Skatteforvaltningen skal fastsætte afgiftstilsvaret/godtgørelsen senest 3 måneder efter udløbet af 3 års fristen i SFL § 31, stk. 1, 1. og 2. pkt. Se SFL § 31, stk. 1, 3. pkt.

SFL § 31, stk. 1, indebærer, at Skatteforvaltningen senest tre måneder efter udløbet af tre års fristen skal træffe endelig afgørelse, uanset hvornår forslaget er udsendt. Der kan således godt gå mere end tre måneder mellem forslag/varsel og afgørelse, blot fristerne i øvrigt er overholdt.

I SKM2013.493.VLR gav retten SKAT medhold i, at ansættelsesfristen var overholdt, uanset der var gået mere end tre måneder mellem forslag og afgørelse. Dommen vedrører skatteområdet, hvor der gælder en lignende bestemmelse, jf. SFL § 26, stk. 1.

For domme mv. vedrørende skatteområdet, SFL § 26, stk. 1, 2. pkt., se afsnit A.A.8.2.1.1.2.

Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.

Skemaet viser relevante afgørelser på området.

Afgørelser

Afgørelsen i stikord

Kommentarer

Landsretsdomme 

SKM2013.493.VLR

Retten gav SKAT medhold i, at ansættelsesfristen var overholdt, uanset der var gået mere end tre måneder mellem forslag og afgørelse.

Byretsdomme 

SKM2025.147.BR ◄

►Fristen for at indberette moms var for 1. kvartal 2013 den 10. maj 2013, for 2. kvartal 2013 den 17. august 2013, for 3. kvartal 2013 den 10. november 2013 og for 4. kvartal 2013 den 10. februar 2014, jf. dagældende ML § 57, stk. 3.

Fristen for udsendelse af varsel om ordinær ændring af momsansættelserne udløb således for 1. kvartal 2013 den 10. maj 2016, for 2. kvartal den 17. august 2016, for 3. kvartal 2013 den 10. november 2016 og for 4. kvartal den 10. februar 2017, jf. SFL § 31, stk. 1, 1. pkt.

SKAT’s forslag af 23. november 2015 til ændring af momsansættelserne lå dermed inden for den ordinære ansættelsesfrist i SFL § 31, stk. 1, 1. pkt. SKAT’s nye forslag til afgørelse af 5. april 2016 var ligeledes fremsendt inden for den ordinære ansættelsesfrist i SFL § 31, stk. 1, 1. pkt.

Efter at SKAT havde udsendt forslaget af 23. november 2015, havde klageren den 16. februar 2016 fremsendt regnskaber og bilagsmateriale, der viste, at der var grundlag for en mindre forhøjelse af klagerens skattepligtige indkomst i indkomståret 2013 end varslet ved forslaget af 23. november 2015. SKAT’s nye forslag til afgørelse af 5. april 2016 skulle på den baggrund anses som en tilbagekaldelse af forslaget af 23. november 2015 og et nyt forslag til ordinær genoptagelse af momsansættelserne for afgiftsperioden 1. januar - 31. december 2013.

Da SKAT’s nye forslag til afgørelse var udsendt den 5. april 2016, og da SKAT’s afgørelse var truffet den 19. maj 2016, var 3-måneders-fristen i SFL § 31, stk. 1, 3. pkt., overholdt.

Landsskatteretten stadfæstede herefter SKATs afgørelse. ◄

►Spørgsmålet om ansættelsesfristen i SFL § 31 var ikke et tema i byretsdommen.

Byrettens dom er anket.◄

Landsskatteretten - kendelser og afgørelser 

SKM2025.87.LSR ◄

►Registreringsafgiftsperioden og leasingperioden for et køretøj var ikke sammenfaldende, idet køretøjet var registreret, før der forelå en gyldig leasingaftale. Landsskatteretten fandt, at der herved var indtrådt fuld afgiftspligt for køretøjet efter lovens hovedregel, jf. REGAL § 1, stk. 1, og at undtagelsen i REGAL § 3 b således ikke fandt anvendelse.◄

►Landsskatteretten kunne videre ikke tiltræde det af klageren anførte om, at anvendelsen af § 31 i skatteforvaltningsloven forudsatte, at de almindelige forvaltningsretlige betingelser for tilbagekaldelse af en gyldig afgørelse var opfyldt. Motorstyrelsen var således berettiget til at ændre en tidligere afgørelse.◄

►Denne adgang til ændring gælder ifølge Landsskatteretten helt frem til fristernes udløb og uanset, om told- og skatteforvaltningen tidligere måtte have foretaget en ændring af afgiftstilsvaret.◄