Indhold

Dette afsnit beskriver omfanget af momsfritagelsen af kulturelle aktiviteter.

Afsnittet indeholder:

  • Momsfritagelse af kulturelle aktiviteter
  • Eksempler på momsfritagne kulturelle aktiviteter
  • Eksempler på momspligtige kulturelle aktiviteter
  • Særlige tilfælde af momsfritagne aktiviteter
  • Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.

Momsfritagelse af kulturelle aktiviteter

Kulturelle aktiviteter, herunder biblioteker, museer, zoologiske haver og lignende, er fritaget for moms. Se ML § 13, stk. 1, nr. 6. Bestemmelsen tilsigter at fritage store dele af det kulturelle område fra momspligt.

Fritagelsen omfatter også levering af varer og ydelser med nær tilknytning hertil. Se afsnit D.A.5.6.3.

ML § 13, stk. 1, nr. 6, har baggrund i momssystemdirektivets artikel 132, stk. 1, litra n, hvorefter medlemsstaterne fritager visse kulturelle ydelser og varer med tilknytning hertil, der præsteres af offentligretlige organer eller andre kulturelle organer, som er anerkendt af den pågældende medlemsstat.◄

►I medfør af momssystemdirektivets artikel 132, stk. 1, litra n, har medlemsstaterne således en beføjelse til at afgøre, hvilke kulturelle tjenesteydelser, som skal være momsfritaget i det pågældende medlemsland. I sag C-592/15, British Film Institute, bemærkede EU-Domstolen, at ordene "visse kulturelle tjenesteydelser" ikke medfører fritagelse af alle kulturelle tjenesteydelser, men derimod giver medlemsstaterne en skønsmæssig beføjelse til at momsfritage visse kulturelle tjenesteydelser, mens de pålægger andre kulturelle tjenesteydelser moms. Se præmis 14 og 23.◄

►At det er op til de enkelte medlemsstater at træffe afgørelse om, hvilke tjenesteydelser, som i det pågældende medlemsland skal anses for en kulturel tjenesteydelse skal i henhold til EU-Domstolen ses i lyset af den regionale kulturarv inden for EU og nogle gange også inden for den enkelte medlemsstat. Se præmis 22 i sag C-592/15, British Film Institute.◄

►Som konsekvens af den skønsbeføjelse, som er tillagt de enkelte medlemsstater, er det forhold, at en aktivitet er kvalificeret som en momsfritaget kulturel aktivitet i et EU-land, uden betydning for om samme aktivitet momsretligt skal anses for fritaget i medfør af momsloven. Se samme konklusion i det bindende svar fra Skatterådet offentliggjort som SKM2025.249.SR. I afgørelsen konkluderede Skatterådet bl.a. at det forhold, at japansk rebkultur måtte være en kulturel aktivitet i Japan, og eventuelt måtte være en momsfritaget kulturel aktivitet i andre EU-lande var uden betydning for, om japansk rebkultur var en momsfritaget aktivitet i henhold til den danske momslov.◄

►Både private og offentlige udbydere◄

► I henhold til praksis omfatter fritagelsesbestemmelsen ikke kun offentlige udbydere af kulturelle aktiviteter, men tillige private udbydere.◄

►Ikke afgørende om omfattet af museumsloven◄

►Momsnævnet har i TfS1994, 774 udtalt, at det ved vurderingen af, hvorvidt der er tale om en kulturel aktivitet ikke er afgørende om den afgiftspligtige virksomhed er omfattet af musemumsloven. ◄

►Momsfritagne kulturelle aktiviteter◄

►Beføjelsen i momssystemdirektivets artikel 132, stk. 1, litra n, til at de enkelte medlemsstater kan momsfritage visse kulturelle tjenesteydelser er i dansk ret udnyttet med ML § 13 , stk. 1, nr. 6. ◄

►Den danske bestemmelse momsfritager kulturelle aktiviteter, herunder biblioteker, museer, zoologiske haver og lign., samt levering af varer og ydelser med nær tilknytning hertil, idet momsfritagelsen dog ikke omfatter radio- og fjernsynsudsendelser, biograf- og teaterforestillinger, koncerter og lign.◄

►ML § 13, stk. 1, nr. 6, indeholder således en ikke-udtømmende liste over eksempler på kulturelle aktiviteter, som er omfattet af momsfritagelsen og en ikke-udtømmende liste med eksempler på kulturelle aktiviteter, som ikke er momsfritaget jf. at der henvises til "og lign. aktiviteter.◄

►Om fritagelsesbestemmelsens anvendelsesområde bemærkede Skatterådet i SKM2025.249.SR, at der i hidtidig praksis ses at være lagt afgørende vægt på, om den pågældende virksomhedsaktivitet er sammenlignelig med den virksomhedsaktivitet, som udøves af henholdsvis biblioteker, museer og zoologiske haver og dermed udgør en "lignende" aktivitet eller om der er tale om mere forlystelsesprægede aktiviteter, som dermed er sammenlignelige med kulturelle aktiviteter i form af biograf- og teaterforestillinger, koncerter og lignende.◄

►I overensstemmelse med hidtidig praksis lagde Skatterådet ved vurderingen af om virksomhedsaktiviteten i SKM2025.249.SR, skulle momsfritages, vægt på om, den konkrete aktivitet svarer til karakteren af de kulturelle aktiviteter, som almindeligvis er forbundet med biblioteker, museer og zoologiske haver og således kan anses for at være sammenlignelige med disse aktiviteter.◄

Eksempler på momsfritagne kulturelle aktiviteter

Som eksempler på momsfri kulturelle aktiviteter kan nævnes:

  • salg af museumskort/entre
  • adgang til fx kunstudstillinger
  • adgang akvarieudstillinger, jf. Momsnævnets afgørelse 970/87
  • adgang til blomsterparker, idet blomsterparkerne sidestilles med egentlige botaniske haver o.lign., jf. Momsnævnets afgørelse 629/79

Salg, der i et vist omfang sker fra blomsterparker af fx blomster, blomsterløg, souvenirs, is m.v. omfattes af afgiftspligten.  

Salg fra museumsområde: Entreindtægter, som besøgende betaler i forbindelse med rundvisning på en herregårds museumsstuer og -sale, er momsfrie, selvom de entrébelagte lokaler i et vist omfang også benyttes til udstilling af antikviteter, kunstgenstande m.v., som det er mulighed for at købe. Nævnet fandt det således godtgjort, at aktiviteterne først og fremmest bestod i fremvisning af en lang række kunstgenstande og møbler anbragt i museumsstuer- og sale. Det var det tidstypiske interiør i rette omgivelser, som gav den kulturhistoriske oplevelse. Se TfS1997.448.MN.

►Hestevognskørsel: Betaling for hestevognskørsel, hvor kørslen foregår indenfor de fysiske rammer af et museum, hvor der anvendes traditionelle hestevogne, kuskene er klædt på, som de var i gamle dage og hvor kusken under turen fortæller om livet som kusk, udgør i sig selv en kulturel aktivitet, som er omfattet af momsfritagelsen i ML § 13, stk. 1, nr. 6. Se SKM2024.313.SR.◄

Eksempler på momspligtige kulturelle aktiviteter

Fritagelsen omfatter ikke

  • radio- og fjernsynsudsendelser
  • biograf- og teaterforestillinger eller
  • koncerter og lignende.

Der er derfor ikke momsfritagelse for revy- og varieteforestillinger, ligesom teatertrupper, der afsætter forestillinger til foreninger, skoler, biblioteker m.fl., også er momspligtige.

Tilsvarende er der momspligt for den formidling, som impresarioer, bureauer og lignende udfører i forbindelse med momspligtige koncerter mv. Selve den kunstneriske virksomhed er derimod momsfri. Se afsnit D.A.5.7 om kunstnerisk virksomhed.

Dyrskuer er momspligtige af entréindtægten.

Som andre eksempler på momspligtige aktiviteter kan nævnes opvisninger af forskellig art, fx opvisning i kunstskøjteløb og flyveopvisninger. Se Momsnævnets afgørelse 144/68 vedr. kunstskøjteløb. At disse opvisninger ikke er omfattet af momsfritagelsen for kulturelle aktiviteter skyldes, at opvisningerne momsretligt anses for en forlystelse. 

Desuden er følgende aktiviteter momspligtige:

  • Filmforevisning med ledsagende foredrag. Se Momsnævnets afgørelse 279/70
  • Forlystelsesparker, herunder vandlande
  • Adgang til karruseller, luftgynger, minigolf mv., samt
  • Spilleforretninger med fx computerspil og lykkehjul.
  • ►Undervisning i og workshops om japansk rebkultur, samt det at fungere som samlingspunkt for dyrkere af japansk bondage.◄

Se også

Se også D.A.5.22 Offentlige radio- og fjernsynsforetagenders ikke-kommercielle virksomhed.

Arkæologiske arbejdsydelser

Siden 1. april 2007 er arkæologiske arbejdsydelser, der leveres af statslige og statsanerkendte museer i forbindelse med fund af spor af fortidsminder, blevet regnet for momspligtige. Se SKM2006.620.SKAT.

Konsekvenserne af praksisændringen er omtalt i SKM2007.220.SKAT.

Se også

Se også afsnit D.A.11.1.2.3 om fradrag for købsmoms.

Særlige tilfælde af momsfritagne aktiviteter

Indtægter, der opkræves særskilt hos besøgende for en tur med en lokal togbane til og fra en turistattraktion, var omfattet af momsfritagelsen for personbefordring, og var derfor ikke omfattet af momsfritagelsen af kulturelle aktiviteter. Aktiviteten havde mere karakter af en personbefordring end af en egentlig forlystelse. Se SKM2009.456.LSR.

Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.

Skemaet viser relevante afgørelser på området:

Afgørelse

Afgørelsen i stikord

Yderligere
kommentarer

EU-domme

Sag C-592/15, British Film Institute

Artikel 13, punkt A, stk. 1, litra n) i 6. momsdirektiv (Rådets direktiv nr. 77/388 af 17. maj 1977), der fastsætter fritagelsen af "visse kulturelle tjenesteydelser" skal fortolkes således, at den ikke har direkte virkning, hvorfor denne bestemmelse i tilfælde af manglende gennemførelse ikke kan påberåbes direkte af et offentligretligt organ eller et andet kulturelt organ, som er anerkendt i den pågældende medlemsstat, og som leverer kulturelle ydelser.  

Sag C-11/15, Ceský rozhlas

Artikel 2, nr. 1), i 6. momsdirektiv (Rådets direktiv nr. 77/388 af 17. maj 1977) skal forstås sådan, at offentlig radiovirksomhed som udøves af et radioselskab, der er oprettet ved lov, og som finansieres af en obligatorisk lovpligtig licensafgift, som betales af personer, der ejer eller er i besiddelse af en radiomodtager, ikke udgør levering af tjenesteydelser, som "foretages mod vederlag", som omhandlet i denne bestemmelse, og er derfor ikke omfattet af direktivets anvendelsesområde.

Momspligten for radio- og fjernsynsudsendelser har baggrund i Momssystemdirektivets artikel 370, hvorefter de medlemsstater, som pr. 1. januar 1978 opkrævede moms af transaktioner, som er anført i momssystemdirektivets bilag X, del A, kan opretholde denne retstilstand. Det fremgår bl.a. af bilaget, at medlemsstaterne kan fortsætte med at lægge moms på offentlige radio- og fjernsynsforetagenders ikke-kommercielle virksomhed. Det er med hjemmel i denne stand still-klausul, at der opkræves moms af public service-aktiviteter i form af radio- og fjernsynsudsendelser i Danmark.

Landsskatteretten

SKM2022.66.LSR

Klagen skyldtes, at SKAT havde påbudt en fællesregistrering en sektoropdeling således, at et museum skulle opgøre sin fradragsret særskilt, jf. ML § 38, stk. 3.

Landsskatteretten fandt, at den af museet udøvede aktivitet, der vedrørte den museale oplevelse på H1 (museumssektoren), var forskellig fra de af fællesregistreringen i øvrigt udøvede driftsaktiviteter.

Der blev henset til, at arten af disse aktiviteter adskilte sig klart fra arten af de øvrige aktiviteter, der blev udøvet af fællesregistreringen, ligesom museet oppebar en særskilt omsætning herfra. Dermed udøvede den af SKAT påbudte sektor tilstrækkeligt afgrænsede driftsaktiviteter, og denne ansås at kunne fungere uafhængigt af den øvrige driftsaktivitet.

Det forhold, at der var en sammenhæng mellem de af museet afholdte udgifter til udstillingerne og den af fonden oppebårne omsætning fra caféen og butikken, fandtes ikke at være til hinder for en sektoropdeling.

Retten fandt endvidere, at det måtte lægges til grund, at museet havde afholdt udgifter til kunstudstillinger, der udgjorde sektorspecifikke fællesomkostninger. Der ansås således at være afholdt udgifter, der vedrørte den momspligtige og momsfritagne indtægt i museumssektoren, som ikke kunne henføres til aktiviteterne i den resterende del af fællesregistreringen.

Retten fandt på den baggrund, at betingelserne for at udstede et påbud om sektoropdeling i medfør af ML § 38, stk. 3, var opfyldt. Landsskatteretten stadfæstede dermed SKATs afgørelse.

 

SKM2009.456.LSR

En lokal togbane beliggende ved en turistattraktion var omfattet af momsfritagelsesreglen i ML § 13, stk. 1, nr. 15, om persontransport.

Kendelsen er ændret ved SKM2012.324.SR. Togbanen er momspligtig, når den af Trafikstyrelsen anses som en offentlig forlystelse.

TfS1997.448.MN

Momsnævnet har truffet afgørelse om, at entréindtægter, som turistbesøgende betaler i forbindelse med rundvisning på en herregårds museumsstuer og -sale, var omfattet af momslovens fritagelsesbestemmelse om kulturelle aktiviteter, selvom der var mulighed for at købe nogle af de udstillede møbler og kunstgenstande.

Skatterådet

►SKM2025.249.SR◄

►Virksomhedsaktiviteten bestod i undervisning/workshops, hvor der blev undervist i forskellige teknikker inden for japansk bondage, som består i at binde en person med reb, hvor bindingerne udgøres af visuelle mønstre. I forbindelse med undervisningsforløb m.v. formidlede Spørgere også en dybere forståelse for den kulturelle og historiske baggrund. Spørger forestod endvidere udlejning af "bindepladser" bestående i en måtte og et stativ til brug for udøvelse af japansk bondage, hvorved Spørger fungerede som samlingspunkt for dyrkere af japansk rebkunst.

Skatterådet kunne ikke bekræfte, at undervisning i og workshops om japansk bondage samt Spørgers aktiviteter i forhold til at agere som socialt samlingspunkt for dyrkere af japansk bondage, var momsfritaget som kulturelle aktiviteter omfattet af ML § 13, stk. 1, nr. 6.

Ved vurderingen henså Skatterådet til, at den pågældende aktivitet ikke var sammenlignelig med den virksomhedsaktivitet, som udøves af henholdsvis biblioteker, museer og zoologiske haver og dermed udgjorde en "lignende" aktivitet. ◄

SKM2024.313.SR

Skatterådet bekræftede, at hestevognskørsel, som foregår indenfor de fysiske rammer af et museum, hvor der anvendes traditionelle hestevogne, kuskene er klædt på, som de var i gamle dage og hvor kusken under turen fortæller om livet som kusk, i sig selv udgør en kulturel aktivitet, som er omfattet af momsfritagelsen i ML § 13, stk. 1, nr. 6. Henset til at det primære formål med hestevognsturen ikke er at transportere de besøgende på museet, var det ikke relevant at vurdere, hvorvidt ydelsen kunne være omfattet af fritagelsen for personbefordring. 

SKM2024.220.SR

Spørger drev et museum. I forbindelse med deres jubilæum påtænkte Spørger at afholde en festuge, hvor der ville blive opført en forestilling. Entrébillet til festugen gav de besøgende, udover adgang til museets område og almindelige udstillinger, adgang til en dags fuldt festugeprogram.

Spørgsmålet angik om Spørgers entréindtægter fra festugen var omfattet af momsfritagelsen i ML § 13, stk. 1, nr. 6.

Skatterådet kunne bekræfte, at Spørgers aktiviteter omfattet af festugens program udgjorde en samlet integreret kulturel ydelse, der var omfattet af momsfritagelsen.

Skatterådet lagt vægt på, at Spørgers aktiviteter i forbindelse med festugen havde til formål at formidle museets snævert afgrænsede kulturelle budskab, ligesom aktiviteterne var en levendegørelse af museets almindelige udstilling og fortælling. I forhold til Spørgers forestilling lagde Skatterådet vægt på, at den blev skrevet specifikt til museet, og tog udgangspunkt i konkrete skelsættende begivenheder, at forestillingen blev opført på museets område med inddragelse af dets eksisterende udstillinger og bygninger, samt at det ikke var muligt at opføre forestillingen andre steder.

Spørgers entréindtægter fra festugen var således momsfritaget, jf. ML § 13, stk. 1, nr. 6.

SKM2024.18.SR

Spørger drev et besøgscenter, hvor besøgende fik adgang til dels besøgsanlægget og dels adgang til fire fremvisninger af dyrearter i kategorierne insekter, krybdyr og rovfugle.

Spørgsmålet angik om Spørgers entréindtægter var omfattet af momsfritagelsen i ML § 13, stk. 1, nr. 6.

Skatterådet kunne bekræfte, at Spørgers aktivitet ud fra dens karakter var omfattet af momsfritagelsen i ML § 13, stk. 1, nr. 6, som tilsigter at fritage dele af det kulturelle område for moms.

Skatterådet lagde ved vurderingen vægt på, at Spørgers aktivitet i form af formidling af viden om dyrenes natur og historie, og oplevelsen af de vilde dyr tæt på, samt elementer af underholdning og rekreation, svarer til det, man oplever i zoologiske haver og dyreparker.

Det blev også tillagt vægt, at Spørger havde de fornødne tilladelser til hold af vilde dyrearter, og var godkendt som oplæringsvirksomhed for lærlinge i dyrepasseruddannelsen med speciale i Dyr i zoologiske anlæg.

Spørgers entréindtægter var således momsfritaget, jf. ML § 13, stk. 1, nr. 6.

SKM2014.763.SR

Skatterådet kan ikke bekræfte, at Spørgers levering af konserveringsydelser mod vederlag til statsanerkendte museer er fritaget for moms efter ML § 13, stk. 1, nr. 6, idet spørger leverer konserveringsydelserne i direkte konkurrence med momspligtige erhvervsvirksomheder. Dette gælder også, hvis Spørger fusionerer med et statsanerkendt museum.

SKM2012.324.SR

Skatterådet bekræfter, at indtægter der opkræves som særskilt betaling hos besøgende for en tur med et tog i en turistattraktion er momspligtig, når jernbanen af Trafikstyrelsen anses som en offentlig forlystelse.

Svaret ændrer Landsskatterettens kendelse i SKM2009.456.LSR.

Momsnævnet

►TfS1994, 774◄

►Sagen angik et arrangement på et gods med udstilling af guldaldermalerier samt af statuer udført af Thorvaldsen samt fremvisning af dennes værksted på godset. 

Momsnævnet bemærkede indledningsvis, at en virksomhed, ikke skal drives som et museum efter lov om museer, for at fritagelsesbestemmelsen kan finde anvendelse.

Momsnævnet konkluderede herefter, at der konkret var tale om en momsfritaget kulturel aktivitet.

Afgørende for Momsnævnets konklusion var, at arrangementet bestod i fremvisning af en række kunstgenstande, samt adgang til de lokaliteter, hvori Thorvaldsen havde arbejdet og frembragt sine kunstværker.◄

Mn. 970/87

En akvarieudstilling var undtaget fra momspligten, idet udstillingen havde et kulturelt/zoologisk præg. 

 

Mn. 629/79

Parker, der drives som udstillingsvirksomhed med løgvækster, roser, træer og buske m.v. omfattes - i lighed med botaniske haver o.lign. - af fritagelsen for kulturelle aktiviteter.

Salg, der i et vist omfang sker fra parkerne af blomster, blomsterløg, souvenirs, is m.v. omfattes af afgiftspligten. Det samme gælder for forlystelser i parkerne, og for hvilke der opkræves særskilt betaling. 

Mn.279/70

Fremvisning af spille- og rejsefilm med ledsagende foredrag er omfattet af afgiftspligten.
Mn. 144/68 En opvisning udført af udenlandske skøjteløbere, der optrådte med forskellige numre, er anset for en afgiftspligtig forlystelse. Der skulle derfor svares afgift af entréindtægten.