Skatteforvaltningen kan ikke sende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar senere end tre år efter angivelsesfristens udløb. Se SFL § 31, stk. 1, 1. pkt.

Skatteforvaltningen kan ikke sende varsel om ændring af godtgørelse af afgift senere end tre år efter, at kravet om godtgørelse tidligst kan gøres gældende. Se SFL § 31, stk. 1, 2. pkt.

Varslingsfristen gælder både forhøjelser og nedsættelser.

►Udgangspunktet for beregningen er således den angivelsesfrist, der gælder for den enkelte moms eller afgift. F.eks. er udgangspunktet for moms ML § 57, hvor angivelsesfristen for måneds-, kvartal- og halvårsafregning er anført i ML § 57, stk. 2-4. Angivelsesfristen for en kvartalsafregning er efter ML § 57, stk. 3, den 1. i den tredje måned efter afgiftsperiodens udløb. Det betyder, at 1. september er angivelses- og betalingsfrist for 2. kvartal 2025. 

Angivelses- og betalingsfristen kan falde på en banklukkedag (lørdag, søn- eller helligdag). Hvis det er tilfældet, vil den førstkommende bankdag anses som rettidig angivelsesdag. F.eks. faldt angivelses- og betalingsfristen for 1. kvartal 2025 på en søndag, søndag den 1. juni 2025. Efter opkrævningslovens § 2, stk. 3, der finder anvendelse, betyder det, at angivelses- og betalingsfristen udskydes til den 2. juni 2025.

Når varslingsfristen skal beregnes med udgangspunkt i angivelsesfristen, jf. § 31, stk. 1, jf. OPKL § 2, stk. 3, medfører det, at varslingsfristen beregnes efter den udskudte angivelses- og betalingsfrist. I eksemplet vil varslingsfristen derfor være den 2. juni 2028. ◄

Kravene til en varsling vedrørende moms og afgifter fremgår af SFL § 19. Det er en forudsætning for at varsle en ændring, at sagen forinden er fuldt oplyst, og at myndigheden har løftet bevisbyrden for ændringen. Det skal tydeligt fremgå af varslingen, hvad der skal ændres, ligesom der skal være en klar og tilstrækkelig begrundelse for ændringen. Endelig skal virkningen af ændringen tydeligt fremgå. Det er en konkret vurdering, hvornår der foreligger et tilstrækkeligt grundlag til, at Skatteforvaltningen kan varsle en ansættelsesændring.

Se A.A.7.4.5, A.A.7.4.7 og A.A.7.4.3 om sagsbehandlingsreglerne.

Se afsnit  A.A.8.2.1.1.1 om varslingsfristen, herunder rettidig varsling og fornyet varsling på skatteområdet. Der er en række domme og afgørelser på skatteområdet, herunder f.eks. SKM2017.58.LSR, SKM2016.232.ØLRSKM2015.433.BR,  SKM2013.751.ØLR, SKM2005.77.HR. Flere domme kan ses under afsnittet.

Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.

Skemaet viser relevante afgørelser på området.

Afgørelser 

Afgørelsen i stikord

Kommentarer

Landsskatteretskendelser

SKM2010.93.LSR

Vægtafgift - Efteropkrævning af vægtafgift kunne ske efter reglerne i SFL §§ 31 og 32, således at efteropkrævning kunne ske for perioden inden for den ordinære ansættelsesfrist, hvorimod der ikke kunne ske efteropkrævning ud over denne frist, da SKATs afgørelse ikke omtalte hjemmelen til og grundlaget for en ekstraordinær fastsættelse af afgiftstilsvaret efter SFL § 32.