 2, stk. 2-6.

Selve opgørelsen af afgiften er ubestridt, og Landsskatteretten kan tiltræde denne opgørelse.

Landsskatteretten stadfæster herefter Skattestyrelsens afgørelse.