Dato for udgivelse
23 okt 2013 10:46
Resumé

Langt de fleste borgere kan få svar på deres spørgsmål ved at læse på skat.dk eller ringe til SKATs hovednummer, viser en undersøgelse. Derfor bliver det fra 1. november kun muligt at få vejledning i en skatteekspedition, hvis man har særlige behov.


96 % af alle personlige henvendelser, som borgerne har til skatteekspeditionerne, kan de få hjælp til ved at bruge skat.dk eller ved at ringe til SKATs hovednummer, viser et pilotforsøg, som SKAT har udført.

Derfor bliver det fremover kun muligt at få personlig vejledning i en skatteekspedition, hvis man har særlige behov og ikke kan få svar på nettet eller over telefonen:  

- Langt hovedparten af borgerne kan spare turen til skattecentret, mens de, der af forskellige årsager ikke kan klare det over skat.dk eller telefonen, får en tid. Derfor slipper de for at vente, og ekspeditionen kan klares hurtigere og med bedre kvalitet, fordi vi kender spørgsmålet på forhånd, forklarer konstitueret direktør for kundeservice Karin Bergen, SKAT.

Pilotforsøg i Haderslev
Den nye praksis har SKAT afprøvet i skatteekspeditionen i Haderslev. Her viste det sig, at SKAT kunne besvare 96 % af alle henvendelser på skat.dk eller over telefonen. Kun 4 % af borgerne havde behov for at få en tid til personlig betjening, fordi de ikke er digitalt selvhjulpne, eller hvor sprogbarrierer gør det vanskeligt at benytte de digitale løsninger eller telefonen.

SKAT indfører den nye service fra den 1. november 2013 ved 12 af de 27 skattecentre over hele landet. De borgere, som får en tid til personlig betjening, vil selv kunne vælge, ved hvilken af de 12 skatteekspeditioner, de ønsker at blive betjent. Ved de resterende 15 skattecentre vil der ikke længere være skatteekspedition.

En del af en digitaliseringsstrategi
Den nye måde, SKAT fremover servicerer borgerne på, er i tråd med Den Fællesoffentlige Digitaliseringsstrategi. Her er et af målene, at alle borgere i 2015 er i digital kontakt med det offentlige.

Fakta
Den nye service bliver indført 1. november 2013.

SKAT tilbyder den nye service i følgende 12 byer:
Rønne, København, Fredensborg, Næstved, Høje-Taastrup, Odense, Haderslev, Ribe, Aarhus, Herning, Struer og Aalborg.

I dag har skatteekspeditionerne knap 400.000 personlige henvendelser pr. år.

Sådan får du som borger hjælp til din skat:
Gå ind på skat.dk. Her kan du ordne dine skattesager og få information om din skat, når det passer dig.

Hvis du ikke kan finde svar på skat.dk, kan du ringe til SKAT på telefon 7222 1818. I langt de fleste tilfælde kan vi hjælpe dig over telefonen.

Telefonerne er åbne:
Mandag: 9.00-17.00
Tirsdag til torsdag: 9.00-16.00
Fredag: 9.00-14.00

I særlige tilfælde vurderer vi, at vi ikke kan give dig svar over telefonen. Så får du en tid til et personligt møde med en af vores medarbejdere i et skattecenter, og du undgår at stå i kø.

Du kan få en aftale inden for følgende tidsrum:

Mandag: 10.00-16.00
Tirsdag til fredag: 10.00-14.00

Har du som journalist spørgsmål til denne pressemeddelelse, er du velkommen til at kontakte SKATs pressefunktion på tlf.: 7237 0900.

Er du borger eller virksomhed, kan du ringe til SKATs telefon 7222 1818.